نویسنده: قاسم ممتاز شنبه، 28 آذر 1394
ساعت 00:02

آیا PS4 واقعا هک شده است !

5 از 5

طی چند روز گذشته اخباری پیرامون هک شدن کنسول نسل هشتم سونی یعنی PS4 فضای مجازی را پر نموده است . در این رابطه تحقیقات گسترده ای توسط تیم بازی مگ انجام گردیده که در ادامه نتیجه ی آن را با شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت .
بطور دقیق از 2 روز قبل اخباری پیرامون پیدا شدن
Exploit جدید در کنسول PS4 محافل بازی را پر نموده است . سوالات بسیاری در اینباره از وبسایت بازی مگ پرسیده شده است که تصمیم داریم در ادامه به این سوالات پاسخ دهیم .

  آیا PS4 واقعا Jailbreak شده است ؟

Exploit یا حفره ی امنیتی که در رابطه با آن صحبت شد حقیقتا وجود داشته و باب دسترسی کامل به حافظه ی RAM دستگاه را برای استفاده کننده مهیا خواهد نمود . هکری که این روش را کشف و مطرح نموده است CTurt بوده که میتوانید برخی از تحقیقات گذشته ی او را در وبسایت Github مشاهده نمائید . CTurt ادعا نموده است با حفره ی امنیتی کشف شده میتواند از طریق دسترسی به Kernel-Level کنسول PS4 که بالاترین سطح امنیت بر روی آن قرار دارد از لایه های امنیتی کنسول عبور کند . حتی روش استفاده از این کرنل نیز در محیط اینترنت پخش شده است .

آیا PS4 واقعا Jailbreak شده است

اما نکته ی قابل عرض اینست که ادعای هک شدن PS4 هنوز در روزهای نخست خود قرار داشته و این روش را میتوان به مقدمه ی روند هک کردن کنسول تشبیه کرد . Exploit کشف شده این امکان را میدهد که اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با سیستم عامل کنسول PS4 ، دستورات ارسالی و دریافتی سیستم عامل و حافظه ی رم در زمان شروع بکار و همینطور اجرای نرم افزار ( بازی ) بدست آید . علاوه بر اینکه برخی کد ها برای رمزگشائی هارد دیسک PS4 نیز با استفاده از Exploit کشف شده توسط CTurt در اختیار فعالان حوزه ی هک Ps4 قرار گرفته است اما نکته ی بسیار مهمی وجود دارد که شاید از قلم افتاده است . Exploit مورد بحث و کنسولی که CTurt این روش را بر  روی آن کشف نموده است از سیستم عامل اولیه ی PS4 یعنی ورژن 1.76  بهره میبرد و این درحالیست که سونی این حفره ی امنیتی را در ورژن 2 بطور کامل برطرف نموده است و بعد از آن نیز چندین نسخه بروز رسانی سیستم عامل برای PS4 عرضه شده است . در حال حاضر سیستم عامل کنسول PS4 ورژن 3.11 میباشد . نکته ای که باید بدان توجه کنیم تجربه ای است که سونی بواسطه ی هک شدن کنسول PS3 بدست آورد . علاوه بر اینکه سونی در زمان PS3 توانست در ابتدا با تغییر روند ایجاد Master Code بر روی PS3 با روش هک مقابله نموده و بعد از آن نیز با تغییر سخت افزار بطور کامل تا به این لحظه از هک شدن دستگاه جلوگیری کند . پس احتمال اینکه با آپدیت سیستم عامل ، سونی سیستم امنیتی کنسول را بطور کامل عوض کرده باشد وجود دارد . احتمال دیگری که نباید از آن غافل شد این است که با توسعه ی Exploit کشف شده و در نهایت رسیدن به یک CFW بر روی PS4 امکان دانگرید نمودن دستگاه هائی که به سیستم عامل های بالاتری ارتقا داده شده اند نیز عرضه شود اما نباید فراموش کنیم که اگر سونی برای آپدیت سیستم عامل PS4 در هر بار عرضه ی آپدیت نرم افزاری جدید از Efuse استفاده کرده باشد ، بدین معنی که با عرضه ی هر آپدیت جدید یک فیوز الکترونیکی بر روی کنسول سوخته باشد ؛ احتمال عرضه ی روشی برای دانگرید دستگاه نیز با شکست مواجه خواهد شد . در گذشته نیز نمونه های مشابهی از اعلام هک شدن کنسول PS4 از جمله Brazilian Hack که از طریق بک آپگیری از چیپ ناند دستگاه و Swap کردن هارد امکان استفاده از یک اکانت PSN را بر روی تعداد بیشماری دستگاه ایجاد میکرد ، منتشر شده بود . اما این Exploit جدید میتواند بارقه ی امیدی باشد برای گروهی از کاربران که به هک کنسول نسل هشتم سونی دل بسته اند . باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی در این عرصه رخ خواهد داد .

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    میگم این هک کی توی ایران میاد؟؟؟:||

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Arman Vampire
    میگم این هک کی توی ایران میاد؟؟؟:||

    این دوست عزیز یک حفره ی امنیتیه . خودش هک نیست بلکه میتونه مقدمه ای برای هک شدن دستگاه باشه . علاوه بر این اگر متن رو بخونید گفته شده که این حفره داخل سیستم عامل خیلی قدیمی دستگاه پیدا شده . بطور کلی فقط باید صبر کرد و دید در آینده چه اتفاقی میفته

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1394
    نظرها: 13
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10
    کنسول‌های بازی:

    مرسی از مقاله خوبتون آقای ممتاز

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1394
    نظرها: 2
    تشکر: 1
    تشکرشده: 0
    پروفایل psn: aMir80De
    رتبه لیدربرد psn: 95
    کنسول‌های بازی:

    یه سوال پس این اکانتایی که میفروشن چیه؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: amir-de
    یه سوال پس این اکانتایی که میفروشن چیه؟

    اونها اکانت هک شده هستن دوست عزیز . یعنی پروفایل هائی که هک شدن

    ‏amir-de از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:

    بنده که امیدوارم هیچ وقت هک نشه تا بلکه ما ایرانیها یاد بگیریم که به زحمت دیگران احترام بگذاریم و حق آنها را ضایع نکنیم.(با رعایت کپی رایت)

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط Mr.Berserk ویرایش شد
    ‏farid و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: seyed.ehsan97
    بنده که امیدوارم هیچ وقت هک نشه تا بلکه ما ایرانیها یاد بگیریم که به زحمت دیگران احترام بگذاریم و حق آنها را ضایع نکنیم.(با رعایت کپی رایت)

    حقیقتش اینه که این هزینه ای که بخاطر هک نبودن PS4 در ایران از سوی بازی بازها پرداخت میشه، مقدار زیادیش به طور کامل میره تو جیب یک عده خواص، نه ذینفعان اصلی سونی. من هم موافقم که کنسول اصلا قابل هک نباشه ولی بجاش با رفع تحریم ها نمایندگی هایی از شرکت سونی در ایران اعطا بشه که کنسول، وسایل جانبی، بازی و گیفت کارت رو به قیمت مصوب خود سونی بفروشن. اینطوری هم بازی باز هزینه عادلانه ای می پردازه و هم اون هزینه مستقیماً به جیب کسایی میره که واسه سرگرم کردن گیمرها تلاش می کنن نه یک عده دلال صرف!

    ‏SirGhas و ‏seyed.ehsan97 و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    :wacky:

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.