نویسنده: قاسم ممتاز جمعه، 15 بهمن 1389
ساعت 18:09

5 کنسول تاثیر گذار بر صنعت بازی های رایانه ای

5 از 5

به نام خدا

در تاریخ صنعت بازی های کامپیوتری اختراعات ، اتفاقات و انتخاب های بسیاری بوده است که نهایتاً صنعت بازی را به جایگاه کنونی هدایت نموده. البته همیشه تاثیر گذاری همانند WII با فهم و واکنش همگانی رو به رو نبود و حتی گاهی به تاثیر گذارترین کنسول ها در این صنعت اصلا بهائی داده نمیشد ولیکن ما بر این آمدیم تا بدون هیچ گونه طرفداری ! و بر اساس نظر سنجی های ثبت شده این برترین ها را به شما معرفی کنیم . این مطلب بیشتر مورد توجه دوستانی قرار خواهد گرفت که به کنسول های بازی علاقه مندند و از کسب اطلاعات در مورد اونها لذت میبرند . پس اگر شما دوست عزیزم در زمره ی این گروه قرار ندارید بهتر هست که به جای این مطلب به سراغ سایر مقالات برید .

1 - Atari Pong

AtariPONG-1_k

پونگ در سال 1972 به عنوان یک دستگاه آرکید شروع به کار کرد و پس از گذشت سه سال راه خود را به خانه های مردم به عنوان یک دستگاه بازی کوچک بر اساس باز ی های منحصر به فرد باز نمود ( در اصطلاح دستگاهی تنها با یک بازی ). نسخه ی خانگی بازی به عنوان Tele – Game pong  نیز شناخته می شود، این دستگاه توسط Sears که نخستین اسپانسر های این سیستم بودند نام گذاری شد .

AtariPong

2 - Nintendo Entertainments

25 ساله که نینتندو در زمینه ی سرگرمی‌های رایانه ای فعالیت میکنه .

کی میتونه هیجان ناشی از شلیک با تفنگ به صفحه ی تلوزیون برای نابود کردن اون اردکهای لعنتی و فرار از خنده ی اون سگ شکاری زبون نفهم رو فراموش کنه یا لذت بازی کردن با دسته های عجیبی رو که هیچ بوئی از طراحی دینامیکی نبرده بودند اما بسیار بسیار لذت بخش بودن رو از یاد ببره . مطمئنا شما یا در خانواده یا بین دوستان و آشنایان کسانی رو پیدا خواهید کرد که یکی از اون دستگاههای خوشگل رو داخل انبار یا زیر کلی خرت و پرت قدیمی دارند و تمام لذت دوران بازی شون رو دوره ی استفاده از اون کنسول میدونند .  دوره ی خلق عناوین توانمندی مثل زلدا و ماریو و ...

اما تاثیرش بر صنعت بازی های رایانه ای چگونه بوده ؟!

اگر (pong) خالق صنعت بازی بود (nes) ناجی اون بود . بعد از موفقیت آتاری پونگ و صد البته گذشت زمان که مشخصه ی اون کاهش علاقه به تکنولوژی قدیم و عطش فراوان برای تکنولوژی روز بود  شرکت های مختلفی بر این آمدند تا گوی سبقت را از رقبا ربوده و با خلق مدل های جدید در این زمینه موفقیت آتاری پونگ رو تکرار کنند . اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از علم بازی سازی و صرفا انگیزه ی درآمدزائی ، باعث به وجود آمدن شرایطی بسیار خطرناک در صنعت نو ظهور بازی های رایانه ای شدند . شرایطی که ممکن بود به طور کلی این صنعت دوست داشتنی رو نابود کنه . در این موقعیت بود که نینتندو پا به میدان گذاشت . شرکت سرگرمی نینتندو در ابتدا در زمینه ی طراحی و عرضه ی کارت های بازی فعالیت میکرد ، به همین خاطر بود که پیش زمینه ی فکری بزرگان این شرکت که همون ایجاد خلاقیت در تولید سرگرمی برای مردم بود به کمکشون آمد .

nintendo card industries

در ابتدا نینتندو با خلق عناوین بسیار محبوبی همچون Donkey Kong وارد عرصه ی بازی های کامپیوتری شد ، محبوبیت فوق العاده ی این عناوین بود که نینتندو رو به فکر طراحی و ساخت اولین کنسول خانگی با بازی های مختلف انداخت . طراحی اولین کنسول بسیار ساده بود . چیزی شبیه به یک دستگاه پخش نوار های ویدیوئی و البته با قیمتی نسبتا بالا در حدود 200 دلار آمریکا . نینتندو در بسته ی خود علاوه بر کنسول دو عدد دسته ، یک تفنگ نوری ، بازی Super Mario bros  و بازی Ducks Hazard رو عرضه می کرد .

NESconsole

طرح دسته های این کنسول به عنوان مادر طراحی دسته برای کنسول ها در حال حاضر به شمار می آید .  مهمترین قسمت این طراحی که هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد محل قرار گیری دکمه ها و همچنین نحوه ی طراحی دکمه های جهتی ( Directional Pad ) می باشد . این کنسول عناوینی را خلق نمود که هنوز هم روند ساخت آنها به عنوان پرمخاطب ترین بازی های تاریخ سرگرمیهای رایانه ای ادامه دارد . عناوین بزرگی همچون : ماریو ، زلدا ، متروید ، متال گیر ، Castelvania و ...

تاثیر این سیستم فوق العاده نه فقط بر روی صنعت بازی های کامپیوتری که بر روی فرهنگ مردمی نیز بود . ساخت کمیک بوک ها ، کارت های بازی ، اسباب بازی ها و حتی فیلم های سینمائی از روی عناوین نینتندو گواهی بر این مطلب است .

نمونه هائی از بازی های این کنسول :

NES games fallout 3 Super_Mario_Bros_box NES gamesDead space

3 - Sony PLAYSTATION 2

بگذارید در مورد این کنسول اینطور صحبت کنیم که PS2 اولین کنسول بازی ای بود که والدینتون بهتون اجازه میدادند داخل اتاق نشیمن و جلوی تلوزیون اصلی منزلتون باهاش بازی کنید . قدرت فوق العاده ی سخت افزاری ، پشتیبانی از پیشرفته ترین تکنولوژی روز ، طراحی زیبا و پشتیبانی از فرمت DVD باعث خلق دستگاهی شده بود که حتی صدام حسین در زمان عرضه ی اولیه ی اون در سال 2000 چندین عدد از این دستگاه رو به منظور انجام اهدافی پلید ( البته نمیدونم چه هدافی کلا فکر کنم بهش انداخته بودن ) تهیه کرد . درسته که عدم وجود بازی های متنوع در شروع عرضه ی این دستگاه ابتدای عرضه ی اون رو با مشکلاتی رو به رو کرد اما سیاست کمپانی سونی برای استفاده از عناوین مطرح گذشته همچون Grand Turismo ، متال گیر ، فاینل فانتزی و ... و ادامه دادن اونها بر روی این کنسول باعث شروع شکوفائی این دستگاه شد به طوری که عناوینی بر روی این دستگاه خلق شدند که حتی ادامه ی آنها بر روی نسل بعد نیز جزو بهترنها بودند . عناوینی چون Killzone و God of war و Devil may cry  و ...

اما تاثیرش بر صنعت بازی های رایانه ای چگونه بوده ؟!

شاید با خودتون فکر کنید پس Playstation کجاست ؟! درسته که پلی استیشن همراه با Nintendo 64 بنیانگذاران بازی های 3 بعدی و خالق عناوین بسیار محبوبی همچون متال گیر ، فاینال فانتزی و زلدا بودند اما Playstation 2 تونست به اهدافی برسه که شاید 20 سال مشغله ی کاری کمپانی های دیگر بود . PS2 واقعا یک دیجیتال پلیر چند منظوره بود . پشتیبانی از مدیا پلیر توانمد برای اجرای فایلهای صوتی ، توانائی اجرای بازی با عمق تصویر 128 BIT و همچنین برترین شاخصه ی اون یعنی پشتیبانی از درایو DVD و قابلیت پخش فیلم با این فرمت ، خروجی تصویر 480P و ... در حالی که قیمت یک DVD پلیر در ابتدای عرضه معادل 300 دلار آمریکا بود ( قیمتی بیشتر از PS2 ) ، همه و همه دست به دست هم دادند تا PS2 محبوبترین و پر فروش ترین کنسول بازی در تاریخ سرگرمیهای رایانه ای باشد . قبل از عرضه ی رسمی PS2 در سال 1999 و رایزنی ها در مورد قابلیت های این دستگاه توانمند مایکروسافت از کنسول SEGA یعنی Dream Cast پشتیبانی می کرد . بعد از عرضه ی رسمی این کنسول و معرفی اون تحت عنوان " PlayStation 2 Computer Entertainment System " و مشخص شدن قابلیت های این دستگاه از جمله اتصال به کیبورد و موس و مودم شبکه و قابلیت اتصال هارد دیسک و غیره ، مایکروسافت هم در سال بعد یعنی 2000 کنسول توانمند خودش رو با نام XBOX وارد بازار کرد و از اینجا بود که این دو شرکت با صرف هزینه های بالا و به وجود آوردن تحولات فوق العاده در زمینه ی پیشرفت بازی های کامپیوتری به منظور پیشی گرفتن از رقیب قدم برداشتند و این چیزی نبود به جز بهتر و بهتر شدن این صنعت که اون هم گوارای وجود ما و شما گیمر های عزیز .

نکته ی جالب توجه اینجاست که در سال 2003 کمپانی سونی دستگاهی رو تحت عنوان PSX معرفی کرد . این دستگاه قابلیت ذخیره ی شبکه های تلویزیونی دیجیتال و همینطور رایت اونها بر روی DVD رو در کنار اجرای بازی های PS2 داشت . دستگاهی از نظر سخت افزاری فوق العاده که متاسفانه به خاطر استقبال نشدن از اون در ژاپن هرگز به بازار های جهانی راه پیدا نکرد . جالب اینجاست که این دستگاه اولین وسیله ای بود که از منوی XrossMediaBar یا XMB ( سیستم عاملی که بعد ها در PSP و PS3 به کار گرفته شد ) استفاده میکرد .

psx

4 - SEGA Dreamcast

Sega-dreamcast-set

در ابتدا باید بگم که لذت میبرم از اینکه در رابطه با دریم کست صحبت کنم . بهترین دوره ی گیمری بنده و شاید تعداد زیادی از گیمر های هم سن و سال من دوره ی این کنسول و بازی کردن با اون بود . با تمام وجود میگم که دریم کست فوق العاده بود . خدا بیامرزدش .

دریم کست در تاریخ 9 ام سپتامبر 1999 با قیمتی حدود 200 دلار وارد بازار آمریکا شد . بازی هائی از قبیل Virtua tennis و NFL در زمان تبلیغشون مردم رو وادار به این کردند تا دوباره تبلیغ مربوطه رو تماشا کنند تا متوجه بشن که اون یک بازی ویدئویی هست نه یک تبلیغ واقعی ؟!؟؟ دریم کست بازی هائی رو معرفی کرد که در زمان خودشون فوق العاده بودند . Resident evil : Code veronica یکی از بهترین های این سری برای اولین بار با محیطی کاملا 3D بر روی این کنسول عرضه شد ، سونیک محبوب دوباره به صورت 3 بعدی برگشته بود و یکی از بهترین بازی های مبارزه ای تاریخ ( Soul Calibur ) بر روی این دستگاه خلق شد . متاسفانه پشتیبانی پلی استیشن 2 از درایو DVD برای دریم کست بسیار سنگین بود ، حتی دو برابر کردن بودجه ی سگا برای پشتیبانی از این کنسول مثمر ثمر نبود و در میانه ی سال 2002 سگا اعلام کرد که دیگر از این دستگاه بینظیر پشتیبانی نمی کند . ( حالا گریه حالا گریه )

اما تاثیرش بر صنعت بازی های رایانه ای چگونه بوده ؟!

دریم کست به اهدافی دست پیدا کرده بود که برای اون بازه ی زمانی یک مقدار زود بودند . مهمترین اونها شبکه ی Sega net بود . در حال حاضر شاید شما نتونید دنیای بازی های رایانه ای رو بدون Xbox live و یا PSN تصور کنید . بدون DLC ، بدون فروشگاه های آنلاین برای خرید Add on و ... در این شرایط بود که دریم کست بازی کردن آنلاین رو با یک مودم دایال آپ 56 کیلو بایت معرفی کرد . بودجه ی هنگفتی که سگا در این زمینه هزینه کرد شاید یکی از بزرگترین ریسک های این صنعت به شمار می آید که خوب سگا هم در زمینه ی ریسک های این چنینی زبانزد بوده و هست . عرضه ی اولین نمونه های DLC برای NFL 2K در شبکه ی دریم آرنا ، معرفی بازی هائی با قابلیت مبارزات تیمی 12 نفره با پشتیبانی مودم 56k ؟!!!؟! از دیگر ویژگی های این کنسول بود . البته مدتها سر این قضیه که طراحی دسته های دریم کست کپی برداری از روی دسته ی نینتندو 64 بوده درگیری وجود داشت اما کاری که دریم کست کرده بود بهره برداری از بهترین مزیت دسته های اون دستگاه یعنی پدال های اون بود . دریم کست اون پدال ها رو به کار گرفت ، کمی بر روی سیستم ایرودینامیکی اون تغییر ایجاد کرد و نتیجه چیزی شد که حتی سالها بعد بر روی دسته های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 هم شاهد اون هستیم . دریم کست مملو بود از ابداعات جدید ، ایده های خلاقانه ، حتی استفاده ی سگا از ویندوز CE بود که به مایکروسافت ایده ی خلق یک کنسول بازی و استفاده از این سیستم عامل در اون رو داد . مایکروسافت و سگا همکاری بسیار نزدیکی داشتند به طوری که حتی قرار بود Xbox قابلیت اجرای بازی های دریم کست رو هم داشته باشد . دلیل وجود اون حفره های بزرگ بر روی دسته ی ایکس باکس هم به همین خاطر و برای پشتیبانی از کارت حافظه ی دریم کست بود ، حتی قرار بر این بود که عناوین بزرگی که بر روی این کنسول خلق شدند بعد از خارج شدن دریم کست از چرخه ی رقابت ها بر روی Xbox ادامه پیدا کنند که این امر تا حدودی محقق شد و ما شاهد ادامه ی عنوان فوق العادی Shenmue بر روی Xbox بودیم . ولیکن بعد از اعلام متوقف شدن تولید و پشتیبانی از دریم کست ، رئیس بخش سگا در آمریکا یعنی پیتر مور به مایکروسافت پیوست که این امر احتمال خلق کنسول دیگری از جانب سگا را پایان داد . این همکاری بود که اولین ایده های تولید Xbox360 رو به وجود آورد و ادامه ی همین همکاری بود که Xbox360 رو به رتبه ای که الان در صنعت بازی های کامپیوتری پیدا کرده رسوند . اما حالا که بحث به اینجا کشید می خوام کمی در رابطه با بزرگترین پروژه ی بازی های رایانه ی برای کنسول و همینطور جسورانه ترین اونها ( البته در سال 2000 ) صحبت کنم . احتمالا اکثر شما دوستان در رابطه با Heavy rain بازی بزرگ دیوید کیج که به صورت انحصاری بر روی PS3 عرضه شد شنیده اید و یا اسم بزرگ دیگری همچون Indigo prophecy که فارنهایت هم نام گذاری شد را به خاطر دارید و یا این بازی ها را انجام داده اید ولیکن خلق آثاری اینچنین بزرگ و تاثیر گذار که علاوه بر مقوله ی زمان برای بار اول انتخاب های شما رو هم در زمینه ی روند پیشبرد بازی درگیر میکرد ، اولین خلق محیط بازی Open world به صورت  3D ، اولین سیستم مبارزاتی تعقیب و گریز به همراه Botton combat به صورت رسمی و خیلی اولین های دیگه بر روی بازی فوق العاده محبوب و در عین حال مورد کم لطفی قرار گرفته ی Shenmue ایجاد شد . بازی ای که به جرات میتونم بگم در زمان خودش بینظیر بود . شاید اگر Shenmue خلق نمیشد ما هرگز شاهد عرضه ی Heavy rain نبودیم . گفتم مورد کم لطفی قرار گرفته چرا که چندین ساله که دوستداران اون منتظر قسمت سوم این بازی هستند و لیکن متاسفانه هیچ خبری از اون نیست . و در نهایت جالبه که بدونید در حال حاضر هنوز سرور های بازی Quack 3 دریم کست فعال بوده و علاقه مندان به اون بازی هنوز اون رو به صورت آنلاین بازی میکنند ؟!!!؟!؟

dream cast memory

کارت حافظه ی دریم کست

controller_s

دسته ی XBOX قدیمی

Astaroth

دوستم ؟!!؟؟ ( Astaroh کارکتر بازی سول کالیبر )

5 - Philips CD-I

Philips_CD-i

CD-I  که مخفف نام (  Compact Disc interactive) می باشد اولین دستگاهی بود که از تکنولوژی Cd استفاده میکرد . فیلیپس که همواره در رقابت با سونی بر سر عرضه ی تکنولوژی جدید تر برای در اختیار گرفتن بازار عرضه بود ، برای اولین بار تکنولوژی CD را خلق نمود . تکنولوژی ای که شاید در حال حاضر آخرین سال های حیات خودش رو طی میکنه ولیکن در زمان عرضه انقلابی در تکنولوژی دیجیتال به شمار می آمد . Philips Cd-I در 3 نمونه عرضه شد که به خاطر سخت افزار جدید و تکنولوژی گرون قیمتش ، قیمتی بین 500 تا 700 دلار آمریکا داشت ؟! پشتیبانی از CD برای پخش فیلم های Video cd با فرمت MPEG -1 پشتیبانی از فرمت Audio disk برای پخش موسیقی و البته طراحی اون برای اجرای بازی های کامپیوتری از دلایل گرون قیمت بودن این دستگاه عجیب بود . اما ضعف در طراحی بازی های این کنسول ، نقص های کنترلی و همینطور باگ های اساسی بازی ها باعث شد که این دستگاه بارزترین نمونه ی نساختن یک دستگاه بازی باشد .

اما تاثیرش بر صنعت بازی های رایانه ای چگونه بوده ؟!

استفاده از تکنولوژی CD محصول همکاری بین فیلیپس و سونی در اواسط دهه ی 80 بود . هر دوی اونها سعی بر این داشتند که یک دستگاه سرگرمی دیجیتال برای تلوزیون های خانگی طراحی کنند . سونی بعد از شکست سوپر نینتندو به سمت نینتندو رفت تا با استفاده از تجربه ی اونها ، کنسولی رو با استفاده از تکنولوژی CD برای رقابت با Sega CD وارد بازار کنه . در آخرین لحظات فیلیپس پیشنهاد بالاتری رو به نینتندو ارائه کرد تا با این حرکت گوی سبقت رو از همکارش بگیره ، درسته که نینتندو به هیچکدوم از این پیشنهاد ها جواب مثبت نداد اما سونی به اطلاعات مورد نیازش در زمینه ی بازار یابی بازی های کامپیوتری که تجربه ی گرانبهای نینتندو بود دست پیدا کرده بود و با این دانش دست به خلق Play station زد . کنسولی که در بازه ی زمانی خودش مجال ابراز وجود رو از سایر رقبا گرفت و آغاز بسیار موفقی بود بر روند تولید کنسول های خانگی . روندی که همچنان با نسل سوم این کنسول یعنی PLAYSTATION 3 ادامه دارد . Philips CD-I در ابتدا برای پشتیبانی از فرمت های صوتی و تصویری طراحی شده بود ولیکن تا حدودی همکاری با نینتندو به اونها اجازه داده بود تا بتونند از عناوین نینتندو هم استفاده کنند . حرکتی که به خلق زلدا و سوپر ماریو ئی منجر شد که از بدترین های این سری بودند . جدای از ضعف در طراحی بازی برای این کنسول به خاطر معرفی اون به عنوان Home Entertainment سیستم و نه Video game console و همینطور مورد توجه قرار گرفتن اون توسط تمامی خانواده و نه فقط گیمر های جمع ، باعث توجه هر چه بیشتر به تکنولوژی  CD و پیشبرد و ارتقای این تکنولوژی شد .

dreamcast-controller-blue

دسته ی بازی کنسول دریم کست

expensive-video-game-console-wii-supreme

گران قیمت ترین کنسول بازی دنیا ؟! قاب این کنسول از

جنس طلای 24 عیار به وزن 2.5 کیلوگرم بوده و

دکمه های موجود بر آن از الماس 22 غیرات تراش داده شده اند

قیمت این دستگاه 481.250 دلار امریکا یعنی تقریبا 500 میلیون تومان است !!!!!!!

از این کنسول فقط 3 عدد وجود دارد پس اگر قصد خرید دارید عجله کنید :D

موزه ی Mb-Empire

bazimag

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.