نویسنده: Kasra Derakhshan جمعه، 03 ارديبهشت 1395
ساعت 10:49

Halo نامه ( بخش اول )

4.5 از 5

همان طور که از تیتر مطلب پیداست ، می خواهیم در این مقاله ، شما عزیزان را با کلیاتی از داستان یکی از قطب های عناوین FPS ؛ یعنی Halo آشنا کنیم . اما پیش از آغاز رسمی ، می خواهم 2 نکته مهم را گوشزد کنم تا  در درک بهتر داستان این سری ، یاری رسان واقع شود .
اولا اینکه ذهن خود را از هرآنچه که از تاریخ های ثبتی و نقلی بشریت می دانید ، پاک کرده و خود را برای روایت هایی در مقیاس هزاره ها و  میلیون ها سال آماده کنید .

و دوم  هم اینکه لازم می دانم قبل از شروع داستان ، مفهوم برخی از واژه ها را در قالب لیست ذیل ، به ترتیب اولویت داستانی برایتان بازگو کنم و  سپس باهم نگاهی داشته باشیم به این فانتزی بزرگ تا بفهمیم که اصلا چه بود و چه شد !!!!!

 - Precoursers ( پیش سازندگان ) :

  خدایان  دنیای Halo . بانیان شکل گیری انرژی های لازم اولیه  برای حیات . موجودیت هایی  چنان پیشرفته که مبرا از حدود فیزیکی و متافیزیکی هستند و می توانند به هر فرمی درآمده و یا  هیچ فرمی نداشته باشند و حتی می توانند در میان تارهای انرژی هستی و کائنات حرکت  کرده و در هر جایی حضور داشته باشند . 

-Mantle Of Responsibilty ( ترجمه تحت اللفظی : ردای مسئولیت ) :

 اختصارا Mantle نیز خوانده می شود . نوعی لقب است که  توسط Precourser ها به هر نژاد ذی صلاحی از موجودات اعطا می شود . هر نژادی که صاحب این عنوان شناخته شود ، به نوعی  از جانب Precourser ها به  عنوان نگهبان سایر موجودات هستی برگزیده شده و این به معنی  مختار بودن آن نژاد در اعمال هرگونه تصمیمی به منظور حفظ حیات سایر موجودات است . به طور مثال اگر میان دو تمدن از دو دنیای متفاوت جنگی رخ دهد ، وظیفه نژاد حامل این لقب است که جنگ مذکور را میان دو طرف به هر طریق ممکن ، خاموش کند . حتی  از طریق اعمل خشونت . نکته مهم در رابطه با این لقب این است که امکان اعطا شدن به بیش از 1 نژاد را نداشته اما نژاد های مختلف می توانند بر سر تصاحب آن ، با هم به رقابت و حتی نبرد بپردازند . مشروط بر اینکه شعله های آن نبرد به سایر تمدن های کهکشان سرایت نکند .



halo mantle brand

آرم Mantle Of Responsibility که در تمامی نسخه ها حتی برخی Map های بخش Multiplayer قسمت اول دیده شده است . 

همان طور که مشاهده می کنید ، 4 خط در این آرم وجود دارد . که 2 خط وسط به سمت بالا کشیده شده اند  و 2 خط چپ و راست ، هریک به طرفین آرم متمایل شده اند .  

این  آرم ، از لحاظ شکلی بدین شکل تحلیل می شود ، که از میان 2 خط میانی ، خط سمت راست ، نماد تمدن Precourser هاست . و خط سمت چپ نماد هر نژاد ذی صلاحی که

از سوی آن ها ، به عنوان مسئول حفظ  نظم و امنیت کهکشان برگزیده شود .

2 خط چپ و راست نیز ، نماد سایر گونه های کهکشان هستند که زیر نظر این نظم کهکشانی به حیات خود ادامه می دهند . 

- Forerunners ( پیشگامان ) :

پیشرفته ترین نژاد دنیای Halo بعد از Precourser ها . در تک  تک نسخه های سری می توان رد پایی از این موجودات مشاهده کرد . اگر ابر سازه های عجیب و فوق پیشرفته  موجود در نسخه های مختلف Halo ، توجه شما را هم به خود جلب کرده اند ، بدانید که در تمام مدت با آثار ساخته شده توسط این نژاد سر و کار داشته اید . اگر Precourser ها را خالق ماهیت ها  و وجود های اورگانیک بدانیم ، Forerunner ها نیز استاد بی چون چرای تمام علوم فنی و نظری هستند . برنامه های هوشمند ، به خدمت گرفتن نیروی مغناطیس ، ابر سازه های فضایی ، دیوارها و پل های نوری ، فن ترکیب ژنوم با جامدات و قطعات مکانیکال و..... نژاد پیشگامان را شایسته نامشان می کند . 

didact and lybraririan

halo hight charity

forerunner structure concept

 

- Flood ( ترجمه تحت اللفظی : سیل ) :

خطرناک ترین ویروس بیلوژیکی موجود درتمام کهکشان و شاید تمام هستی . 

halo flood virus

 

- Halo ( ترجمه تحت اللفظی : هاله ) :

 یکی از شاهکارهای تمدن Forerunner و البته یدک کش نام اصلی سری ، که با رویکردی خاص ( که در ادامه تشریح خواهد شد ) به عنوان  راهکار نهایی در مبارزه با ویروس  Flood به کار می روند . 

halo halo

 

- Humanity ( نژاد بشر ) :

  نژاد محور سری که ماجراهای تلخ  و شیرین بسیاری را از سر گذرانده . 

 

- Covenant ( ترجمه تحت اللفظی با اندکی دخل : اتحاد ) :

  نژاد کاونانت همان طور که از نامش پیداست ، در حقیقت اتحاد و پیمانی است عظیم بین بسیاری از نژاد های کوچک ساکن در عرصه هستی که در کلی ترین حالت ممکن به دو شاخه Elite ها و Brute ها تقسیم می شود اما  در شاخه های پایین تر ، از ریز نژادهایی مشترک تشکیل می شود . مثلا Grunt ها و Jakal ها و Hunter ها که در هر دو شاخه اصلی ، حضور دارند . تصمیم گیرنده های اصلی کاونانت ها ، گروهی موسوم به Prophet ها هستند که البته تصمیمات خود را توسط نخبه ترین فرد  از میان عموم کاونانت ها ، به سایر اعضای این تمدن گسترده منتقل کرده و اجرایی می کنند . این فرد خاص ، که در بازه های زمانی مختلف ، متفاوت خواهد بود ، با لقب آربیتر خوانده می شود .  

 

  روزی روزگاری در کهکشان ما .....

بعد از اینکه نژاد Precourser ها ، بنایان های حیات و شکل گیری موجودات مختلف در کرات دور و نزدیک را فراهم می آورند ، نژاد Forerunner و نژاد بشر ، جزو اولین هایی بودند که مستقیما توسط Precourser ها به وجود آمده و به همین دلیل رابطه نزدیکی میان آن ها برقرار بود .

با گسترش کهکشان و حیات در کرات  مختلف طی میلیون ها سال ، لازم بود که Precourser ها لقب Mantle Of Responsibility را به یکی از مخلوقات دست اول خود اعطا کرده و آن نژاد را مامور حفظ نظم و امنیت کهکشان کنند . نژاد برگزیده از سوی Precourser ها ، نژاد بشر بود . اما Forerunner ها به دلیل  اینکه شاید دست بالاتری در عرصه های تکنولوژیکی داشتند ، از این تصمیم به خشم آمده و علیه خالقان خود شورش می کنند . در این شورش بسیاری از Forerunner ها کشته شده و Precourser ها نیز تقریبا تا مرز انقراض پیش می روند .

 اندک بازماندگان Precourser ها ، به نقاط نامعلومی خارج  از کهکشان می گریزند . پیشتر خواندید که این موجودات مبرا از محدودیت های فیزیکی و متافیزیکی بودند و حتی می توانستند در میان تارهای انرژی جهان حرکت کنند . داشتن این توانایی هاست که به بازماندگان Precourser ها امکان گرفتن انتقامشان را می دهد . بازماندگان این نژاد بعد از فرار ، موجودیت خود را به ذراتی در مقیاس اتمی و کوچکتر تقسیم کرده و در ترکیب با انرژی های منفی و برخی بیماری ها و آلودگی ها جهان های مختلف ، به موجودیتی  دهشت انگیز تبدیل می شوند ؛ ویروس Flood که می تواند یک سیاره را در اندک زمانی مثلا هفت روز به طول کامل آلوده کند . 

عملکرد این ویروس یا انگل به  نحوی است که به بدن هر نوع موجود  مرده یا زنده که امکان حرکت داشته  باشد ، می چسپد و با فرو کردن شاخک های خود به میان مغز و دستگاه عصبی میزبان ، از او یک مرده متحرک کریه و خطرناک می سازد . ضمن آنکه قابلیت  هاگ افشانی این انگل ، به آن امکان سفر در فضا و رسیدن به دیگر سیارات و آلوده کردن آن ها را نیز می دهد . 

flood invasion

 انگل به بدن میزبان می چسپد و تلاش می کند شاخک های خود را وارد دستگاه عصبی او کند . پروسه ای که در صورت موفقیت ، از میزبان بیچاره ، موجودی نظیر اشکال زیر خواهد ساخت .

halo flood tnak

halo flood-human

حال برگردیم به جبهه دیگر که Forerunner ها باشند . بعد از جنگ ، بازماندگان آن ها  به 2 دسته تقسیم می شوند . گروه اقلیت  که همچنان  معتقدند نژاد Forerunner لایق عنوان Mantle و پاسداری کهکشان است و گروه اکثریت که نمی توانند بار ندامت به خاطر شورش علیه خالقانشان را به  دوش بکشند و به بهانه تضعیف شدن  Forerunnerها می خواهند که خواسته Precourser ها محقق شده و نژاد بشر به عنوان سرپرست و حامی کهکشان راه شیری ، انتخاب شود . چون رائ به نفع اکثریت بود ، نژاد انسان به عنوان گونه برگزیده جهت  پاسداری از حیات در کهکشان انتخاب می شود .

تصمیم بزرگ ...

از بخت بد ، نزدیک شدن ویروس Flood به یکی از سیارات Forerunner ها ، بر اهمیت مسئولیت خطیر انسان ها می افزاید . از این رو ، آن ها به سرعت با ناوگانی عظیم راهی سیاره Forerunner شده تا شاید بتوانند جلوی آلودگی را قبل از آنکه دیر شود ، بگیرند . 

halo fortencho fleet

ناوگان فضایی انسان ها در حریم سیاره Forerunner

ناوگانی که در تصویر فوق شاهد هستید ، توسط شخصی به اسم  فورتنشو " Forthencho " ملقب به Lord Of Admirals فرماندهی می شد . با رسیدن به سیاره Forerunner و مشاهده میزان پیشرفت Flood در آن ،  فورتنشو با تصمیمی دشوار مواجه می شود ؛  تصمیمی که آینده نسل بشر را تعیین می کرد :

ایا باید سیاره را بمباران کرده و  آن را تماما پاکسازی کرد ؟

و  یا  با ارسال یک پیام هشدار ، Forerunner هایی که هنوز در دیگر نقاط آن سیاره آلوده نشده اند را باخبر ساخته و تدارکات خروجشان از سیاره را فراهم کرد ؟

فورتنشو با این استدلال که ارسال پیام هشدار ، ممکن است فرصت بیشتری برای شیوع و پیشروی Flood در مقیاس کهکشانی ایجاد کند ، بر خلاف میل باطنی ، دستور بمباران تمام سیاره را صادر می کند و میلیون ها Forerunner سالم همراه با آن هایی  که آلوده ویروس شده بودند ، کشته می شوند . سیاره مزبور ، گرچه تنها یکی  از هزاران سیاره متعلق به تمدن Forerunnerبود ، اما کشتار دسته جمعی که در آن به وقوع پیوست ، از دید رهبران امپراطوری آن ها ، دور نماند . 

Forerunner ها ،  این اقدام انسان ها را عملی  خصمانه ، نسنجیده و به  دور از  کفایت لازم ، پنداشته و به خون خواهی از دست  رفتگانشان ، به جنگ با تمدن بشر می روند . جنگ های هزارساله میان تمدن بشر و Forerunner ها در این برحه تاریخی ، آغاز می شود .

halo forerunner - human war

جنگ های هزارساله موسوم به Forerunner-Human Wars که در بازوی Orion کهکشان راه شیری در گرفت 

 

halo pre-human concept

کانسپت آرت یک نمونه از سربازان انسان ها

جنگ های هزارساله ، به دلیل تجهیزات پیشرفته تر Forerunner ها ، در نهایت به شکست سخت بشر انجامید و فورتنشو و آخرین افرادش ، تسلیم شدند .

halo fothencho surrenders

فورتنشو ، در لحظه قبول " شکست " ! نیروهای خود را به پایین آوردن سلاح هایشان فرامی خواند .

شایان ذکر است که دوگانگی ایجاد شده  میان Forerunner ها بر سر صلاحیت بشر به عنوان نژاد شایسته Mantle Of Responsibilty ، حتی پس از پایان جنگ های هزارساله نیز وجود داشت . با این  تفاوت که این بار ، اکثریت Forerunner ها انسان ها را ضعیف و  فاقد صلاحیت دانسته و جریان بمباران شدن سیاره شان را به عنوان یک اقدام خصمانه می پنداشتند در حالی که گروه اقلیت ، اعتقاد داشتند که اقدامات  انسان ها ، مبرا از هرگونه سوءقصد و اهداف پلید و صرفا برای پیشگیری از آلوده شدن سایر بخش های کهکشان بوده است .

یکی از چهره های با نفوذ و قدرتمند گروه اکثریت ، Didact  بود ؛ یکی از فرماندهان ارشد نیروی Forerunner . او بود که آتش جنگ های هزارساله را برافروخت و فورتنشو را شکست داد و از دیرباز ، گونه خویش را شایسته پاسداری از کهکشان می دانست . دایدکت بعد از شکست انسان ها ، نقشه های دیگری در سر داشت و بر این بود  که با انجام یک سری از اقدامات ، هم  ویروس Flood  را نابود  ساخته  و هم  هرگونه احتمالی مبنی بر خیزش دوباره انسان ها و تحدید  تاج و تخت  Forerunner ها به عنوان نگهبانان حیات در کهکشان را برطرف سازد .

halo didact

دایدکت ...!!!

مجازات هنوز تمام نشده ....!!!!

در این جا یکی از تبصره های Mantle Of Responsibility ، وارد میدان می شود  . تصبره ای که به نژاد برگزیده ، امکان دسترسی به کد های ژنتیکی سایر نژاد ها را می دهد . این امکان در مواقعی مفید است که یک نژاد ، به نژادی متخاصم در کهکشان تبدیل شده و سایر گونه ها را مورد تاخت و تاز قرار دهد .
در این شرایط ،  وظیفه گونه پاسدار  حکم می کند ، با ایجاد یک فرایند عقب گرد ،  در
DNA موجودات گونه متخاصم ، باعث پسرفت آن ها به لحاظ عقلی و تکنولوژیکی شود تا به نوعی هم آن ها را مجازات کرده و هم تا هزاران سال ، گونه های آسیب دیده  را از گزند اقدامات خصمانه آن ها ، دور نگه دارد .

و این دقیقا همان بهایی بود  که انسان  ها ، پرداخت کردند !!! دایدکت و  متحدانش ،  با ادعای  اینکه مطابق با قوانین Mantle عمل می کنند ، نسل بشر را تا حد انسان های نخستین ، پایین آوردند .
شاید بتوان ، تاریخ ثبتی مربوط به انسان های نئاندرتال ساکن در آفریقا را ، با انسان های پس رفته ای که در داستان
Halo شاهد هستیم ، تطبیق داد .

اما  این امکان ، چگونه به Forerunner ها در مواجهه با تحدید Flood کمک می کند ؟

پیش تر ذکر شد که  نژاد Forerunner ، مجهز به تکنولوژی های  منحصر به فرد و یکه تازانه بود که در تمامی نسخه های سری ، دیده می شوند . یکی از این تکنولوژی ها ، اجسامی غول پیکر موسوم  به Composer  بودند . 

دانش اولیه  مربوط به سازوکار Composer ها ،  از سوی  نژاد Precourser ها در اختیار Forerunner ها  قرار گرفته  بود اما باقی مراحل طراحی و ساخت به دست خود Forerunner ها و به طور خاص ، کلاس Builders یا  سازندگان به پیش رفت . سازندگان  طبقه ای از نژاد Forerunner بودند با برخورداری از بالاترین سطح قدرت و نفوذ سیاسی و  اقتصادی و دانش .

Composer ها ،  اجسامی بودند با امکان تجزیه کردن هر نوع موجود اورگانیک  به واحد هایی خالص از DNA و  انرژی  به نحوی که بتوان از آن ها ، برای اهداف دیگری مثل شکل دادن نوع دیگری از حیات استفاده کرد . 

halo composer and its proccess

Composer و پروسه زجرآور تجزیه کردن موجودات !!

از آن جایی که تحدید Flood  متوجه هر نوع موجود زنده اورگانیک بود ، دایدکت بعد از پیروزی در جنگ های هزار ساله ، تصمیم گرفت که با به کار گیری Composer ، بدن بازماندگان ناوگان انسان ها ، از جمله شخص  فورتنشو را تجزیه کرده و با استفاده از مواد حاصل  از این پروسه ، نوع ویژه ای از نیروی نظامی و مخصوص مبارزه با تحدید Flood ایجاد کند .

سربازانی به اسم promethean میوه های حاصل از فرایند هستند ؛  موجوداتی بایو- مکانیکی با اسکلت بندی فلزی اما زیرساخت های اورگانیک که باعث می شد Flood اساسا قادر به الوده سازی آن ها نباشد . هجوم اولین ارتش promethean به سمت Flood ، اگرچه به دلیل فقدان نفرات  کافی ، با شکست مواجه شد . اما ثابت کرد که اقدامات دایدکت به صورت تئوری صحیح است . هیچ یک از promethean ها آلوده نشده  بودند . اما Flood  آنجایی که قادر به آلوده کردن نباشد ، به نیروی فیزیکی متوصل می شود . این شکست برای دایدکت تنها یک معنی داشت ؛ نیاز به ارتش های بزرگتر promethean و به تبع آن ، نیاز به تجزیه سازی انسان های بیشتر . 

دایدکت بی درنگ ، یک Composer را بر روی سفینه خود نصب کرده و راهی یکی از کلونی ها انسان ها - که حالا دیگر به جای سفر میان ستاره ها ، مشغول زندگی در چادر و یادگیری اصول کشاورزی و دامداری هستند - شده و با استفاده ز Composer ، تمام انسان های آن کلونی را تجزیه می کند تا متریال بیشتری برای ساخت promethean ها داشته باشد . 

HALO PROMETHEAN

یک نمونه سرباز Promethean حاصل از مواد اولیه انسانی !!!

خیانت

همسر دایدکت موسوم به Librarian ، جزو Forerunner هایی بود که از ابتدا ، حامی انسان ها به شمار می رفت و همیشه با دایدکت بر سر این موضوع در بحث بود و تلاش می کرد به وی بفهماند که حادثه بمباران شدن سیاره Forerunner به دست انسان ها ، هرگز جنبه ستیزه جویانه نداشته و صرفا یک تصمیم دشوار برای نیل هدفی  خیر بوده است .

HALO LIBRARIAN

 

Librarian حتی با فرایند  عقب گرد  DNA  انسان نیز مخالف بود اما آنجایی که دایدکت پا را   فراتر نهاده و با قربانی کردن انسان های بی دفاع ، به ساخت ارتش های بزرگ از Promethian پرداخت ،  اختلاف این زوج نیز بالا گرفت .

Librarian معتقد  بود استفاده از Composer علیه انسان ها به منظور ساخت promethean ها ... نه تنها از لحاظ اخلاقی درست نیست بلکه به کلی خلاف قوانین Mantle Of Responsibility می باشد و در هیچ  کجا از قوانین Mantle ذکر نشده  که بهای دفع یک بلا از سر کهکشان ، انقراض یکی از گونه های آن کهکشان  باشد .

دایدکت در سوی دیگر بر این باور بود ، که هر جزایی برای انسان ها ، چه عقب گرد DNAو چه تجزیه شدن آن  ها توسط Composer ، مجازاتی به جا ست که در جواب بی کفایتی آن  ها و قتل عام میلیون ها Forerunner بیگناه ( همچنان اشاره به حادثه بمباران سیاره Forerunner ) اجرا می شود و حتی معتقد بود فرایند تجزیه سازی انسان ها ، چون به منظور نابودی تحدید Flood صورت می گیرد ، باید نوعی محبت  و افتخار تلقی شود ... نه یک مجازات . 

 

 " Humen`s loss of biological form , will serve as their Final payment for their crimes . 

 " . It is a kindness , they do not deserve 

- دایدکت خطاب به همسرش بعد از اولین استفاده از Composer علیه کلونی انسان های عقب مانده 

Librarian که دیگر تاب تحمل اقدامات همسرش را نداشت به او خیانت کرده و برای هزاران سال ، او را در داخل فضایی به اسم Cryptum ،  زندانی می کند . تنش ها در مقیاس کهکشانی ، در این مقطع زمانی پایان می یابد و حیات در کهکشان بعد از چندین هزار سال ، بالاخره وارد مرحله ای پایدار و کم تنش ، می شود . انسان ها مطابق با تاریخ ثبتی بشر ، پیشرفت می کنند و پس از چندین هزاره .... ، داستان Halo Reach و بعد از آن سه گانه اول ، آغاز می شود . 

اما چرا Librarian  ، همسر خود را در cryptum زندانی کرد و چرا او را به قتل نرساند ؟ اصلا Cryptum چیست ؟ و ......

این ها سوالاتی هستند  که در بخش دوم به آن ها پاسخ خواهیم داد . 

 ضمن تشکر از همراهی شما تا به اینجا ..... منتظر قسمت دوم این مقاله باشید .

منبع : WWW.Halopedia.Org

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.