نویسنده: FariD یکشنبه، 20 تیر 1395
ساعت 08:45

پنج واقعیت درباره بازی های God of War

4.41 از 5

هنوز تا عرضه نسخه بعدی سری God of War خیلی باید صبر کرد. این عنوان انحصاری پیش رو برای PS4 پیچ و خم های زیادی را وارد فرمولاسیون این سری کرده، از جنبه گیم پلی آن بگیرید تا دید دوربین، مناظر و از همه مهمتر تغییرات قابل توجه در برداشت پروتاگونیست اصلی بازی یعنی کریتوس. به ضرس قاطع می توان گفت که این نسخه از God of War چیزی نیست که به آن عادت کرده بودیم؛ اما حتی اگر هم اینطور باشد، چیزی که تاکنون از این پروژه به نمایش درآمده واقعاً جذاب می نماید و تغییراتی که در این سری اعمال شده همگی مثبت به نظر می رسند.

god of war games will blow you away

God of War جدیدی که در آینده برای PS4 می آید

حال که نسخه بعدی God of War در راه است، لازم دیدیم 5 حقیقت شگفت انگیز که شاید درباره این بازی ندانید را خاطرنشان کنیم؛ از جمله اسرار و تغییرات در توسعه این بازی که هرگز به وقوع نپیوستند. با ما همراه باشید 

1- تاریخ اسپارت ها

طراحی کاراکتر کریتوس به عنوان یک شخصیت نمادین و جذاب، در این بازی برجسته و شاخص است. این شخصیت همچنین بخاطر داشتن یک تم ترسناک و مهلک (برگرفته شده از افسانه های یونان دارای سربازان دامن پوش) ، قابل تشخیص و متمایز است. طرح اولیه این کاراکتر در حقیقت ترکیبی است از عملکرد فوق برجسته راسل کرو در فیلم گلادیاتور و نقش شخصیت درک وینیارد در فیلم American History X با بازی ادوارد نورتون به عنوان یک نئونازی نژادپرست که به یک ناجی متمرد تبدیل شد. البته باید خاطرنشان کرد که طراحی کاراکتر کریتوس هیچ ربط و ارجاعی به شخصیت درک وینیارد و دیدگاهش و باورهایش در زمینه نژادپرستی ندارد، بلکه فقط به جنبه های بصری شخصیت او و خشمش شبیه است. هدف در بدو امر خلق کاراکتری بود که نه تنها از نظر بصری برجسته باشد بلکه تهدیدکننده و قدرتمند نیز به نظر برسد و ظاهراً ترکیب این دو کاراکتر ساختگی و داستانی می توانست ترکیب بی نقصی باشد.

کریتوس، سخت همچون سنگ

2- برادران همپیمان

کریتوس هرگز علاقمند به خدایان نبوده است و علیرغم خیانت آنان و تراژدی این خانواده یونانی که سعی می کند کارهای کریتوس را توجیه کند، کینه و عداوت کریتوس نسبت به المپوس منجر به خیانت زئوس نشد که در God of War 2 سعی کرد از شر او خلاص شود. در حقیقت این کینه کریتوس به بازی God of War: Ghost of Sparta بر می گردد. این بازی یک عنوان برای کنسول دستی PSP بود که یک سال پس از عرضه اولین نسخه God of War منتشر گردید. کریتوس با از انزجار از گذشته، به دنبال یافتن حقیقت درباره ربایش رمزآلود برادرش، دیموس، می گردد. این اسپارتان خشمگین با امتناع از پیروی از خواسته آتنا مبنی بر راحت گذاشتن این سگ های به خواب رفته، شروع به جست و جو می کند تا هویت دو شخصیت تاریک که برادرش را در زمانی که بچه بودند ربودند پیدا کند.

بازی God of War: Ghost of Sparta برای کنسول دستی PSP

همانطور که دیدید، دو مسئول اصلی این آدم ربایی در حقیقت آتنا و خدای اصلی جنگ یعنی Aries بودند. زئوس و ارایس با باور به داستان وجود یک سروش و جنگنده برجسته که قرار است با شمشیر خود مرگ المپوس را رقم بزند، برنامه ای را طرح ریزی کردند تا این پیامبر منتسب را پیدا و نابود کنند و بدین ترتیب هستی خود را تضمین نمایند. آتنا و ارایس طی یک اشتباه احمقانه و ترس بیجا از به پایان رسیدن عمر تاسف بار خود، فکر کردند که دیموس جوان و وحشت زده همان کسی است که قرار است مرگ اجتناب ناپذیر آنان را رقم بزند. اما مشکل اینجاست که آنان جنگنده ای که دنبالش بودند را اشتباه حدس زدند.

محبوس کردن دیموس و محکوم کردنش به مرگ و اجازه دادن کریتوس خشمگین و عصبانی به ادامه زندگی نه تنها کینه و عداوت او نسبت به آنان را افزایش داد، بلکه به قدرتش نیز افزود. کریتوس پس از یافتن برادرش و آزاد کردن او، به دنبال پیاده سازی عدالت آن هم به سبک و سیاق خودش رفت. او نه تنها Thanos ،خدای مرگ، را خودش به قتل رساند، بلکه دخترش Erinys را نیز کشت. کریتوس پس از مواجه شدن برادرش با مرگ در نبرد با Thanos، به انتقام از تک تک خدایان سوگند یاد کرد و تا خیانت نهایی زئوس که در دنباله رویدادهای God of War 2 رخ داد، قصد جانشان را نمود. دیالوگ او نیز قابل فراموشی نیست که گفت: «خدایان هزینه این کار را خواهند پرداخت».

3- هرکول، شخصیت واحد در سریال و بازی

عنوان God of War 3 به عنوان بهترین بازی سری God of War مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. در این عنوان، کریتوس خودش به نبرد با قاتل و غول افسانه ای یونان یعنی هرکول می پردازد. هرکول در این نبرد به یک جفت پنجه بوکس موسوم به Nemean Cestus به معنای «مشت پناه نمیائی» مجهز است. این دستکش های بزرگ و آهنی در حقیقت با ارجاع به قتل فجیع Nemean Lion مورد حکاکی قرار گرفته اند. خوانخواهی این فرد یکی از تلاش هایی بود که هرکول به عنوان بخشی از 12 رنج خود دنبال می کرد.

تقابل کریتوس و هرکول

با این حال علیرغم جالب بودن این موضوع، این دستکش ها برجسته ترین جنبه این نبرد نیست. چیزی که در تقابل این دو بیشتر از هر چیز رخ می نماید، فرد صداگذاری است که صدای هرکول را مجسم می کند. این شخصیت کسی نیست جز Kevin David Sorbo؛ کسی که بخاطر ایفای نقش در سریال محبوب تلویزیونی Hercules: The Legendary Journeys شناخته می شود. این سریال در دهه 90 میلادی در شبکه Sky 1 که محتواهای علمی تخیلی را پخش می کند و نیز چندین شبکه تلویزیونی دیگر در سرتاسر جهان پخش شد. بخاطر همین صدای او به خوبی روی کاراکتر هرکول در این بازی نشست و خیلی هیجان انگیز است که به او فرصت دیگری برای ایفای نقش این قهرمان افسانه ای داده شد، حتی اگر هم شده در فرمی دیگر و در یک رسانه و سرگرمی متفاوت.

4- خدایان هیچوقت کافی نیستند

با این که God of War 3 به صورتی نافرجام و در عین حال فوق العاده تماشایی به اتمام رسید، اما درها را (تا حدودی) برای قسمت بعد این سری، که قرار است در سال 2017 عرضه شود، باز گذاشت. در پایان اصلی این بازی، که متاسفانه در نهایت مورد سانسور واقع شد، نه تنها یونانیان و نروژی ها، بلکه مصری ها نیز قربانیان خود را به پای این مرد خشمگین اسپارتی می ریزند.

آقای David Jaffee خالق سری God of War در مصاحبه ای که Gametrailers با وی انجام داد از برنامه های اولیه خود برای سومین قسمت این سری پرده برداشت. او گفت که در طرح اولیه خود قصد داشته تحمیل جنگ خدایان یونان و تایتان ها را بر خدایان مصری و خدایان افسانه های اسکاندیناوی به تصویر بکشد. این نبرد می توانست نتیجه کشتن زئوس توسط کریتوس که در ابتدای بازی اتفاق میفتد باشد و یک چنددستگی با ابعاد بزرگ ایجاد کند که در آن، آنان بخاطر آن چه که از جهان باقی مانده است به جنگ با یکدیگر می پردازند. این ایده آقای جیفی می توانست زمینه ساز ایده های جالب توجه بسیاری در این بازی شود؛ عمده این ایده ها شامل استفاده از لوکیشن های جدید، نبردهای جدید با غول ها (اصطلاحاً باس فایت ها) و تولد سیستم های اعتقادی دوران نوین باشد. در یکی از این ایده ها، قرار بود کریتوس به مصر سفر کند و به نبرد با ابولهول (Sphinx) بپردازد. 

نبرد کریتوس با زئوس

در این ایده، کریتوس با استفاده از سر یکی از خواهران Gorgon به نام Stheno، این جانور درنده را به سنگ تبدیل می کند و لذا تبدیل می شود به همان مجسمه ای که امروزه با نام ابولهول میشناسیم و در مصر قرار دارد. کریتوس این را می دانست که راهکار غلبه بر خدایان متقاعد کردن بشر بود به آنچه که از بشریت باقی مانده است تا بدین ترتیب اعتقاد به آنان متوقف شود؛ لذا اگر می توانست این کار را انجام دهد فرصت این را داشت که یک بار برای همیشه همه خدایان را شکست دهد. در این ایده، پایانی که آقای جیفی در نهایت برای این بازی تصور می کرد، شامل پیوستن جنگنده رنج دیده و محبوبمان به همسر و دخترش می شد و در صورت پیاده سازی آن شاهد این می بودیم که سه مرد فرزانه (Three Wise Men) که عمدتاً در انجیل دیده می شوند، به سمت ستاره شمال در حال حرکت هستند؛ حرکتی که می شد در جهت تبلیغ مسیحیت و رد خدایان چندگانه و به عبارت بهتر اعتقاد به خالق یگانه تعبیر کرد.

5- کریتوس نه، کریتوس واقعی

علیرغم وجود این باور که که کریتوس یک کاراکتر صرف داستانی است که برای مقاصد بازی تعریف و خلق شده است، اما طبق گفته ها در حقیقت خدایی به نام کریتوس وجود داشته است. اگر نخواهیم خیلی از مبحث اصلی دور شویم و خود را درگیر این صحبت های فرعی کنیم، باید گفت که حتی در این صورت او حقیقتاً نه معروف و شناخته شده بود و نه به اندازه بقیه خدایانی که با آن ها آشنا شده ایم اهمیت داشت. با در نظر گرفتن خدایان موسوم به Nike (الهه پیروزی)، Bia (خدای نیرو) و Zelus (خدای رقابت و رشک)، کریتوس به عنوان یکی از خدایان همنژاد چهارگانه، خدای قدرت و توانایی بود. این چهار خدای گمنام (که هیچ ربطی هم به هم ندارند) موجود در افسانه های یونان، فرزندان Pallas (خدای خورشید) و Styx (خدای آب ها) بودند.

حال تنها کاری که می توان کرد انتظار است و انتظار و انتظار؛ باید دید که بازی انحصاری سونی در دست ساخت استودیوی سانتامونیکای او، چه خوابی برایمان دیده و چه زوایای پنهانی از این جنگنده خشمگین و در عین حال محبوب را نشان می دهد، آن هم در حضور یک شخصیت تازه وارد و شاید سکان دار قسمت های بعد این سری، پسرش.

FariD | مقالات | 10/07/2016
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: تیر 1395
    نظرها: 6
    تشکر: 0
    تشکرشده: 5
    پروفایل psn: Amusedtodeath94
    رتبه لیدربرد psn: 12
    کنسول‌های بازی:

    مطلب خیلی خوبی بود، ممنون :7su

    ‏SirGhas و ‏farid از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Amusedtodeath
    مطلب خیلی خوبی بود، ممنون :7su

    متشکرم. رنکینگ خوبتون تو لیدربرد اینو میرسونه که گیمر فعالی هستین :vic:
    اگه شما هم از طرفدارای پر و پا قرص God of War هستین خوندن این مطلب رو بهم بهتون توصیه می کنم:
    پنج سوال بی پاسخ از بازی مورد انتظار God of War

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    آقا عالی بود . عالی :vic:
    مقاله ی بسیار خوبی بود . لذت بردم ;) به موارد بسیار جالبی اشاره شده بود که خیلی از ما با وجود علاقه ای که به این سری داریم شاید متوجه اونها نشدیم . اینکه چه بلایی به سر برادر کریتوس آمد ، اینکه چرا کریتوس تبدیل به این شخصیت فعلی شد ، ایده ی خلق این شخصیت از کجا آمده و ایده های فوق العاده جافی همگی عالی بودن . خسته نباشید فرید جان :wacky:

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏مهمان و ‏farid از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    آقا عالی بود . عالی :vic: مقاله ی بسیار خوبی بود . لذت بردم ;) به موارد بسیار جالبی اشاره شده بود که خیلی از ما با وجود علاقه ای که به این سری داریم شاید متوجه اونها نشدیم . اینکه چه بلایی به سر برادر کریتوس آمد ، اینکه چرا کریتوس تبدیل به این شخصیت فعلی شد ، ایده ی خلق این شخصیت از کجا آمده و ایده های فوق العاده جافی همگی عالی بودن . خسته نباشید فرید جان :wacky:

    لطف دارید، مرسی.
    به نظر من این بازی هنوز هم میتونه زوایای پنهان زیادی داشته باشه که تو نسخه چهارم این سری مشخص بشه... کریتوس حتما حرف های ناگفته زیادی داره که تو این قسمت به پسرش بگه :nothi:

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.