نویسنده: سینا محمدی یکشنبه، 17 بهمن 1395
ساعت 22:04

کنسول های جلوتر از زمان - قسمت اول Xbox

3.5 از 5

با سلام خدمت تمامی کاربران وبسایت بازی مگ . در مقاله " کنسول های جلوتر از زمان " قصد داریم طی چند قسمت شما را با کنسول هایی که در زمان انتشارشان یک پدیده و بهتر است بگوییم یک تحول در صنعت گیم بوده اند آشنا کنیم تا شما نسبت به این کنسول ها و بازی های آن شناخت بیشتری پیدا کنید. در قسمت اول تصمیم گرفتیم به معرفی کنسول نسل ششمی مایکروسافت یعنی XBOX بپردازیم . کنسولی که عمدتا با نام XBOX Original شناخته می شود , چرا که با انتشار Xbox One به زبان آوردن " ایکس باکس یک " برای نام این کنسول کمی سخت شده . اگر می خواهید بدانید چرا این کنسول شایسته آن است که در قسمت اول مقاله ما جای بگیرد کافی است فراز و نشیب هایی که مایکروسافت برای ساخت این کنسول به خود دید را مطالعه کنید . با ما و اولین قسمت از مقاله " کنسول های جلوتر از زمان " همراه باشید .

تولد یک افسانه

داستان ساخت XBOX از آن جایی شروع شد که سونی با انتشار کنسول جدیدش یعنی PS2 در بازار ژاپن فروش فوق العاده ای را تجربه می کرد . فروش این کنسول روز به روز بیشتر می شد و بازیبازان بیشتری جذب آن می شدند . این موضوع جدا از اینکه به نفع سونی بود می توانست به ضرر دیگر تولید کنندگان تمام شود ، چرا که استودیوهای بازیسازی با اطمینانی که از فروش بازی هایشان روی PS2 داشتند , به سمت دیگر کنسول های نسل ششم نمی رفتند , که این خود می توانست صنعت گیم را در انحصار سونی در بیاورد . سونی دیگر آن کمپانی سازنده PS1 نبود و با ساخت PS2 به یک تکامل در زمینه ساخت کنسول ها رسیده بود . انگار سونی به امپراطوری ساخت کنسول های بازی تبدیل شده بود و دیگر هیچ کمپانی ای یارای رقابت با آن را نداشت . مایکروسافت که به نوعی می خواست صنعت گیم را از انحصار سونی خارج کند بعد از رونمایی PS2 بود که در سال 1999 به فکر ساخت یک کنسول جدید افتاد . 4 نفر از اعضای تیم DirectX تصمیم گرفتند بر روی ساخت این کنسول ( که هیچ نامی برایش انتخاب نشده بود ) متمرکز شوند .
 

image2

از چپ به راست : Otto Berkes ( رهبر گروه ) , Ted Hase , Kevin Bachus و Seamus Blackley

اما یک مشکل اساسی وجود داشت : سونی تاریخ انتشار PS2 را سال 2000 اعلام کرد . تیم سازنده در مایکروسافت زمان کمی در اختیار داشتند و این خود فشار کار را بیشتر می کرد , چرا که مایکروسافت تا به حال دست به ساخت کنسول نزده بود و از طرف دیگر سگا و سونی نسل ششم را خیلی زود شروع کرده بودند .

آغاز رقابتی طوفانی

به تایید بیل گیتز این چهار نفر ( که از مهره های کلیدی تولید برندی به نام XBOX بودند ) باید بر روی ساخت یک سخت افزار گیمینگ کار می کردند و بودجه ای حدود 6 میلیارد دلار برای آن کنار گذاشته شد . با این که این کنسول به طور رسمی رونمایی نشده بود و مراحل ساختش را به طور مخفیانه پشت سر می گذاشت اما شایعات ساخت کنسولی توسط مایکروسافت شنیده می شد و اولین خبر ساخت این کنسول در مجله Next Generation منتشر شد.

image3 
Ed Fries شخصی که در جهانی شدن برند XBOX نقش مهمی ایفا کرد

یکی از دلایلی که می توانست کنسول مایکروسافت را نسبت به دیگر پلتفرم ها برتر نشان دهد امکانات جدیدی بود که دیگران را ترغیب به خرید آن کند . حتی Bachus می گفت : " تمامی ناشران این صنعت به ما می گفتند که اگر کنسول شما ویژگی جدید نداشته باشد توسط PS2 شکست می خورد " . این کنسول اگر ویژگی های بیشتری نسبت به رقیب ژاپنی اش نمی داشت محکوم به شکست بود و نمی توانست مخاطبان زیادی بدست آورد . Bachus و دیگر افراد تیم از بخش DirectX به بخش ساخت کنسول منتقل شدند و چندین ماه طول کشید که این کنسول ساخته شد . البته چالش های زیادی برای نامگذاری کنسول وجود داشت . طبق توضیحات Bachus ابتدا نام این کنسول Window Entertainment Platform بود و بعد از مدتی اسم رمز Project Midway برای آن انتخاب شد . اعضایی که از تیم DirectX برای ساخت کنسول آمده بودند خود را DirectX Box صدا می زدند که بعد از مدتی به شکل مخفف همدیگر را Xbox صدا می کردند . آن ها این نام را به افراد داخل بخش بازار یابی نشان دادند , افراد داخل این بخش از این نام خوششان آمد و نام XBOX برای کنسول مایکروسافت انتخاب شد . در زمان پروسه ساخت این کنسول بیل گیتز گفته بود : " اگر ما کنسولی شبیه به XBOX را در فروشگاه ها نداشتیم آیا هرگز به فکر ساخت آن می افتادیم ؟ " که این خود نشان از بلند پروازانه بودن هدف مایکروسافت داشت . در ابتدا قرار بود که سیستم عاملی شبیه به ویندوز بر روی این دستگاه قرار بگیرد . ولی آن ها نمی خواستند بازی هایی که بر روی XBOX اجرا می شوند بر روی PC هم قابل بازی باشد . طی یک جلسه بود که بعد از چندین ساعت , عرضه سیستم عامل ویندوز برای این کنسول تکذیب شد و سیستم عامل جدیدی برای آن در نظر گرفته شد , چرا که در صورت شبیه بودن سیستم عامل XBOX به ویندوز صنعت PC Gaming دچار رکود می شد . در حالی که پروژه مراحل نهایی اش را طی می کرد , سران اصلی مایکروسافت یعنی استیو بالمر و بیل گیتز تصمیم به رونمایی کنسول در نمایشگاه GDC سال 2000 گرفتند . این تصمیم سختی بود , در واقع کوچکترین اشتباه از سوی گیتز می توانست همگان را نسبت به آینده این کنسول بدبین کند .

image4 
XBOX در حالی معرفی شد که بیش از یک سال از رونمایی PS2 می گذشت

رونمایی این کنسول طرفداران مایکروسافت را به وجد آورد . سخت افزار اعلام شده از سوی گیتز نوید یک سخت افزار فوق العاده قوی را می داد که از رقیب ژاپنی اش چندین برابر بهتر بود . اما متاسفانه هیچ بازی قابل توجهی در این کنفرانس برای XBOX رونمایی نشد , به جز دمویی از بازی Midway's Ready 2 Rumble هیچ بازی دیگری برای انتشار روی XBOX به نمایش در نیامد . با اینکه این بازی از نظر گرافیکی و از بعد فنی یک بازی عالی بر روی یک کنسول خانگی به حساب می آمد اما بعد ها مشخص شد که این یک تک دموی از پیش ساخته شده بوده . رونمایی این کنسول با تمام خوبی هایی که داشت نتوانست بازی های متنوعی را به نمایش بگذارد . هر کنسول حتی اگر از قوی ترین سخت افزار برخوردار باشد اما بازی قابل توجهی نداشته باشد یک کنسول شکست خورده به شمار می آید و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست . در واقع این سیاست مایکروسافت بود که تاریخ انتشار XBOX را سال 2001 در نظر گرفت , چرا که خیلی از قابلیت های این کنسول نا شناخته بود و بعد از رونمایی این کنسول در GDC 2000 بود که مایکروسافت یک سال تا انتشار آن به بازیسازان فرصت داد تا قابلیت های نهفته XBOX را درک کنند و برای ساخت بازی به سراغ مایکروسافت بیایند . مایکروسافت Ed Fries را که مدیر بخش تجاری مایکروسافت در زمینه فروش بازی ها بود به عنوان مدیر پروژه ساخت XBOX معرفی کرد . بعد از ملحق شدن Fries به پروسه ساخت این کنسول بود که جذب استودیو ها برای ساخت بازی های بیشتر رنگ جدی تری به خود گرفت . در واقع این یک سالی که تا تاریخ انتشار این کنسول در سال 2001 باقی مانده بود بیشتر صرف متقاعد کردن بازیسازان برای ساخت بازی روی XBOX شد . حال بهترین وقت برای خرید دامنه Xbox.com بود , طبق توضیحات Bachus این دامنه توسط یک شرکت کوچک فناوری به نام NASDAQ خریداری شده بود  که محصولاتش را با نام Xbox Technologies به فروش می رساند و امکان ثبت آن وجود نداشت , آن ها باید با این شرکت مذاکره می کردند . جالب است بدانید این شرکت در حال ورشکسته شدن بود و مایکروسافت با پرداخت مبلغ صد هزار دلار این دامنه را خریداری کرد .

image5

در نمایشگاه CES 2001 هنگام معرفی XBOX توسط بیل گیتز , ستاره کشتی کج آن زمان یعنی Rock برای معرفی بازی WWE وارد شد

ژاپنی های مصمم

کاری که Ed Fries سعی داشت به بهترین نحو ممکن آن را انجام دهد جذب بازیسازان ژاپنی برای ساخت بازی روی XBOX بود . متاسفانه ژاپنی ها نمی توانستند پاسخ مثبتی به Fries دهند , دلیلش هم کم سن وسال بودن مایکروسافت در زمینه تجارت بازی های ویدیویی بود , بالاخره مایکروسافت اولین بار بود که قصد ساخت یک کنسول را داشت و خیلی از بازی سازان ژاپنی با انتخاب دیگری که داشتند ( یعنی ساخت بازی برای PS2 و فروش بیشتر آن ) نیازی به وقت گذاشتن بر روی عناوینی که موفقیت آن تضمین شده نبود نمی دیدند . ژاپنی ها تا جایی که می توانستند از ساخت بازی برای XBOX خود داری کردند , آن ها حتی X را نماد مرگ می دانستند و بخاط رنگ این کنسول یعنی رنگ سیاه ( رنگ مرگ ) حاضر به ساخت بازی برای XBOX نمی شدند , در حالی که کنسول PS2 هم سیاه رنگ بود ! حتی ژاپنی ها به تمسخر آن را Deathbox صدا می زدند و نه XBOX . متقاعد کردن بازیسازان ژاپنی برای ساخت بازی بر روی XBOX کار سختی بود و Fries به تنهایی نمی توانست مشکل گشای این معضل باشد و استودیو های ژاپنی کمی توانستند به مایکروسافت در این زمینه کمک کنند . یکی از بهترین استودیوهای ژاپنی , Tecmo بود که توانست بازی های با کیفیتی برای ساخت روی XBOX در نظر بگیرد . مایکروسافت توانست عنوان مهم این استودیو یعنی Dead or Alive را در انحصار کنسول خود بیاورد و رابطه نزدیکی با سازنده آن یعنی ایتاگاکی داشته باشد.

Dead or Alive 3

یکی از معدود عناوین لانچ XBOX که توسط استودیویی ژاپنی ساخته شده بود

در واقع ساخت یک کنسول با سخت افزار قدرتمند یک طرف قرار داشت و جذب بازیسازان برای ساخت بازی طرفی دیگر . مایکروسافت باید تمام تلاشش را می کرد تا  این کنسول از نظر داشتن بازی های جذاب هیچ چیزی از کنسول رقیب کم نداشته باشد . مایکروسافت برای تحقق بخشیدن این رویا استودیوی Biazarre Creations را خریداری کرد که بازی Metropolis Street Racer را برای Dreamcast در کارنامه داشت . بعد از خریداری این استودیو توسط مایکروسافت , Metropolis Street Racer به Project Gotham Racing ( یا به اختصار PGR ) تغییر نام پیدا کرد و در انحصار مایکروسافت قرار گرفت . PGR به طور واضح برای رقابت با بازی رقیب یعنی Gran Turismo در نظر گرفته شده بود و این یعنی آغاز یک جنگ بزرگ.

image7

قبل از اینکه فرنچایز محبوب Forza متولد شود این سری PGR بود که بهترین عنوان ریسینگ کنسول مایکروسافت به حساب می آمد . لازم به ذکر است که بازی Geometry Wars به عنوان یک مینی گیم در PGR2 قابل بازی بود

بعد از اتفاقاتی که برای سگا با شکت خوردن Dreamcast افتاد , این کمپانی مجبور شد بازی هایش را برای انتشار روی XBOX آماده کند و حتی در نمایشگاه TGS سال 2001 هم سگا این موضوع را اعلام کرد . البته قبل از این , مایکروسافت برای انتشار Windows CE روی Dreamcast با سگا همکاری داشت و این اولین بار نبود که سگا و مایکروسافت در این زمینه همکاری می کنند . نتیجه این همکاری به انتشار دنباله بازی های Panzer Dragoon و The House of The Dead و Jet Set Radio و Shenmue و Crazy Taxi انجامید که هر کدام از بازی های مهم سگا به شمار می آمدند .

image8

بیل گیتز در کنار سران سگا در نماشگاه TGS 2001 , سگا همکاری اش را با مایکروسافت برای انتشار بازی های مهم خود برای XBOX بطور رسمی اعلام کرد

اما یکی از اتفاقاتی که شاید مایکروسافت هیچ وقت فکرش را نمی کرد تا این حد مهم باشد خرید استودیوی Bungie بود . این استودیو که با ساخت بازی هایی مثل Pathways into Darkness و Marathon Infinity به تجربه خوبی در زمینه ساخت آثار اول شخص دست یافته بود قصد ساخت بازی ای تحت نام Halo را داشت . از شانس خوب مایکروسافت Bungie در معرض ورشکستگی قرار داشت و مایکروسافت توانست با پرداخت مبلغی این استودیو را خریداری کند تا Halo بطور انحصاری برای XBOX منتشر شود . بعد از خریداری Bungie توسط مایکروسافت نام بازی از Halo به Halo Combat Evolved تغییر نام پیدا کرد و به عنوان یکی از بازی های زمان عرضه XBOX در نظر گرفته شد . عنوانی که شاید هیچ کس فکرش را نمی کرد به برگ برنده مایکروسافت در صنعت گیم تبدیل شود .

image9 
Halo در ابتدا یک عنوان RTS بود که به یک شوتر سوم شخص تغییر سبک پیدا کرد و در نهایت به یک عنوان اول شخص تبدیل شد

شروع جنگ

همه چیز تکمیل بود , سخت افزار بهترین در زمان انتشار بود و بازی های خوبی هم به عنوان عناوین هنگام عرضه در نظر گرفته شده بودند . XBOX برای انتشار در سال 2001 در آمریکا در نظر گرفته شد , در حالیکه بازیبازان اروپا و ژاپن برای بازی کردن با این کنسول قدرتمند باید تا سال 2002 منتظر می ماندند . در 15 نوامبر سال 2001 در آمریکا XBOX توسط غول آمریکایی عرضه شد .

image10

شوق مردم برای خرید XBOX وصف ناشدنی بود

XBOX یک کنسول کامل بود , سخت افزار آن قوی بود و بازی های لانچ هم فراتر از حد انتظار ظاهر شدند . عناوینی مثل PGR و Oddworld Munch’s Oddysee به موفقیت خوبی دست پیدا کردند و توانستند دلیلی باشند برای خرید کنسول مایکروسافت . سری Oddworld یکی از پر افتخار ترین بازی های PS1 بود و وقتی Lorne Lanning تصمیم گرفت نسخه جدید این بازی را برای XBOX منتشر کند شوک بزرگی به طرفداران بازی وارد شد . این بازی تا پیش از انحصاری زمانی PS1 بود و انتشار آن برای XBOX , برای طرفداران سری کمی عجیب به نظر می رسید .

image11

نسخه Munch’s Oddysee انحصاری زمانی XBOX بود و ساخت نسخه PS2 آن کنسل شد , Stranger’s Wrath هم به همین منوال برای XBOX منتشر شد . می توان گفت هیچ کدام از نسخه های Oddworld برای PS2 منتشر نشدند

اما هیچکدام از عناوین لانچ نتوانستند به اندازه Halo Combat Evolved بدرخشند . با اینکه قبل تر ها بازی هایی مانند Perfect Dark و Golden Eye 007 ( که هر دو توسط Rare ساخته شده بودند ) و سری Turok توانستند قدمی در راه ارتقای معیار های سبک شوتر اول شخص در کنسول های خانگی بردارند اما Bungie با ساخت Halo Combat Evolved استاندار های جدیدی را در سبک شوتر تعریف کرد که بعد ها تاثیرات آن در خیلی از بازی های هم سبک قابل مشاهده بود . گان پلی Halo به طرز معجزه آسایی روان از آب درآمده بود و کنترل آن با گیم پد های XBOX هیچ مشکلی برای بازیباز ایجاد نمی کرد . Halo به یک پدیده تبدیل شد و شاید مایکروسافت هیچ وقت فکر نمی کرد که با خرید Bungie به چه دستاوردی در صنعت گیم دست پیدا می کند . Halo تبدیل به نماد کنسول مایکروسافت شد و هیچ بازی ای نتوانست جای آن را بگیرد .

دستگاهی به نام FPSbox !

گیم پد های XBOX عملکرد خیلی خوبی در بازی های FPS از خود نشان می دادند . جابجا شدن آنالوگ استیک سمت چپ با D-Pad ها کمک شایانی به بهبود عملکرد این گیم پد ها در بازی های FPS کرده بود . یکی از عواملی هم که سبب شد بازی های اول  شخص بی شماری برای این کنسول منتشر شود ( جدا از سخت افزار قوی ) گیم پد آن بود , تا جایی که می شد آن را FPSbox بنامیم ! این اولین بار بود که برای یک کنسول بازی های FPS زیادی منتشر می شدند و عملکرد قابل قبولی هم داشتند .
   

FPS Games
برای هیچ کدام از کنسول های نسل ششم تا این اندازه عناوین FPS متعدد منتشر نشدند

سخت افزار کنسول به قدری قوی بود که می شد آن را یک PC خانگی نامید که توانایی اجرای بازی های مولتی پلتفرم را با بهترین کیفیت ممکن داشت . به جرات می توان گفت که در هیچ کدام از نسل های بازی های ویدیویی تفاوت گرافیکی بین پلتفرم ها تا این حد زیاد نبوده . بازی های منتشر شده بر روی پلتفرم های PS2 یا GC از بعد فنی فرق زیادی نداشتند اما اگر بازی هایی که برای سه پلتفرم PS2 و GC و XBOX منتشر شده بودند را با هم مقایسه می کردیم , تفاوت در نسخه XBOX کاملا مشهود بود و به تفاوت های ذره بینی کوچک محدود نمی شد .
 

image28در این مقایسه تصویری بین دو نسخه XBOX و PS2 بازی Just Cause می توان وضوح تصویر بهتر و کیفیت بیشتر بافت ها را در نسخه XBOX مشاهده کرد

ژاپنی های سخت گیر

اما هر چقدر این دستگاه  عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشت نتوانست در ژاپن به محبوبیت زیادی دست پیدا کند . با اینکه استودیوی هایی مثل Tecmo و سگا قول انتشار عناوین زیادی را بر روی XBOX داده بودند اما مشکلات نتوانستند موانع را از سر راه بردارند . در سال 2002 که زمان لانچ کنسول در ژاپن بود مایکروسافت حتی Launch Title هایی برای کنسول کنسول انتخاب کرد که با سلیقه مردم ژاپن سازگار باشد . Launch Title های XBOX در ژاپن وضعیت عالی ای داشتند : هم نسخه ای ویژه از نسخه دوم سری Silent Hill تحت نام Silen Hill 2 Restless Dreams آماده شده بود و هم دنباله عنوان محبوب Dreamcast یعنی Jet Set Radio . حتی پورتی از عنوان Onimusha Warlords با نام Genma Onimusha برای XBOX در نظر گرفته شد . اما مثل اینکه عوامل غیر قابل پیش بینی ای دست به دست هم داده بودند تا XBOX نتواند در بازار ژاپن شانس زیادی بدست آورد . ژاپنی ها از بازی های XBOX نا راضی بودند , چرا که بعد از مدتی بازی کردن , روی دیسک بازی ها خراش های کوچکی ایجاد می شد . با وجود اینکه این بازی ها با همین خراش های کوچک قابل اجرا بودند اما وجود بازار بازی های دست دوم ارزش این بازی ها را پایین می آورد . آن ها اعتقاد داشتند گیم پد کنسول خیلی بزرگ است و نمی توان آن را در دست گرفت , این در حالی بود که گیم پد کنسول Dreamcast سگا تقریبا هم اندازه و حتی بزرگتر بود .
 

image29

گیم پد سمت راست همان XBOX S Controller است که مایکروسافت برای ژاپنی ها طراحی کرده بود و تفاوت های زیادی در چینش دکمه ها داشت و اندازه آن کمی کوچک تر شده بود

گویا معیار هایی که برای سنجیدن یک جنس خارجی توسط ژاپنی ها وجود داشت کاملا متفاوت با آن چیزی بود که مایکروسافت پیش بینی می کرد . مایکروسافت کشوری که برای پشتیبانی XBOX به آن ها احتیاج داشت را خیلی راحت از دست داد . آن ها از افتادن خراش بر روی دیسک بازی ها به عنوان یک نقطه ضعف XBOX یاد می کردند و نمی توانستند با گیم پد آن که یکی از بهترین ها در بین رقبایش بود کنار بیایند . مایکروسافت حتی تصمیم به ساخت کنترل دیگری به نام XBOX S Controller گرفت که چینش دکمه های آن مناسب بازیبازان ژاپنی باشد . اما باز هم مایکروسافت نتوانست به جایگاه واقعی اش در سرزمین آفتاب دست پیدا کند . در آن زمان شایعاتی شنیده شد مبنی بر اینکه شینجی میکامی , خالق سری Resident Evil و یکی از معروف ترین بازیسازان کپکام از ساخت بازی بر روی پلی استیشن خسته شده و به دنبال همکاری با مایکروسافت و نینتندو برای ساخت بازی است . مایکروسافت سریعا جلسه ای ترتیب داد تا با این بازیساز بزرگ برای ساخت بازی وارد مذاکره شود . اما متاسفانه اوضاع خیلی خوب پیش نرفت و میکامی خیلی سریع جلسه را ترک کرد . ژاپنی ها به موفقیت XBOX در ژاپن امیدی نداشتند و میکامی هم حاضر نمی شد بازی هایش را بر روی XBOX منتشر کند , مگر اینکه موفقیت کنسول کاملا تضمین شده باشد , کنسولی که یک سال دیر تر قرار بود در ژاپن انتشار یابد و امکان شکست خوردن آن در ژاپن بسیار بود . Bachus به اوهارو ( رئیس بخش XBOX Japan در آن زمان ) گفته بود در سریع ترین زمان ممکن با میکامی قرار ملاقات بگذارد , اما دیگر دیر شده بود , چرا که میکامی با نینتندو برای ساخت دنباله های سری Resident Evil وارد مذاکره شد .

image30

جدا از سری Resident Evil خیلی از مهم ترین عناوین کپکام در نسل ششم مثل Killer7 , P.N.03 و Viewtiful Joe بر روی Gamecube عرضه شدند . با اینکه Killer7 و دو نسخه Viewtiful Joe به PS2 آمدند , اما خبری از  نسخه XBOX نبود

همکاری Tecmo با مایکروسافت برای ساخت بازی Dead or Alive 3 به عنوان یکی از Launch Title های این کنسول منجر به ایجاد رابطه صمیمانه مایکروسافت با بازیساز شهیر ژاپنی یعنی تومونوبو ایتاگاکی شد . ایتاگاکی تصمیم به ساخت یک ریبوت از سری Ninja Gaiden گرفت و آن را انحصارا برای XBOX منتشر کرد . موفقیت این عنوان غیر قابل وصف بود . تا آن زمان بازی قابل توجهی در سبک هک اند اسلش برای XBOX بجز سری Otogi وجود نداشت و کمبود یک عنوان با کیفیت در این سبک برای XBOX حس می شد . بخصوص اینکه عناوین محبوب این سبک مانند سری Devil May Cry و Onimusha بر روی کنسول رقیب , یعنی PS2 متولد شده بودند . با اینکه Ninja Gaiden اولین تجربه ایتاگاکی در ساخت یک اثر هک اند اسلش بود اما نتیجه کار به قدری خوب بود که حتی ژاپنی ها را وادار به تجربه این بازی بر روی XBOX می کرد .

image31

در سال های های 2007 و 2012 دو پورت از این عنوان برای PS3 و PSVita با پسوند های Sigma و Sigma Plus منتشر شد . Ninja Gaiden 2 نیز با همین پسوند ها برای PS3 و PSVita پورت شد

هر چقدر که استودیو های بزرگ ژاپنی از ساخت بازی بر روی XBOX سرباز زدند , Tecmo و سگا پشتیبانی قوی ای از XBOX داشتند . یوکیو فوتاتسوگی که یکی از بهترین بازیسازان سگا بود و با ساخت Panzer Dragoon در بین دوستداران سگا به محبوبیت زیادی رسیده بود دنباله این بازی را با نام Panzer Dragoon Orta برای XBOX منتشر کرد.

image32
Panzer Dragoon Orta در کنار The House of The Dead 3 تبدیل به یکی از برترین شوتر های ریلی نسل ششم شد

وی بعد ها و در سال 2004 دست به خلق اثری زد به نام Phantom Dust که یکی از متفاوت ترین بازی های دوره خودش بود , یک بازی نقش آفرینی با درون مایه های سبک کارتی با دوربین سوم شخص که تاحالا نمونه اش دیده نشده بود . می توان گفت که فوتاتسوگی در کنار ایتاگاکی از معدود بازی سازان ژاپنی سرشناس بودند که دست به ساخت بازی بر روی XBOX زدند و عناوین قابل توجهی برای آن عرضه کردند .

image33 
Phantom Dust را می توان بهترین عنوان نقش آفرینی XBOX نامید

اما متاسفانه با وجود بازی های ژاپنی پسندی مانند Ninja Gaiden , Panzer Dragoon Orta , Otogi یا Phantom Dust کنسول مایکروسافت نتوانست فروش زیادی در ژاپن داشته باشد . این موضوع وقتی اسفناک می شود که متوجه می شویم فروش PS1 و Wonderswan از فروش XBOX در ژاپن بیشتر بوده ! درست است که PS1 بازی های زیادی داشت و یک کنسول موفق بود اما اینکه چرا فروش کنسول دستی Wonderswan بیشتر از XBOX بوده جای کمی تعجب دارد .
image34

طبق اطلاعاتی که از این کنسول نسل پنجمی در ویکی پدیا موجود بود تعداد بازی های منتشر شده بر روی آن کمی بیشتر از صد عدد بود ! این در حالی بود که XBOX عناوین قابل توجه تری داشت

ژاپنی ها بازی های شوتر اول شخص را دوست نداشتند و بیشتر با عناوین نقش آفرینی و Horror ( که بر روی PS2 به وفور یافت می شد ) ارتباط بر قرار می کردند . این در حالی بود که اکثر عناوین مهم این کنسول اول شخص بودند , سبکی که ژاپنی ها حتی با وجود عناوین بی نظیری مثل Halo توانایی برقراری ارتباط با آن را نداشتند.

وسواس در ساخت کنسول

مایکروسافت با ساخت XBOX فقط یک کنسول با سخت افزار قوی تر را عرضه نکرد و خلاقیت های زیادی در ساخت آن به خرج داد . وجود یک هارددیسک هشت گیگی چیزی بود که کنسول های دیگر فاقد آن بودند . در واقع XBOX اولین کنسول در تاریخ بازی های ویدیویی بود که از هارددیسک استفاده می کرد . این هارددیسک به دلیل نصب بازی ها قرار داده شده بود تا کاربر کاملا احساس کند با یک PC خانگی سر و کار دارد.

image35
XBOX مجهز به یک داشبورد زیبا بود که با رنگ سبز خود آرامش خاصی به بازیباز می داد

اما ویژگی مهمی که مایکروسافت وارد کنسول خود کرد , قابلیت بازی کردن بصورت آنلاین بود . طی راه اندازی شبکه XBOX Live این امکان به بازیبازان داده شد تا به صورت آنلاین به تجربه عناوین مورد علاقه بپردازند و اینگونه بود که اولین شبکه مخصوص بازی های آنلاین در بین کنسول های خانگی ایجاد شد . از سال 2002 که XBOX Live معرفی شد تا به امروز یکی از پرطرفدار ترین شبکه بازی های آنلاین در کنار استیم بوده و هنوز هم هست . شاید اگر مایکروسافت به فکر افتادن در مسیر آنلاین نمی شد , سونی هم هیچ وقت PlayStation Network را راه اندازی نمی کرد . مایکروسافت با ساخت XBOX بازی آنلاین را وارد کنسول های خانگی کرد , در حالی که قبل تر ها کاربران PC توانایی اجرای بازی های آنلاین را داشتند . درست است که قبل از XBOX کنسول هایی مثل PS2 و Dreamcast هم امکان بازی کردن بصورت آنلاین را برای مخاطب فراهم می کردند اما هیچ کدام شرایط پایداری برای اجرای آنلاین بازی ها نداشتند تا بتوانند طرفداران زیادی پیدا کنند . به عبارتی می توان گفت بازی کردن بصورت آنلاین بعد از ساخت XBOX و راه اندازی XBOX Live  در بین دارندگان کنسول های خانگی ترویج بیشتری پیدا کرد و تبدیل به علاقه بازیبازان شد . با پایان یافتن تاریخچه XBOX , در ادامه به بررسی اجمالی ده عنوان انحصاری برتر این کنسول می پردازیم .

10.FarCry Instincts

image38
بعد از انتشار Halo عناوین FPS بسیاری برای XBOX منتشر شدند , یکی از این عناوین نسخه ای فرعی از FarCry بود . نسخه اول FarCry برای PC منتشر شد و می توان آن را یک تحول در بین آثار اول شخص به شمار آورد . به علت امکاناتی که XBOX با سخت افزار قوی اش در اختیار بازیسازان می گذاشت , یوبیسافت که ناشر بازی بود تصمیم به انتشار نسخه ای فرعی از FarCry با نام Instincts گرفت . گرافیک برای یک کنسول خانگی باورنکردنی بود و قدرت کرای انجین را به خوبی نشان می داد . اکشن بازی هم مانند بسیاری از آثار یوبی سافت در نسل ششم عالی بود و روان از آب درآمده بود .  نسخه های ویژه ای هم مانند Preadator برای این عنوان منتشر شد که محتویات بیشتری نسبت به نسخه اصلی داشت .

9.Otogi Myh of Demons

image36

خیلی ها امروزه استودیو From Software را با سری سولز و بازی Bloodborne میشناسند و Demons Souls را سکوی پرتابی برای مشهور شدن این استودیو می پندارند . اما اگر کمی به عقب برگردیم با عناوین متفاوت تری روبرو می شویم . عناوینی مثل Kings Field , Koun و سری Armored Core , اما شاید هیچ کدامشان به پای سری Otogi نرسیده باشند . بازی به سبک اکشن نقش آفرینی هک اند اسلش بود و شما را در نقش یک سامورایی قرار می داد و از طراحی هنری زیبایی برخوردار بود .

image37

به نظر یکی از منابع الهام بازی جدید Team Ninja یعنی Nioh همین عنوان است

8.Fable

image39

پیتر مولینو را همه با بازی هایی مثل Syndicate و Populous و Dungeon Keeper می شناسند . شخصی که یکی از بزرگترین بازیسازان تاریخ ویدیو گیم است و در شکل گیری صنعت کنونی نقش مهمی داشت . او بعد از تاسیس استودیوی Lionhead بازی نقش آفرینی Fable را در سال 2004 به منظور رقابت با بزرگان این سبک منتشر کرد که توانست به موفقیت نسبی دست پیدا کند . شاید این بازی در حد ادعا های مولینو ظاهر نشد اما این دلیل نمی شود که این بازی بزرگ هیچ جایی در این لیست نداشته باشد . بازی یک نقش آفرینی خالص بود که انتخاب های متعددی پیش روی بازیباز می گذاشت و مسیر داستانی را تغییر می داد . متاسفانه نسخه آخر این سری با نام Fable Legends لغو شد و در نتیجه استودیو Lionhead هم تعطیل شد .

7.Steel Battalion

image40

کپکام در نسل ششم یکی از فعال ترین استودیو ها در حوزه ساخت بازی های ویدیویی بود و عدم همکاری این شرکت با مایکروسافت می توانست ضربه بدی به XBOX بزند . بازی های Dino Crisis 3 و Steel Battalion از معدود عناوین قابل توجه کپکام بر روی این کنسول بود .

image41 
Steel Battalion به یک عنوان متفاوت در سبک Mecha تبدیل شد

نسخه سوم Dino Crisis این بار برای کنسول سونی یا PC و Dreamcast عرضه نشد و انحصارا برای XBOX انتشار یافت و بر عکس خیلی دیگر از بازی های کپکام برای پلتفرم های هم دوره اش پورت نشد , بازی ایکه نتوانست موفقیت زیادی بدست بیاورد و برای طرفداران سری  یک عنوان غریبه بود . اما موفق ترین بازی ای که کپکام برای XBOX منتشر کرد Steel Battalion بود . این بازی شما را در نقش یک ربات قرار می داد و برای تجربه آن به ابزار مخصوصی احتیاج داشتید .

image42

یکی از عجیب ترین ابزارهای جانبی که برای بازی کردن به آن ها احتیاج پیدا می کردید

Steel Battalion به یک عنوان موفق در سبک Mecha تبدیل شد و توانست رقبایی مانند Armored Core و MechAssault را به راحتی کنار بزند . دنباله ای از این عنوان برای XBOX با نام Line of Contact انتشار یافت که بصورت مولتی پلیر امکان تجربه آن وجود داشت و فاقد بخش تک نفره بود . دنباله دیگری هم برای X360 منتشر شد که با کینکت قابل بازی بود و نتوانست به موفقیت زیادی دست پیدا کند.

6.Forza Motorsport

image43

یکی از برترین آثار ریسینگ در نسل ششم که به دستان استودیوی Turn10 خلق شد Forza Motorsport بود . یک ریسینگ عالی که بخاطر تازه وارد بودنش کمتر دیده شد , هر چند که با انتشار نسخه دوم و از نسل هفتم به بعد این بازی برای خودش اسم و رسمی پیدا کرد . بازی با وجود گیم پلی عالی نتوانست به اندازه Gran Turismo تعداد ماشین های زیادی در اختایر بازیبازان قرار دهد . در Forza فقط 231 ماشین وجود داشت و این در حالی بود که در Gran Turismo 4 بیش از 700 اتوموبیل قابل انتخاب بود .

5.Jet Set Radio Future

image44

یکی از برترین عناوینی که بعد از همکاری سگا با مایکروسافت شاهد عرضه آن بر روی XBOX بودیم همین بازی است . این بازی که می توان آن را رقیب AirBlade ( که یکی از ساخته های قدیمی Criterion بود ) به شمار آورد به شما اجازه می داد با سرعت از موانع عبور کنید و هر ژانگولر بازی ای با اسکیت انجام دهید . بهترین مثال برای این بازی این است که یک نسخه از سری Burnout  را به یاد بیاورید , حال بجای ماشین هایی که در اختیار داشتید اسکیت را جایگزین کنید ( ! ) , نتیجه می شود عنوانی فوق العاده که هنوز هم رقیبی برای آن نمی بینم .

4.Phantom Dust

image45

به اعتقاد بسیاری این بازی برترین ساخته یوکیو فوتاتسوگی است . یک عنوان نقش آفرینی که تا حدی به بازی های نوبتی شبیه بود و المان های سبک کارتی در آن موجود بود و محیط های تخریب پذیر زیادی داشت . فوتاتسوگی بعد از ساخت Crimson Dragon برای Xbox One که موفقیت چندانی بدست نیاورد تصمیم به ساخت نسخه جدید این بازی گرفت . طبق توضیحات فیل اسپنسر نسخه بازسازی شده این عنوان تا قبل از E3 2017 انتشار می یابد تا دارندگان Xbox One بتوانند یکی از برترین عناوین XBOX را تجربه کنند . ساخت نسخه جدید بازی برای PC هم تایید شده و از قابلیت Play Anywhere هم پشتیبانی می کند .

3.Conker Live & Reloaded

image46

یکی از کار هایی که Fries در انجام آن نقش مهمی داشت خرید استودیوی Rare در سال 2002 بود . Rare تا پیش از این بطور انحصاری برای کنسول های نینتندو بازی می ساخت ولی پس از آن موظف شد تا تمامی آثارش را برای پلتفرم مایکروسافت منتشر کند . بهترین ساخته این استودیو برای XBOX بازی Conker Live & Reload بود که در واقع بازسازی ای بود از Conker Bad Fur Day  که برای N64 منتشر شده بود . عنوانی پلتفرمر با روایت طنز آلود و جذاب . بخش مولتی پلیر هم به این عنوان اضافه شده بود که در نسخه N64 وجود نداشت . بعد ها و در پکیج Rare Replay که برای Xbox One منتشر شد نسخه N64 آن وجود داشت .

2.Ninja Gaiden Black

image47

زمانی که سری God of War متولد نشده بود و برترین آثار سبک هک اند اسلش را عناوینی مثل Dmc و Onimusha تشکیل می دادند , استودیوی Team Ninja با ساخت یک انحصاری تمام عیار به استقبال XBOX داران آمد . یک اکشن بی نظیر که هنوز هم از بازی های مثال زدنی در سبک خود است و با اکشن پرسرعت و سختی جذابی که داشت طرفداران زیادی را مجذوب خود کرد . نسخه Black نسبت به نسخه 2004 اش دشمنان بیشتری داشت و حتی نسخه ارکید نینجا گایدن هم قابل بازی بود.

1.Halo 2

image48

با وجود نسخه دوم Halo از آوردن نسخه اول در این لیست امتناع کردیم , بازی ای که استاندارد های شوتر کنسولی را چند گام به جلو راند و سبک FPS را بر روی کنسول خانگی معنا کرد . Bungie با ساخت Halo 2 دقتش را در طراحی مراحل به خوبی نشان داد . ایده به دست گرفتن دو اسلحه بصورت همزمان برای اولین بار در این نسخه از Halo پیاده شد . انیمیشن دشمنان زیبا تر از نسخه اول شده بودند و گرافیک به قدری پیشرفت کرده بود که این احساس به مخاطب دست می داد که در حال بازی کردن یک عنوان نسل هفتمی است . این بازی با فروشی حدود 9 میلیون پرفروش ترین بازی XBOX نام گرفت . به علت تقاضای زیاد بازیبازان این بازی در سال 2007 برای PC هم پورت شد . البته  مانند نسخه Combat Evolved این بار استودیوی Gearbox ( سازنده سری Brothers in Arms و Borderlands ( در پورت نسخه PC نقشی نداشت .

سخن پایانی

همانطور که دیدید کنسول XBOX یکی از برترین کنسول های نسل ششم بود . مایکروسافت با ساخت XBOX سبک FPS را بر روی کنسول های خانگی وارد کرد و با راه اندازی سرویس XBOX Live آنلاین بازی کردن را در بین کنسول های خانگی ترویج داد . داشتن یک هارددیسک و گیم پد های دقیق و زیبا چیز هایی بودند که این کنسول را تبدیل به یک پدیده کردند , پدیده ای که اگر دیگر بازیسازان ژاپنی بیشتر به آن اهمیت می دادند شاید XBOX تا این حد در ژاپن شکست نمی خورد . مقاله ای که خواندید داستان افرادی را بازگو می کرد که بدون آن که در زمینه ساخت کنسول تجربه ای داشته باشند دست به ساخت کنسولی زدند که نه تنها یکی از برترین ها بود بلکه به یک امتیاز برای مایکروسافات تبدیل شد . XBOX با اینکه دیر تر از همه رقبایش پا به نسل ششم گذاشت اما تا به امروز چیزی حدود 24 میلیون واحد فروش داشته و دومین کنسول پر فروش نسل ششم بعد از PS2 به شمار می آید ( Gamecube و Dreamcast به ترتیب در رتبه سوم و چهارم قرار دارند ) . شاید این کنسول در ژاپن طرفداران زیادی بدست نیاورد اما نام آن قطعا در تالار افتخارات مایکروسافت قرار می گیرد و قسمت درخشان کارنامه این کمپانی به شمار می آید .

با الهام از منابع زیر :
Crunkgames ( برای کسب اطلاعات از بازی Otogi و گرفتن یک عدد اسکرین شات از آن )
Eurogamer
Wikipedia
Digitaltrends
banglagamer.com

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1394
    نظرها: 13
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10
    کنسول‌های بازی:

    خسته نباشید مقاله جالبی بود

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: sherlock h
    خسته نباشید مقاله جالبی بود

    خواهش می کنم دوست من

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1395
    نظرها: 48
    تشکر: 18
    تشکرشده: 73
    کنسول‌های بازی:

    بیل گیتس چه تیپ ضایعی داشته :ha::ha::ha:
    خیلی کامل بود. خسته نباشی . از نسل این کنسول ها من فقط PS2 رو داشتم و چه لذتی هم بردم . اصلا دیگه اون فضا و حال و هوا تکرار نمیشه . دریم کست رو هم دیده بودم . اتفاقا تنیسش رو هم بازی کرده بودم . اما ایکس باکس و اون یکی دیگه که sirghas گفت گیم کوب رو از نزدیک ندیدم . گیم کوب رو که الان سرچ کردم تو گوگل تازه فهمیدم همچین دستگاهی هم بوده :confused:

    ‏SirGhas و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: Zelda
    بیل گیتس چه تیپ ضایعی داشته :ha::ha::ha: خیلی کامل بود. خسته نباشی . از نسل این کنسول ها من فقط PS2 رو داشتم و چه لذتی هم بردم . اصلا دیگه اون فضا و حال و هوا تکرار نمیشه . دریم کست رو هم دیده بودم . اتفاقا تنیسش رو هم بازی کرده بودم . اما ایکس باکس و اون یکی دیگه که sirghas گفت گیم کوب رو از نزدیک ندیدم . گیم کوب رو که الان سرچ کردم تو گوگل تازه فهمیدم همچین دستگاهی هم بوده :confused:

    خواهش می کنم دوست من
    تیب بیل گیتز هم اون قدر بد نبود که دوست من:blink:
    متاسفانه من هم فقط از نسل ششم ps2 داشتم
    گیم کیوب هم کنسول فوق العاده ای بوده توی نسل ششم دوست من
    اگه اشتباه نکنم 5 تا نسخه از سری رزیدنت اویل روی گیم کیوب منتشر شد و حتی بازی های شاهکاری مثل viewtiful joe و pn03 یا battle kaitos و عنوان استثایی eternal darkness روی گیم کیوب منتشر شدند

    آخرین بار در تاریخ حدود 4 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Zelda
    بیل گیتس چه تیپ ضایعی داشته :ha::ha::ha: خیلی کامل بود. خسته نباشی . از نسل این کنسول ها من فقط PS2 رو داشتم و چه لذتی هم بردم . اصلا دیگه اون فضا و حال و هوا تکرار نمیشه . دریم کست رو هم دیده بودم . اتفاقا تنیسش رو هم بازی کرده بودم . اما ایکس باکس و اون یکی دیگه که sirghas گفت گیم کوب رو از نزدیک ندیدم . گیم کوب رو که الان سرچ کردم تو گوگل تازه فهمیدم همچین دستگاهی هم بوده :confused:

    اون زمان این نوع لباس پوشیدن بورس بوده :blink: داستانی که مهران مدیری در برنامه یدور همی برای شلوار های ساسون دار تعریف کرد فکر میکنم مال همین زمان باشه :blink:
    گیم کیوب دوست عزیز فوق العاده بود . رزیدنت اویل 0 و 1 این دستگاه رو میتونم به جرات بگم که از نظر گرافیک با بازی های نسل هفتم برابری میکرد . درسته که محیط از پیش رندر شده بود اما گرافیک ، گیم پلی ، داستان و همه چیزش عالی بود. عجب دوره ی فوق العاده ای بود :TT:

    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: SirGhas
    اون زمان این نوع لباس پوشیدن بورس بوده :blink: داستانی که مهران مدیری در برنامه یدور همی برای شلوار های ساسون دار تعریف کرد فکر میکنم مال همین زمان باشه :blink: گیم کیوب دوست عزیز فوق العاده بود . رزیدنت اویل 0 و 1 این دستگاه رو میتونم به جرات بگم که از نظر گرافیک با بازی های نسل هفتم برابری میکرد . درسته که محیط از پیش رندر شده بود اما گرافیک ، گیم پلی ، داستان و همه چیزش عالی بود. عجب دوره ی فوق العاده ای بود :TT:

    شما با کنسول های نسل ششم حالشو بردی ها قاسم جان:blink:
    گیم کیوب واقعا متفاوت بود و باز ی های انحصاری درجه یکی هم داشت
    هنوزم که هنوزه دلم می خواد eternal darkness رو تجربه کنم:TT:

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    نسل طلایی کنسول های بازی، نسل ایده ، خلاقیت و محتوای ازرشمند مطمئنا نسل ششم بود. Ps2 با آرشیو فوق العاده ی بازی هاش که هنوزم می تونه شما رو سرگرم کنه ، گیم کیوب با رزیدنت اویل هایی که بواسطه ی فوق العاده بودنشون بارها و بارها برای کنسول های مختلف مجدد عرضه شدن ، حتی دریم کست دوست داشتنی با ویرچوا تنیس فوق العاده ، کریزی تاکسی بینظیر و رزینت اویل کد ورونیکا ، تجربه ای رو برای گیمر به همراه داشتن که در نسل های بعد تکرار نشد . خوشبختانه تمامی کنسول های نسل ششم رو تجربه کردم و در مورد ایکس باکس باید بگم که اگر ۱ سال زودتر عرضه میشد و دسته ای که برای بازار ژاپن طراحی شد از همون ابتدا بر روی پکیج دستگاه موجود بود ، احتمال اینکه بجای ps2 لقب محبوبترین کنسول بازی نسل ششم رو به خودش اختصاص می داد اصلا دور از انتظار نبود. هنوز حس فوق العاده ای که بعد از انجام فارنهایت ، نینجا گیدن ، گنما اونیموشا و شنمو ۲ بروی Xbox تجربه کردم رو فراموش نمیکنم و با یادآوری اون از یک حس دوست داشتنی و هیجان انگیز لبریز میشم . ممنون بابت مقاله و یادآوری خاطرات خوب گذشته :B

    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: SirGhas
    نسل طلایی کنسول های بازی، نسل ایده ، خلاقیت و محتوای ازرشمند مطمئنا نسل ششم بود. Ps2 با آرشیو فوق العاده ی بازی هاش که هنوزم می تونه شما رو سرگرم کنه ، گیم کیوب با رزیدنت اویل هایی که بواسطه ی فوق العاده بودنشون بارها و بارها برای کنسول های مختلف مجدد عرضه شدن ، حتی دریم کست دوست داشتنی با ویرچوا تنیس فوق العاده ، کریزی تاکسی بینظیر و رزینت اویل کد ورونیکا ، تجربه ای رو برای گیمر به همراه داشتن که در نسل های بعد تکرار نشد . خوشبختانه تمامی کنسول های نسل ششم رو تجربه کردم و در مورد ایکس باکس باید بگم که اگر ۱ سال زودتر عرضه میشد و دسته ای که برای بازار ژاپن طراحی شد از همون ابتدا بر روی پکیج دستگاه موجود بود ، احتمال اینکه بجای ps2 لقب محبوبترین کنسول بازی نسل ششم رو به خودش اختصاص می داد اصلا دور از انتظار نبود. هنوز حس فوق العاده ای که بعد از انجام فارنهایت ، نینجا گیدن ، گنما اونیموشا و شنمو ۲ بروی Xbox تجربه کردم رو فراموش نمیکنم و با یادآوری اون از یک حس دوست داشتنی و هیجان انگیز لبریز میشم . ممنون بابت مقاله و یادآوری خاطرات خوب گذشته :B

    خواهش می کنم قاسم جان
    بله واقعا ایکس باکس کنسول خاصی بود و بازی های مولتی پلتفرم هم کیفیت فوق العاده ای داشتن روی این کنسول
    شخصا خیلی دوست دارم این کنسول رو داشته باشم و عناوینی مثل نینجا گایدن , پانزر دراگون , فانتوم داست یا otogi رو تجربه کنم
    کلا کنسول بای خوب خیلی زیاد داشت و حقش این نبود

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    مقاله ی خیلی خوبی بود . شخصا این چندمدت مقاله ی به این خوبی با مضمون جدید نخوندم.
    میشه به صورت خلاصه گفت کنسول xbox orginal بی شک نوآورانه ترین کنسول نسل ششم بازی های ویدیویی بود و ایده هایی توی این کنسول به بار نشست که همین حالا هم کسی جرعت نمیکنه ریسک انجام چنین ایده هایی رو بکنه , مخصوص توی این نسل هشتم که نشان برتری کنسول شده تفاوت تعداد پیکسل ها!!!!!!
    صددر صد یکی از بزرگترین حسرت های زندگیم نبود چنین کنسول قدرتمندی توی آرشیو کنسول هام هست
    بازم ممنون بابت مقاله ی خوبت سینا جان.

    ‏SirGhas و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: btb cutting
    مقاله ی خیلی خوبی بود . شخصا این چندمدت مقاله ی به این خوبی با مضمون جدید نخوندم. میشه به صورت خلاصه گفت کنسول xbox orginal بی شک نوآورانه ترین کنسول نسل ششم بازی های ویدیویی بود و ایده هایی توی این کنسول به بار نشست که همین حالا هم کسی جرعت نمیکنه ریسک انجام چنین ایده هایی رو بکنه , مخصوص توی این نسل هشتم که نشان برتری کنسول شده تفاوت تعداد پیکسل ها!!!!!! صددر صد یکی از بزرگترین حسرت های زندگیم نبود چنین کنسول قدرتمندی توی آرشیو کنسول هام هست بازم ممنون بابت مقاله ی خوبت سینا جان.

    خواهش می کنم دوست من
    صد البته
    ایکس باکس نه تنها نوآورانه ترین کنسول نسل ششم بلکه یکی از برترین کنسول های تاریخ هم بوده
    به قدری بازی خوب زیاد داره که نمیشه تجربه شون نکرد
    عناوین استودیوی rare هم که جای خودشو داره واقعا , عناوینی مثل کانکر که یک شاهکار بود
    حالا باید صبر کرد ببینم چی میشه
    چون فیل اسپنسر گفته بود علاقه زیادی به اجرای بازی های XBOX روی Xbox One داره
    اگه بشه عناوین XBOX رو روی Xbox One اجرا کرد من یکی که خریدار اصلی Xbox One می شم :blink:
    فقط خدا کنه چنین اتفاقی بیفته
    چون XBOX تو کشور ما خیلی چیز کمیابی هست

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.