نویسنده: سینا محمدی دوشنبه، 18 بهمن 1395
ساعت 11:38

انتظارات از یک سامورائی - از Nioh چه می‌خواهیم ؟!

4 از 5

وقتی تیم نینجا سال پیش Nioh را معرفی کرد همه شوکه شدند . بازی از سال 2004 و برای PS3 در دست ساخت بود اما دلایل زیادی مانع از انتشار این بازی شدند . حال بعد از چیزی حدود سیزده سال بازی قرار است برای PS4 منتشر شود . با گلد شدن بازی تصمیم به این گرفتیم که پنج ویژگی که دوست داریم در Nioh وجود داشته باشند را مورد بررسی قرار دهیم . ویژگی هایی که می توانند به خوبی علل تاخیر طولانی مدت این بازی را توجیه کنند و آن را به یک عنوان جذاب تبدیل کنند.

5 - دارای آپدیت های بی ارزش نباشد !

از وقتی که سونی PS4Pro را منتشر کرده شاید بتوان گفت هیچ کدام از بازی هایی که با دریافت آپدیت برای Pro بهینه شده اند نتوانستند قدرت واقعی آن را نشان دهند ; حتی بازی The Last of Us که به زعم بسیاری تفاوت های آشکاری با نسخه اجرا شده روی PS4 عادی دارد هم تفاوت های خیلی خیلی کوچکی بر روی Pro داشت . اما متاسفانه بعد از عرضه PS4Pro و دیدن مقایسه تصویری های فراوان میان نسخه های اجرا شده روی PS4 و PS4Pro تفاوت های زیادی ندیدم . حتی کار به جایی رسیده بود که The Last of Us بر روی P4Pro لگ های اندکی نیز داشت و این یعنی افت کیفی یک بازی بر روی PS4Pro ! طبق گفته سازندگان , Nioh قرار است با دریافت آپدیت از PS4Pro پشتیبانی کند . امیدواریم Nioh بر روی PS4Pro محیط های بازی را با بیشترین جزییات ممکن به نمایش در آورد و تیم نینجا سیاست بعضی سازندگان را ( یعنی انتشار یک آپدیت و ایجاد تفاوت های ذره بینی ) در این امر اتخاذ نکند و بر روی نسخه PS4Pro وقت بگذارند , حداقل اینگونه دارندگان PS4Pro از خرید کنسول جدیدشان پشیمان نخواهند شد !

Nioh PS4 Pro Compatible title

اگر واقعا سازندگان بر روی بازی وقت بگذارند نبرد های بازی بر روی PS4Pro هیجان انگیز تر می شوند

4 - رفتار ویلیامز در طول بازی انعکاس کننده مرام یک سامورایی واقعی باشد !

دوست داریم وقتی Nioh را تجربه کردیم و کنترل ویلیامز را در دست گرفتیم مرام یک سامورایی در طول بازی نمود پیدا کند. ایده های زیادی هستند که می شود به آن ها اشاره کرد . در کتاب " هاگاکوره " , که به نوعی به منظور نشان دادن اخلاقیات سامورایی ها نگاشته شده بود , به خیلی از آداب و رسوم این اقوام اشاره شد .

Hagakure

طرح جلد کتاب هاگاکوره نوشته یاماموتو چونه تومو

در این کتاب آمده که " اگر می بازی جانانه بباز " , طبق این نوشته , ایده ما برای Nioh این گونه است که اگر ویلیامز در پایان بازی یا در مبارزه با بعضی باس های بازی چاره ای جز مرگ نداشت به دردناک ترین شکل ممکن شکست بخورد . حتی در این کتاب آمده که " همت در کار های بزرگ بگذار " , مثلا می توان به یک مبارز که وضعیت خوبی ندارد کمک کرد تا وی در یکی از مبارزه های نفس گیر بازی به کمک ویلیامز بیاید . حتی برعکس این موضوع هم می تواند بازی را جذاب تر کند , یعنی شما به یک جنگجو کمک می کنید ولی او در مراحل جلوتر به شما خیانت کرده و به مبارزه با شما بر می خیزد ! البته هیچکدام از این تئوری ها تضمینی برای پیاده شدن در کالبد گیم پلی ندارند و باید با انتشار بازی فهمید که سازندگان تا چه اندازه رفتار این شخصیت واقعی را بر اساس خلق و خوی یک سامورایی حقیقی طراحی نموده اند .

3 - بازی دارای ارزش تکرار بالا باشد

وقتی چیزی حدود سیزده سال از ساخت یک بازی گذشته طبیعتا انتظارات مان هم از آن بالاست . سیزده سال زمان کمی نیست و تیم نینجا باید با انتشار Nioh تمام تلاشش را بکند تا در جذب مخاطبان حرفه ای با مشکل جدی روبرو نشود . بازی بیشترین ایده اش را از دارک سولز گرفته و حتی طراحی مراحل بازی و باز بودن آن تا حدی به آن شباهت دارد با این تفاوت که در دارک سولز بسیاری از محیط هایی که بازیباز می توانست به آن ها دسترسی داشته باشد قابل رویت بودند اما در Nioh این گونه نیست و بعضی محیط های بازی مخفی از دید بازیباز هستند . در یکی از ویدیوهای بازی دیدم که در یکی از معابد سامورایی و هنگام نزدیک شدن به بعضی دیوار ها و فشردن دکمه دایره می توان دیوار را کنار زد و به مکان جدیدی وارد شد .

Nioh Secret Passages

به نظر مکان های مخفی بسیاری در بازی وجود دارد

با نمایش های بازی می شد به راحتی فهمید که با یک طراحی مراحل ساده روبرو نیستیم و جدا از مکان های مخفی تله های جالبی در بازی وجود دارند که گاهی اوقات استرس زیادی را به بازیباز وارد می کند . بر فرض مثال در حال راه رفتن در یک راهروی باریک هستید و به یک دیوار نزدیک می شوید , حال می بینید که یک نینجا با هل دادن دیوار وارد راهرو شده و قصد کشتن شما را دارد . ایده های بکار رفته در طراحی مراحل Nioh واقعا جالب اند و امیدواریم با انتشار بازی و تجربه آن چنین خلاقیت هایی در طراحی مراحل بیشتر به چشم بیایند , بطوریکه وقتی به یکی از معابد سامورایی ها رسیدیم کنجکاو پیدا کردن راه های مختلف برای دستیابی به آیتم های مخفی باشیم , در این صورت ارزش تکرار بازی بالا رفته و با چندین ساعت گیم پلی طولانی سرگرم می شویم .

2 - نبود ایتاگاکی در فرآیند ساخت بازی احساس نشود

به طور قطع می توان گفت از وقتی که ایتاگاکی استودیوی تیم نینجا را ترک کرد و استودیویی به نام Valhalla را برای ساخت بازی جدیدش یعنی Devil’s Third تاسیس کرد , تیم نینجا دیگر نتوانست مانند گذشته بدرخشد . دنباله های نا امید کننده نینجا گایدن مهر تاییدی بر این ادعا هستند . نسخه سوم نینجا گایدن بدون در نظر گرفتن پیشینه سری و به عنوان یک اثر جدید عنوان خوبی بود اما وقتی آن را با نسخه های قبلی سری مقایسه می کردیم متوجه افت کیفی شدید آن می شدیم , این موضوع با انتشار Yaiba Ninja Gaiden Z بیشتر به چشم می خورد و می توان گفت که این دو نسخه از سری نینجا گایدن جزو بخش سیاه کارنامه این استودیو به شمار می آید .

Tomonobu Itagaki

افسوس که دیگر ایتاگاکی بر روی مجموعه نینجا گایدن کار نمی کند

ایتاگاکی بعد از خروج اش از تیم نینجا برای ساخت بازی Devil’s Third آینده بازی مهم این استودیو یعنی نینجا گایدن را به تاریکی فرو برد . گویا فقط ایتاگاکی بود که می توانست حس نینجا بودن را به بازیباز القا کند و سختی جذاب را به همراه خشونت به بازیبازان هدیه دهد . خوشبختانه تا این جای کار هر دوی این مولفه ها یعنی سختی جذاب نینجا گایدن و عنصری به نام خشونت به بهترین شکل در Nioh پیاده سازی شده اند و مثل اینکه تیم نینجا به خوبی از عهده ساخت بازی حتی بدون وجود بزرگترین بازیساز این استودیو برآمده ; این یعنی تیم نینجا به سطحی از پیشرفت رسیده که می تواند مخاطبانش را راضی نگه دارد , حتی این استودیو اعلام کرد که سری نینجا گایدن را در یک زمان مناسب به دنیای بازی ها بازمی گرداند .

1 - بتواند جای اونیموشا را پر کند !

orig onimusha warlords 02

ای کاش کپکام فکری به حال احیای این بازی می کرد

باور کنید از همان زمانی که بازی برای PS4 معرفی شد بیشتر از دارک سولز یاد عنوان قدیمی کپکام یعنی اونیموشا افتادم . کپکام بعد از ساخت یک بازی آنلاین بر اساس این مجموعه دنباله ای برای آن منتشر نکرده , اما خبر خوش برای طرفداران این است که Nioh دقیقا مانند یک نسخه از اونیموشا با عناصر جدید است و به نوعی جایگاه سری اونیموشا را در این نسل داراست . دوست داریم با انتشار بازی دقیقا مثل اونیموشا معما های زیادی در بازی وجود داشته باشند و با یک بازی صرفا اکشن نقش آفرینی مواجه نشویم . خیلی هم خوب می شود که مانند نسخه سوم اونیموشا بتوانیم در قالب شخصیت های دیگر هم بازی کنیم و داستان را از زوایای دیگر بررسی کنیم و سلاح های جدیدتری به دست بگیریم .

Nioh cellshade graphic

به نظر میان پرده هایی با استایل گرافیکی سل شید در بازی وجود دارند

خوشبختانه تا انتشار این بازی چیز زیادی نمانده و بازی چندی بعد منتشر می شود تا ببینیم اثری که بیشتر از ده سال در دست ساخت بوده می تواند به یک اثر AAA تبدیل شود , یا باید شاهد از بین رفتن پتانسیل های آن باشیم . هر چند با پشتیبانی قوی تیم نینجا برای ساخت این بازی , این امر دور از ذهن است ; مخصوصا اینکه بازخورد اکثر بازیبازان از نسخه دموی بازی مثبت بوده . بازی در 7 فبریه ( 19 بهمن ماه ) بطور انحصاری برای PS4 منتشر می شود تا بتوانیم یک شبه اونیموشای نسل هشتمی را با عناصر نینجا گایدن و سختی دارک سولز تجربه کنیم و از آن لذت ببریم .

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    خیلی هم عالی .
    تصمیم سازندگان برای هک اند اسلش کردن این بازی در ابتدا اصلا جالب نبود ولی حالا مثل اینکه منتظر بودن یه نوع گیم پلی و سبک جدیدی مثل سری سولز باشه تا بتونن با فضای سامورایی طور و فئودال بازی منطبق باشه و به نظر بنده این تاخیر و این انتخاب گیم پلی به نفع بازی تموم شد و حالا شاهد بهترین و عامه پسند ترین نمونه ی الهام گرفته از سری سولز هستیم.
    ممنون بابت مقالت سینا جان و در جواب جمله آخرت باید بگم ،بله این بازی تا اینجای کار نشون داده از پتانسیلاش به خوبی استفاده کرده و یه عنوان AAA عالی قراره برای سونی بشه.

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط btb cutting ویرایش شد
    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.