نویسنده: طه رسولی سه شنبه، 26 بهمن 1395
ساعت 09:28

راهنمای بازی NiOh قسمت اول

4 از 5

راهنمای کامل بازی Nioh

چیزهایی که قبل از شروع کردن Nioh باید بدانیم

وقتی می گیم یه بازی «ساده»ست درست معلوم نمی کنیم که این سادگی در برابر «سختی» قرار می گیره یا در برابر «پیچیدگی». چون همیشه ما به چیزی که پیچیده نیست می گیم ساده و به چیزی که سخت نیست هم می گیم ساده! مثلا بازی سوپرمیت بوی بازی سختی محسوب می شه اما اصلا بازی پیچیده ای نیست. جی آر پی جی ها معمولا بازی های پیچیده ای هستن اما سخت نیستن. اما وقتی می رسیم به یه گیمی مثل Nioh کلا صفت کم میاد برای توصیفش. چون هم بازی بسیار پیچیده ایه هم بازی بسیار سختیه!
سازنده های Nioh پیش فرضشون این بوده که شما قبلا دارک سولز بازی کردین. در واقع قدم اول برای یاد گرفتن این که چطور می شه Nioh بازی کرد اینه که مثلا دارک سولز 3 یا بلادبورن رو یه دور تموم کنین! اگه تموم نکردین اشکال نداره تو این سلسله راهنماها سعی می کنیم تا حد زیادی اصول بازی کردن Nioh رو بهتون بگیم بدون این که لازم باشه دارک سولز تموم کنین !
ولی چیزی که هست اینه که واقعا حیفه آدم گیمر باشه و یه بازی اینقدر خوب مثل Nioh رو از دست بده و بازی نکنه. واقعا حیفه.

1- عجله نکن!

چه خبره آقا؟ عجله داری؟ کجا می خوای بری هستیم دور هم. اینقدر قراره تو Nioh بمیری که این 3-4 ثانیه ای که فکر می کنی داری صرفه جویی می کنی با تند تند بازی کردن اصلا توش به حساب نمیاد! اصلا عجله نکن. اگه اعصابت خورد شد هم کلا کوییت کن برو بیرون تو برف و سرما یه دوری بزن برمی گرده سر جاش. وقتی داری با یه دشمن می جنگی حتا اگه یه ضربه مونده تا جونش تموم شه طوری باهاش برخورد کن که انگار جونش پره پره. ریسک و خطر واینا اصلا تو Nioh منطقی نیست.
برای کشتن دشمن ها اصلا عجله نکن. یکی یکی و سر فرصت. اون آیتمی که داری اسمش هست سنگ یکی از مفیدترین آیتم های بازیه! خیلی مفیده! برای این که وقتی دو تا دشمن هستن یکی شونو با سنگ بزنی که اگرو بشه بیاد دنبالت و ببریش یه جای امن و دخلشو بیاری. اصلا نزن به دل دشمن که اوضاع خراب می شه.
برای تموم کردن لول هم عجله نکن. قشنگ همه جا رو بگرد با دقت و هر چی دیدی رو بردار. برای رفتن به لول بعدی هم اصلا اصلا عجله نکن. هر مرحله رو می تونی هر چقدر بخوای بازی کنی. می تونی بری ساید کوئست ها رو بازی کنی. رفتن به لول بعدی دردی ازت دوا نمی کنه. قبل از رفتن به مرحله ی بعدی حتما هر مرحله رو حداقل یکی دوبار دیگه تموم کن. می تونی کار خیر هم انجام بدی و بری به بقیه ی پلیرها کمک کنی.
به هر حال Nioh اصلا بازی آدم های عجول نیست!

Nioh Walktrough P4

عجله نکن. دشمن ها رو یکی یکی بکش بیار عقب. ساده ترین دشمن های بازی هم اگه 2 تا بشن می تونن دمار از روزگار آدم دربیارن

2- درست لول اپ کن

سخت ترین کار دنیا تو بازی های سولز و به تبعش همین Nioh درست لول اپ کردن کاراکتره. کاراکتر هشت نه تا stat داره که توضیح هر کدوم رو تو بازی نوشتن براتون ما اینجا نمیاریم دوباره. فقط این موارد رو در نظر بگیر:
•    زیاد کردن health کاراکتر لزوما به معنای بیشتر زنده موندن نیست! به اندازه ای که نیاز هست روی Life سرمایه گذاری کن.
•    در Nioh هم مثل بازی های سولز، این که بتونی در هر سری حمله به دشمن دمیج زیاد بدی خیلی اولویتش بالاتره از بقیه ی چیزا. منظور این نیست که لزوما گنده ترین سلاح که از همه بیشتر دمیج می ده رو بگیری دستت. منظور اینه سلاح کوچیک و سریع هم تو هر سری که حمله می کنی باید بتونه سر جمع دمیج زیادی به دشمن بزنه. چطور؟ با درست بالا بردن Statها.
•    توی Nioh نمی تونی با همه ی سلاح ها دمیج بالا بدی. باید انتخاب کنی کدوم سلاح ها رو بیشتر دوست داری و باهاشون راحت تری و بعد statهای کاراکترت رو بر اساس اون سلاح ببری بالا. مثلا گول اسم Strength رو نخور. بالا بردن Strength لزوما به این معنی نیست که زورت زیاد می شه دمیج بیشتر می دی. این پارامتر رو فقط وقتی ببر بالا که می خوای تبر و پتک بگیری دستت. اگه دوست داری با شمشیر بجنگی باید Heart رو بیشتر کنی یا اگه از نیزه خوشت میاد باید Body رو زیاد کنی. تو بازی نوشتن اینا رو برات کاملا و مفصلا.
•    معمولا تو بازی های سولز و شبه سولز سرمایه گذاری زیاد روی یک stat نتیجه ی خوبی میده و پخش کردن و یکنواخت بالابردن statها نتیجه ی خوبی نداره. مثلا اگه Dual Katana دوست داری که تند و سریع به دشمن ضربه می زنه کلا تو 30 تا لول اول کارکتر فقط Skill رو ببر بالا. مهم نیست که همه ی statها مثلا باشن 5 و 6 اما یهو Skill باشه 30! مهم نیست که جونت کمه و زود می میری. مهم اینه که دمیج زیاد می دی و اگه بتونی قبل از این که ضربه بخوری ضربه بزنی خیلی قوی تری. پس یادت باشه که بیخود سر لول اپ اون امتیازهای با ارزش رو پخش نکن بین statها. در بهترین حالت دور اولی که داری بازی می کنی از 8 تا stat اصلی کاراکتر نهایتا 2 تاشو خیلی باید ببری بالا و 2 تای دیگه رو هم متوسط و 4 تای دیگه رو هم احتمالا بهتره اصلا دست نزنی یا خیلی خیلی کم زیاد کنی.

Nioh Walktrough P1
هیچ ایرادی نداره کاراکترت همه چیش 5 و 6 باشه اما فقط یه stat بالا داشته باشه. ایراد که نداره هیچی خیلی بهتر هم هست!

3- به پیچیدگی های بازی توجه نکن!

بازی Nioh خیلی مفصل و پیچیده س و اول بازی مخصوصا توضیحات خیلی مبسوطی می ده راجع به همه چی. اصلا توجه نکن! مهم نیست! هر چی رو نمی فهمی خیلی پیگیری نکن اول مکانیک های اصلی بازی رو تمرین کن و یاد بگیر بعد کم کم به اونا می رسی. مثلا تا 7-8 تا مرحله ی اول می تونی کاملا آهنگر و سیستم Soul Matching و اینا رو نادیده بگیری. تو منوی تجهیزات هم کلی عدد و رقم و توضیحات نوشته که اول بازی فعلا نمی خواد اونا رو یاد بگیری. فقط بدون که عدد دمیج هر چی بیشتر باشه بهتره برای اسلحه. برای زره هم همین طور هر چی عدد دفاع بیشتر باشه بهتره.


Nioh Walktrough P2

اصلا نگران اون همه اطلاعاتی که تو صفحه نوشته و سردرنمیاری نباش. به موقعش معنی همه شون معلوم می شه. برای شروع کار فقط باید بدونی کدوم اسلحه دمیج بیشتر می ده. همین

4- سیستم Ki رو تمرین کن

مهمترین چیز تو بازی Nioh همون خط قدرت بدنیه که تو بازی های سولز بهش می گفتن Stamina و اینجا اسمش هست Ki. یادت باشه که این خط قدرت بدنی اصلا و اصلا به سری سولز ربطی نداره و یه چیز کاملا جدید و مجزاییه. هر تجربه ای از قبل از بازی های سولز داری بذار کنار و خوب دقت کن که چطور کار می کنه تو بازی. اگه Ki تموم بشه یعنی قطعا دخلت میاد.
هر ضربه ای که می زنی یه مقدار Ki کم می شه. اگه به موقع دکمه ی R1 رو بزنی یه بخشی از Ki مصرف شده برمی گرده. کلید موفقیت در بازی Nioh همینه. یه چیزی مثل ریلود کردن های Gears of War می مونه که اگه درست انجامش بدی و به موقع دکمه R1 رو بزنی زندگی شیرین می شه و همه چی آسون می شه.
وقتی برای اسلحه ی مورد علاقت Skillهای جدید بگیری اتفاقات بهتری تو سیستم Ki می افته. مثلا علاوه بر این که R1 زدن خط Ki رو پر می کنه، جاخالی دادن هم پر می کنه! باورت می شه؟ یه ضربه می زنی و بلافاصله جاخالی هم می دی و قدرت بدنیت اصلا خالی نمی شه. وقتی لول اپ هم بشی با عوض کردن Stance هم حتا می شه Ki رو پر کرد. راجع به Stance تو بخش بعدی می گیم.
در نهایت توصیه ی آخر اینه که دشمن ها هم مثل تو خط Ki دارن. همونجوری که تو اگه Ki نداشته باشی قطعا مرده به حساب می یای دشمن ها هم همینن. سعی کن تا جایی که می تونی Ki دشمن ها رو کم کنی تا بتونی سریع بکشیشون. حتا باس ها هم همینن. سخت ترین و بدقلق ترین باس های بازی رو اگه درست بتونی خط Ki شونو خالی کنی و بعد به موقع دمیج بزنی مثل آب خوردن می میرن. کلا Nioh اینجوریه. اگه درست بازی کنی خیلی راحت تر از اون چیزیه که فکر می کنی.
راستی اگه می بینی ضرباتت بیشتر از حد دارن قدرت بدنی مصرف می کنن و تند تند Ki خالی می شه احتمالا زره هایی که پوشیدی وزن شون زیاده. باید سبک تر کنی کاراکترتو.

Nioh Walktrough P3

اون دشمن بدبخت الان خط Ki ش خالی شده و افتاده رو زمین. آماده س تا بری بالای سرش و کارشو تموم کنی. اگه مواظب نباشی همین بلا سر خودت هم میاد به راحتی

5- Stanceها خیلی به درد بخورن!

بازی Nioh پنج یا شش نوع اسلحه بیشتر نداره و به ظاهر تنوعش کمه. اما واقعیت اینه که هر اسلحه رو می شه با Stanceهای مختلف بازی کرد و در هر Stance کلا نوع ضربه زدن ها و کومبوها و کلا همه چی تغییر می کنه. انگار کاملا یه اسلحه ی جدید با Moveset جدید دستت گرفتی. هر اسلحه 3 تا Stance داره: بالا، وسط و پایین. از نظر ظاهری هم کاملا مشخصه. کاراکترت اسلحه شو یا بالای سرش می گیره یا جلوی سینه ش یا پایین کمرش. توضیح راجع به Stanceها تو بازی به اندازه ی کافی هست فقط اینو بدون که اصلا فایده ای نداره به یه Stance بچسبی. خیلی وقت ها Stance وسط، کار راه اندازه اما واقعیتش اینه که هر کدوم از Stanceها برای هر اسلحه کاربرد خیلی خاصی دارن. مثلا اگه تو یه راهروی تنگ می خوای با یک نفر بجنگی اگه Stance نیزه رو ببری بالا بهتره چون ضربات Stance بالای نیزه همه شون عمودی هستن اما ضربات همون نیزه با Stance وسط افقیه و توی یه راهروی تنگ همش گیر می کنه به در و دیوار. اگه می بینی برای ضربه زدن به یه باس مشکل داری با احتمالا زیاد Stance درستی با اسلحه ی درستی نداری.

6- دو تیپ اسلحه ی مختلف همیشه داشت باش

دشمن های Nioh به طور کلی دو دسته هستن، یا تند و تیز هستن و نیاز به این دارن که از روش بزن در رویی استفاده کنی. یا کند هستن و فرصت برای دمیج زدن بهشون خیلی کمه. بنابراین برای هر حالت باید اسلحه ی مناسب داشته باشی. توصیه می کنیم یه اسلحه با یه Stance همیشه داشته باشی که کنده و دمیج خیلی زیادی می ده برای وقتایی که یه باس یا یه دشمن هست که مثلا هر چند وقت یه بار موقعیت ضربه زدن بهش پیش میاد. بهتره که از این موقعیت کاملا استفاده کنی و بیشترین دمیج ممکن رو بهش بزنی. یه اسلحه با Stance خیلی سریع هم داشته باشی که بتونی جلوی باس ها یا دشمن هایی که سریع حرکت می کنن و ضربه می زنن از روش بزن در رویی استفاده کنی.

7- از بقیه کمک بگیر

بازی Nioh رو می شه کو آپ کرد و اتفاقا کو آپ بازی کردنش خیلی هم حال می ده. بعد از این که یه مرحله رو تموم کردی بازی میذاره که بری کمک بقیه کنی تو اون مرحله. اگه هم هنوز تموم نکردی و مشکل داری می تونی کمک بخوای تا یکی بیاد بهت کمک کنه.
برای کمک گرفتن باید Ochoko Cup داشته باشی. بهترین راه گرفتن Ochoko Cupها هم اینه که بری سر قبر پلیرهای دیگه ای که مردن (با رنگ قرمز تو بازی معلوم می شن و رو زمین افتادن) زنده شون کنی باهاشون بجنگی و بکشیشون تا برات Ochoko Cup بندازن. خیلی وقت ها هم البته نمی ندازن چون زندگی اون جوری که ما می خوایم پیش نمی ره. بعد بری تو Shrine و Ochoko Cup رو بذاری و منتظر باشی یکی بیاد کمکت.
برای کمک کردن هم وقتی مرحله تموم شد تو منوی اصلی باید بری روی Starting Point و بعد Tori Gate و بعد Random Co-op رو انتخاب کنی و مرحله ای که می خوای توش به یکی کمک کنی رو ست کنی. اگه هم می خوای حتما با یه آدم خاصی کو آپ کنین هر دوتون باید پسورد بذارین.

Nioh Walktrough P5

اگه ochoko cup داشته باشی می تونی از منوی shrine یکی رو بیاری به دنیای خودت تا بهت کمک کنه

این موارد چیزایی بودن که قبل از شروع کردن Nioh باید بدونین! حالا کم کم همین طور که خودمون هم در بازی جلو می ریم مواردی که باید توی بازی رعایت کنین رو هم می گیم.

طه رسولی | مقالات | 14/02/2017
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.