نویسنده: طه رسولی شنبه، 07 اسفند 1395
ساعت 11:12

راهنمای کامل بازی Nioh قسمت دوم

5 از 5

راهنمای بازی nioh - قسمت دوم

به قلم : سید طه رسولی

چیزهایی که بعد از شروع کردن Nioh باید بدانیم

دو حالت داره، یا شروع کردی به بازی کردن Nioh یا نکردی و اصلا تصمیم هم نداری شروع کنی. اگه شروع کردی که خب احتمالا دستت اومده ساختار بازی چیه و چه مهارت هایی لازم داره. اگه هم هنوز شروع نکردی دیگه خوندن این راهنما فایده ای به حالت نداره چون از این جا به بعد فهمیدن نکات این راهنما نیاز داره به مکانیک های بازی مسلط باشی. اما واقعا امیدوارم که بازی رو شروع کنی یه روزی. شاید الان خیلی زود باشه یا قیمت بازی بالا باشه اما بعدا حتما Nioh بازی کن.
خیلی حیفه!
نکاتی که در قسمت دوم راهنمای Nioh می گیم برای کساییه که حداقل 2-3 تا باس اول بازی رو زده باشن و فهمیده باشن تو بازی چه خبره. این نکات کمک می کنه یه ذره بازی کردن راحت تر بشه. این بازی لعنتی یه چیزایی شو اصلا رو نمی کنه و هیچ علاقه ای هم نداره که رو کنه! حتا بهت توضیح نمی ده که اگه یه ماموریت سخت رو اشتباهی انتخاب کردی و وسط بازی به غلط کردن افتادی و خواستی کوییت کنی برگردی به منوی انتخاب ماموریت ها چیکار باید بکنی!
تا این حد!

1 - موقع Level up کردن حتما به عددها توجه کن

تو قسمت اول راهنما گفتیم که خیلی خوبه که روی یه stat سرمایه گذاری کنی. اما خب این کار همیشه تا یه حدی جواب می ده. قرار نیست یه stat رو بکنی 99 بقیه باشن 5! معمولا تو بازی های مشابه سولز (شامل دارک سولزها، دیمون سولز، بلادبورن، Salt and Sanctuary، Lords of the Fallen و همین Nioh خودمون) یه مفهوم وجود داره به نام Soft Cap. یعنی حد ظرفیت اولیه. یعنی مثلا اگه هر بار که داری به Skill اضافه می کنی قدرت ضربه ی سلاحت 3 تا می ره بالا این قانون تا رسیدن به ظرفیت نهایی اون stat (مثلا 99) صادق نیست. از یه جا به بعد دیگه ممکنه Skill اضافه کردن فقط 1 دونه به قدرت سلاحت اضافه کنه. یا حتا ممکنه دیگه اضافه نکنه. یا هر چند بار یکی اضافه کنه. به این حد می گن ظرفیت اولیه یا همون Soft Cap. تو Nioh هم مثل دارک سولز هر stat رو تا حدود 40 اگه ببری بالا به Soft Cap احتمالا می رسی. اما عددهای دقیق Soft Capهای هر کدوم از Statهای بازی هنوز درنیومده که بدونیم دقیق. به همین دلیل بهتره که از حالا به بعد هر بار که داری Level Up می کنی و statهاتو اضافه می کنی دقت کنی ببینی هر کدوم چقدر دارن بهت اضافه می کنن. هر وقت دیدی اون عدد داره کم می شه بدون به Soft Cap نزدیک شدی و دیگه نمی ارزه روی اون Stat سرمایه گذاری کنی. میتونی بری سراغ یکی دیگه.
توجه کردن به اون عددها یه خاصیت دیگه هم داره. این که بعضی وقت ها مثلا زیاد کردن Body ممکنه همونقدر به دمیج اسلحه ت اضافه کنه که زیاد کردن Skill یا Strength. خلاصه الان که دیگه چشمت عادت کرده به بازی یه ذره اون عددها رو بیش تر نگاه کن.

06

حالا که تو بازی پیش رفتی دیگه کم کم باید به عددهای جدول سمت راستی بیشتر توجه کنی!

2-در Nioh ، با لوت ها چیکار کنیم؟

بعد از انجام دادن 3-4 تا مرحله ی اول احتمالا به این سوال برمی خوری که با این همه لوت چکار کنم؟ این همه شمشیر و زره و آیتم دارم به چه درد می خورن؟ برم بفروشن به اهنگر؟ بدم آهنگر اونا رو dismantle کنه که مواد اولیه ی لازم برای ساخت سلاح های دیگه به دست بیان؟ نگه دارم که بعدا Soul Match انجام بدم؟ تو خود بازی بدم به Shrineها و عوضش آیتم و Amrita بگیرم؟
جواب درستی برای این سوال وجود نداره. اما به طور کلی می شه گفت که آهنگر و کارایی که برات انجام می ده اوایل بازی اصلا به درد نمی خوره. به همین دلیل فروختن و پول دراوردن هم خیلی به درد نمی خوره. از اون طرف اول بازی چون آیتم پر کردن هلث کم داری منطقی تره که لوت ها رو بدی به Shrine و عوضش آیتم و Amrita بگیری. هم اون آیتم ها اوایل بازی به درد بخوره و هم اون Amritaیی که می گیری اوایل بازی به لول آپ شدن خیلی کمک می کنن.
فقط لوت هایی که می گیری رو یه نگاهی بندازی بد نیست. بعضی هاشون شاید ضعیف باشن اما تو توضیحات شون یه خصوصیات کمکی خوبی دارن که ممکنه بعدا خیلی به کارت بیاد. ضرر نداره نگه شون داری. خوشبختانه برای این که اشتباهی چیزی رو نفروشی یا ندی به Shrine یه گزینه ی خیلی خوب تو بازی هست به نام Lock. یعنی می تونی یه سلاح یا زره خاص رو قفل کنی که نشه فروختش که یه وقت اشتباهی تو اون شلوغی ها دستت نخوره بدی بره و بعدا پشیمون شی.
یه توصیه ی دیگه. اگه حوصله نداری توضیحات همه ی لوت ها رو بخونی حداقل توضیحات لوت های بنفش رنگ رو بخون. بنفش ها کمیاب تر و باارزش تر هستن.

3- دفاع کن!

این توصیه خیلی ابتداییه اما ظاهرا آدما یادشون می ره که Nioh قابلیت دفاع کردن هم داره. البته حق هم دارن چون همه به دفاع کردن از نوع سولز و بازی های مشابه عادت دارن که کاراکتر بازی همیشه یه سپر گنده دستشه و دفاع می کنه. اما تو Nioh از سپر خبری نیست. با این حال اگه با L1 دفاع کنی حتا بدون سپر هم دفاع انجام می شه و خبر خوب اینه که برخلاف سولز همیشه دفاع کردن جلوی دمیج خوردن رو می گیره اما به قیمت کم شدن Ki. بعضی وقت ها اصلا نمی ارزه بعضی وقت ها خیلی انتخاب بهتریه.
کی نمی ارزه؟ وقتی که حریف داره یه ضربه ی خیلی قوی می زنه یا حریف خودش یه غول گنده و بی شاخ و دمه. در اون حالت احتمالا ضربه کند و قوی هست و نمی ارزه دفاع کنی چون ممکنه کل Ki باارزش تو کم کنه و بری تو حالت بی دفاع که حرکت هم نمی تونی بکنی و اماده ای تا ضربه ی بعدی رو بخوری و بمیری!
کی می ارزه؟ وقتی حریف داره تند تند پشت سر هم ضربه می زنه. مثلا تو باس دوم بازی (اون خانومه که اصلا اعصاب نداره!) خیلی ها فقط به خاطر این که کومبوی سریع باس رو دفاع نمی کنن و سعی می کنن جاخالی بدن، هی می بازن. اگه به جای جاخالی دادن قشنگ واستی جلوش و دفاع کنی تهش برات اونقدری Ki می مونه که هم دمیج بدی به باس و هم فرار کنی از جلوش بری کنار. موقع مبارزه کردن با حریف های انسانی (همون پلیرهایی که مردن و می تونی زنده شون کنی و باهاشون بجنگی) هم این موضوع صدق می کنه.
کلا یادت باشه هر وقت حریف داره تند تند ضربه می زنه به جای فرار کردن و جاخالی دادن بهتره دفاع کنی.

07

این باس بی اعصاب خیلی ها رو اذیت می کنه. مخصوصا همین کومبویی که تند تند می زنه. راه حل خیلی ساده س: دفاع کن!

4 - استفاده از عناصر مختلف در Nioh

یه تفاوت خیلی بنیادی در سیستم مبارزه های Nioh با بازی های مشابه هست اونم استفاده از عناصر مختلفه. تو بازی های دیگه مثل دارک سولز یا فاینال فانتزی و غیره مثلا وقتی داری از عنصر برق یا آتیش استفاده می کنی برای ضربه زدن معمولا این عناصر یه مقداری به اتک معمولیت اضافه می کنن. اگه حریف به اون عنصر نقطه ضعف داشته باشه خیلی بیشتر دمیج می خوره. تو Nioh هم این داستان هست ولی خیلی خیلی کم و ضعیفه. یعنی عناصر مختلف کاربرد دیگه ای دارن فقط برای زیاد کردن دمیج نیستن. هر عنصر یه خاصیتی داره که باید از اون خاصیت استفاده کنی. لزوما اتک های تو رو بیشتر نمی کنه.
•    آتیش: هر گونه دمیج آتیشی باعث می شه که دشمن آتیش بگیره و هر چند ثانیه یه بار یه مقدار ثابتی دمیج بخوره.
•    آب: وقتی دمیج آب بخوره به دشمن میزان دفاعش کم می شه. به عبارت دیگه اگه یه جادو با محوریت آب به دشمن بزنی و بعد شروع کنی به اتک دادن می بینی که اتک ها دمیج بیشتر دارن می دن نسبت به حالت عادی.
•    باد: عنصر باد کاری می کنه که بتونی دشمن ها رو خیلی سریع Break کنی. دشمن هایی که خیلی جلوت دفاعی بازی می کنن با اتک های باد راحت تر می شه باهاشون جنگید چون دفاع شون می شکنه.
•    برق: عنصر برق هم دفاع دشمن رو کم می کنه هم سرعت حرکتش رو! اگه بتونی به دشمن دمیج برقی بزنی هم راحت تر می شه از ضرباتش فرار کرد و هم بیشتر می شه دمیج داد.
•    خاک: عنصر خاک کاری می کنه که دشمن مصرف Ki ش دو برابر بشه. خیلی خیلی به درد بخوره. با زدن دمیج خاک و صبر کردن می تونی Ki دشمن رو کم کنی و با چند تا ضربه ببریش تو حالت بی دفاع و دخلشو بیاری یا دمیج زیاد بهش بدی.
•    زهر: عنصر زهر از اسمش معلومه نیازی به معرفی نداره. به صورت ثابت از هلث دشمن کم می کنه. اثرش مثل عنصر آتیش می مونه اما از آتیش بهتر و قوی تره.
•    فلج کردن: ضربه هایی که المان فلج کردن تو خودشون داشته باشن دشمن رو برای چند لحظه فریز می کنن و با خیال راحت می تونی بزنی شون.
یادت باشه همه ی این بلاها سرخودت هم میاد! اصولا احتمال این که اولین آشناییت با این عناصر تو بازی وقتی بوده باشه که این بلاها رو سرخودت آوردن خیلی بیشتره.
سرمایه گذاری کردن روی جادوها ضرر نداره. حتما اگه داری یک بیلد کاملا قدرتی و فیزیکی می سازی سعی کن روی یکی دو تا از این عنصرها هم سرمایه گذاری کنی چون تو بعضی از فایت ها واقعا به درد بخور هستن و زندگی رو شیرین می کنن.
این داستان عنصرها و جادوهای Onmyo اینقدر جدیه که یه سری از کاربرهای اولیه ی Nioh کشف کرده بودن اگه بتونی سریع Skill ساختن Sloth Talisman رو به دست بیاری زدن باس های بازی آب خوردن می شه. هی بهشون جادو می زنی سرعت حرکت شون 50 درصد کم می شه و می ری تو صورت شون و راحت دمیج می دی.

08

اضافه کردن عناصر مختلف به اسلحه ها می تونه زندگی رو شیرین کنه!

5 - بعد از شروع کردن یه ماموریت می شه کوییت کرد!

ساختار Nioh ماموریت محوره. یعنی باید بیای تو مپ بازی و ماموریت بعدی تو انتخاب کنی. بعضی وقت ها با این که باید یه مرحله ی قدیمی رو دوباره بازی کنی اما دشمن های جدید توشون اومدن و ممکنه لول کاراکترت مناسب نباشه. یه سری ماموریت های Twilight هم هستن که روزانه باز می شن و می فرستنت تو لول های قبلی با درجه ی سختی خیلی بالاتر و باس خیلی سرسخت تر. خلاصه احتمال این که اشتباه کنی و یهو بری تو یه ماموریتی که خیلی لولش بالاس و زورت به دشمن هاش نمی رسه هست. تو این جور مواقع بازی اصلا بهت توضیح نمی ده که چه خاکی باید تو سرت بکنی و هیچ گزینه ای هم تو منوها برای خروج از ماموریت و برگشتن به مپ اصلی نیست.
برای این کار باید یه آیتم استفاده کنی که تو منوی آیتم ها و لای دویست سیصدتا آیتم دیگه مثل بمب و اکسیر و اینا گم می شه. اسم آیتمه هست Himorogi Fragment که بی نهایت تا ازش داری. اونو که استفاده کنی میای تو مپ اصلی اما هر چی جمع کرده باشی تو لول رو ازت می گیرن. یه ایتم دیگه هست به نام Himorogi Branch که اونا کمیاب ترن و اگه از اونا استفاده کنی هم برمی گردی تو مپ و هم هر چی جمع کردی برات می مونه.

راهنما همچنان ادامه داره منتظر بعدی باشین!

طه رسولی | مقالات | 25/02/2017
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 6
    تشکر: 0
    تشکرشده: 6
    پروفایل psn: hadijoon
    رتبه لیدربرد psn: 41
    کنسول‌های بازی:

    این بازی خیلی خوبه انگار که bloodborne با dark souls رو قاطی کردی . البته که جمعا احساس می کنم از جفتش آسون تره .
    هم سریع تر به shrine می رسی هم خود دشمن ها elexir میندازن نکته مهم تر اینکه خیلی جاها نمیدونی تو بازی های from software کجا باید بری که مرحله بعدی شروع شه ولی همچین حالتی تو nioh نیست .
    من تقریبا 15 تا 20 ساعت بازی کردم و این اطلاعاتو تا اینجا می دونم ولی در حالت کلی خیلی بازی خوبی هستش که تواناییاتو به چالش می کشه .

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.