از DarkSiders 3 چه انتظاراتی داریم؟
فروپاشی THQ یک خبر ناراحتکننده بود. دیگر نامی از THQ وجود نداشت و مشاهده این نام به یک رویا شباهت یافته بود. امتیاز آثار THQ نیز به فروش رسید و مالکیت DarkSiders در اختیار Nordic Games قرار گرفت؛ استودیویی که هماکنون با نام THQ Nordic شناخته میشود و عنوان Darksiders 3 از مهمترین آثار آن است. هماکنون تریلرهای متعددی از DarkSiders 3 منتشر شده و از این حیث تصمیم به بیان انتظارات خود گرفتیم. با بازیمگ همراه باشید.
کمبود عناوین داستانمحور را جبران کند
برای طرفداران عناوین داستانمحور، نسل هشتم یک توهین واقعی است. شاید به همین دلیل است که تجربه اثری مانند God of War آنچنان خوشایند جلوه میکند که بسیاری از مخاطبان، آن را یک شاهکار واقعی مینامند. عناوین آنلاین نیز به دستگاه درآمدزایی تبدیل شدهاند و عدم ریسکپذیری توسعهدهندگان، یک نسل نفرتانگیز شکل داده. از همهگیرشدن آثار آنلاین همین بس که نسخه جدید Call of Duty فاقد بخش داستانیست و قرار است تمامی معادلات تاریخچه سری را در هم بشکند! DarkSiders 3 از معدود امیدهای نگارنده در راستای زنده نگه داشتن عناوین داستانمحور است و انتظارها از آن کمی بالاست. پس از محتوای غنی نسخه دوم، حال نوبت به DarkSiders 3 رسیده تا اثباتکننده قدرت خود در زمینه ارائه محتوا باشد. محتوای موجود در نسخه دوم به اندازهای قدرتمند بود که مخاطب را در دنیای خود غرق میساخت و او را به یک سفر هیجانانگیز دعوت میکرد؛ مولفهای که امیدواریم در DarkSiders 3 وجود داشته باشد و آن را به نقطه عطف گیمپلی تبدیل کند. در نسلی که تنها برای تجربه چند ساعت گیمپلی عاری از خلاقیت، مبالغی نجومی به جیب توسعهدهندگان سرازیر میشود، DarkSiders 3 امیدیست کوچک برای ادامه یافتن عناوین داستانمحور. DarkSiders 3 پایانهای مختلفی خواهد داشت و هدف بازیکن، شکست هفت گناه مرگبار در محیطی آخرالزمانی است. باری دیگر در نقش اسبسواران آخرالزمان ظاهر خواهید شد و این بار کنترل «خشم» (Fury) را در دست خواهید گرفت. شاید ذائقه مخاطبان تغییر کرده باشد، اما اهمیت بخش داستانی عملا غیرقابل چشمپوشی است؛ اگر اینگونه نبود GTA V همچنان یک محصول پرفروش به شمار نمیرفت، مگر نه؟
به عنوانی مهم در ژانر هک اند اسلش تبدیل شود
پیشینه DarkSiders، نسخه سوم سری را به عنوانی مورد انتظار تبدیل میکند؛ اثری که امیدواریم همانند دو عنوان ابتدایی این مجموعه، قدرتمند ظاهر شود. ذائقه بسیاری از مخاطبان اما تغییر پیدا کرده و این امر بر هیچکس پوشیده نیست. بسیاری از توسعهدهندگان در پی ساخت عنوانی نقشآفرینی هستند و بازی Dark Souls را الگوی خود قرار میدهند؛ برخی دیگر نیز در حال توسعه آثاری شوتر بوده و تعدادی دیگر در باتلاق بتل رویال گرفتار شدهاند. در این بین شاید مشاهده یک اثر هک اند اسلش به مانند یک رویا باشد. نسخه سوم Bayonetta اما در انحصار سوییچ قرار گرفته و Devil May Cry 5 نیز در سال بعد عرضه خواهد شد. سرنوشت Ninja Gaiden گنگ جلوه میکند و عنوان Lost Soul Aside نیز تاریخ انتشار دقیقی ندارد. حال DarkSiders 3 تنها عنوان قابل توجهیست که در سال جاری انتشار مییابد و به نیاز مخاطبان این ژانر پاسخ خواهد داد. پس از «مرگ» نوبت به «خشم» رسیده تا یاریکننده بازیکنان در یک سفر طولانی باشد. معماها همچنان بخشی از هویت گیمپلی هستند و قابلیت کرفتینگ نیز از دیگر ویژگیهای آن خواهد بود؛ ضمن آنکه برخی از دشمنان قدیمی نیز در DarkSiders 3 حضور خواهند داشت و کاوش در محیط از مهمترین ارکان گیمپلی است. سیستم مبارزات شباهتی نسبی به Castlevania دارد و طراحی سلاح شخصیت اصلی نیز یادآور عنوان Prince of Persia The Two Thrones است. هر چند نباید از یاد برد که سری DarkSiders صرفا یک مجموعه تقلیدی نبوده و نوآوریهای بسیاری در آن به چشم میخورد. هر چه باشد با یکی از مهمترین آثار این ژانر روبهرو هستیم و DarkSiders 3 از معدود امیدهایمان در بازگشت ژانر فوق به روزهای اوج خود است.
حس غرق شدن در یک اثر اکشن ادونچر را به مخاطب انتقال دهد
امروزه عناوین اکشن ادونچر را با عنصر «آیکون پاک کنی» میشناسند؛ لفظی جالب که از استادی بزرگ به گوشم خورد! چه قبول کنید یا نه، آثار بسیاری از این عنصر بهره میگیرند و تعداد آنها نیز انگشتشمار نیست. به عنوان نمونهای جالب توجه میتوان به Horizon Zero Dawn اشاره کرد. اثر گوریلا گیمز شاید یک عنوان قابل قبول به شمار رود، اما اتمام ماموریتهای جانبی آن تفاوت چندانی با یک «آیکون پاک کنی» دیگر ندارد. مخاطب در نقشه رها میشود و ماموریتهایی تکراری را به اتمام میرساند؛ عنصری که در صورت تکرار مداوم، تجربهای ملالآور شکل میدهد و اشتیاق مخاطب را به ادامه بازی از بین میبرد. نسخه دوم DarkSiders از جهانی گسترده بهره میبرد و ماموریتهای موجود در آن نیز تنوع قابل قبولی داشت. مولفه فوق در کنار گیمپلی لذتبخش بازی، یکی از برترین تجربیات نسل پیشین را پدید میآورد؛ اثری که در زمینه ارائه محتوا یکی از برترین نمونههای موجود است. شاید هماکنون نتوان از عناصر موجود در گیمپلی DarkSiders 3 آگاهی پیدا کرد، اما نگاهی به پیشینه این مجموعه، به خوبی بیانگر فرم کلی گیمپلی است. محیطهای گسترده، ماموریتهای مختلف و سیستم لوت اعتیادآور از عناصریست که در نسخه پیشین نیز وجود داشت و امیدواریم با بهبودهایی فراوان در DarkSiders 3 حاضر شوند. در شرایطی که God of War غیرقابل قبول ظاهر شده و شباهت بسیار آن به یک The Last of Us دیگر، نگارنده را ناامید میکند، DarkSiders 3 از معدود عناوین قابل توجه در راستای انتقال حس «غرق شدن» است. تنها امیدواریم که عنصر «آیکون پاک کنی» به نقطه ضعف گیمپلی تبدیل نشود و یافتن آیتمهای متعدد صرفا دلیلی برای پر کردن وقت مخاطب نباشد؛ چرا که کاوش در محیط به معنای دستیابی به یک آیتم بیارزش نیست و وجود این مولفه نباید وقت مخاطب را به سرقت ببرد. گستردگی محیط و وجود چالشهای متنوع در گیمپلی، خواسته بزرگی از یک DarkSiders نیست و از این حیث امیدواریم تا نسخه سوم به عنوانی بزرگ تبدیل شود.
نظرات (3)