نویسنده: سعید سلیمی یکشنبه، 04 فروردين 1392
ساعت 00:00

نقد و بررسی Max Payne 3

4.73 از 5

 اکثر مراحل نسخه های قبل در بازه زمانی شب و زیر باران رخ میدادند، در صورتیکه این نسخه از بازی در کشوری استوایی (برزیل) اتفاق می افتد که دارای آب و هوایی گرم و طاقت فرسا است. رنگ آمیزی محیط های این نسخه نسبت به نسخه های پیشین بسیار روشن تر شده اند و به پویایی و زنده بودن محیط کمک شایانی کرده اند. افزایش تخریب پذیری محیط و استفاده از موتور گرافیکی  Euphoria Engine( قبلا در GTA IV , Read Dead Redemption تست شده است ) حرکات چشم نوازی از کاراکترها و تاثیر متقابل آن ها بر محیط را برای ما به نمایش خواهد گذاشت. گرچه موتور گرافیکی  RAGEمخفف( Rockstar Advanced Game Engine )صرفا برای ساخت بازی های  Open-World مختصRockstar  ساخته شده بود اما نمایش انیمیشن‌های فوق العاده، تخریب‌پذیری عالی و دیگر موارد فیزیکی و بصری موجود، باعث شده تا بتوان از آن به نیکی یاد کرد. همین‌طور نورپردازی عالی که درمحیط‌های گوناگون به چشم می‌خورد گواهی دیگر بر زیباتر دیده‌شدن بازی است. از نکات قابل توجهی که در بازی به چشم می‌خورد، عرق کردن مکس میباشد.

 با این که سازنده تاریکی شب را با محیط‌های روشن روز عوض کرده، اما مکس‌پین هنوز هم میراث نسخه‌های قبلی را خود را حفظ ‏می کند. روندی هیجان انگیز، وجود شخصیت‌های غیرقابل اعتماد و داستانی پر از فریب و دروغ، همگی در این ‏نسخه حضور دارند.

Saying goodbye is painful

بالاخرهDan Houserکه به سبب داستان‌سرایی برای عنوان‌های بزرگی همچون سری GTA و یا Red Dead  Redemption  می‌توان از او به عنوان یکی از قوی‌ترین نویسندگان در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نام برد، به همراه تیم خود مسئولیت نوشتن داستان Max Payne 3  را بر عهده گرفت و بالتبع، سبک داستان‌نویسی خود را نیز وارد بازی کرد. به طوری که در طول بازی، شباهت‌های بارزی به خصوص در روند داستانی به دیگر بازی‌های Rockstar  قابل مشاهده است و به طور کلی می‌توان وقایع موجود در بازی را قبل از به وقوع پیوستن آن‌ها پیش‌بینی کرد.

در اولین معرفیMax Payne 3 توسط Rockstar ، خبرهایی مبنی بر این که صداپیشگی مکس بر عهده  James McCaffrey  نخواهد بود، به گوش می‌رسید. خوشبختانه  James McCaffrey در این قسمت از بازی نیز حضور موثری دارد و خود نقش به سزایی را در وفادار بودن بازی به شماره های قبلی ایفا می‌کند. در کنار صداپیشگی خوب شخصیت‌ها، موسیقی‌های دل‌نشین و زیبایی نیز شنیده می‌شوند که همه در قالب تم اصلی مکس پین اجرا شده‌اند.( واقعا شروع بازی با تم اصلی سری Max Payne فوق العاده است )

در نسخه های قبلی مکس پین شاهد مرگ تلخ و خونین همسر و فرزند کوچک وی بودیم. حادثه ای که تاثیرات روحی و روانی شدیدی بر روی مکس پین بر جای گذاشت. تاثیراتی که بر روی داستان و گیم پلی نسخه های قبل نیز موثر بوده اند. بعد از گذشت 9سال از کشته شدن Vladimir Lem  و مرگ  Mona Saxمکس پین آسیب پذیرتر از گذشته شده در نیو جرسی به سر می برد و اضافه وزن و اعتیاد به مشروبات الکلی باعث کندی مکس شده است، طی اتفاقاتی که در New York می‌افتد، مکس پسر رئیس یکی از باندهای مافیایی را می‌کشد و در همین حال با دوست قدیمی خود   Raul Passosدیدار می‌کند. او که دیگر انگیزه و دلیلی برای ماندن در آن شهر ندارد با پیشنهاد Passos به سائوپائولو می‌رود تا محافظ شخصی خانواده‌ای ثروتمند در برزیل شود.

 جایی که مکس کار ‏جدیدی پیدا کرده و تحت نظر فردی پولدار به نام ‏Rodrigo Branco‏ کار می کند. مشخصا همه چیز خوب پیش ‏نمی رود و در ادامه همسر رئیس خانواده (ّ Fabiana) توسط یک گروه تروریستی به نام C.S یا Comando Somba  دزدیده میشود و این شروع روایتی دیگر در متن زندگی مکس پین است. داستان کمی سینمایی است  و علاوه بر شخصیت‌پردازی گسترده‌ ‏در این نسخه، اصالت نسخه‌های قبلی نیز حفظ شده است. بهترین موضوع این است که در طول بازی، گیمر هیچ گاه متوجه نمی‌شود ‏که مکس بدنبال بهبودی و فراموشی گذشته است، یا در حالیکه از زن فردی دیگری مراقبت می‌کند، به ‏استقبال مرگ خودش می‌رود و این فقط یکماموریت برای خودکشی است.‏

به نظر می‌رسد داستان کلی بازی به معنی واقعی آن چیزی نیست که مخاطبان مکس پین انتظار آن را می‌کشیدند و لااقل خود را برای داستانی شخصی‌تر و عمیق‌تری از مکس آماده کرده بودند. به هرحال باید این را نیز در نظر گرفت که پرونده داستان کلی مکس در پایان شماره دوم بازی تقریبا بسته شده بود و ادامه دادن آن نیز کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید.

روایت کلی داستان و کات‌سین‌ها گرچه دیگر بر پایه نقاشی‌های کمیک نیست، اما Rockstar با استفاده از قطعه قطعه کردن تصاویر و نمایش آن‌ها به صورت پویا، سبب آن شده تا این میان‌پرده‌ها شکلی جذاب و خوشایند را به خود ببینند، در این بین، کلمات و جملات مهم و کلیدی نیز بر روی صفحه درشت نمایان می‌شوند که در نوع خود جالب هستند.

قابلیت Bullet Time یا همان کند کردن زمان، که به عنوان سمبلی از سری مکس پین نیز شناخته می شود، در صحنه‌های مناسبی به صورت خودکار فعال می‌شود.

به منظور جلوگیری از استفاده مکرر ازBullet Timeو همینطور آسان تر شدن بازی، سازندگان مکس پین را ضعیف تر کردند اما همین امر و هوش مصنوعی عالی دشمنان دلیلی شده تا مرگ در بازی بیش از حد معمول اتفاق بیفتد ( کافیست بازی را روی درجه سختی Old School تجربه کنید )

I Needed A Real Drink…

برای بازگرداندن سلامتی، مکس باید همانند گذشته از مسکن‌هایی استفاده کند که در طول مراحل به دست می آورد و همانند بازی‌های امروزی، سلامتی به طور خوردکار پر نمی‌شود. خوش بختانه Max Payne 3  از این حیث به عناوین گذشته خود وفادار است. در نهایت این Set Piece ها هستند که بهبازینیز راه یافتند و ترکیب آن‌ها با المان‌هایی چون  Bullet Time، صحنه‌های زیبایی را رقم می‌زند که شاید در هیچ یک از بازی‌ها تا به حال نظیر نداشته باشند. استفاده کردن از قابلیت کاورگیری در این نسخه کاملا قابل پیش‌بینی بود چرا که عملا این مورد به استانداردی در بازی های اکشن سوم شخص تبدیل شده است و نبود آن در چنین عنوانی، حالتی ناخوشایند به بازی می بخشید. با این وجود Rockstar قبل از این اعلام کرده بود که در صورت تمایل، بازی را بدون کاورگیری نیز می توان انجام داد. ( البته این بیشتر شبیه یک شوخی به نظر می رسد! ) اما نکته‌ای که پیداست، این است که در بازی و خصوصا در نیمه دوم آن، استفاده از سنگر به یکی از کارهای اصلی بازی تبدیل می شود به طوری که بدون آن پیشروی در مراحل ممکن نیست. گرچه اعتدال بین استفاده از Bullet Time و سنگرگیری در اوایل بازی امید بخش است، اما در طول بازی به این نتیحه خواهید رسید که کاورگیری حالت پر رنگ‌تری را به‌خود می‌گیرد. با وجود ترکیب کاور گیری و Bullet Time ، متاسفانه مکانیزم  ) Shoot-Dodgeبرای مثال مکس بعضا بعد از استفاده بر زمین می‌افتد که بر خلاف بازی‌های مشابه بدون اینکه به سرعت از زمین بلند شود، در همان حالت نیز می‌تواند با تیر اندازی یه جهت‌های مختلف، دشمنان خود را از پای در آورد. علاوه بر واقع‌گرایی و هیجانی که این مکانیزم به شما میدهد، این حالت نوعی ناامنی و در معرض خطر بودن مکس را دو چندان میکند(   کم‌رنگ‌تر شده و دیگر کارآیی لازم را ندارد و به نظر می‌رسد وجود آن در بازی تنها برای رفع تکلیف بوده است.

قابلیت Last Man Standing نیز از آن دسته ویژگی‌هایی است که به طرز هوشمندانه‌ای به بازی اضافه شده‌است، به این ترتیب که بازیباز پس از از دست دادن کامل سلامتی خود و در صورت داشتن دست کم یک مسکن، میتواند شانسی دوباره برای احیای خود داشته باشد و با کشتن شخصی که آخرین تیر را به طرف شما شلیک کرده است، بازی را ادامه دهد. ( البته باید قید Last Stand شدن در درجه سختی Old School را بزنید )

درMax Payne 3 فقط قادر به حمل 3 نوع اسلحه خواهید بود. دو نوع اسلحه سبک و یک اسلحه سنگین، البته لازم به ذکر است که هنوز هم در دست داشتن دو اسلحه در دستهای مختلف و استفاده همزمان از آن ها در بازی وجود دارد.

 یکی از نکاتی که به تنوع مراحل افزوده است قطعات اسلحه‌هایی به نام Golden Gun است که در هر کدام از مراحل و در نقاط مختلف آن قابل جمع آوریند. این سلاح‌ها پس از تکمیل شدن و یافتن تمامی اجزای درهم ریخته آن‌ها قابل استفاده هستند که نسبت به نمونه‌های معمولی از قدرت بسیار بیشتری بهره‌مندند. به همین سبب گشت و گذار در محیط و تکاپو برای پیدا کردن آن ها، تنوع خاصی را به بازی بخشیده است.

بخش مولتی‌پلیر بازی باعث می‌شود تا گیم‌پلی که به شدت بر روی آن مانور داده شده است بیش از پیش کیفیت بالای خود را به نمایش می‌گذارد. با انتخاب یکی از دو حالت Free Aim و Soft Lock اولین مرحله از ورودتان به بازی را انجام می‌دهید. همین تفکیک درست باعث میشود تا بازیکنان به سرورهایی در سطح توانایی خود ملحق شوند. در مرحله بعدی یکی از حالت‌های بازی را انتخاب میکنید و در نهایت یکی از چهار Class موجود در بازی را انتخاب می کنید. با رسیدن به Level 4 میتوانید تا سقف پنج Class  دلخواه داشته باشید. مطمئنا یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بخش مالتی‌پلیر، ساخت Classهای دلخواه می‌باشد، زیرا که باید فاکتورهایی مانند سرعت دویدن و پرشدن میزان سلامتی را در نظر بگیرید و با استناد به همین ویژگی‌ها، سلاح‌های خود را انتخاب کنید. ناگفته نماند که برای انجام هر یک از این کارها نیازمند پول می‌باشید. ساده‌ترین روش برای بدست آوردن پول که حتی برای افراد مبتدی نیز آسان می‌باشد،  Loot کردن افراد مرده است. با این حال برای ساختن سریع Class دلخواه، باید به فکر کارهای درآمدزاتری باشید. به همین خاطر در طول هر دوره، یک سری از کارهای چالش برانگیزی نظیر First Kill  وجود دارد که با انجام آنها به مقدار بیشتری از این پول خواهید رسید. در ادامه نیز سلاح‌ها و حالت‌های جدیدتری قابل دسترس خواهند شد که به طور کامل بازی را از روند تکراری خارج خواهد کرد. قابلیت  Bullet Time نیز در این بخش قابل دسترسی می‌باشد و می‌توانید به هنگام درگیری‌ها از آن استفاده کنید. در هر بار استفاده از این قابلیت، علاوه بر Slow Motion شدن، هاله قرمز رنگی صفحه را می‌پوشاند که در واقع به شما هشدار می‌دهد که کسی این قابلیت را فعال کرده است. میزان سلامتی نیز بر خلاف حالت Single Player به صورت خودکار پر می‌شود. در پایان نیز بازیکنان با انتخاب یکی از Mapهای پیشنهاد شده، منطقه بعدی را برای بازی انتخاب می‌کنند. با عضویت در Crew ها می توانید یک روند مناسب برای Level Up کردن کاراکتر خود پیدا کنید.

علاوه بر قسمت جذاب مولتی پلیر بازی، بخش آرکید نیز در بازی وجود دارد که این بخش با دارا بودن Mode هایی نظیر New York Minute  و Hardcore New York Minute و Time Trial در واقع تکرار روند داستانی بازی با شرایطی متفاوت از منظر گیم پلی و درجه سختی بازی است و بیشتر یک بخش جنبی محسوب می شود تا تکنیکی!

در کنار چهره‌پردازی‌ها و طراحی محیط، یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته مکس پین های قبلی که در این شماره یافت نمی‌شود مونولوگ‌ها و دیالوگ‌های ظریف، تاثیرگذار و به یاد ماندنی هستند که در Max Payne 3 اثری از آن‌ها نیست. گرچه تیم سازنده بازی سعی کرده تا با بهره گیری به جا و مناسب از مونولوگ‌ها به شباهت بازی با نسخه‌های پیشین بیفزاید اما متاسفانه تعداد این‌گونه دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های ناب از چند مورد فراتر نمی‌رود.

درجه های سختی مختلف بازی


  • Easy: Increased Health and Bullet Time® Rewards. A satisfying challenge
  • Medium: Moderate Health and Bullet Time Rewards. A stiff challenge
  • Hard: Low Health and Bullet Time Rewards. A real test
  • Hardcore: Minimal Health and Bullet Time rewards. Very challenging
  • Old School: Last Man Standing is disabled

نام تاریخ حجم دفعات دانلود دانلود
اولین قسمت از کمیک مکس پین با نام After the fall 1392-03-15 7.61 MB 2,071 Download

نام تاریخ حجم دفعات دانلود دانلود
دومین قسمت از کمیک مکس پین با نام Hoboken blues 1392-03-15 6.96 MB 1,884 Download

نام تاریخ حجم دفعات دانلود دانلود
سومین قسمت از کمیک مکس پین با نام Fight & Flight 1392-03-15 7.38 MB 3,034 Download

گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
6.0
مگر میشود راک استار گیمی بسازد که عالی نباشد؟! درست است که Remedy در گذشته کاری فوق العاده در رابطه با خلق مکس پین انجام داده است اما راک استار به خوبی در جهت ادامه ی آن گام برداشته است.
نقاط قوت
  • موسیقی متن بسیار خوب
  • گیم پلی کلاسیک سری
  • گرافیک بسیار خوب
نقاط ضعف
  • کنترل بازی در بعضی موارد اعصاب خُردکن می شود
8.2/10

امتیاز شما

(91 رای )
7.2/10
خوب
برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.