نویسنده: FariD سه شنبه، 31 فروردين 1395
ساعت 08:26

اطلاعات جدید در مورد PS4K یا PS4.5 مطلب ویژه

5 از 5

طی هفته های گذشته، شایعات بسیاری درباره نسخه ای از کنسول PS4 موسوم به PS4.5 یا PS4K رواج پیدا کرد. امروز چند منبع معتبر جزئیات و مشخصات جدیدی را در مورد این کنسول مورد تایید قرار دادند.

این کنسول که تا قبل از این بیشتر با نام PS4K شناخته می شد، حال با نام مستعار NEO شناخته می شود و نسبت به کنسول PS4 حاضر دارای پردازنده (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) قوی تر و نیز RAM با پهنای باند بیشتر می باشد. گفته شده است که هارد این کنسول مشابه کنسول حاضر خواهد بود اما هنوز مشخص نیست که این شباهت از بعد سرعت خواندن هارد است یا اندازه گیگابایت آن. مقایسه این مشخصات را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

با شروع از اکتبر امسال (مهرماه 1395)، بازی های PS4 ملزم خواهند بود که در دو مود مختلف عرضه شوند: مود پایه یا Base Mode برای کنسول PS4 حاضر و مود NEO یا NEO Mode برای کنسول PS4K جدید. با این وجود هنوز معلوم نیست که این قضیه لزوماً به معنای عرضه کنسول PS4K جدید از ماه اکتبر باشد.

بازی ها مجاز خواهند بود که از توان اضافی NEO بهره ببرند، از جمله 512 MiB در حافظه، برای فریم ریت پایدارتر و کیفیت بصری بهتر. دیگر این که از کیفیت 4K پشتیبانی می شود اما استفاده از چنین کیفیتی برای توسعه دهندگان الزامی نیست. با این وجود اگر بازی ای از خروجی 4K پشتیبانی کند، فریم ریت آن باید لزوماً با فریم ریت مورد نیاز در کنسول PS4 رایج برابر یا از آن بیشتر باشد.

اما شاید مهمترین نکته این باشد که هیچ بازی انحصاری ای برای کنسول جدید PS4K یا PS4.5 وجود نخواهد داشت. هر عنوان قابل بازی بر روی NEO بر روی کنسول رایج PS4 نیز قابل اجرا خواهد بود. طبق این منابع، شرکت سونی به هیچ عنوان راغب نیست که بین پایگاه بازیکنان PS4 تفرقه و چنددستگی ایجاد کند و صاحبان کنسول NEO شاهد هیچ المانی در گیم پلی انحصاری، از جمله مود واقعیت مجازی منحصر به NEO نخواهند بود، اما ممکن است نسخه ای شامل مشخصات بهبودیافته را تجربه کنند. به عنوان مثال از وقتی که بازی Rocket League از بازی 4 نفره به صورت تصویر شکسته یا splitscreen پشتیبانی کرد، مود NEO ممکن است بتواند از بازی همزمان 4 نفر در یک صفحه نمایش پشتیبانی کند. مضاف بر این، بازی ها وقتی که بر روی کنسول NEO اجرا می شوند، نخواهند توانست هیچگونه آیتم های قفل انحصاری را باز کنند.

مالکان NEO اجازه نخواهند داشت که وقتی که در شبکه PSN بازی می کنند، خود را از مالکان کنسول های رایج PS4 جدا کنند. به طور مشابه، رابط کاربری، بازار PlayStation، انجمن های آنلاین و تجربه کلی کاربر همه و همه یکسان خواهند بود.

با توجه به این محدودیت ها و استانداردها، به نظر می رسد که شرکت سونی قصد ندارد کنسول های جدید موسوم به NEO را جایگزین کنسول های PS4 کند و هر دو کنسول به صورت همزمان به حیات خود ادامه خواهند داد؛ نظیر حرکتی که شرکت Nintendo برای فروش کنسول های دستی 3DS جدید انجام داد و آن ها را در کنار مدل های قدیمی تر خود به فروش رساند. شایعات قبلی خبر از قیمت 400 دلاری PS4K جدید می دادند. به احتمال قریب به یقین کنسول های PS4 رایج با افت قیمت مواجه خواهند شد تا افرادی که بخواهند خود را به نسل 8 برسانند، کنسول رایج و حاضر سونی گزینه مقرون به صرفه ای برایشان باشد.

با دانستن این موارد، اگر از جمله دارندگان کنسول نسل هشتمی سونی هستید، آیا مایلید کنسول خود را با صرف هزینه به کنسول جدید تغییر دهید؟

FariD | اخبار | 19/04/2016
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    نظر شخصی خودم اینه که شرکت سونی بعد از تست VR متوجه شده که شاید کنسول نسل هشتمی موجودش توانایی پاسخدهی سخت افزاری به همه بازی ها رو نداره یا حداقل تجربه رضایتبخشی رو فراهم نمی کنه. از طرفی هنوز نتونسته نمونه اولیه چیزی به عنوان نسل نهم، حتی در حد شایعه، بسازه. واسه همین تصمیم گرفته با صرفا تقویت سخت افزار موجود، کنسولی رو روانه بازار کنه که تو ارائه تجربه لذتبخش PS VR با کمترین مشکلی مواجه نشه. چیزی که این فرضیه رو هم تقویت می کنه، عرضه تقریباً هم زمان PS VR و NEO هست که جفتشون حول و حوش پاییز امسال وارد بازار میشن.

    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    خب واسه کسایی که بخوان با تکنولوژی پیش برن رفتن به سمت کنسول ها کلا کار اشتباهیه :B چه بسا که رزولوشن 2K یا بالاتر هم سال 2013 واسه کامپیوترهای شخصی وجود داشته البته با قیمتی بس گزاف :x~! یکی از دلایل سونی می تونه این باشه که با ابداعات جدیدی که شده مثل حافظه های HBM و ... نمی خواد فاصله ش بیش از حد از PC بشه و با یکم ارتقاهای جزیی می خواد تا زمان اومدن PS5 برای خودش کمی زمان بخره...
    در هر صورت چه بخوایم چه نخوایم مطمئنا کیفیت اجرای بازی ها رو این کنسول و کنسول پایه یکی نخواهد بود حتی اگه در رزولوشن یکسان اجرا شن ...
    تازه بنظر من که همین ساپورت از رزولوشن 4K هم فقط ترفند تبلیغاتیه چون که PS4 نشون داده حتی بخوبی از عهده پردازش فول اچ دی بازی های روز بر نمیاد مگر با زور و ضرب و آپدیت های 17 گیگی :ha: حالا سونی چطور می خواد با این ارتقا های جزیی خروجی با رزولوشن 4 برابر بگیره خودش کلی جای سوال هست...

    ‏SirGhas و ‏farid و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    درسته که باید با تکنولوژی پیش رفت اما اینکه به عنوان مثال یک تکنولوژی رو مخفی کنن و بعد از اینکه تکنولوژی قدیمیتر رو به مخاطب عرضه کردن اونوقت تکنولوژی جدیدتر رو عرضه کنن و بگن حالا بیاید این رو هم بخرید خیلی خودخواهانه است . به هر حال من امیدوارم برای دارندگان فعلی PS4 مشکلی پیش نیاد و در آینده بازی هائی عرضه نشن که روی NEO از تکسچرینگ بهتر برخوردار باشن ، بلکه فقط تفاوت در اندازه ی تصویر باشه .

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏ali_jp_n و ‏farid و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:

    2 حالت داره
    یا neo قراره جایگزین ps4 بشه از الان دارن اماده سازی می کنن
    یا این کنسول خودش یک prototype برای ps5 هست
    حالت بعدی رو هم ما بی خبریم
    ولی در کل جالب نیست که شما یک تکنولوژی پیشرفته تر در اختیار مصرف کننده قرار بدی
    بعد جلوی توسعه دهنده های بازی رو بگیری که فقط باید با یکسری شرط و شروط
    براش بازی بسازی
    در ضمن فکر نمیکنم این قضیه خیانت به اعتماد مشتری باشه
    این پیشرفت تکنولوژی هست
    نمیشه امروز بهش دست پیدا کرد بعد مثلا 8 سال بزاری خاک بخوره از ش استفاده نکنی
    که خریدار محصول قبلی ناراحت نشه

    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n و ‏farid از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    بنظرم واسه کسایی که کنسول رو دارن اونقده جذاب نیست که بخوان ارتقا بدن اما واسه کسایی که می خوان تازه PS4 بگیرن می تونه گزینه خوبی باشه...

    ‏farid و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    بنظر شخصی من اصلا حرکت جالبی نیست . اینکه کاربر رو مجبور کنی برای کیفیت مطلوب یک دستگاه دیگه بخره در حالی که کلا از عمر دستگاه حال حاضرش 2 سال هم نمیگذره خیانت به اعتماد مشتریه

    ‏ali_jp_n و ‏farid و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.