نویسنده: طه رسولی یکشنبه، 28 شهریور 1395
ساعت 08:53

نقد و بررسی Odin Sphere Leifthrasir

4.44 از 5

راه رفتن در تابلوی نقاشی

خیلی سخت است که یکی از بازی‌های استودیوی Vanillaware را ببینید و در جا عاشق‌اش نشوید. اصولا این بازی‌ها را می‌سازند تا با عشق بازی‌شان کنید، بازی‌هایی که کاملا معلوم است برای طراحی تک‌تک جزییات هنری و دیزانی‌شان هم کلی عشق به کار رفته. از آن سخت‌تر این است که بخواهی یک بازی Vanillaware را برای کسی که ندیده تعریف کنی. بازی کردن بازی Odin Sphere که یکی از شاهکارهای Vanillaware در دوران طلایی پلی‌استیشن2 است و حالا برای پلی‌استیشن4 دوباره ریمستر شده حس و حال خاصی دارد. مثل این می‌ماند که وسط یک دشت سرسبز راه می‌روی و به یک تپه می‌رسی. تپه‌ای که بالا رفتن از آن سخت است اما راه را چنان با گل‌های شقایق تزیین کرده‌اند که از تک‌تک قدم‌هایی که برمی‌داری لذت می‌بری و اصولا بالا رفتن از تپه را فراموش می‌کنی؛ خود مسیر است که تو را جذب می‌کند و حتا آرزو می‌کنی هیچ‌وقت تمام نشود.

Odin Sphere Screenshot1 Bazimag

داستان‌های بازی در قالب کتاب‌های قدیمی‌ای روایت می‌شوند که یک دختر بچه در زمان حال مشغول خواندن آن‌هاست

یادگاری از نسل 5

نسخه‌ی پلی‌استیشن2 بازی Odin Sphere یک عنوان کلاسیک بود اما همواره از مشکلات فنی رنج می‌برد. سخت‌افزار پلی‌استیشن اصلا ظرفیت اجرا کردن نرم و روان آن‌ همه جزییات گرافیکی چشم‌نواز را نداشت و بازی همیشه از مشکل افت فریم رنج می‌برد. حالا به لطف قدرت سخت‌افزاری نسل جدید Odin Sphere را می‌توانید در اوج زیبایی‌اش با کیفیت HD و فریم‌ریت ثابت 60 بازی کنید. تازه در این شرایط است که می‌شود تمام جزییات و زیبایی هنری مراحل و کاراکترها را دید.
سبک بازی همانند دیگر بازی‌های Vanillaware نقش‌آفرینی اکشن دوبعدی است. در طول بازی پنج داستان مختلف را دنبال می‌کنید که هر کدام قهرمان خودش را دارد. این  داستان‌های حماسی هر کدام مستقل هستند اما با داستان‌های دیگر تداخل دارند. در نهایت در آخرین چپتر بازی کاراکترها به هم می‌رسند و بسته به انتخاب شما یکی از دو پایان بازی را رقم می‌زنند.
سبک گیم‌پلی بازی هم همانند سبک هنری‌اش کاملا خاص و منحصر به فرد است. مراحل بازی تشکیل شده‌اند از تعداد تکه‌ی کوچک که مانند نقشه‌های بازی‌های مترویدوانیایی (بازی‌های مشابه کسلوانیا و متروید) هستند و برای تکمیل کردن‌شان نیاز به برگشتن و گشتن همه‌ی مرحله دارید. هر کدام از این تکه‌ها ممکن است صحنه‌های مبارزه یا صحنه‌های اکتشاف باشند. صحنه‌های مبارزه طراحی جالبی دارند. صحنه با این که دوبعدی طراحی شده اما دایره‌ایست. یعنی از هر طرف به جلو بروید دوباره سرجای اول‌تان برمی‌گردید. اگر خیلی متوجه نشدید چه شد اشکالی ندارد تا خود بازی را تجربه نکنید احتمالا درست جا نمی‌افتد.
بازی کاملا اکشن و در حد God of War یا Devil May Cry پیچیده است. هر کدام از کاراکترها سلاح کامل متفاوت و در نتیجه سبک مبارزه‌ی کاملا متفاوتی دارند. مثلا گویندولین نیزه به دست دارد و از فاصله‌ی نه خیلی نزدیک می‌تواند درگیر شود. اما مرسدس زوبین دارد و از دور بهتر می‌جنگد. از طرف دیگر کورنلیوس شمشیر دارد و برای مبارزه باید کاملا به دشمن بچسبد و ولوت زنجیرهایی مشابه کریتوس به دست دارد و می‌تواند از هر فاصله‌ای به دشمن آسیب برساند.

Odin Sphere Screenshot3 Bazimag

مپ‌های بازی محدود هستند و هر کاراکتر یک دور تمام این مپ‌ها را باید بازی کند. اما خوشبختانه مراحل تکراری نیستند

هر کاراکتر کومبوها و قدرت‌های ویژه‌ی خاص خودش را دارد. تعداد این قدرت‌های ویژه آن‌قدر زیاد است که معمولا در اولین دور بازی کردن Odin Sphere نمی‌شود همگی‌شان را گرفت. با کمک این قدرت‌های ویژه می‌شود کومبوهایی بالای 200 یا 300 ضربه خلق کرد. این کومبوها از نظر ظاهری هم واقعا زیبا هستند و بعضی وقت‌ها احساس می‌کنید مشغول تماشا کردن یک انیمه‌ی اکشن بسیار سریع و خوش‌ساخت ژاپنی هستید که صحنه‌های اکشن آن از قبل کارگردانی شده. کنترل بازی واقعا روان و خوش دست است و به راحتی به همه‌ی ورودی‌های شما واکنش نشان می‌دهد.

نحوه‌ی مبارات ازوالد، یکی از کاراکترهای اصلی بازی

جنگ، باغبانی و کیمیاگری

در کنار سیستم مبارزه‌ی عمیق و تمیز Odin Sphere Leifthrasir، دو سیستم معجون درست کردن و غذا خوردن وجود دارند که عمق بسیار بیش‌تری به گیم‌پلی می‌دهند و انگیزه‌ی بسیار خوبی برای دوباره بازی کردن مراحل و لوت جمع کردن هستند. در طول مراحل می‌توانید با جمع کردن میوه‌های مختلف و با کمک فرمول‌های کیمیاگری که پیدا می‌کنید معجون‌های جادویی درست کنید. این معجون‌ها کمک بسیار زیادی در مبارزه‌ها می‌کنند و هر چه در بازی بیش‌تر پیش بروید به اهمیت‌شان بیش‌تر پی خواهید برد.
با این که با کشتن دشمن‌ها xp جمع می‌کنید و لول آپ می‌شوید اما منبع اصلی xp گرفتن در بازی Odin Sphere غذا خوردن است. مکانیک غذا خوردن با کمک مواد اولیه‌ی متفاوت چیزی است که در بازی‌های دیگر Vanillaware مانند Muramasa هم وجود داشت. هر غذا مقداری به HP شما اضافه می‌کند و کلی xp می‌دهد. در میانه‌ی مراحل در چک‌پوینت‌ها همیشه یک آشپزخانه‌ی سیار وجود دارد که برای‌تان غذا درست می‌کند و وقتی هر مرحله تمام شد می‌توانید به دهکده‌ی پوکاها بروید و از رستوران‌های آن‌جا غذا تهیه کنید.

Odin Sphere Screenshot2 Bazimag

می‌شود ساعت‌ها فقط به همین صحنه خیره ماند و جزییات زیبا را تحسین کرد

جنگیدن با دشمن‌ها و لوت جمع کردن در بازی Odin Sphere Leifthrasir کار بسیار لذت‌بخش و مفرحی است. هم از اکشن بازی لذت می‌برید و هم لوت‌ها همیشه چیزهای به درد بخورهستند و برای قوی‌تر شدن کاراکترتان استفاده می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم هر مرحله را دو بار بازی کنید تا برای مراحل بعدی آماده‌تر باشید. البته درجه‌ی سختی بازی روی حالت معمولی اصلا چیز اذیت‌کننده‌ای نیست. اصولا وقتی در حالت معمولی بازی می‌کنید مهم‌ترین چالش بازی گرفتن امتیاز S در تک‌تک مبارزه‌هاست. روی درجه‌ی سخت تازه بازی روی سخت‌گیرانه‌اش را به شما نشان می‌دهد. توصیه می‌کنم برای لذت بردن از Odin Sphere حتما روی درجه‌ی سخت هم بازی را تمام کنید.

حماسه در حماسه

بازی Odin Sphere یک تجربه‌ی ناب و کاملا منحصر به فرد است. هیچ بازی‌ای مشابه آن پیدا نمی‌کنید و هیچ اثری را نمی‌شود پیدا کرد که تجربه‌اش را به آن تشبیه کرد. این تابلوی نقاشی هنری را باید شخصا تجربه کنید. در 10-12 ساعت اولیه‌ی بازی کاملا مبهوت زیبایی آن خواهید بود و بازی آن‌چنان با ریتم خوب‌اش دست‌تان را می‌گیرد و می‌اندازد وسط کلی پیچیدگی که خودتان هم باور نمی‌کنید. در این میان تنها چیزی که آدم انتظارش را ندارد شنیدن یک قصه‌ی بسیار خوب و جا افتاده است. قصه‌ای که حتا از بسیاری از قصه‌های سبک JRPG هم بهتر و جذاب‌تر است.

کاراکترها و مراحل بازی کاملا از میان اساطیر اسکاندیناوی انتخاب شده‌اند. اگر به داستان‌های اسطوره‌ای علاقه داشته باشید حتما از دیدن کاراکترهایی نظیر اودین، گویندولین، ایگدراسیل و سرزمین‌هایی مانند نبولاپولیس لذت خواهید برد. سرگذشت تک‌تک کاراکترها هم به صورت جدا بسیار دراماتیک و به یادماندنی است. از رابطه‌ی پدر و دختری اودین و گویندولین گرفته تا افسانه‌ی عاشقانه‌ی ولوت و شاهزاده کورنلیوس که به خاطر نفرینی تبدیل به موجودی به نام پوکا شده همگی زیبا و به یادماندنی هستند. از نظر من بهترین قصه از ان مرسدس شاهدخت پری‌های جنگل بود. تبدیل شدن مرسدس از یک دختر لوس و بی‌تجربه به ملکه‌ی پری‌ها و درنهایت فداکاری او برای نجات دنیا مانند یک شعر حماسی است. خوشبختانه در بازی بخشی وجود دارد که 5 خط زمانی قصه‌ی هر کدام از کاراکترها را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید دقیقا بفهمید که در لحظه‌ای که اتفاق خاصی برای یکی از کاراکترها افتاده دیگران کجا بوده‌اند.

Odin Sphere Screenshot4 Bazimag

قدرت‌های ویژه‌ی هر کاراکتر بسیار متنوع هستند و در یک دور بازی نمی‌شود همه‌ی آن‌ها را باز کرد

مکمل این قصه‌گویی و فضاسازی خاطره‌انگیز موسیقی متن بازی است که در هر مرحله حس و حال آن را چندبرابر می‌کند. اگه اهل انیمه نگاه کردن باشید توصیه می‌کنم حتما صدای گوینده‌ها را به ژاپنی تغییر بدهید. اگر هم نخواستید صداگذاری انگلیسی چیزی کم و کسر ندارد. وجود صداپیشه‌هایی مانند کارن استراتمن (که یکی از قدیم‌ترین صداپیشه‌های انیمه‌های ژاپنی است) کیفیت صداگذاری را بی‌نقص کرده است.
بازی کردن Odin Sphere را به همه‌ی کسانی که به ویدیو گیم علاقه دارند توصیه می‌کنیم. هم‌چنین توصیه می‌کنم برای تمام کردن این بازی اصلا عجله نکنید. پلکان پر از شقایقی مانند Odin Sphere نباید به این زودی‌ها تمام شود. تمام کردن بازی بار اول بین 40 تا 50 ساعت طول می‌کشد و بهتر است تا می‌توانید دیرتر تمام‌اش کنید.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
10
بازسازی نسخه‌ی پلی‌استیشن2 بازی Odin Sphere از همه نظر کامل است. به ندرت می‌توان بازی‌ای پیدا کرد که تا این حد در تلفیق گرافیک هنری و گیم‌پلی عمیق موفق بوده باشد. با این که Odin Sphere یک نقش آفرینی ژاپنی است اما المان‌های اکشن زیادی دارد که به مذاق کسانی که نقش‌آفرینی باز نیستند هم خوش می‌آید. این بازی را ساخته‌اند تا از دیدن تک تک جزییات‌اش لذت ببرید.
نقاط قوت
  • گرافیک هنری خارق‌العاده
  • اکشن‌های روان و متنوع
  • موسیقی و صداگذاری حرفه‌ای
نقاط ضعف
  • آسان بودن بازی روی حالت معمولی
  • کم بودن تعداد مپ‌های بازی
8.2/10

امتیاز شما

(31 رای )
9.4/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.