نویسنده: ایلیا رضوی دوشنبه، 29 شهریور 1395
ساعت 21:05

نقد و بررسی Sherlock Holmes: The Devil's Daughter

3.3 از 5

کمتر کسی است که نام کاراگاه پرآوازه ی داستان های Sir Arthur Conan Doyle ، شرلوک هلمز باهوش ، چابک و دوستداشتنی را نشنیده باشد . کاراگاهی که توانست از ستون روزنامه ای در لندن شهرتی جهانی پیدا کند و تبدیل به قهرمان بسیاری از کتاب های پلیسی، فیلم های سینمائی و سریال های تلویزیونی شود . ماجرا های شرلوک هولمز پر از نقاط تاریک ، سرنخ های مرموز و معماهای پیچیده است که با جذابیت خاص خود بارها در دنیای بازی های رایانه ای هم به آنها پرداخته شده است .در طی پانزده سال گذشته چندین بازی ویدیویی از داستان های شرلوک هلمز اقتباس شده که Sherlock Holmes: The Devil's Daughter نهمین شماره از این مجموعه به حساب می آید. Crimes and Punishments نیز در سال 2014 طراحی شد که نسبت به نمونه های پیشین بهتر عمل کرده بود و به جای اینکه تمام بار مسئولیت را بر عهده بازیکن بگذارد، با قرار دادن راهنماییهایی زیرکانه در بازی نسبت به نسخه های قبلی روند پیشبرد داستان را سریعتر و جذابتر کرده بود. همین موضوع باعث شد این شماره نسبت به نسخه های قبلی بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. درست است که با استفاده از قدرت خارق العاده‌ی شرلوک هولمز احتمالا میتوانید براحتی سرنخ تمام معماها را پیدا کنید، اما چیزی که باعث لذتبخش تر شدن بازی میشود، قرار دادن سرنخها در کنار هم و رسیدن به نتیجه ای قابل قبول است. اینکه بتوانید مثل یک کارآگاه باهوش معماها را حل کنید جذابیت بازی را بیشتر میکند و رسیدن به هدف، اعتماد به نفس شما را افزایش میدهد.

Sherlock holmes the devils daughter screenshot 1000 563جدیدترین شماره از بازی های شرلوک هلمز، The Devil’s Daughter یا "دختر شیطان" توانسته روند موفقیت نسخه ی پیشین را ادامه دهد به گونه ای که چاشنی دسیسه، ابهام، مرزبندی خاکستری اخلاقیات، جرایم و مجازات را در روایت داستان مورد استفاده قرار داده و بدون اینکه شاهد کشش بیش از حد یک موضوع در طول بازی باشیم، ساختاری متفاوت ارایه کرده است.چالش ها یکی پس از دیگری و با ریتم سریع اتفاق میافتد و ابهامات پیش‌رو جذابیتهای داستانی بازی را بیشتر میکند. نام بازی تا حدودی شما را از ماجراجوئی پیش رویتان آگاه می سازد اما باید بدانید که این تمام ماجرا نیست و در ادامه با طیف وسیعی از معماهای مختلف و غیر منتظره روبرو میشوید: قتل های عجیب و غریب، تصادف های نامتعارف و اتفاقاتی که در زندگی شرلوک هلمز روی میدهند، هیجان و حس تعلیق بازی را بیشتر و بیشتر میکنند.

Sherlock holmes the devils daughter screenshot 3 1000 563

مبارزات بازی پس از مدتی تکراری و خسته کننده میشوند

اگر Crimes & Punishments را بازی کرده باشید،با مکانهایی مثل اسکاتلندیارد و خانه شرلوک در خیابان بیکر آشنائی دارید؛ با این وجود Devil’s Daughter از جهاتی نسبت به سایر نسخه ها متفاوت است. شخصیت شرلوک هولمز و همراه باوفایش دکتر واتسون بازسازی شده و شرلوک شبیه یکی از بازیگران مشهور سینما یعنی Jon Hamm طراحی شده است ، البته باید بگوئیم که این بازسازی هیچ ضرری به باور پذیری کاراکترها وارد نکرده است. موسیقی و سناریو در مقایسه با نسخه های سینمائی امروزی و حتی سریال های تلویزیونی دهه ی 70 که البته در همه موارد صدق نمیکند، در سطح پائینتری قرار گرفته اما در مقایسه با نسخه های پیشین بازی بهبود پیدا کرده است. شخصیت شرلوک در دختر شیطان کمی صریحتر است و کلیشه همیشگی مودب بودن را ندارد که نه تنها تاثیر منفی بر شخصیت پردازی او نداشته بلکه بر جذابیت آن افزوده است.
هماهنطور که حدس میزنید یکی از بخش های اصلی بازی را حل معما ها تشکیل میدهد . خوشبختانه حل و فصل معماها زمانی که با روش های منحصر بفرد شرلوک تحقیقات انجام میشود، جذابیت و لذت خاصی پیدا میکند. روش اصلی حل معما به مانند نسخه های همیشگی است؛ با این وجود ترفندهای جدیدی اضافه شده و اطلاعاتی که توسط بررسی صحنه جرم، بازجویی از مظنونان و شاهدین محل جرم و حتی حالت صورت افراد به دست میاورید، یکی پس از دیگری در کنار یکدیگر قرار گرفته و در تصمیم گیری نهائی تاثیر گذار هستند.

Sherlock holmes the devils daughter screenshot 2 1000 563

شباهت بسیار زیاد هلمز به Jon Hamm

جمع آوری شواهد در بیشتر قسمتها نسبتا سرراست است و مکانهایی که بازدید میکنید بسیار زیبا با جزییات فراوان صحنه پردازی شده‌اند. لوکیشنها تنوع خوبی دارند؛ از حضور در کلوب بولینگ گرفته تا مجالس غیرقانونی قمار در یکی از اسکله های متروکه ی لندن. یافتن سرنخ از این مکانها بسیار خطرناک است و شما را به یک چالش بزرگ میکشاند. گاهی اوقات باید از زاویه دید شرلوک هلمز داستان را دنبال کنید و سرنخهایی را که در بین کلامش به شما می‌دهد بیابید، مواردی که هرکسی ممکن است متوجه نشود. اشاره به یک قفل که باید باز شود یا متن باستانی "مایاها" که باید ترجمه شود، تمام این موارد میتواند اشارهای برای به دست آوردن سرنخ مورد نیاز شما باشد که با کمک آنها می توانید معماهای بغرنج و پیچیده را حل کنید. اینها همه مواردی است که باید مد نظر داشته باشید، چرا که اگر به آنها دقت نکنید ممکن است سرنخ‌ها را از دست داده و متوجه آنها نشوید و در نتیجه برای حل معمای پیش رویتان به بن بست برسید.

تریلر لانچ بازی شرلوک هولمز

مرحله بازجویی از افراد همیشه جزو لذتبخشترین لحظات داستانهای ماجراجویی است. باید اعتراف کینم که در Sherlock Holmes: The Devil's Daughter این بخش فوق‌العاده عالی طراحی شده است. در طول مکالمه میتوانید با کنترل زمان، بر زوایای خاصی از چهره شخص متمرکز شوید. این عمل به شرلوک فرصت میدهد به جزییاتی دقت کند که یک فرد معمولی به ندرت متوجه آنها میشود. به عنوان مثال، ممکن است لباس کودک چندان اهمیتی برای شما نداشته باشد اما شرلوک هلمز با یک نگاه جزیی متوجه وصله لباس شده و نتیجه می‌گیرد که کودک به دلیل سهل انگاری والدین دچار بیماری نشده بلکه علت این سر و وضع درآمد ناکافی خانواده است. پس میتوان نتیجه گرفت که والدین بخوبی از کودکشان مراقبت نمودهاند. همین مورد کوچک سرنخ بسیار بزرگی است تا به شرلوک برای تشخیص درست بودن گفته های فرد مورد نظر کمک کند. هلمز میتواند بر اساس این جزئیات به درستی تشخیص دهد که گفتههای فرد مورد نظر با شواهد منطبق است یا طرف فردی‌ست که با دروغ گفتن تلاش می‌کند چیزی را پنهان کند. اگر از این سرنخها غافل شوید فرصت کشف حقیقت را از دست میدهید و از مسیر اصلی منحرف می شوید.
هنگامی که به اندازه کافی با مردم صحبت کرده و شواهد لازم را جمعآوری کردید، زمان آن رسیده که سرنخها را کنار هم گذاشته و نتیجهگیری کنید. این استنباط با یک نمایش مجازی از افکار شرلوک هلمز و سرنخهای به دست آمده به تصویر کشیده میشود تا شواهد را درکنار هم گذاشته و به هم ربط دهید و یک نتیجه قابل قبول به دست آورید. معمولا یک یا چند مظنون وجود دارند که هر کدام براساس شواهدی که بدست می آورید ، میتوانند مجرم یا بیگناه باشند. این شما هستید که با استفاده از سرنخها سناریو را به پیش میبرید و تصمیم لازم را اتخاذ میکنید.

Sherlock holmes the devils daughter screenshot 1 1000 563

به جزئیات دقت کنید تا سرنخ ها را ببینید

برای اطمینان از پیدا کردن تمامی سرنخ ها از یک روش نامتعارف دیگر هم میتوانید استفاده کنید؛ اگر تسلط و برتری شرلوک را حس کردید راه درست را رفتهاید، اما اگر احساس‌تان گفت شرلوک تاحدودی رضایت همیشگی خود را ندارد ممکن است از مسیر اصلی منحرف شده باشید. هر زمان که چنین حسی داشتید به عقب برگردید و اطمینال حاصل کنید که اطلاعات لازم را از شواهد موجود به دست آوردهاید و سرنخی را از دست نداده اید.
باید به این نکته هم اشاره کرد که دختر شیطان از لحاظ فنی کاستیهایی هم دارد. از لحاظ جلوههای بصری بازی خوش استایلی است اما دربرخی مواقع دچار افت فریم میشود و صحنهها گاه گاهی دچار مشکل میشوند. اگرچه این موارد زیاد به چشم نمیآیند اما امیدواریم در نسخه های آتی این کاستی ها برطرف شده باشند.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
6.5
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
7.5
ارزش تجربه
5.5
بازی The Devil’s Daughter نسبت به نسخه های پیشین طراحی بهتری دارد و با ارائه طیف وسیعی از دسیسه های غیرقابل پیشبینی نهایت جذابیت را برای شما به ارمغان میآورد. یک بازی بسیار هیجان آور که شما برای کسب نتیجه دلخواه خود آزادی عمل دارید و میتوانید استنباط شخصی خود را داشته باشید
نقاط قوت
  • داستان مناسب با پیچیدگی های بسیار خوب
  • صداگذاری مناسب شخصیت ها
نقاط ضعف
  • مبارزات تکراری
  • گرافیک بازی در حد و اندازه های نسل هشتم نیست
7.3/10

امتیاز شما

(46 رای )
6.9/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.