نویسنده: ایلیا رضوی سه شنبه، 18 آبان 1395
ساعت 18:46

نقد و بررسی بازی Gears of War 4

4 از 5

بررسی بازی Gears of War 4

بعد از سپری‌کردن 40 ساعتِ عجیب و غریب با Gears of War 4، یک سوال فکرم رو به خودش مشغول کرده: چطور یک بازی با شخصیت‌هایی که از ترکیب اجزای بجا مونده‌ی دایناسورها درست شدن و یک تفنگ که میتونه الوارهای چوبی رو تکه‌تکه کنه، رشد می‌کنه و اینطوری قابل قبول می‎شه؟!

gears of war 4 review 1000 517

از بسیاری جهات، Gears of War 4 بخوبی می‎داند که چه شروعی یک سری را بزرگ می‌کند و بر روی آن نقاط قوت در بسیاری از جنبه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ است.
داستان بازی، 25 سال پس از حوادث سه‌گانه‌ی اصلی اتفاق می‌افتد و ماجرای جِی. دی. فِنیکس(JD Fenix)، پسرِ شخصیت ثابت سری، مارکوس فِنیکس(Marcus Fenix)، را روایت می‌کند. فِنیکس جوان به سفر‌ها و مبارزات خود در طول داستان به همراه دو شخصیت جدید به نام‌های کِیت(Kait) و دِل(Del) ادامه می‌دهد. با پیشروی در روند داستان، پیشینه‌ی این دو شخصیت و ارتباط خانوادگی آن‌ها با قهرمان اصلی بازی برملا می‌شود. اگرچه این سری همیشه یک داستان باکیفیت، در بطن شوخی‌های بی‌هدف و اصطلاحات مردانه‌ی کارکترها داشته، اما استودیوی جدیدِ کٌوِلیشن(The Coalition)، عمق زیادی در بیان داستان خود به کار نبرده‌است. متاسفانه، بخش زیادی از روایت داستان از سرِ اجبار صورت گرفته و قابل‌پیش‌بینی است. مکالماتی که تا حد زیادی موقعیت‌های مختلف بازی را توصیف می‌کنند، عاری از هر گونه ظرافتی که می‌توانست روابط پیچیده‌ی شخصیت‌های اصلی را کامل کند، هستند. با این وجود بنظر می‎رسد Gears of War 4 بخوبی خود را برای ساعات پایانی بازی مجهز کرده است. در چند ساعت انتهائی بازی ، داستان رنگ و بوئی دیگر به خود می‎گیرد. هیجان بازی چندین برابر می‎شود و در نهایت با پایانی تاثیرگذار که البته ممکن است تاثیر متفاوتی بر کاربران مختلف داشته باشد تمام می‎شود. پایانی که حرف و حدیث های بسیاری در مورد آن وجود دارد اما بخوبی مزد ساعت ها درگیری با موجودات زمخت بازی را به شما می‎دهد. ممکن است در ابتدا داستان کم فروغ بوده و جذابیت خاصی نداشته باشد اما باید اعتراف کنیم که کم‎کم این ماجرای ساده و قابل حدس پخته‎تر می‎شود تا در نهایت به ثمر می‎رسد و تاثیر مورد نظر را بر کاربر می‎گذارد.

گیم پلی بازی تا حد زیادی از گشت زنی های بی‌مورد و انجام کارهای اضافی و غیرضروری در بخش کمپین رنج می‌برد. دو ساعتِ اول بازی به شدت فرسایشی است، هجوم انبوهی از دشمنان معمولی و مقابله‌ی شما و تیمتان با استفاده از سلاح‌‌های مرسوم در شرایطی خسته‌ کننده! با این وجود ویژگی ارزشمنند Gears of War 4 گرافیک بسیار خوب این بازیست . گرافیکی که بخوبی توانسته از عهده ی وظیفه ای که بر عهده دارد برآید. با اینکه ظرافت های خاصی در گرافیک بازی به چشم نمی آید اما در قالب یک کالبد ، گرافیک بازی چیزیست که مطمئنا شما را بوجد خواهد آورد. در کنار گرافیک بسیار خوب گیرز اف وار 4، صدا گذاری و موسیقی متن هم در سطح قابل قبولی قرار دارد. البته اگر موسیقی را از صداگذاری شخصیت ها جدا کنیم، هنر رامین جوادی در ساخت موسیقی متن بازی بخوبی قابل لمس است. درست است که شخصیت های بازی از چیزی که به آن شخصیت پردازی میگوئیم رنج میبرند با این وجود موسیقی متن گیرز اف وار 4 تا حدی که میتواند به ترشح آدرنالین خونتان در درگیری ها کمک می‎کند. در موقعیت های احساسی و عاطفی احساساتتان را تحریک کرده و در پیاده روی های فرسایشی سرگرمتان می‎کند.
اگر به دنبال یک Gears of War هستید که به طور کامل بازسازی شده‌ باشد، Gears 4 چیزی نیست که انتظار آن را می‌کشید. هر چیزی در این نسخه به اولین نسخه‌ی بازی وفادار مانده‌است. البته این مسئله به آن معنا نیست که Gears of War 4 هیچ چیز جدیدی برای عرضه ندارد. در بخش کمپین بازی، دشمنان جدید به بازی اضافه ‌شدند که برای مبارزه با آن‌ها، راهبرد‌های تهاجمی و دفاعی جدیدی را باید به‎کار بگیرید. فشار دشمنان به شما در این بازی نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار بیشتر شده و چالش‌جویان را دعوت به بازی در سطوح دشواری بالا می‌کند.

رقابت این نسخه با نسخه‌های قبلی در هیچ کجا آشکارتر از بخشِ Horde 3.0 نیست. قسمت Horde Mode بازی فوق‌العاده است!
اساس این بخش از بازی مشابه Gears 3 است. شما یک نقش را در تیم 5 نفره‌ی خود دارید و باید در برابر هجومِ امواجی از دشمنان مختلف مقاومت کنید و با استفاده از تیراندازهای خودکار و موانع مختلف، راه‌های نفوذ آن‌ها را ببندند. در مجموع 50 موج از هجوم دشمنان برنامه‌ریزی شده است که سختی و خشونت دشمنان مرحله به مرحله افزایش پیدا می‌کند. پیشروی تا موج 25 کار چندان مشکلی نیست اما عبور از 30 موج واقعاً کار دشواری است. در پایان هر 10 موج، سر و کله‌ی یک «رئیس» پیدا می‌شود که می‌تواند هلیکوپتری با تیربار و موشک‌اندازهای مختلف و یا هیولایی غول‌پیکر باشد که بازیکنان تیمتان را می‌بلعد.
البته Horde 3.0 تفاوت‌هایی با نسخه‌های قبل دارد. اینبار به جای ساختن جان پناه، Horde به شما یک «سازنده» می‌دهد، یک ایستگاه قابل حمل که به شما قابلیت خرید تسلیحات و تجهیزات دفاعی مورد نیازتان را می‌دهد تا بتوانید در جای جای نقشه‌ی بازی، دژهایی محکم بسازید. همه‌ی اینها با یک مقیاس امتیازی به نام «توان» انجام میشه که با کشتن دشمنانتان در فضای بازی رها میشود و شما یا بازیکنان تیمتان باید آن‌ها را جمع‌آوری کنند.Gears of war 4 256 256 این تغییر به ظاهر کوچک، یکی از قابلیت‌های جدید و فوق‌العاده‌ی اضافه شده به Horde Mode هست. این مسئله تیم شما رو وادار میکند که از پشت سنگر‌های امنی که ساختید، بیرون بیاید و خودتان را به خطر بندازید و تا آخرین ذره‌ی «توان» ها را جمع‌آوری کنید. حتی یک رده‌ی شخصیتی به نام «پیشاهنگ» ها وجود دارند که مسئول جمع‌آوری «توان» برای تیم شما هستند.
شخصیت‌های این بخش در پنج رده‌ی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. هر رده با سلاح‌های مخصوص خودش بازی را شروع می‌کند.
مهندس – سازنده‌ی گروه! به جای تمرکز بر مبارزه، سنگرهای دفاعی را ساخته و تعمیر می‌کند. وجود آن‌ها بسیار ضروری است و شما را از ساختن مجدد سنگرها و موانع دفاعی بی‌نیاز می‌کنند. همچنین این رده، تنها شخصیت‌هایی هستند که کار خود را تنها با «ابزار تعمیر» شروع می‌کنند.
سرباز – پیچ و مهره‌ی اصلی گروه. تخصص اصلی آن‌ها مبارزه است و در طول بازی، با بدست آوردن مهارت‌های مختلف، قدرت مبارزه‌ی خود را افزایش می‌دهند و به نیرویی قابل اتکا در مقابل دشمنان تبدیل می‌شوند.
اسنایپر- همانطور که از اسمش پیداست، در جنگ‌هایی با بُرد بلند سودمند هستند و می‌توانند قدرت خود را در طول بازی افزایش دهند تا جایی که تنها با یک شلیک، قوی‌ترین دشمنان را از پا درآورند. حضور آن‌ها در مراحل پایانی بازی بسیار تعیین‌کننده است.
سنگین – سلاح‌های سنگین و انفجاری را حمل می‌کنند و به جای دقت تخریب، قدرت نابودی بالایی دارند و می‌توانند یک منطقه را با خاک یکسان کنند!
پیشاهنگ –مشابه مهندسان، تنها یک هدف ویژه دارند. برای مبارزه‌های کوتاه-برد و جمع‌آوری «توان» استفاده می‌شوند و در طول بازی می‌توانند توانایی خود در بدست آوردنِ «توان» بیشتر را افزایش دهند. این بازیکنان، کلید موفقیت در این بخش هستند و در طی مراحل بازی و افزایش سطح دشواری، میزان «توان» جمع‌آوری‌شده توسط آن‌ها تعیین‌کننده است.
سخن پایانی

Gears of War 4 توسط نسل جدیدی از سازندگان ساخته و پرداخته شده ‌است و ساختار روایی مشابهی مانند سه‌گانه‌ی محبوب قبل از خود دارد و تجربه‌ای است که شما با لبخندی بر لب آن را به پایان خواهید برد، چه در بخش کمپین، versus یا Horde. بدون شک جِی. جِی. آبرامز (J. J. Abrams) آنچه Gears 4 به آن دست یافته را تحسین می‌کند.

  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox One
گرافیک
9.5
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.5
آخرین شماره از سری گیرز آف وار که Epic در ساخت آن نقشی نداشته، با وجود نقاط قوت زیادی که دارد از ضعف هویتی رنج می‎برد. بازی، شخصیتی منحصر بفرد نداشته و تمام تلاشش را کرده تا شبیه به شماره‎های موفق این عنوان جلوه کند. گیم پلی بازی روان و گرافیک بسیار تاثیر گذار است؛ با این وجود چیز جدیدی برای ارائه ندارد و شاید بتوان آن را تنها تکرار مکررات در قالبی رنگین و گرافیکی نسل هشتمی بحساب آورد.
نقاط قوت
  • گرافیک بسیار خوب که البته انتظاری جز این از گیرز آف وار نمی‎رود
  • موسیقی متن عالی
  • پایان تاثیر گذار
نقاط ضعف
  • گیم پلی تکراری
  • شخصیت پردازی نه چندان قوی
7.4/10

امتیاز شما

(60 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    خیلی هم عالی . اسم کامل این نرم افزار appx رو میتونین لطف کنین بگین . واینکه یک فایل بزرگ 80 گیگابایتی دانلود میکنین یا مثل PS4 چندین فایل 4 گیگابایتی میشه ؟

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    خیلی هم عالی . اسم کامل این نرم افزار appx رو میتونین لطف کنین بگین . واینکه یک فایل بزرگ 80 گیگابایتی دانلود میکنین یا مثل PS4 چندین فایل 4 گیگابایتی میشه ؟

    شرمنده اشتباه لپی شد منظورم همون نرم افزار Fiddler Web Debugger بود که لینک دانلود با پسوند appx رو می گیره :grin:... لینک فایل متاسفانه یا خوشبختانه یک تیکه هست... فقط بدیش این هست لینک دانلود تاریخ انقضا داره و اگه نتونین تو یه شب دانلودش کنین باید دوباره لینک جدید رو از نرم افزار استخراج کنین و توی IDM لینک دانلود رو آپدیت کنین... من سرعت دانلود شبانه م نسبتا خوب هست (حدود 5 مگ در ثانیه) که می شه تا حدود 90 گیگ رو تو یه شب گرفت، خواستین می تونم واستون دانلودش کنم...:vic:

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: ali_jp_n
    شرمنده اشتباه لپی شد منظورم همون نرم افزار Fiddler Web Debugger بود که لینک دانلود با پسوند appx رو می گیره :grin:... لینک فایل متاسفانه یا خوشبختانه یک تیکه هست... فقط بدیش این هست لینک دانلود تاریخ انقضا داره و اگه نتونین تو یه شب دانلودش کنین باید دوباره لینک جدید رو از نرم افزار استخراج کنین و توی IDM لینک دانلود رو آپدیت کنین... من سرعت دانلود شبانه م نسبتا خوب هست (حدود 5 مگ در ثانیه) که می شه تا حدود 90 گیگ رو تو یه شب گرفت، خواستین می تونم واستون دانلودش کنم...:vic:

    آقا 90 گیگ تو یک شب دانلود میکنین :amaz: 90 گیگ :ey:
    احیانا فایل دانلود شده ی گیرز آف وار نسخه ی ویندوز رو نگه نداشتین ؟
    خدائیش 90 گیگ :cold:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    سلام بر شما :vic:

    عرضم به حضورتون که من وقتی دیدم سرعت استور خیلی بده با استفاده از نرم افزار AppX لینک دانلود رو استخراج کردم و گذاشتم توی IDM :grin: اینطوری 80 گیگ رو تو یه شب گرفتم... بعدم با استفاده از Powershell نصبش کردم که کار نسبتا راحتی هست...

    سیستمم هم تقریبا معمولی هست اما بازی رو با کیفیت full HD تو حالت آلترا اجرا کردم که توی صحنه های شلوغ و پلوغ یکم افت فریم داشتم اما اونقدر محسوس نبود...

    مشخصات سیستم : Core i5 4670, 8GB Ram, Radeon R9 380

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    من بازی رو روی ویندوز انجام دادم... از مشکلات نصب و سرعت افتضاح ویندوز استور که بگذریم:TT:، بخش کمپین تو حالت نرمال فقط 16 ساعت طول کشید که کلی توی ذوق زد :ey:... داستان بازی هم همینطور که توی نقد گفته شد اصلا چنگی به دل نمی زد و کاملا قابل پیش بینی بود (بعد از اتمام بازی و یک اندینگ کاملا کلیشه ای که کلا می تونست توی یکی دو چپتر تموم شه، به نظر میومد که بازی فقط به این بهانه ساخته شده تا پیش درآمدی برای gears of war 5 باشه)... بنظرم یکی از نقاط قوت بازی در کنار موسیقی متن، امکان بازی کردن کمپین به صورت co-op هست که جذابیت گیم پلی رو دو چندان می کنه... در کل تجربه بدی نبود ولی به عنوان کسی که برای اولین یه بازی از سری gears of war رو تجربه کردم، با توجه به اون همه تعریفی که از این سری شنیده بودم به هیچ عنوان انتظاراتم برآورده نشد و فکر نمی کنم دیگه بخوام یه عنوان دیگه از این سری رو امتحان کنم یا اینکه ببینم بقیه داستان چی می شه!

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: ali_jp_n
    من بازی رو روی ویندوز انجام دادم... از مشکلات نصب و سرعت افتضاح ویندوز استور که بگذریم:TT:، بخش کمپین تو حالت نرمال فقط 16 ساعت طول کشید که کلی توی ذوق زد :ey:... داستان بازی هم همینطور که توی نقد گفته شد اصلا چنگی به دل نمی زد و کاملا قابل پیش بینی بود (بعد از اتمام بازی و یک اندینگ کاملا کلیشه ای که کلا می تونست توی یکی دو چپتر تموم شه، به نظر میومد که بازی فقط به این بهانه ساخته شده تا پیش درآمدی برای gears of war 5 باشه)... بنظرم یکی از نقاط قوت بازی در کنار موسیقی متن، امکان بازی کردن کمپین به صورت co-op هست که جذابیت گیم پلی رو دو چندان می کنه... در کل تجربه بدی نبود ولی به عنوان کسی که برای اولین یه بازی از سری gears of war رو تجربه کردم، با توجه به اون همه تعریفی که از این سری شنیده بودم به هیچ عنوان انتظاراتم برآورده نشد و فکر نمی کنم دیگه بخوام یه عنوان دیگه از این سری رو امتحان کنم یا اینکه ببینم بقیه داستان چی می شه!

    سلام بر ali_jp_n عزیز . مشخصات سخت افزاری که بازی رو روی اون اجرا کردین میتونین بنویسین ؟ این امکان وجود داره که بازی های ویندوز 10 رو از جائی بجز استور دانلود کرد و بعد به پوشه ی مورد نظر روی کامپیوتر منتقل کرد ؟ البته منظورم این نیست که بازی کپی اجرا کنیم . فقط میخوام بجای مصیبت کشیدن بابت دانلود از استور با IDM بازی رو دانلود کنیم. منم برای دانلود فورزا هورایزون 3 از استور پوستم کنده شد :99 یه چیزائی در مورد نرم افزار Frameworks+Fiddler برای گرفتن لینک ها و نصب اونها با Powershell خوندم اما حقیقتش حجم دانلود بازی ها اینقدر زیاد هست که ریسک نکنم . تجربه هم ثابت کرده موفقیت این روش برای بازی های کم حجم ، هیچ تاییدی برای موفقیتش برای نصب بازی های پر حجم نیست . بعبارت دیگه باید یکبار 30 گیگ ریسک کرد که اصلا در شرایط فعلی همچین ریسکی برای من جواب نمیده :||

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.