نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 26 بهمن 1395
ساعت 11:49

نقد و بررسی بازی Hitman فصل اول

4.33 از 5

نقد و بررسی فصل اول بازی هیتمن

ایده ساخت اپیزودیک Hitman از بهار امسال تا پائیز، هرچند در نگاه اول خوشایند نبود، اما به Io Software کمک کرد تا بتواند هر اپیزود را به بهترین شکل ممکن طراحی کند. جدا از سیاست عرضه ی اپیزودیک که ممکن است به مزاج خیلی از طرفداران سری و دوستداران مامور 47 خوشایند نباشد، به جرات میتوان گفت که این نسخه از سری Hitman اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین شماره های این فرنچایز است که تابحال عرضه شده. عرضه ی اپیزودیک یک بازی خوش ساخت که پتانسیل های لازم را داشته باشد، به گیمر کمک میکند تا زمان بیشتری به تفحص و گشت و گذار در فضای هر ماموریت اختصاص دهد که از همین طریق می تواند راه های بیشماری را برای انجام ماموریتی که به او واگذار شده است، پیدا کند. شاید ترجیح بدهید که هدفتان را مسموم کنید یا ممکن است بهترین استراتژی، تعویض توپ های گلف هدف، با بمب های به شکل توپ باشد. همه چیز به شما بر می گردد. انجام چند باره ی هر ماموریت، باعث افزایش مهارت های شما می شود که از این طریق می توانید تجهیزات و مهارت های جدیدی بدست آورید. مطمئنا سیاست Io Software هم این بوده که گیمر هر مرحله را چندین بار بازی کند و در هر بار، راه و روش جدیدی را برای انجام ماموریت آزمایش کند. Hitman  از نظر طراحی مراحل در سطح مطلوبی قرار دارد. مراحل با جزئیات بسیار بالایی طراحی شده اند تا بستر مناسب برای ماجراجوئی شما را به بهترین نحو ممکن فراهم آورند. بدون اغراق ماموریت پاریس بهترین طراحی فضا و بهترین ماموریتی است که تابحال در سری هیتمن آن را تجربه کرده اید.

Hitman Review Episode Paris Screenshot

طراحی محیطی فوق العاده، رنگ آمیزی بینظیر ، نور پردازی عالی و ... اولین اپیزود بازی در پاریس عالی آغاز می شود

با این وجود جزئیات بسیار زیاد هر مرحله گاهی تاثیر منفی بر روند بازی دارد. از بعد منفی، مراحل برای یک ماجراجوئی در این سبک بیش از حد بزرگ هستند. در دنیای Agent 47، انجام ماموریت به بهترین شکل، پیش نیاز های بسیار زیادی دارد. اینکه تمام ورودی ها و خروجی های منطقه را پیدا کنید، رفتار ماموران را بررسی کنید، بهترین لباس و تجهیزات را برای هر بخش انتخاب کنید و حتی گاهی با چیدن نقشه ای بی نقص، هدف را به محلی مناسب برای حمله هدایت کنید، همه و همه در محیطی بسیار بزرگ و پرجمعیت به ساعتها مشاهده و تحلیل نیاز دارند. از طرفی، داستان اصلی بازی هم چیزی نیست که شما را هیجان زده کند. خط داستانی حول معرفی Agent 47 و مامور مستقیم او یعنی Diana Burnwood شکل میگیرد. فلش بک های سریع که این ارتباط را تعریف می کنند و بی هدف سعی دارند داستانی که چیزی از آن مشخص نیست تعریف کنند. در جریان بازی این خلا وجود دارد که نمی فهمید دقیقا چه کسی پشت اهداف تعیین شده برای مامور 47 است و اینکه آیا این اهداف مقدمات ماموریتی بسیار بزرگ هستند یا نه، سوالی است که پاسخی به آن داده نمی شود!؟ البته شاید انتظار گرفتن پاسخ این سوال در حالی که تنها فصل اول بازی عرضه شده غیر منطقی باشد. با این وجود، حتی سرنخ های اندکی در این زمینه می توانست بر جذابیت های خط داستانی بیفزاید.

طراحی فوق العاده ی اپیزود دوم بازی در ساپینزا ایتالیا

یکی از پیشرفت های این نسخه از بازی، همان مخفی کاری است که در قالب تعویض لباس اتفاق می افتد. مامور 47 همیشه عادت دارد تا برای فرار کردن از مخمصه لباسش را تعویض کند که این تعویض لباس تقریبا وی را در هر موقعیت خاص،  نامرئی و مصون می کند. در این شماره دیگر مانند نسخه های پیشین تنها شاهد از بین رفتن توجه ها و ظن ماموران بطور کامل با یک تغییر لباس نخواهیم بود. از طرفی دیگر مامورانی که یونیفرمی شبیه به شما به تن دارند، مانند شماره های قبلی دیگر به محض دیدنتان به شما شک نمی کنند. در این شماره تنها افرادی خاص که در تمام محل انجام ماموریت پراکنده هستند، به شما مشکوک می شوند که باید از بودن در میدان دید آنها پرهیز کنید. یکی از انتقادات وارد شده به این بخش، این است که افرادی که به شما در پوشش لباس جدید شک می کنند، تا زمانی که آن لباس خاص را نپوشید، متوجه نمی شوید آنها چه کسانی هستند و در کجا ایستاده اند. از طرفی بخاطر بالا بودن هوش مصنوعی، ممکن است یک رفتار مشابه از جانب شما، عکس العمل های متفاوتی از NPC ها را به همراه داشته باشد که همین مسئله علاوه بر سخت تر کردن برنامه ریزی برای پیشبرد ماموریت، فاکتور شانس و اقبال را هم در بازی دخیل می کند. چیزی که ممکن است هم نکته ای مثبت و هم منفی باشد.

hitman episode three marrakesh 2

اپیزود سوم بازی در مراکش. طراحی فوق العاده است. به جزئیات توجه کنید

احتمالا PS4 Pro بهترین پلتفرمی است که میتوانید Hitman را بر روی آن تجربه کنید. در حالی که کاربران PS4 و Xbox One گزارش هایی در رابطه با افت فریم و همینطور لود نشدن تکسچر های بازی در انجمن رسمی هیتمن اعلام کرده اند و شخصا شاهد بعضی از این مشکلات بودم ( که البته تعداد آنها درحدی بود که می شد از آن چشم پوشی کرد)، کاربران PS4 Pro اجرا بازی را کاملا رضایت بخش توصیف کرده اند. اینکه فریم ریت بازی بر روی این کنسول قدرتمند همیشه 30 و گاهی 60 فریم می شود، هیچ تاخیر در لود شدن تکسچر ها دیده نمی شود و بازی با پچ بهینه سازی، بخوبی برای این کنسول آماده سازی شده تا باعث شود تجربه ی کاربران PS4 Pro از هیتمن رضایت بخش و بدون نقص باشد . البته این مقایسه به معنای ضعیف اجرا شدن بازی بر روی سایر پلتفرم ها نیست ، هدف از این مقایسه تنها اشاره به این موضوع است که برخی محدودیت های سخت افزاری در پلتفرم های ضعیف تر، باعث شده تا Hitman بر روی کنسول های استاندارد نسل هشتم یک بازی کاملا بی نقص نباشد. از نظر مقدار ساعت مورد نیاز برای تجربه ی هیتمن ، استودیوی Io Software ادعا می کند که Hitman بیشتر از 100 ساعت گیم پلی دارد. ادعایی که با توجه به مود های مختلف بازی ( Contracts ، Escalation و Elusive Target ) واقعی بنظر می رسد.

hitman episode 4 bangkok 3

 اپیزود چهارم بازی در تایلند

در Contracts می توانید هدفی را انتخاب کنید، برای این هدف خاص قراردادی تعیین کنید و از سایر بازیکنان بخواهید تا هدفی که تعیین کردید را نابود کنند. از طرفی میتوانید در قراردادهایی که سایر کابران ایجاد کرده اند شرکت کنید و اهدافی که آنها تعیین کرده اند را نابود کنید. یکی از بخش های ارزشمندی که به این قسمت اضافه شده، جستجو در بین قرارداد ها بر اساس فاکتورهای مختلف است. با شخصی سازی قسمت جستجو میتوانید راحت تر از قبل قراردادهای دوستانتان را پیدا کنید یا از آنها بخواهید با رعایت تنظیماتی خاص در بخش جستجو ماموریتی که شما ایجاد کرده اید را پیدا و در آن شرکت کنند. در Escalation باید ماموریت های اصلی بازی را 5 بار پشت سر هم با این تفاوت انجام بدهید که در هر مرحله محدودیت های بیشتری برای شما در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال ممکن است حق استفاده از سلاح گرم را نداشته باشید یا تعداد افرادی که به شما مشکوک می شوند چند برابر بشود و یا ... و آخرین حالت یعنی Elusive Target که بدون اغراق باید این بخش را بهترین Mode بازی در نظر گرفت. این بخش تنها شامل ماموریت هایی است که تنها برای این حالت ساخته شده اند و هیچ ارتباطی با مراحل اصلی بازی ندارند. در این قسمت باید اهدافی خاص را در زمانی مشخص نابود کنید . اما جذابیت Elusive Target در این است که تنها یکبار فرصت دارید ! اگر یکبار شکست بخورید، امکان تلاش مجدد و یا بارگذاری چند باره ی ماموریت وجود ندارد. این مراحل محدودیت زمان دارند و تنها برای یک بازه ی خاص قابل انجام هستند و بعد از آن دیگر امکان شرکت در آنها وجود ندارد. همین موضوع استرس و فشار روانی این بخش را چند برابر می کند. اینکه تنها یکبار فرصت دارید، مجبور می شوید تا بهترین استراتژی را برای انجام ماموریت اتخاذ کنید. Mode های جانبی بازی بسیار جذاب هستند با این وجود اگر آفلاین بازی کنید، تمام ماموریت های جانبی، تجهیزاتی که برای گرفتنشان زحمت کشیدید و ارتقا ها و بطور کلی همه چیز از بین می رود !

hitman episode 5 colorado 1

اپیزود پنجم بازی در کلورادو

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.5
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
8.5
ارزش تجربه
9.0
اگر از طرفداران بازی های مخفی کاری هستید، Hitman یکی از بهترین تجربیات شما در این سبک خواهد بود اما اگر به این سبک علاقه ای ندارید، هیتمن نمیتواند برای تغییر نظر شما چیز خارق العاده ای ارائه کند
نقاط قوت
  • بیشتر از 100 ساعت گیم پلی
  • راه های بیشمار برای انجام ماموریت ها
  • هوش مصنوعی بسیار خوب دشمنان
نقاط ضعف
  • داستان ضعیف
  • از بین رفتن بیشتر از 50 درصد از ویژگی ها در صورت بازی آفلاین
7.8/10

امتیاز شما

(90 رای )
8.0/10
خیلی خوب
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.