نویسنده: طه رسولی پنج شنبه، 19 آذر 1394
ساعت 11:09

نقد و بررسی Rise of the Tomb Raider

4.88 از 5

از سیبری با عشق!

بازی‌های کلاسیک قدیمی را خیلی دوست داریم، مخصوصا آن‌هایی که در دوران طلایی پلی‌استیشن منتشر شدند. از رزیدنت اویل1 بگیر تا متال گیر سالید 1، توم ریدر، فاینال فانتزی 7، سول ریور، کراش بندیکوت و خیلی‌های دیگر که جا نمی‌شود اسم همگی‌شان را بیاوریم. بدون تردید در این دوران طلایی سنگ بنای بسیاری از بازی‌های مطرح امروزی مانند ندای وظیفه، آنچارتد یا اساسینز کرید بوده است. اما نکته‌ی جالبی که باید به آن توجه کرد این است که در میان این عناوین کلاسیک، آن‌هایی که توانسته باشند خودشان را تا نسل جدید بکشانند و با تغییرات بنیادینی که در ساخت بازی‌های نسل هفتم و هشتم ایجاد شده خودشان را وفق بدهد بسیار انگشت شمارند.

 rise of the tomb raider xbox360 coverنقد و بررسی Rise of the Tomb Raider


  پلتفرم مورد بررسی : Xbox360


 استودیوی سازنده : Crystal Dynamics


 تاریخ عرضه : 16 آبان ماه 1394


 توم ریدر یکی از این مجموعه بازی‌هاست که به طور معجزه‌آسایی بعد از گذشت نزدیک به 20 سال هنوز نام‌اش در میان بازی‌های درجه‌ی یک امروز می‌درخشد. به عنوان یکی از طرفداران قدیمی توم ریدر که اولین شماره‌اش را هم‌زمان با انتشارش در سال 1996 بازی کرده و در طول این 19 سال هیچ‌کدام از عناوین‌اش را از دست نداده می‌توانم بگویم «خیزش توم ریدر» هم‌چنان یک بازی بسیار لذت‌بخش و عمیق است که مطابق با استانداردهای بازی‌سازی روز ساخته شده و کاملا در حد و اندازه‌های این سری پر قدمت است.

بنر بازی Rise of the Tomb Raider

بقا در میان آتش و یخ !

 پس از تغییرات بنیادینی که در روند بازی توم ریدر در سال 2013 ایجاد شد، حالا تیم سازنده‌ها با دست باز فرصت پیدا کرده‌اند ایده‌های‌شان را کاملا پیاده کنند. مهم‌ترین ایده‌ی سازند‌ه‌ها طراحی و پیاده‌سازی نقشه‌هایی است که بازی‌کن‌ها بتوانند آزادانه در آن‌ها حرکت کنند و بدون محدودیت‌های خطی بازی‌های اکشن ماجرایی به سکوبازی و گشت و گذار در مقبره‌ها بپردازند. این کار انصافا بسیار خوب و کامل در بازی پیاده‌سازی شده است. از نظر open world بودن قطعا «خیزش توم ریدر» در حد بازی‌هایی مانند اساسینز کرید یا ویچر3 نیست اما در حد و اندازه‌های خودش بسیار خوب به نظر می‌رسد.
بازی بسیار سنگین شروع می‌شود. منظورم از سنگین این است که از زرق و برق‌های بازی‌های امروزی کاملا پرهیز می‌کند. شروع بازی اصلا طوفانی نیست اما ایده‌ی خوبی به شما می‌دهد که در ادامه قرار است چه اتفاقی بیفتد. بازی در مورد «بقا»ست و از اول تا آخرش هم این تم را حفظ می‌کند. لارا کرافت از همان اولین لحظه‌ای که در بازی می‌بینیدش با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند تا آخرین لحظات بازی که در میان آتش و یخ از برج کیتژ بالا می‌رود. این حس و حال به لطف روند بازی و قدرت گرافیکی آن به خوبی به مخاطب منتقل می‌شود و جزو نقاط قوت بازی به شمار می‌آید.

rise of the tomb raider screenshot

یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌هایی که سازنده‌های بازی مرتکب شده‌اند بردن داستان در فضای برفی و یکنواخت سیبری است. این روزها برای جذب کردن مخاطبان معمولا از رنگ‌های گرم و تند و محیط‌هایی که امکان به تصویر کشیدن این رنگ‌ها را داشته باشند استفاده می‌شود. اما «خیزش توم ریدر» کاملا بر ضد این روند رفتار کرده است. بیش‌تر لحظات بازی در کوه‌های پر از برف و یخ سیبری یا غارهای تاریک پر از گرگ می‌گذرد. با این حال نه تنها بازی از لحاظ بصری خسته‌کننده نیست، بلکه در همین فضاهای سرد و مرده، لوکیشن‌های جذابی مانند زندان و دره‌ی ژئوترمال طراحی شده است.

اسکرین شات های بازی خیزش توم رایدر

اکشن و اکتشاف

روند بازی را می‌توان به دو بخش اکشتاف و بقا دسته‌بندی کرد. مجموعه‌ی توم ریدر اصولا بر مبنای «اکتشاف» استوار است و به همین دلیل تلاش بیش‌تری روی این بخش صرف شده. کارهایی که در هنگام اکتشاف انجام می‌دهید شامل گشت و گذار در اطراف نقشه‌ها، جمع آوری ده‌ها آیتم مختلف که در گوشه و کنار مخفی شده‌اند، پیدا کردن و حل معماهای مقبره‌های باستانی می‌شود. برای این منظور همان سیستم سکوبازی بسیار روان و بی‌نقصی که در توم ریدر سال 2013 معرفی شد به این شماره منتقل شده و تقریبا هیچ تغییری ندارد. البته اضافه شدن قابلیت ساختن سکو توسط تیرهای کمان که در یک سوم پایانی بازی به شما داده می‌شود واقعا سکوبازی را بهتر از قبل می‌کند.
مهم‌ترین ایرادی که به شماره‌ی قبلی وارد می‌کردند این بود که مقبره‌های‌اش بیش از حد خوب و کم تعداد بودند. این ایراد در این شماره هم‌چنان پابرجاست،‌ چون مقبره‌ها بسیار بسیار بهتر هستند و باز هم آرزو می‌کنید که کاش بازی‌سازها مقبره‌های بیش‌تری برای کشف و ماجراجویی برای‌تان طراحی می‌کردند. هر کدام از مقبره‌ها طراحی منحصر به فردی دارد که با یک معمای معمولا فیزیک محور همراه است. کشف راز مقبره‌ها برای ادامه‌ی بازی الزامی نیست اما ارتقاهایی که پس از تمام کردن مقبره‌ها گیرتان می‌آید ارزش‌اش را دارد. جدا از بحث ارتقاها، زیباترین و به یادماندنی ترین لحظاتی که در بازی تجربه می کنید در همین مقبره ها هستند.

مقبره های بازی rise of the tomb raider

اولین باری که وارد یک نقشه‌ی بزرگ در بازی می‌شوید یک خصوصیت جدید به شدت خودنمایی می‌کند: امکان گرفتن ماموریت‌های جانبی از کاراکترهای فرعی قصه. گرچه در مراحل بالاتر تعداد این کاراکترهای فرعی زیاد نمی‌شود اما ماموریت‌های جانبی بهانه‌ی بسیار خوبی برای گشت و گذار بیش‌تر در نقشه‌ها به شما می‌دهند. نقشه‌های بازی و آیتم‌های قابل جمع‌آوری آن‌قدر خوب هستند که حتی پس از تمام شدن بخش داستانی باز هم تمایل دارید به مراحل قبلی برگردید و هر چیزی که در نقشه جا مانده را پیدا کنید.
در بخش اکشن بازی «خیزش توم ریدر» کمی لنگ می‌زند. درگیری‌های بازی اصلا مانند بازی‌های مشابه مثل آنچارتد و یا حتی قسمت قبلی خود همین بازی روان نیستند. اما به نظر می‌رسد این ویژگی به عمد در طراحی بازی لحاظ شده باشد. از آن‌جایی که بازی در مورد بقاست منطقی به نظر می‌رسد که لارا کرافت نتواند مانند ناتان دریک یا مارکوس فنیکس مسلسل دست بگیرد و همه را قلع و قمع کند. در مبارزه‌های «خیزش توم ریدر» باید با صبر و حوصله و بدون ریسک دشمن‌ها را از پا دربیاورید. درگیری‌ها تا قبل از رسیدن به مرحله‌ی کیتژ قابل تحمل هستند اما با اضافه شدن سربازهای نامیرا به جمع دشمن‌ها کمی بدقلق می‌شوند.

نقد و بررسی rise of the tomb raider نقد و بررسی Rise of the tomb raider

اسناد بی موقع !

«خیزش توم ریدر» داستان بسیار جدی‌ای را هم روایت می‌کند. لارا در جست‌وجوی یک شی باستانی است که بزرگ‌ترین شکست زندگی پدرش محسوب می‌شود. انگیزه‌ی لارا برای انجام این همه کارهای خطرناک کمی غیرقابل درک است اما به هر حال موتور داستان بازی را می‌چرخاند. خوشبختانه دو آدم بد قصه برخلاف شماره‌ی قبلی پرداخت بسیار خوبی دارند و می‌توانند بار دراماتیک قصه را بردوش بکشند. داستان بازی پیچ و خم زیادی ندارد اما بعضی وقت‌ها بی‌منطقی‌های عجیبی در آن به چشم می‌خورد که به دلیل هماهنگ کردن روند بازی و قصه در آن اعمال شده‌اند و کسانی که قصه‌ی بازی برای‌شان مهم باشد به شدت توی ذوق‌شان خواهد خورد. یکی دیگر از نقاط ضعف روایت قصه‌ی بازی اسنادی است که چپ و راست روی زمین افتاده‌اند و از زبان آدم‌های مختلف در دوره‌های زمانی مختلف داستان شخصی پیشگو که پیروانی نیز داشته و از اروپا به سیبری مهاجرت کرده را روایت می‌کنند. بعضی وقت‌ها این اسناد از زبان پیروان شخص هستند، بعضی وقت‌ها از زبان کسانی که برای کشتن او فرستاده شده‌اند، بعضی وقت‌ها از زبان مردمانی که در زمان جنگ جهانی به کیتژ رسیده‌اند و بعضی وقت‌ها هم از زبان سربازها و آدم‌بدهای فعلی داستان هستند. با این که این اسناد قصه را از زوایای مختلف برای‌تان روایت می‌کنند اما به شدت ریتم بازی را کند می‌کنند. وارد یک لوکیشن جدید می‌شوید، در حال گشت و گذار هستید که یک سند را می‌بینید. خواندن آن دو دقیقه‌ای طول می‌کشد. بلافاصله چند قدم آن طرف‌تر یک سند دیگر افتاده. هنوز از خواندن دومی فارغ نشده‌اید که سومی را پیدا می‌کنید. اگر آدم باحوصله‌ای باشید نهایتا تا چهارمی تحمل می‌کنید و بقیه را نمی‌خوانید. آخر کی دل‌اش می‌خواهد وسط یک بازی اکشن هی تند تند فایل بخواند؟

آیتم های روایت داستان در rise of the tomb raider

خیرش توم ریدر یک بازی اکشن ماجرایی بسیار خوب و خوش ساخت است که اگر شماره ی قبلی اش را بازی کرده باشید حتما از آن لذت خواهید برد. خوشبختانه بخش چندنفره ی بی رنگ و لعاب از بازی حذف شده و به جای آن چالش های تک نفره اضافه شده اند که می توانند شما را تا مدت ها در نقشه ها و سکوهای بازی نگه دارند.
حتا اگر ایکس باکس وان ندارید باز هم می ارزد خیزش توم ریدر را روی ایکس باکس 360 امتحان کنید اما به هیچوجه به دنبال گرافیک نباشید که بعضی وقت ها از نسخه ی دو سال پیش اش هم بدتر می شود!

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:09
گرافیک
9.0
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
10
خیزش توم ریدر یک اکشن ماجرایی بسیار روان و خوش ساخت است که با اضافه کردن خیلی کم رنگ عناصر بازی های Open World سعی کرده مکانیک های اکتشاف و سکوبازی اش را لذت بخش تر کند و در این کار کاملا موفق بوده است. گرافیک بازی روی نسخه ی ایکس باکس وان عالی است و کسانی که روی 360 آن را بازی می کنند فقط در میان پرده های داستانی می توانند گرافیک واقعی بازی را ببینند. ریتم بازی عالی است و قصه ی خوبی هم دارد، هر چند که این قصه در هنگام روایت حسابی بازی را از ریتم می اندازد.
نقاط قوت
  • استفاده از مکانیک های فوق العاده ی سبک اکتشاف و سکو بازی
  • گیم پلی روان و دوست داشتنی
نقاط ضعف
  • داستان کم عمق که گاهی پارادوکس هائی در خود دارد
8.3/10

امتیاز شما

(30 رای )
9.2/10
فوق العاده
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    من تا حالا تجربه بازی توم ریدر نداشتم. اما با این ویژگی هایی که ذکر کردین شدیدا مشتاقم نسخه PS4 اش عرضه بشه که بتونم تجربه کنم چرا که به شدت به ادونچرهای اینچنینی علاقمندم!
    سپاس و تشکر بابت نقد بسیار پربارتون.

    ‏SirGhas و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آذر 1394
    نظرها: 7
    تشکر: 2
    تشکرشده: 7
    پروفایل psn: C10udstr1ef
    رتبه لیدربرد psn: 50
    کنسول‌های بازی:

    با تشکر از نقد و بررسی یک سوال حاشیه ای:

    بازی‌های کلاسیک قدیمی را خیلی دوست داریم، مخصوصا آن‌هایی که در دوران طلایی پلی‌استیشن منتشر شدند. از رزیدنت اویل1 بگیر تا متال گیر سالید 1، توم ریدر، فاینال فانتزی 7، سول ریور، کراش بندیکوت و خیلی‌های دیگر که جا نمی‌شود اسم همگی‌شان را بیاوریم.

    JRPG باز هم داریم اینجا؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: ابراهیمی پور
    با تشکر از نقد و بررسی یک سوال حاشیه ای: [quote]بازی‌های کلاسیک قدیمی را خیلی دوست داریم، مخصوصا آن‌هایی که در دوران طلایی پلی‌استیشن منتشر شدند. از رزیدنت اویل1 بگیر تا متال گیر سالید 1، توم ریدر، [u]فاینال فانتزی 7[/u][i][b][/b][/i]، سول ریور، کراش بندیکوت و خیلی‌های دیگر که جا نمی‌شود اسم همگی‌شان را بیاوریم.[/quote] JRPG باز هم داریم اینجا؟

    سلام بر شما
    داریم آقا خوبم داریم . اسم بازی بدید مطلب جداگانه بزاریم بحث کنیم تو این هوای سرد لذتش رو ببریم :grin:

    ‏ابراهیمی پور از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آذر 1394
    نظرها: 7
    تشکر: 2
    تشکرشده: 7
    پروفایل psn: C10udstr1ef
    رتبه لیدربرد psn: 50
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    سلام بر شما داریم آقا خوبم داریم . اسم بازی بدید مطلب جداگانه بزاریم بحث کنیم تو این هوای سرد لذتش رو ببریم :grin:

    چه خبرخوبی:in-lo: از الان بریم تو کار FFVII که به شدت مورد انتظاره:gr:
    پ ن: بعلت نامشخصی هیچوقت قسمت نشد FF 7 رو کامل بکنم و خوب الان که قراره ریمیک بشه خیلی هم از این موضوع خوشحالم (فقط امیدوارم گیم پلی دلچسب تورن بیس رو نابود نکنن یه چیزی تهش بزارن)

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آذر 1394
    نظرها: 5
    تشکر: 0
    تشکرشده: 14
    پروفایل psn: Adam_Ahani
    رتبه لیدربرد psn: 27
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    سلام بر شما داریم آقا خوبم داریم . اسم بازی بدید مطلب جداگانه بزاریم بحث کنیم تو این هوای سرد لذتش رو ببریم :grin:

    اگه احیانا Xenoblade Chronicles X گیرتون اومد از من فراموش نکنین!

    ‏ابراهیمی پور از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    منم تو نقدهای ویدیویی متوجه کیفیت عادی بخش اکشن شده بودم که تا حدی توی ذوق می زد .
    به هر حال ممنون ;)

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:

    فوق العاده بود!
    فقط من از Micro-transactions بازی خوشم نیامد (اللخصوص اینکه کد تقلب اولین TR رو به عنوان یکی از موارد قابل خرید در بازی گذاشته بودند واقعاً من رو ناراحت کرد) و به نظرم این نکنه ی منفی بزرگی بود.

    ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: seyed.ehsan97
    فوق العاده بود! فقط من از Micro-transactions بازی خوشم نیامد (اللخصوص اینکه کد تقلب اولین TR رو به عنوان یکی از موارد قابل خرید در بازی گذاشته بودند واقعاً من رو ناراحت کرد) و به نظرم این نکنه ی منفی بزرگی بود.

    تا جایی که من تا بحال از MicroTransactions دیدم و مقدار کمی هم سرو کار داشتم بطور عام معنی این کلمه و این مدل تجاری یعنی یک نفر پول بده هر کار دوست داره بکنه (حالا شما اسم اینکار رو هر چی دوست دارید بزارید)
    البته نه در 100 درصد بازی ها ولی اکثرا مواقع اینطور هست .

    Microtransactions و Destiny

    ‏SirGhas و ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Mr.Berserk
    تا جایی که من تا بحال از MicroTransactions دیدم و مقدار کمی هم سرو کار داشتم بطور عام معنی این کلمه و این مدل تجاری یعنی یک نفر پول بده هر کار دوست داره بکنه (حالا شما اسم اینکار رو هر چی دوست دارید بزارید) البته نه در 100 درصد بازی ها ولی اکثرا مواقع اینطور هست . [url="http://bazimag.com/news/item/1313-destiny-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-microtransactions"]Microtransactions و Destiny[/url]

    بله ولی الآن تمام سایت های مختلف حضور Micro-transactions را به عنوان یک مطلب منفی در نظر می گیرند ودرست هم هست چرا که وقتی شما دارید به یک بازی 60 دلار پول می دهید. دیگر نباید گزینه ی خرید دیگری (به غیر از DLC ها) برای بازی وجود داشته باشه پدیده Micro-transactions برای بازی های موبایل تعریف شده و باید هم همینگونه بماند.
    اگر شما با این نظر مخالفید پس آماده باشد که برای یک بازی 120 دلار پول بدهید وبعدش هم 1100 دلار دیگر به همین گزینه ها پول بدهید تا همهی محتوای بازی برایتان باز شود!

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 151
    تشکر: 52
    تشکرشده: 90
    پروفایل psn: Odoseus
    رتبه لیدربرد psn: 14
    کنسول‌های بازی:

    نقد کامل و عالی بود
    بی صبرانه منتظر عرضه این بازی برای ps4 هستیم، با توجه به تجربه ای که از قسمت قبل دارم

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1394
    نظرها: 25
    تشکر: 1
    تشکرشده: 24
    پروفایل psn: faridmmz
    رتبه لیدربرد psn: 65
    کنسول‌های بازی:

    ممنون نقد واقعا خوبی بود و آدم رو برای بازی کردن این نسخه ترغیب میکرد:wacky:

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:

    خوندن یک نقد خوب به اندازه یک بازی خوب باعث لذت بردن میشه و شیرینی اون مدتها در خاطر آدم میمونه
    بسیار ممنون بابت این مطلب.

    ‏SirGhas و ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    بسیار عالی بود :vic:

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1394
    نظرها: 7
    تشکر: 0
    تشکرشده: 7
    پروفایل psn: sina7149
    رتبه لیدربرد psn: 53
    کنسول‌های بازی:

    عجب نقد کامل و عالی بود از هر نظر امتیاز دهی نکات مثبت منفی و تحلیل خود بازی کامل هستش ممنون از این نقد

    ‏SirGhas و ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    فوق العاده بود :ey:
    باعث افتخار تیم بازی مگ هست که بتونیم میزبان نقد انحصاری جناب رسولی باشیم . امیدوارم در آینده مطالب بیشتری از جنابعالی داخل سایت داشته باشیم :vic:

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.