نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 15 تیر 1400
ساعت 08:49

راهنمای خرید بازی فکری

0 از 5

تمام کودکان و نوجوانان برای طی کردن فرایند رشد خود به بازی نیاز دارند. باور عمومی مبنی بر این است که بازی ها تنها جنبه ی سرگرمی دارند اما باید گفت استفاده از بازی فکری می تواند علاوه بر سرگرمی جنبه ی آموزشی نیز داشته باشد. مبنای طراحی بازی های فکری، آموزش به شیوه های جذاب برای کودکان است. اثر بازی های فکری بر افزایش هوش، اعتماد بنفس و ... غیرقابل انکار است از این رو این مقاله به مولفه هایی که باید در خرید بازی فکری مناسب مورد توجه قرار گیرد اختصاص یافته است.

بازی فکری چیست ؟

لازمه ی انجام بازی فکری داشتن دانش و تجربه است یعنی کودکان و یا نوجوانان زمانی می توانند این بازی ها را به سرانجام برسانند که از دقت، دانش و تمرکز بالا برخوردار باشند. اصولا اینگونه بازی ها ذهن کودکان را به چالش می کشاند و می تواند آنها را برای ساعت های متوالی سرگرم کند. لازم به ذکر است که هر بازی برای هدف مشخصی طراحی شده است به همین دلیل استفاده از بازی های متعدد می تواند به تقویت جنبه های مختلف هوش کودک کمک کند.

مزیت استفاده از بازی فکری

استفاده از بازی ها به صورت کلی جنبه سرگرمی دارند و می توانند بخشی از انرژی کودکان را در جهت مثبت تخلیه کند. اما بازی فکری علاوه بر مزیت ذکر شده دارای مزیت هایی به شرح زیر است:

  • افزایش خلاقیت و ابتکار عمل
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کمک به تقویت هوش هیجانی کودک
  • افزایش قدرت تحلیل و آنالیز
  • ایجاد حس همکاری و تبادل نظر
  • افزایش توانمندی در پاسخ گویی سریع به مسائل
  • تقویت قدرت تخیل و تصویر سازی
  • کمک به پذیرش شکست و ادامه مسیر

2 بازی اتللو کلاسیک

نکاتی که در خرید بازی فکری باید مورد توجه قرار گیرد

  • رشد سنی و خلاقیت کودکان در هر بازه سنی متفاوت است. هر سنی دغدغه های مختص به خود را دارد به همین دلیل عواملی که می تواند منجر به سرگرمی آنها شوند نیز متفاوت است. در خرید بازی فکری باید سن کودک و یا نوجوان مورد توجه قرار گیرد. اگر بازی از توانایی های کودک آسان تر باشد برای او هیچ جنبه آموزشی نخواهد داشت و در نقطه مقابل اگر مشکل تر باشد موجب سرگردانی و خستگی او می شود.
  • بازی های فکری مناسب باید توانایی برانگیختن حس کنجکاوی کودک را داشته باشد یعنی آنها را به سمت و سوی سازندگی و خلاقیت سوق دهند. از طرف دیگر بازی فکری باید جنبه ی سرگرمی نیز داشته باشد زیرا بازی هایی که صرفا تمرکزشان بر روی آموزش است به مرور زمان خسته کننده می شوند.
  • بهتر است بازی فکری انتخاب شده به صورت مرحله ای از آسان به سخت تغییر کند تا کودک در هر مرحله به چالش جدیدی کشیده شود.
  • اهداف بازی های فکری لازم است تعریف شده و مناسب باشند. همچنین به زندگی واقعی و دغدغه های گنجانده شده در آن نزدیک باشد. از این رو هر چه بازی به روایت یک داستان نزدیک تر باشد، انجام آن برای کودکان جذاب تر خواهد بود.
  • بازی های فکری نباید تنها به تقویت مهارت های ذهنی کودک تمرکز داشته باشد یعنی باید کل اعضای بدن کودک را درگیر کند و برای او فعالیت جسمانی نیز به ارمغان بیاورد.
  • قدرت تخیل در سنین کودکی بسیار فعال است و به کودکان در مشابه سازی واقعیت ها کمک می کند. بنابراین بازی فکری باید به تقویت این قوه کمک کند.
  • والدین در هنگام انتخاب بازی های فکری نباید تنها بر درون مایه بازی تمرکز کنند بلکه ظاهر آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بازی ها باید از نظر ظاهری و تنوع رنگی برای کودکان جذاب باشند. همچنین از نظر جنس نیز باید به قدر کافی مرغوبیت داشته باشند.
  • کودکان از نظر جسمانی با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل بهتر است بازی برای آنها انتخاب شود که از نظر اندازه و آسانی با قابلیت های جسمانی کودک همخوانی داشته باشد.
  • بازی ها جنسیت ندارند بنابراین نباید به بازی فکری جنسیت بخشید. بهتر است سلیقه کودک مورد توجه قرار گیرد و بنا بر تحقیق بهترین بازی فارغ از مبحث جنسیت انتخاب شود.
  • بهتر است در هنگام خرید بازی فکری، به بازی هایی که لازمه ی انجام آن مشارکت چند نفره است توجه شود. بازی های چند نفره به تقویت حس مشارکت و همکاری کودکان کمک می کند. از طرفی والدین نیز می توانند به کودکان خود با حضور در این بازی ها نزدیک تر شوند.

بازی های فکری که روند ثابتی دارند نمی توانند احساسات کودکان را برانگیزند. در هنگام انتخاب بازی بهتر است بازی هایی انتخاب شوند که احساسات کودکان را تحریک می کنند. این امر به تخلیه انرژی و تقویت کنترل هیجانات کاذب کودک کمک سازنده ای می کند.

بازی حلقه پرتاببازی حلقه پرتاب

در نهایت باید گفت بسیاری از والدین خود به تنهایی اقدام به انتخاب بازی های فکری می کنند اما توصیه می شود برای کودکان چندین گزینه مناسب انتخاب و به آنها حق انتخاب داده شود. این امر در طولانی مدت موجب افزایش اعتماد بنفس، تقویت قدرت تشخیص و انتخاب در آنها می شود.

خرید بازی فکری از فروشگاه شهر کودک

بسیاری از والدین وقتی به فروشگاه ها برای خرید بازی فکری مراجعه می کنند دچار سرگردانی می شوند زیرا تنوع محصولات و قیمت ها بسیار بالا است. از آنجایی که بازی های فکری به ذهن و خلاقیت کودک سرو کار دارند باید قبل از اقدام به خرید تحقیقات گسترده ای در خصوص آنها صورت گیرد. در واقع والدین باید با اهداف بازی و شیوه انجام آن آشنایی داشته باشند. همانطور که قبلا نیز گفته شد کیفیت بازی نیز بسیار اهمیت دارد. با توجه به موارد ذکر شده خرید بازی فکری به صورت اینترنتی بهترین راهکار است. در خرید اینترنتی حق انتخاب گسترده تر می شود. از طرفی امکان مقایسه قیمت ها و کیفیت نیز وجود دارد. اما برای خرید اینترنتی نباید به هر سایتی اعتماد کرد. فروشگاه شهر کودک یکی از معتبرترین سایت های عرضه کننده بازی های فکری است که به علت ارائه محصولات با کیفیت به نامی شناخته شده تبدیل شده است. در این سایت امکان خرید بازی های مناسب برای تمام بازه های سنی فراهم شده است و والدین می توانند با طیف خاطر اقدام به انتخاب کنند.

4بازی دومینو

قاسم ممتاز | 06/07/2021
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.