نویسنده: محمدجواد فرج الهی جمعه، 02 آذر 1397
ساعت 10:57

آینده درخشان XBOX

3.83 از 5

آینده درخشان XBOX | نگاهی به دلایل موفقیت نسل آینده کنسول‌های مایکروسافت

مایکروسافت در ابتدای این نسل، اشتباهات فاحشی را مرتکب شد که موجب گشت از رقیب خود یعنی سونی، عقب بماند. یکی از این اشتباهات اولیت دادن به تلویزیون و برنامه‌های آن بود. قابلیت‌های مالتی مدیای ایکس‌باکس به قدری زیاد و متنوع بودند که گویی بازی‌کردن، آن اهمیت سابق را نداشت و مایکروسافت قصد داشت تا ایکس‌باکس را به یک دستگاه پخش کننده مدیا تبدیل کند که بازی‌کردن یکی از ویژگی‌های فرعی آن است!

اشتباه بعدی مایکروسافت ممنوع کردن خرید و فروش بازی‌های دست دوم در ایکس‌باکس بود که با واکنش منفی جامعه گیمرها روبرو شد و در مقابل، سونی از این فرصت استفاده کرد و با تمسخر مایکروسافت، به حمایت از این شیوه تجربه و به اشتراک‌گذاری بازی‌ها پرداخت. هرچند مایکروسافت بعدها از این تصمیم خود عقب‌نشینی کرد اما دیگر کار از کار گذشته بود.

اشتباه سوم مایکروسافت آن بود که به وضعیت آن زمان صنعت گیمینگ توجهی نمی‌کرد و بیش از اندازه، آینده‌نگر بود. اگر مایکروسافت امروز یک کنسولی را معرفی می‌کرد که در آن بازیکن همیشه باید آنلاین می‌بود و به جای دیسک از بازی‌های دیجیتالی استفاده می‌کرد، هیچ کسی از او انتقاد نمی‌کرد و همه این مساله رامی‌پذیرفتند. چرا که همین حالا حتی در ایران، بسیاری از بازیکنان از ظرفیت سوم بازی‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند که برای تجربه باید همیشه آنلاین باشند و این مساله مشکلی را برای کسی پیش نمی‌آورد. اما این ویژگی‌های گفته شده، برای سال 2013 یعنی زمانی که کنسول جدید مایکروسافت معرفی شد، بسیار زودهنگام بود و کسی نمی‌توانست چنین چیزی ‌را قبول کند و انتقادات زیادی به مایکروسافت وارد شد. اما حالا شایعاتی به گوش می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد یک کنسول جدید بدون دیسک و با قیمت کمتر عرضه کند و خیلی‌ها از این شایعه استقبال کرده‌اند!

Xbox confrence

اشتباه بعدی مایکروسافت، اجباری بودن استفاده از کینکت بود و این مساله موجب شد تا قیمت کنسول فوق در زمان عرضه، 500 دلار باشد که حدود 100 دلار از رقیب خود یعنی پلی‌استیشن 4 گران‌تر بود. از طرفی شایعاتی به وجود آمده بود که مایکروسافت با حسگر کینکت، به دنبال جاسوسی و فیلم‌برداری از زندگی خصوصی مردم است. این شایعات و اختلاف قیمت 100 دلاری، ضربه جدی به فروش کنسول Xbox One زد.

اشتباه آخر و احتمالا بزرگ‌ترین ایراد مایکروسافت، عدم سرمایه‌گذاری کافی برای ساخت بازی‌های انحصاری بود. کنسول ایکس‌باکس‌وان نه تنها از ضعف جدی در کمبود بازی انحصاری با کیفیت رنج می‌برد، بلکه مایکروسافت با کنسل کردن بازی‌های انحصاری مثل Scalebound و تاخیر در ساخت بازی‌هایی مثل Crackdown 3، به این مشکل ایکس‌باکس‌وان دامن زد. در طرف مقابل این اشتباه فاحش مایکروسافت، بزرگ‌ترین نقطه قوت سونی، بازی‌های انحصاریش بودند که به فروش کنسول‌های این کمپانی کمک شایانی کردند.

اما حالا به نظر می‌رسد که مایکروسافت با مدیریت فیل اسپنسر، از اشتباهات خود درس گرفته‌ و آینده‌ برای ردموندی‌ها درخشان‌تر از گذشته است. چگونه؟ با بازی‌مگ همراه باشید تا به این پرسش جواب دهیم.

xbox game pass key art us.0

سرویس Game Pass

اگر بگوییم که سرویس گیم‌پس، همان نتفلیکس دنیای بازی‌های ویدئویی است، چندان بیراه نگفته‌ایم. شما تنها با پرداخت هزینه ماهیانه 10 دلار، به یک مجموعه بزرگ که بیش از 200 بازی‌ دارد، دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید آن‌ها را دانلود و تا زمان دلخواه‌تان بازی کنید. ناگفته نماند که تمام بازی‌های انحصاری مایکروسافت از روز اول عرضه در این سرویس قرار می‌گیرند و ارزش آن را دوچندان می‌کنند.

این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا به جای پرداخت 60 دلار کامل برای یک بازی جدید، تنها با پرداخت مقدار کمی پول، این بازی‌ها را انجام دهید بنابراین Game Pass برای کسانی که درآمد کمی دارند، بسیار مناسب است. اگر مایکروسافت بتواند در ادامه این سرویس را با قیمت مناسب عرضه و بازی‌های جدیدی را در آن منتشر کند، قطعا ایکس‌باکس بعدی ارزان‌ترین کنسول برای بازی‌کردن خواهد بود.

Microsoft Studios

بازی‌های انحصاری‌ جدید

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که در نسل هشتم به مایکروسافت وارد شد این بود که کنسول Xbox One به اندازه کافی بازی‌های انحصاری خوب و با کیفیت نداشت تا مخاطبان جدیدی را برای خرید این دستگاه جذب کند. در حالی که شرکت رقیب یعنی سونی هر سال بازی‌های انحصاری جدیدی برای کنسول PS4 منتشر می‌کرد ولی ایکس‌باکس‌وان هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر کمیت بازی‌های انحصاری، از قافله عقب ماند. اما حالا به نظرمی‌رسد که ردموندی‌ها با خرید و تاسیس استودیوهای جدید، به دنبال رفع این مشکل هستند.

بگذارید ابتدا در مورد استودیوی تازه تاسیس The Initiativeصحبت کنیم. این استودیو توسط دریل گلگر، رئیس سابق کریستال داینامیکز هدایت می‌شود. همینطور تعدادی از اعضای بااستعداد استودیوی سانتا مونیکا و راکستارگیمز هم در این شرکت حضور دارند. بنابراین انتظارات از این استودیوی بسیار بالاست و طرفداران ایکس‌باکس منتظر یک عنوان انحصاری باکیفیت از جانب آن‌ها هستند.

استودیوی بعدی که توسط مایکروسافت خریداری شد، Playground Games بود که پیش از این با ساخت سری فوق‌العاده Forza Horizon، استعداد و لیاقت خود را نشان داد. این استودیو هم اکنون در حال کار بر روی یک پروژه نقش‌آفرینی جهان‌باز بوده که شایعه شده این عنوان، همان قسمت جدید سری Fable است.

پس از آن، استودیوی Obsidian را داریم که با ساخت بازی Fallout New Vegas، خود را به جهانیان ثابت کرد و از قضا بازی فوق، تبدیل به بهترین نسخه سری فالوت از دیدگاه بسیاری از طرفدارانش شد. این استودیو همچنین سری Pillars of Eternity را در کارنامه خود دارد که یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک است. به هر حال در استعداد و توانایی استودیو فوق در خلق عناوین باکیفیت شکی نیست و حالا که یک پشتیبان مالی خوب پیدا کرده‌است، می‌تواند با فراغ بال از مشکلات مالی، به ساخت بازی‌های انحصاری خوب بپردازد.

علاوه بر موارد ذکر شده، استودیوهای بزرگ و کوچک دیگری مثل InXile، Ninja Theory و Compulsion Games هم به صف استودیوی‌های مایکروسافت پیوسته‌اند و از هم‌اکنون در حال تلاش برای ساخت عناوین باکیفیت هستند. فقط امیدواریم که این شرکت‌ها به سرنوشت استودیوهای تعطیل شده مایکروسافت دچار نشوند و بتوانند با قدرت به کار خود ادامه دهند.

xbox one s xbox one x header

عرضه زودتر کنسول نسل بعدی

مایکروسافت از همین حالا به نسل بعدی خانواده کنسول‌هایش اشاره کرده که نشان می‌دهد ما قرار است شاهد نسخه‌های متعددی از این کنسول با قدرت‌های متفاوت باشیم. علاوه براین، این نکته به خوبی روشن می‌سازد که مایکروسافت جلوتر از سونی، به فکر نسل بعدی افتاده‌ و در حال تلاش و برنامه‌ریزی است.

از طرفی، هر کسی که برای خرید نسل بعدی کنسول‌ها مشتاق باشد، اول به سراغ کنسولی می‌رود که زودتر عرضه شده‌‎است و اگر فقط یک کنسول در بازار موجود باشد، این فرد فقط یک انتخاب برای خرید دارد و مردم همیشه به سراغ چیزهای جدید و پرزرق و برق می‌روند. بنابراین اگر مایکروسافت کنسول خود را زودتر از رقیبش عرضه کند، این امر می‌تواند یک شروع خوب برای فروش کنسولش باشد.

ضمن اینکه اخیرا سونی اعلام کرده در مراسم E3 امسال حضور ندارد ولی در مقابل مایکروسافت پاسخ داد که در نمایشگاه E3 2019 حضور پررنگی دارد. آن‌ها می‌توانند از این فرصت بسیار مناسب، استفاده کرده تا در بزرگ‌ترین نمایشگاه گیمینگ، به اهداف‌شان دست پیدا کنند.

xbox adaptive controller 2

دسترسی همگانی

مایکروسافت به تازگی یک اقدام بزرگ انجام داده‌است تا افراد بیشتری بتوانند از کنسول‌هایش استفاده کنند و این کار چیزی نبود جز معرفی و عرضه کنترلرهایی برای افراد ناتوان و کسانی که قادر نبودند از کنترلر معمولی استفاده کنند. شاید این موضوع برای شما خیلی مهم نباشد، ولی این کنترلرها می‌تواند برای کسانی که دچار معلولیت‌های حرکتی هستند، بسیار مفید واقع شود و به آن‌ها کمک شایانی کند تا آن‌ها هم از بازی کردن لذت ببرند. شکی وجود ندارد که مایکروسافت این کنترلرها را با نسل بعدی کنسول‌هایش نیز سازگار خواهد کرد.

Xbox One backward compatible Compress.Photos 1

پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل

در این نسل، مایکروسافت و سونی دو رویکرد متفاوت نسبت به پشتیبانی از نسل قبل داشتند و کاملا مشخص است که برنده واقعی میدان چه کسی بود. در حالی که سونی مشغول استریم‌کردن بازی‌های قدیمی بود، مایکروسافت کنسولش را با تمام بازی‌های Xbox 360 سازگار کرد که از هر دو نسخه دیجیتالی و دیسکی، پشتیبانی می‌کرد.

پس از آن کنسول Xbox One X عرضه شد و با قدرت‌ خارق‌العاده‌اش در آپ‌اسکیل کردن بازی‌های کلاسیک و تبدیل آن‌ها به یک عنوان 4K، همه را شگفت زده کرد. بازی‌هایی مثل Red Dead Redemption 1 و Fianl Fantasy 13 کیفیت بسیار خوبی رو این کنسول داشتند.

هیچ شکی نیست که مایکروسافت برای نسل بعدی ایکس‌باکس هم که احتمالا Scarlett نام دارد، از این قابلیت استفاده خواهد کرد و به طرفدارانش اجازه می‌هد تا هم بازی‌های Xbox One و هم بازی‌های Xbox 360 را روی کنسول اسکارلت خود اجرا کنند. همینطور اگر این کنسول مانند Xbox One X بازی‌ها را در رزولیشن بالاتر و فریم‌ریت پایدارتر اجرا کند و روحی تازه به بازی‌های قدیمی ببخشد، یک کنسول بسیار جذاب برای خریداران خواهد شد!

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.