نویسنده: پدرام پورامامعلی شنبه، 04 اسفند 1397
ساعت 23:52

15 نکته که پیش از خرید بازی Anthem باید از آنها آگاه باشید مطلب ویژه

پیش از تصمیم‌گیری برای خرید بازی Anthem این مقاله را بخوانید

3.83 از 5

بازی جدید و پر سروصدای Anthem که به خوبی برای گیمرها معرفی شده هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته است. سبک بازی جدید بایووِر به اصطلاح Shooter Looter است. این سبک بر پایه‌ی تیراندازی و جمع‌آوری آیتم‌های مختلف یا همان لوت کردن قرار دارد. تفاوت چشمگیر Anthem با تمام ساخته‌های پیشین استودیوی کانادایی BioWare کاملاً واضح است. در گذشته، عناوین ساخته شده توسط BioWare همانند سری Mass Effect یا Dragon Age اغلب تک‌نفره و با اتکا به داستانی جذاب مخاطب را برای ساعت‌ها در دنیای خود غرق می‌کردند. اما Anthem برای رقابت در سبکی متفاوت عرضه شده که نام‌های بزرگی همچون Destiny سالهاست که در آن یکه‌تازی می‌کنند. Anthem تا بدین جای کاری سرگرم‌کننده و از نظر بصری بسیار خیره‌کننده به نظر می‌رسد امّا همانند بسیاری از بازی‌هایی که توسط استودیوی سازنده به طور دائم پشتیبانی می‌شوند، برای قضاوت صحیح آنتم باید برای چند هفته و یا حتی بیشتر منتظر بمانیم. بدیهی است ایده‌های جدید بایوور، واکنش آنها به بازخورد مخاطبان و عملکردشان در جهت برطرف کردن مشکلات بازی تأثیر به سزایی در کارنامه‌ی نهایی این عنوان جدید خواهند داشت.

با تمام این حرف‌ها، بسیاری از گیمرها نسبت به جدیدترین ساخته‌ی BioWare هیجان‌زده و حتی تاحدودی خوشبین هستند. این IP جدید می‌تواند تعیین‌کننده‌ی سیاست‌های جدیدی برای BioWare باشد. در این مقاله، چندین نکته که اطلاعاتی حیاتی در ارتباط با بازی Anthem را شامل می‌شوند گنجانده شده است. بدون شک آگاهی از این نکات به تصمیم‌گیری شما برای خرید Anthem کمک خواهند کرد. در ادامه با وبسایت بازی‌مگ همراه باشید.

پیش درآمد

anthem picture 06

بازی Anthem در جهانی با زمینه‌ی علمی تخیلی/ فانتزی رخ می‌دهد. دنیایی که در Anthem به آن قدم می‌گذاریم توسط هرج و مرج آشفته شده است. در این جهان، انسان‌ها تنها قادرند در پناه دیوار محافظت‌کننده‌ی سرزمینی به نام «فورت تارسیس» (Fort Trasis) به حیات خود ادامه دهند زیرا جهان اطراف وحشی، طغیان‌گر و خطرناک است. وظیفه‌ی حفاطت از مردم این شهر بر دوش سربازانی به نام «فری‌لنسرز» (Freelancers) قرار دارد. این سربازان خود مجهز به لباس‌های رزمی پیشرفته‌ای هستند که جَولین (Javelin) نام دارند و با استفاده از این تجهیزات سلحشورانه در مقابل دنیای وحشی بیرون ایستادگی می‌کنند. از طرف مقابل و به عنوان عامل محرّک داستان، گروه بدنامی که به Dominion شهرت دارند، در پی به دست گرفتن کنترل سازه‌ی باستانی قدرمندی به نام Anthem of Creation و استفاده از قدرت آن به عنوان یک سلاح هستند.

داستان پردازی

anthem picture 04

علیرغم تمام تفوات‌های ظاهری Anthem نسبت به عناوین پیشین بایوور، این استودیو بارها عنوان کرده است که Anthem در بطن خود دارای ماهیتی مطابق با سبک بازیسازی BioWare است. گفته می‌شود این ادعای سازندگان بازی، حداقل در ارتباط با داستان بازی صحیح است. بایوور اعلام کرده Anthem عنوانی است که بر روی داستان تمرکز بسیاری دارد و داستان بازی به گونه‌ای بیان می‌شود که ویژگی‌های چندنفره‌ی بازی در تعادل باشد. قرار است انتخاب‌هایی که در داستان بازی پیش روی گیمرها قرار می‌گیرد بیشتر «شخصی» هستند، امّا سازندگان به طور واضح مشخص نکرده‌اند که این شخصی بودن تصمیمات بر کدام یک از جنبه‌های Anthem دلالت دارد. اکنون دیگر بازی منتشر شده است و می‌تواند داستان و ویژگی‌های مربوط به آن را بررسی نمود. با وجود تمام آنچه بیان شد، بایوور به هواداران خود این وعده را داده است که اَنتِم از میراث این استودیو که به عنوان یک تیم بازیسازِ متمرکز بر روی داستان معروف است، دست نخواهد کشید. برای اطمینان از صحّت این ادّعا تنها کافیست اندکی صبور باشیم.

جَولین، یک لباس جنگی چندمنظوره

anthem picture 02

جولین‌ها (Javelin) که نوعی اسکلت کمکی خارجی هستند، به مانند ستارگان درخشانی هستند که در بازی Anthem به نمایش درآمده‌اند. در ابتدای عرضه‌ی بازی، بازیکنان به چهار نوع جولین دسترسی دارند: کُلوسوس (Colossus) که تداعی‌گر هالک است، نقش یک تانک را ایفا می‌کند. این جولین می‌تواند میزان دمیج (Damage) یا آسیب بالایی را تحمل کند و در عین حال دمیج بالایی نیز به دشمن وارد سازد؛ استورم (Storm) دیگر Javelin بازی است که با اتکا بر نیروهای طبیعی خود، برای نبرد از فواصل دور طراحی شده. لازم به ذکر است استورم توانایی دفاعی چندان بالایی را در اختیار بازیکن قرار نمی‌دهد؛ اینترسِپتور (Interceptor) یک جولین با قابلیت تحرک بالاست. این جولین حالتی متعادل و همه فن حریف دارد و بیشتر یک واحد پشتیبانی محسوب می‌شود. آخرین جولین بازی، رنجر (Ranger) نام دارد که همان اولین جولین بازی است که در ابتدای گیم‌پلی به شما داده می‌شود.

قابلیت‌های اصلی هر جَولین

anthem picture 03

هرکدام از جولین‌های بازی، کاربردی فراتر توضیح تک خطی ارائه شده در بخش بالا را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال، می‌توان به قابلیت‌های اصلی این جولین‌ها اشاره کرد که دقیقا با اسم هرکدام سنخیت دارند. حال این پرسش پیش می‌آید که قابلیت‌های مذکور دقیقا چه چیزی هستند؟ قابلیت اصلی جولین کلاس رنجر (The Ranger)، چندین دشمن را هدف گرفته و با موشک‌های هدایت شده مورد اصابت خود قرار می‌دهد. این قابلیت در بازی تحت عنوان «Multi-Target Missile Battery» شناخته می‌شود. قابلیت اصلی جولین کلاس اینترسپتور (The Interceptor) به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از نیروی جسمانی تقویت شده در حالت سوپرشارژ قرار بگیرید و ضربات مشت مرگباری را با بالاترین سرعت به دشمنان وارد کنید. قابلیت اصلی اینترسپتورها «Assassin’s Blade» نام دارد. نوبت به قابلیت اصلی جولین کلاس استورم (The Storm) می‌رسد، با استفاده از این توانایی شما می‌توانید انفجارهایی پی در پی که از جنس عناصر طبیعی یعنی آتش، آب و الکتریسیته هستند را در مواضع دشمن ایجاد کنید، پس از آن و در آخر می‌توانید با یک انفجار بزرگ خیره‌کننده کار را تمام کنید. این قابلیت «Elemental Storm» نام دارد. در انتها، نوبت به قابلیت اصلی کلاس کلوسوس (The Colossus) می‌رسد که «Siege Cannon» نام دارد. این قابلیت در واقع تهاجمی است که بر منطقه‌ی وسیعی اثر می‌گذارد و بازیکن با استفاده از آن می‌تواند موشک‌های بزرگی شلیک را شلیک کند، این موشک‌ها پس از اصابت با هدف بخش بزرگی از منطقه را در شعله‌های آتش می‌سوزانند.

استحکامات تارسیس

anthem picture 11

جذابیت اصلی جهان Anthem بدون هیچ شکی به جهان باز آن است، این ویژگی را با جولین‌هایی که با استفاده از آنها می‌توان همانند ابرقهرمان معروف، Iron Man بر فراز همین جهان پرواز کرد ترکیب کنید تا وسوسه‌ی خرید Anthem در شما تحریک شود! گذشته از این دو ویژگی جذاب بازی، مکانی که با نام Fort Tarsis شناخته می‌شود، نقشی همانند یک پایگاه مرکزی را در بازی ایفا می‌کند. با ورود به این محیط، بازیکنان از لباس مخصوص خود خارج شده و بازی را از منظر اول شخص دنبال خواهند کرد. این منطقه منحصراً تک‌نفره است و در واقع همان جایی است که بخش اعظم داستان سرایی بازی Anthem صورت می‌گیرد. تعامل با شخصیت‌های فرعی دیگر، اتخاذ تصمیم‌های مختلف در داستان بازی و بر عهده گرفتن مأموریت‌های اصلی و فرعی متنوع، همگی در فورت تارسیس رخ خواهند داد.

قلعه‌های نظامی

anthem picture 01

استرانگ‌هولدها (Strongholds) در بازی انتم فعالیت‌هایی ناگهانی هستند که نقشی معادل با رِیدها (Raids) یا دانجن‌ها (Dungeons) در بازی‌های این سبک دارند. این فعالیت‌ها دارای سطوح بالاتری خواهند بود و برای انجام دادنشان باید با بازیکنان دیگر همکاری کنید (Co-op). استرانگ‌هولدها از آن دست فعالیت‌هایی هستند که پس از پایان خط داستانی بازی نیز قابل انجام هستند. با وجود اینکه مأموریت‌های Stronghold دارای عناصر داستانی هستند، قرار نیست ارتباط چندانی به روایت اصلی بازی داشته باشند. بازیکنانی که وارد قلعه‌های مأموریت‌های Stronghold می‌شوند باید انتظار درگیری‌هایی را داشته باشند که ممکن است 30 تا 40 دقیقه به طول بی‌انجامند. در استرانگ‌هولدها طیف متنوعی از وظایف را باید انجام بدهید، از مبارزه با موج‌های پی در پی دشمنان گرفته تا حل کردن معماها و سیاه‌چال‌هایی که در انتهایشان یک باس انتظارتان را می‌کشد. زمانی که یک استرانگ‌هولد را به پایان می‌رسانید، پاداش‌های مختلفی در قالب لوت دریافت خواهید کرد که برخی از این پاداش‌ها منحصراً با انجام مأموریت‌های Stronghold به دست می‌آیند. بازی Anthem در ابتدای عرضه‌ی خود سه فعالیت استرانگ‌هولد را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

پیمان‌های افسانه‌ای

anthem picture 15

فعالیت‌هایی پس از پایان داستان بازی نیز بتوان آنها را انجام داد، از همان ابتدای عرضه‌ی بازی با تنوع قابل ملاحظه‌ای در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. بنا بر ادّعای BioWare، مأموریت‌های Legendary Contract، فعالیت‌هایی پویا و تکرارشونده هستند که قرار است به طرز چشمگیری سخت‌تر از دیگر فعالیت‌های موجود در بازی باشند و در نتیجه پاداش‌های با ارزش‌تری برای بازیکن به همراه داشته باشند. فرآیند هر کوئست و آنچه بازیکنان در Legendary Contract باید انجام بدهند، هر زمان که وارد این مأموریت‌های بشوید تغییر می‌کنند تا این دسته از فعالیت‌ها را سرگرم‌کننده نگه دارند و مانع از یکنواختی آن بشوند.

سکوی پرتاب

anthem picture 05

برای آن دسته از بازیکنان که اشتیاق چندانی به بخش تک نفره‌ی بازی Anthem ندارند و همچنین مایلند بدانند که آیا در انتم نیز مکانی مشابه با Tower در بازی Destiny (محیطی که تمام بازیکنان می‌توانستند در آن گرد هم بیایند و فعالیت‌های غیرداستانی مختلفی انجام بدهند) وجود دارد، Launch Bay بهشت موعود آنهاست. Launch Bay یک مکان اجتماعی است که تا 16 بازیکن می‌توانند در آن با یکدیگر ملاقات کنند. شما در Launch Bay قادرید مأموریت‌های جدید را بر عهده بگیرید، تجهیزات خود را شخصی‌سازی کنید و در بین مأموریت‌هایتان از فورج (The Forge) برای رسیدگی به جولین خود استفاده کنید. فورج همانند کارگاهی است که در آن می‌توانید جولین خودتان را مدیریت نمایید.

زره

anthem picture 12

بازی Anthem، زره (Armour) را به صورتی کاملا متفاوت از آنچه مععمولاً از یک بازی انتظار می‌رود را به مخاطبان خود ارائه خواهد کرد. به عبارت دیگر، در بازی Anthem هر زره دارای مشخصات مخصوص به خود نیست و تنها جنبه‌ی تزئینی دارد. پیشروی شما در بازی، با پوشش جولین‌تان که از طریق زره مشخص می‌شود ارتباطی ندارد. این بدان معناست که شما می‌توانید هر زره و قطعه‌ای که دوست داشته باشید را انتخاب کنید و از همین طریق تنها ظاهر جولین خود را تغییر دهید.

شخصی‌سازی

anthem picture 14

با توجه به این که در بخش بالا گفته شد زره در بازی Anthem تنها جنبه‌ای تزئینی دارد، ممکن است این پرسش به ذهنتان خطور کند که شخصی‌سازی این آیتم‌های تزئینی، در بازی از چه جایگاهی برخوردار هستند؟ باید گفت که بخش شخصی‌سازی به غایت عمیق و لذت‌بخش است. همه‌چیز از طرح‌های مختلف رنگ‌آمیزی و رنگ قطعاتِ مربوط به پاها، دست‌ها، سر و پایین‌تنه گرفته تا نحوه‌ی ژست گرفتن در زمان موفقیت در یک مأموریت، ای‌موت‌ها و حتی انیمیشن مربوط به لحظه‌ی فرود جولین نیز قرار است قابل شخصی‌سازی باشد. بازیکنان در عین حال می‌توانند تصمیم بگیرند که بر روی جولین‌شان آثار تخریب و فرسایش دیده شود یا نه.

بازی را می‌توان به صورت تک نفره نیز انجام داد

anthem picture 10

بازی Anthem از همان ابتدا به صورتی طراحی شده بود که بازیکنان فعالیت‌ها را به صورت Co-op تجربه کنند و بتوانند در کنار دوستانشان (یا با همراهی بازیکنان دیگر و از طریق مچ‌میکینگ) به انجام مأموریت‌ها بپردازند. امّا این بدان معنا نیست که شما قادر نیستید بازی را به تنهایی انجام دهید. تمام مأموریت‌های بازی را می‌توان به صورت تک نفره نیز انجام داد ولی BioWare با قاطعیت اعلام کرده بود که بهترین تجربه از بازی Anthem زمانی حاصل خواهد شد که با همراهی بازیکنان دیگر انجام شود. اگر شما علاقه دارید بازی را به صورت تک نفره به پیش ببرید یا بنا به هر دلیلی مجبور به این کار هستید باید خود را برای رویارویی با چالش‌های بیشتری آماده کنید. اگر خواهید Anthem را به همراه دوستان خود تجربه کنید می‌توانید گروه‌های حداکثر متشکل از چهار نفر تشکیل بدهید. تصمیماتی که دوستانتان در بازی خود می‌گیرند بر روی پیشروی شما اثر نخواهد گذاشت. در حالت Co-op سطح سختی مأموریت‌ها به تعداد بازیکنان یک تیم بستگی دارد. همچنین در هنگام تک نفره بازی کردن، در برخی از مأموریت‌های داستانی ممکن است یک کاراکتر فرعی شما را همراهی کند.

فعلا برنامه‌ای برای اضافه کردن بخش PvP به بازی وجود ندارد

anthem picture 08

بازی Anthem در زمان عرضه دارای بخش PvP نیست. از طرفی دلیل قفدان این بخش را می‌توان به آسانی حدس زد، بسیار ساده است، Anthem نمی‌خواهد بر روی بخش چند نفره تمرکز داشته باشد (همان DNA استودیوی بایوو که در ابتدا به آن اشاره کردیم). با این وجود، از طرفی دیگر، همانطور که همه‌ی ما به خوبی در تجربه‌ی بازی Destiny به یاد داریم، بخش PvP همان چیزی است که می‌تواند به یک بازی در این سبک کمک کند تا جا پای خود را در هفته‌های پس از عرضه‌اش تحکیم نماید. این مسئله که اگر بازی Anthem تا زمان عرضه‌ی DLC بعدی و اضافه شدن محتوای جدید، بتواند بازیکنانی که از ابتدا در بازی حضور داشتند را سرگرم کند، احتمالا در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گیمرها برای خرید این بازی است. پس اضافه شدن بخش PvP به بازی می‌تواند گیمرها را نسبت به آینده‌ی Anthem خوشبین کند. در انتها باید خاطر نشان شویم BioWare در گذشته بیان کرده بود که آنها ممکن است با گذشت زمان مد PvP را به بازی اضافه کنند. اکنون هیچ چیز قطعی نیست.

هیچ خبری از لوت باکس نخواهد بود

anthem picture 07

با تأسف فراوان، در دنیای امروز صحبت نکردن از پرداخت‌های درون برنامه‌ای در بازی‌های AAA کار سختی است، مخصوصا اگر این بازی‌ها آنلاین باشند. حتی بدتر از آن، اگر یک بازی با کمپانی EA مرتبط باشد، احتمالا پرداخت درون برنامه‌ای نیز باید بخشی از ماجرا را به خود اختصاص دهد. بازی Anthem نیز دارای پرداخت درون برنامه‌ای است امّا: 1- هیچ خبری از لوت باکس در این بازی نیست و 2- این پرداخت‎‌های درون برنامه‌ای تنها ایتم‌های تزئینی بازی را در برمی‌گیرند و بنابراین بازی دارای حالتی معروف به Pay-to-win نیست که با پرداخت پول بتوان از دیگر بازیکنان پیشی گرفت. با وجود این دو شرط، مسائلی مثل زیبا جلوه نمودن زره و تجهیزات بازیکن در یک شوتر-لوتر سوم شخص مانند Anthem برای بسیاری از بازیکنان امری کاملا ضروری محسوب می‌شود. در نتیجه باید امیدوار باشیم کمپانی EA درآمدزایی خود از بخش آیتم‌های تزئینی در بازی Anthem را چندان جدی نگیرد.

ارائه‌ی محتوا پس از عرضه و به صورت فصلی

anthem picture 09

یکی از جالب توجه‌ترین اقدامات استودیوی BioWare در ارتباط با نحوه‌ی تأمین محتوای بازی پس از عرضه این است که محتوا به صورت فصلی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و مأموریت‌های داستانی بازی برای تمامی دارندگان عنوان Anthem به اشتراک گذاشته خواهد شد. این نوع پشتیبانی شامل رویدادهای متنوع در بازی و «داستان سرایی همگانی» می‌شود. بر اساس صحبت‌های سازندگان، بازی Anthem از این نظر مشابه عنوان موفق Fortnite خواهد بود. با سپری شدن مدت زمان محسوسی از عرضه‌ی بازی Anthem می‌توان نحوه‌ی عملکرد سازندگان در این زمینه و موفقیت‌آمیز بودن چنین سیاستی را قضاوت کرد.

DLC رایگان!

anthem picture 13

اکنون، تقریباً به مدت دو سال است که بازی‌های منتشر شده توسط Electronic Arts از روش عرضه‌ی DLC رایگان پیروی می‌کنند، و Anthem نیز قرار است همین روند را در پیش بگیرد. تمام DLCهای داستانی برای بازیکنان به صورت رایگان عرضه خواهند شد. بایوور همچنین اعلام کرده بود تمام محتوایی که پس از عرضه در دسترس کاربران قرار بگیرند از جمله مواردی مانند رِیدها و به روز رسانی‌های زنده‌ی دیگر نیز بدون الزام به پرداخت هیچ هزینه‌ای خواهند بود.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.