نویسنده: محمدجواد فرج الهی شنبه، 27 آبان 1396
ساعت 21:50

پیش بینی مراسم The Game Awards

4.5 از 5

پیش بینی مراسم The Game Awards

مراسم The Game Awards که به اختصار TGA نامیده می شود، بعد از E3، بزرگ ترین همایش سالانه بازی های رایانه ای است که توسط جف کیلی، تهیه کننده و مجری برنامه، برگزار می شود. از طرفی TGA به اسکار دنیای بازی های رایانه ای نیز شهرت دارد و علاقه مندان در سرتاسر دنیا این مراسم را دنبال می کنند؛ هر چند از انتخاب های آن ناراضی باشند! چراکه در این مراسم علاوه بر اهدای جوایز به بازی های منتخب و برگزیده، بازی های جدیدی نیز معرفی می شوند که از این جهت حائز اهمیت زیادی است.

به هر حال، در چند روز گذشته نامزد های مراسم The Games Awards اعلام شدند. اما شاید از خودتان پرسیده باشید که این نامزد ها چگونه انتخاب می شوند؟ برنده نهایی بر چه اساس مشخص می شود؟ امسال کدام عنوان احتمالا بازی سال می شود؟ با بازی مگ همراه باشید تا در ادامه به بررسی روند کاری این مراسم و پیش بینی آن بپردازیم.

چه کسانی برندگان Game Awards را انتخاب می کنند؟

روند کار به این صورت است که از 51 رسانه ی خبری و تحلیلی که بیشترین تاثیر گذاری را در صنعت بازی های رایانه ای دارند، برای حضور و داوری در مراسم دعوت به عمل می آید. این رسانه ها اعم از مجله و سایت و ... هستند که تعدادی از آن ها از داخل خاک آمریکا و بخشی دیگر از سرتاسر جهان انتخاب می شوند.

 این رسانه ها عبارت اند از:

رسانه های داخل ایالات متحده آمریکا:

Domestic

رسانه های سایر کشور های دنیا:

International

برندگان Game Awards را چگونه انتخاب می کنند؟

از رسانه های حاضر در مراسم خواسته می شود تا در دسته های مختلفی که از قبل تعیین شده، 5 بازی برتر و مطرح را انتخاب کنند. هر کدام از این سایت ها و مجله ها نیز خود از طریق اجماع آرا در میان تحریریه و نویسندگان شان، 5 نامزد نهایی در هر زمینه را انتخاب و به مراسم معرفی می کنند. پس از آنکه همه ی 51 رسانه، نامزد های خود در هر زمینه را اعلام کردند، از میان آن ها بازی هایی که بیشترین معرفی و تکرار را داشته اند و در بیشتر لیست ها ظاهر شده اند، به عنوان نامزد نهایی برگزیده می شوند. ( در شرایط خاص ممکن است تعداد نامزد ها بیشتر از 5 مورد شود.)

در پایان پس از آنکه نامزد های نهایی معرفی شدند، دوباره از رسانه های داور خواسته می شود که از میان 5 نامزد معرفی شده در هر دسته، یکی را به عنوان برنده نهایی انتخاب کنند و در نهایت بر اساس اجماع آرا، برنده مشخص می شود.( از آنجا که تعداد داوران 51 نفر و تعداد نامزد ها 5 مورد است، امکان ندارد رای های دو بازی برابر شود و هر دو به عنوان برنده نهایی رشته ی خود معرفی شوند.)

GOTY2017

نامزد های برترین بازی سال 2017

امسال کدام بازی لقب گوتی (GOTY 2018) را خواهد گرفت؟

ما لیست سایت ها و مجلات حاضر در مراسم را در اختیار داریم بنابراین حدس زدن بهترین بازی سال کار دشواری نخواهد بود چراکه معمولا در سال های گذشته، «بهترین بازی سال» بسیاری از سایت ها و مجلات با «بهترین بازی سال» مراسم The Game Awards یکی بوده است و کاملا هم منطقی است. چراکه همان سایت ها و مجلات معروف هستند که بازی سال مراسم TGA را انتخاب می کنند.

از طرفی در مراسم The Game Awards یک بخش به نام Best Anticipated Game  وجود دارد که مورد انتظار ترین عناوین عرضه نشده را معرفی می کند. تجربه نشان داده است عناوینی که در بخش «مورد انتظار ترین بازی» انتخاب شده اند، اگر خوب و موفق عمل کنند، در سال بعدشان به عنوان بهترین بازی سال برگزیده می شوند. در ادامه چند نمونه از بازی هایی که بدین شکل گوتی شده اند را می بینید:

Grand Theft Auto V

این بازی در سال 2012، به عنوان «مورد انتظار ترین بازی» قرار گرفت و در سال بعد یعنی 2013 میلادی، به عنوان برترین بازی برگزیده شد.

Witcher 3: The Wild Hunt

نسخه سوم ویچر، در سال 2014 میلادی، «مورد انتظار ترین بازی» نام گرفت و درست سال بعد، به عنوان بهترین بازی 2015 انتخاب شد.

خب بیایید دوباره بررسی کنیم. پارسال در طی همایش TGA 2016، بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild به عنوان مورد انتظار ترین اثر انتخاب شد و با توجه به موفقیت هایش بعید نیست که امسال هم گوتی شود. اما این عنصر به تنهایی کافی نیست. امسال سایر نامزد های گوتی نیز بسیار خوب عمل کرده اند و هر کدام در ژانر خود یک اثر موفق محسوب می شوند و همین کار را برای انتخاب و پیش بینی کمی سخت کرده است. اما باز هم با توجه به نظرات سایت های داور حاضر در مراسم می شود حدس زد که کدام یک از آن ها قرار است برنده نهایی باشد.

حال باید ببینیم که هر کدام از این نامزد ها در رسانه های داور چه بازخوردی داشته اند. بنده تا جایی که توانستم نمرات سایت ها و مجلات مختلف در دسترس را گردآوری کردم وبرای هر کدام از بازی ها یک میانگین نمره گرفتم. شما می توانید نتایج حاصل  از میانگین نمرات سایت های فوق را در ادامه ببینید:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild : 99

Zelda

Super Mario Odyssey: 98

Super Mario Odyssey

Persona 5 : 95

Persona

Horizon Zero Dawn : 85

Horizon

نکته: به دلیل عدم انتشار نسخه کامل بازی PlayerUnknown's Battlegrounds ، نمرات آن در دسترس نیستند.

خب تا بدین جا با توجه به نمرات رسانه های داور، احتمال بازی سال شدن The Legend of Zelda: Breath of the Wild بیشتر است. هر چند نمی توان منکر شانس بالای عناوین دیگر همچون Super Mario Odyssey شد و از طرفی این میانگین هم نمی تواند کاملا قابل اتکا و مطمئن باشد چراکه تقریبا نیمی از رسانه های حاضر در مراسم را لحاظ نکرده ایم و همچنین عنوان PUBG هنوز نقد و نمره ای دریافت نکرده است.

اما فاکتور دیگری هم در گوتی شدن یک بازی سال دخیل است و آن هم چیزی نیست جز متا یا همان میانگین نمرات یک بازی که رابطه ای مستقیم با گوتی شدن آن دارد. اما چگونه رابطه ای مستقیم دارد؟ کافی است نگاه ی به گوتی های سال های قبل بیندازید متوجه می شوید که بیشتر این عناوین، بالاترین امتیاز را در سال عرضه شان در سایت متاکریتیک به ثبت رسانده اند. در ادامه چند نمونه از این بازی ها را که در زمان انتشارشان بیشترین میانگین نمرات را داشتند و بازی سال هم شدند را ذکر می کنم:

بازی GTA V با متای 97 در سال 2013

بازی Skyrim با متای 96 در سال 2011 (در کنار Bataman Arkham City)

بازی Uncharted 2 با متای 96 در سال 2009

بازی GTA IV با متای 98 در سال 2008

بازی Resident Evil 4 با متای 96 در سال 2005

همانطور که دیدید یک رابطه ی مستقیم میان میانگین نمرات و احتمال بازی سال شدن یک عنوان وجود دارد. امسال هم با توجه به نمرات سایت متاکریتیک، دو بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Super Mario Odyssey با میانگین  نمرات 97 از 100، در صدر جدول متاکریتیک ایستاده اند و می توان احتمال بازی سال شدن یکی از این دو عنوان را بالا دانست.

SuperMarioOdyssey

بازی Super Mario Odyssey یکی از درخشان ترین و موفق ترین بازی های امسال بوده است.

یک ملاک دیگر هم برای پیش بینی برنده بهترین بازی سال وجود دارد و آن چیزی نیست جز  Golden Joystick Awards. این مراسم  در سال های اخیر، رویکردی نزدیک به مراسم The Game Awards داشته است و اکثر عناوینی که در Golden Joystick Awards بازی سال شدند، در مراسم TGA نیز به عنوان برترین بازی سال انتخاب شده اند. برای مثال می توان عناوین زیر را در سال های گذشته مثال زد:

بازی The Witcher 3 در سال 2015

بازی GTA V در سال 2013

بازی TES: Skyrim در سال 2011

بازی TES: Oblivion در سال 2006

بازی GTA San Andreas در سال 2004

امسال هم با نظر به اینکه مراسم Golden Joystick Awards در روز گذشته برگزار و طی آن عنوان The Legend of Zelda: Breath of the Wild به عنوان برترین بازی سال انتخاب شد، هیچ بعید نیست که در مراسم TGA هم این بازی به عنوان برترین بازی سال انتخاب شود.

pbox

خب تا بدین جا ما با استفاده از آمار و فاکتور هایی مثل متا، سایت های داور، مراسم Golden Joystick Awards و ... توانستیم تا حدودی برنده بهترین بازی سال را پیش بینی کنیم و تابحال تمام کارت ها به نفع بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild  بوده اند و شانس آن برای گوتی شدن بسیار بالاست اما هنوز هم نمی توان با قطعیت نظر داد چراکه رَویه ی مراسم TGA چند سالی است که غیرقابل پیش بینی شده و اتفاقات غیر منتظره در آن رخ می دهد. مثل سال قبل که در کمال تعجب یک بازی شوتر انلاین محور به عنوان برترین بازی سال انتخاب شد. یا حتی امسال که یک بازیی که هنوز نسخه کاملش منتشر نشده را در لیست نامزد ها قرار داده اند و این خود جای تعجب است!

در پایان باید گفت از نظر ما هیچکدام از نامزد ها برتر از دیگری نیست و هر کدام در جایگاه خود یک عنوان فوق العاده محسوب می شود. Horizon Zero Dawn یک اثر شاهکار در ژانر اکشن ماجراجویی است و نشان داد که گوریلا گیمز توانسته با ریسک کردن و تغییر سبک بازی سازی خود تا چه حد موفق ظاهر شود. Persona 5 که یکی از برترین بازی های JRPG است، به جهانیان ثابت کرد که مبارزات نوبتی هنوز هم طرفدار دارد. عنوان انقلابی PlayerUnknown's Battlegrounds هم که پدیده امسال بود و ما هر روز اخبار جدیدی از رکورد های آن می شنیدیم و این بازی فروش فوق العاده ای داشته است. Super Mario Odyssey نیز یکی از قدیمی ترین فرنچایز های صنعت بازی های رایانه ای است ولی هرگز تکراری نشده است و سازندگان آن نشان داده اند که تا چه حد می توانند خلاق باشند و ایده های جدید در بازیشان به کار ببرند. از طرفی The Legend of Zelda: Breath of the Wild  را داریم که خیلی ها از همین حالا لقب برترین نقش آفرینی نسل را به آن داده اند و آن را یک معجزه می نامند. همه ی این بازی ها به نوبه ی خود اثرات موفقی هستند و هر کدام جایگاه خود را دارند و برنده شدن یکی از آن ها، هیچ ارزشی از سایرین کم نمی کند و مهم این است که صنعت بازی های رایانه ای به جلو برود و پیشرفت کند.

statue wide

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.