نویسنده: محمد مراقی یکشنبه، 05 آذر 1396
ساعت 18:11

بررسی دنیای توسعه‌ یافته‌ DC

4 از 5

تعریفی متفاوت از معنای توسعه | بررسی دنیای توسعه‌ یافته DC

پس از بررسی فازهای مختلف دنیای سینمایی مارول و مروری بر فیلم های موفق آن، نوبت به رقیب دیرینه‌‌اش، دی‌سی (DC) می‌رسد. دی‌سی همانند مارول، از جمله کمپانی‌های بزرگ و محبوب در عرصه‌ کتاب‌های مصور یا همان کمیک است که در سه دهه‌ اخیر، داستان‌های ابرقهرمانان محبوب خود را در قالب کمیک به تصویر کشیده است. شخصیت‌های جذاب و داستان های سرگرم‌‍ کننده‌ی آنها طی سال‌های متوالی، دی‌سی را به یکی از بزرگترین قطب‌های عرصه‌ی کمیک‌سازی تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر، دی‌سی هم سعی کرده از غافله عقب نماند و همانند رقیبش شروع به فیلمسازی کند. دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی (DC Extended Universe)، عنوانی است که روی این دنیای سینمایی‌ قرار گرفته و اولین فیلم آن در سال 2012 تحت عنوان Man of Steel (مرد پولادین) به اکران رسید که ماجراهای یکی از پرطرفدارترین ابرقهرمان‌های دی‌سی یعنی سوپرمن را به تصویر می‌کشید. دنیای توسعه‌‌یافته‌ دی‌سی تا به امروز، با بودجه‌ای بیش از 1 میلیارد دلار فیلم‌هایش را تولید کرده و موفق به اکران پنج فیلم سینمایی شده. به طور کلی فیلم های دی‌سی در گیشه (حداقل)  بیش از 3 میلیارد و 280 میلیون دلار فروخته‌اند و با اکران فیلم جدید Justice League، این رقم همواره درحال افزایش است (این آمار فروش تنها براساس گیشه و اکران سینمایی فیلم‌ها است و مقدار فروش آنها به صورت فیزیکی و بلوری، محاسبه نشده). در ادامه‌ی این مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی را بررسی کنیم و بر فیلم‌های های منتشر شده توسط دی‌سی در سال های اخیر مروری داشته باشیم.

timthumbکاور رسمی فیلم Man of Steel

Man of Steel - 2013

اولین فیلم منتشر شده در دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی، فیلم Man of Steel یا همان مرد پولادین است. این فیلم، ماجراهای پیدایش ابرقهرمانی بسیار قدرتمند و نیمه‌خدا را به تصویر می‌کشد که بعدها از سوی مردم نام سوپرمن را به خود می‌گیرد. پیش از این هم فیلم‌های متعددی با اقتباس از کمیک های دی‌سی و تحت محوریت شخصیت سوپرمن ساخته شده بودند اما دی‌سی به طور کامل در ساخت هیچ یک از آنها دخالت نداشت و آنطور که باید، شاهد یک سوپرمن اصیل و ساخته شده توسط دی‌سی نبودیم. از همین رو فیلم Man of Steel در واقع ریبوتی برای شخصیت سوپرمن در دنیای سینما به حساب می‌آید که باری دیگر داستانِ به دنیا آمدنش تا تبدیل شدنش به منجیِ زمینیان را به طور کامل روایت می‌کند. فیلم Man of Steel که توسط زک اسنایدر کارگردانی شده بود و کریستوفر نولان هم به عنوان تهیه‌کننده در پروسه‌ی ساخت آن مشغول به کار بود، در اصل فیلم متوسط رو به بالایی است که از سوی طرفداران با استقبال بسیار خوبی همراه شد و حتی فروش قابل قبولی هم داشت. اما متاسفانه به دلیل چند ایراد (مهم و به‌حق) نتوانست نظر منتقدین را به خود جلب کند و با بازخوردهای منفی‌ از سوی آنها مواجه شد. عمده‌ترین بخش انتقادهایی که به فیلم Man of Steel وارد بود، مربوط به ارجاعات فیلم به روز موعود و منجی بشریت می‌شد. سازندگان می‌خواستند طی یک حرکت جاه‌طلبانه، سوپرمن را فراتر از یک ابرقهرمانِ کمیکی به تصویر بکشند و به نوعی آن را به عنوان منجی بشریت و مسیحای روز موعود به نمایش می‌گذاشتند. علاوه بر نقل‌قول‌های بین مردم و کاراکترهای مختلف که اشارات صریحی به مسیح بودنِ سوپرمن داشت، در قسمت‌های زیادی از فیلم شاهد اشاره‌ی مستقیم سازندگان به این موضوع بودیم. از خلق استعاره‌ای از پدر، پسر و روح‌القدس توسط کلارک، پدرش و نمونه‌ی دیجیتالی پدرش گرفته تا شباهت‌های اخلاقی و شخصیتی کلارک (سوپرمن) به خود شخص مسیح. به طور کلی فیلم Man of Steel جدا از برخی سیاست‌های اشتباه سازندگان که موجب بدرفتاری شدید منتقدین با فیلم شد، فیلم بسیار خوبی است و قطعا برای طرفداران این ابرقهرمان بسیار قدرتمند و اسطوره، ارزش زیادی دارد. این فیلم که با بودجه‌ی 225 میلیون دلاری تولید شده بود، توانست در گیشه بیش از 690 میلیون دلار بفروشد و از این نظر تاحدودی فیلم موفقی به حساب بیاید.

bbf8f5af0d57ba4ce1d631cda35136e520df4c37کاور رسمی فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice

  Batman V Superman: Dawn of Justice - 2016

پس از اکران فیلم Man of Steel، تمامی طرفداران دی‌سی که شیوه‌ی کار دنیای سینمایی مارول را دیده بودند، انتظار اکران حداقل یک فیلم در سال را از دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی داشتند. اما اکران فیلم بعدی دی‌سی به سه سال بعد از فیلم Man of Steel موکول شد و نوبت به یکی از جنجالی‌ترین فیلم های سینمایی ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما رسید. فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice اولین فیلمی در تاریخ سینما بود که در آن سوپرمن و بتمن در یک فیلم حضور داشتند. علاوه بر این، دیگر نکته‌ جالب در رابطه با آن، به تصویر کشیدن مبارزه‌ی این دو ابرقهرمان بسیار محبوب در فیلم Batman V Superman بود. داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که بتمن، یکی از دوستان نزدیکش را در حادثه‌ی مربوط به مبارزه‌ی سوپرمن و کاپیتان زاد (در فیلم Man of Steel) از دست داده و سوپرمن را مقصر این اتفاق می‌داند. بتمن قصد دارد با به دست آوردن سنگ کریپتونایت که تنها راه نابود کردن سوپرمن است، او را از میان بردارد و به کام مرگ برساند. سوپرمن هم که هم‌اکنون در قالب شخصیت غیرابرقهرمانی‌اش به عنوان کلارک در یک اداره‌ی روزنامه‌نگاری مشغول به کار است، از فعالیت های بتمن آگاه می‌شود و نسبت به مقابله با او اقدام می‌کند. از طرفی هم در این بین افرادی مثل لکس لوتر هستند که در صدد داغ‌تر کردن تنور دعوای بین بتمن و سوپرمن درآمده‌اند و می‌خواهند هرچه زودتر این دو غولِ ابرقهرمان را به جان یکدیگر بیندازند. فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice اولین فیلمی بود که در آن نمونه‌ی سینمایی ابرقهرمانان مطرحی مثل زن شگفت‌انگیز، سایبورگ و آکوامن را مشاهده کردیم. این فیلم در ساده‌ترین تعریف، فاجعه‌ی‌ بزرگی بود که تمامی طرفداران را از دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی ناامید کرد. در یک نگاه کلی، فیلم Batman V Superman به جز جلوه‌های ویژه‌ی بسیار خوب و باکیفیت، در زمینه‌های دیگر مثل یک فیلمنامه‌ قابل قبول، ضرباهنگ رضایت بخش و خیلی موارد دیگر، با شکست بزرگی مواجه شد که حسابی دی‌سی را در تلاش برای جبران کردن آن به زحمت انداخت. اینگونه شد که همه‌ی نگاه‌ها به پروژه‌ی بعدی دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی جلب شد. یعنی فیلم بسیار مورد انتظار Suicide Squad! البته شایان به ذکر است که فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice از نظر اقتصادی به هیچ وجه یک شکست برای دی‌سی به حساب نمی‌آید و در مجموع فروش بیش از 873 میلیون دلاری‌اش در گیشه، آن را به یکی از پرفروش‌ترین فیلم های ابرقهرمانی تبدیل کرده است.

Suicide Squad Posterکاور رسمی فیلم Sucide Squad

Suicide Squad - 2016

و اما هم‌اینک، مورد انتظارترین فیلم سینمایی در دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی که با موفقیت به اکران رسید و فروش بسیار زیادی را هم به همراه داشت. این فیلم که Suicide Squad نام دارد، حتی تماشای تریلر‌هایش هم بسیار لذت‌بخش بود و انتظار برای اکرانش را خیلی سخت می‌کرد. تریلرهایی که جوکر جدید سینما را به نمایش می‌گذاشتند و وعده‌ی دیدار دوباره با این دلقک مجنون را می‌دادند. فیلم Suicide Squad در واقع یکی از خفن‌ترین فیلم‌های دی‌سی است که می‌توان آن را به عنوان لیگ عدالت (Justice League تیمی تشکیل شده از ابرقهرمانان برتر دی‌سی اعم از بتمن، سوپرمن و ...) از آنتاگونیست‌های مطرح دی‌سی به حساب آورد. داستان فیلم حوادث مربوط به بازگشت یک ساحره‌ی باستانی قدرتمند از دل تاریخ به زمین را به نمایش می‌گذاشت و در وهله‌ی اول شباهت‌های زیادی به سری فیلم‌های مومیایی داشت. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که یک مامور عالی‌رتبه‌ اطلاعات به نام آماندا والر، تیمی بسیار قدرتمند و کشنده از خطرناکترین جنایتکاران شهر تشکیل می‌دهد که به کمک آن، با تهدید بزرگی که شهر و در راس آن تمام جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داده، مقابله کند. این تیم متشکل است از: یک دیوانه‌ی تمام عیار به نام هارلی کویین با بازی تماشایی و تحسین‌برانگیز مارگارت رابی، آدم‌کش حرفه‌ای و استاد استفاده از تفنگ‌ها یعنی ددشات، اِل دیابلو که در گذشته گنگستر بوده و خاطرات بسیار تلخی در ذهن دارد، یک دزد زبده و کارکشته به نام کاپیتان بومرنگ، یک هیولای کریه‌المنظر و وحشتناک به نام کیلر کراک و همچنین اسلیپنات که یک مزدور و مبارزی حرفه‌ای است. مهم‌ترین ضربه‌ای که در جهت تضعیف فیلم به Suicide Squad وارد شد، از سوی خود سازندگان آن بود که تمرکز بسیار زیادی روی تبلیغات جوکر در این فیلم کرده بودند. اینطور که از نمایش‌های فیلم و پوسترهای مختلف آن پیدا بود، به نظر می‌رسید که جوکر شخصیت اصلی فیلم باشد ولی در طول فیلم فقط در سه سکانس کوتاه آن را مشاهده کنیم! هنگامی که طرفداران فیلم Suicide Squad که به عشق جوکر جدید (جرد لتو، ستاره‌ی سبک راک نقش این کارکتر را بازی کرده بود) به سراغ تماشای آن رفته بودند و با عدم حضور آنچنانی و بسیار محدود جوکر در فیلم مواجه شدند، دی‌سی را زیر بار انتقاد گرفتند و حسابی از این سیاست غیرحرفه‌ای آن گله کردند. هرچند به طور کلی فیلم Suicide Squad که با بودجه‌ی 175 میلیون دلار تولید شده بود، توانست بیش از 745 میلیون دلار در گیشه بفروشد و به یکی از فیلم های پرفروش دی‌سی تبدیل شود.

wonder woman 2017 poster 2 by camw1n dbal2xmکاور رسمی فیلم Wonder Woman

Wonder Woman - 2017

سرانجام نوبت به بهترین فیلم دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی، یعنی فیلم Wonder Woman می‌رسد. اثری که توانست پس از انتظار فراوان طرفدارانش، با موفقیت به اکران برسد و پس از روانه کردن سود بسیار کلان به جیب دی‌سی، به یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی سینما تبدیل شود که تا به امروز چند رکورد جدید را در زمینه‌های مختلف به نام خود ثبت کرده است. برای مثال فیلم Wonder Woman توانست لقب پرفروش‌ترین فیلم مستقل یک ابرقهرمان را از فیلم Spider-Man بگیرد و با فروشی نزدیک به 1 میلیارد دلار، به پرفروش‌ترین فیلم ساخته شده بر اساس یک ابرقهرمان تبدیل شود. علاوه بر این، فیلم Wonder Woman اولین فیلم سینمایی در تاریخ سینما بود که با محوریت یک ابرقهرمان زن روایت می‌شود. واندر وُمن (زن شگفت‌انگیز)، یکی از ابرقهرمانان بسیار قدرتمند و صدالبته محبوب و پرطرفدار کمیک‌های دی‌سی است که توانست لقب بهترین فیلم دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی تا به امروز را از آنِ خود کند. داستان فیلم Wonder Woman به طور کامل، فلش‌بکی به گذشته‌ی بسیار دور واندر وُمن است و ماجرای مبارزه‌اش با خدای جنگ در جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد. استیو ترور، سربازی اطلاعاتی است که به طور اتفاقی ناگهان وارد جزیره‌ی افسانه‌ای آمازون‌ها (محل تولد زن شگفت‌انگیز) می‌شود و به آنها خبر از جنگ بزرگی می‌دهد که تمام دنیای بیرون را در بر گرفته و روزانه مردم بی‌گناه و زن‌ها و کودکان معصوم در آن بی‌دلیل کشته می‌شوند. از همین رو دیانا (همان زن شگفت‌انگیز) تصمیم می‌گیرد که با استیو به خط مقدم جنگ برود تا طی این عظیمت، آرس، خدای جنگی را که دیانا مطمئن است این جنگ را به راه انداخته، پیدا کند و به کام مرگ برساند. شیمی بین دیانا و استیو، از جمله نقاط قوت فیلم Wonder Woman است که در یک آن، بار احساسی و کمدی فیلم را به دوش می‌کشد. از طرفی هم سکانس‌های خشن و بی‌رحم جنگ جهانی و مبارزات حماسی زن شگفت‌انگیز با وجود جلوه‌های ویژه‌ی بسیار جذاب و نسبتا بی‌نقص فیلم Wonder Woman، آن را به یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تبدیل کرده است و امید طرفداران را به طور کامل باری دیگر به دی‌سی جلب می‌کند.

Justice League teaser posterکاور رسمی فیلم Justice League

Justice League - 2017

و اما نوبتی هم که باشد، نوبتِ بزرگترین و مورد انتظارترین کراس‌اُور دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی می‌رسد. کراس‌اُوری که طرفداران دی‌سی از همان روز اولی که خبر ساخت فیلم Man of Steel اعلام شد، انتظارش را می‌کشیدند و هم‌اکنون نوبت اکرانش رسیده است. این کراس‌اُور که Justice League نام دارد، به نوعی نقش The Avengers مارول را برای دی‌سی ایفا می‌کند. مهم‌ترین و محبوب‌ترین ابرقهرمانان دی‌سی برای حضور در فیلم Justice League برنامه‌ریزی شده بودند و در نتیجه این اتفاق هم افتاد. بتمن، زن شگفت‌انگیز، آکوامن، سایبورگ، فلش و همچنین سوپرمن که این بار نسبت به قبل کمتر در کانون توجه قرار دارد، از جمله ابرقهرمانانی هستند که در فیلم Justice League حضور دارند و با یکدیگر یک تیم قدرتمند به نام لیگ عدالت (Justice League) را تشکیل داده‌اند و به اتفاق هم به مقابله با تهدیدهای بزرگی که کره‌ی زمین و ساکنین آن را مورد خطر قرار داده است، می‌پردازند. داستان فیلم درست بعد از حوادث فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice روایت می‌شود. جایی که سوپرمن ظاهرا به قتل رسیده و زنده بودنش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بتمن هم تصمیم می‌گیرد به همراه زن شگفت‌انگیز، به مقابله با تهدید جدیدی بپردازند که توسط استفن ولف – که درحال بهره‌مندی از سه جعبه‌ی مادر است – بر علیه زمین ایجاد شده است. در این میان، بتمن تصمیم می‌گیرد که از کمک سه مبارز قدرتمند دیگر هم استفاده کند و از همین رو به سراغ آکوامن، سایبورگ و فلش می‌رود. به همین روال، اولین نمونه‌ی لیگ عدالت تشکیل می‌شود که بعدها سوپرمن و مبارز گرین لنترن (فانوس سبز) هم به آن اضافه می‌شوند. فیلم Justice League شاید مثل همیشه از ایرادات ریز و درشتی برخوردار باشد، اما به هرحال فروش بسیار زیادش و استقبال خوب طرفداران از آن، قطعا امری ثابت شده و غیرقابل انکار است. مدتی قبل اعلام شد که فیلم Justice League ضعیف‌ترین مقدمه میان فیلم های ابرقهرمانی دی‌سی را، طبق بررسی‌های انجام شده در سینماهای آمریکای شمالی دارد. این فیلم بیشترین مقدار بودجه در دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی را به خود اختصاص داده و با بودجه‌ای 300 میلیون دلاری تولید شده که علاوه بر دی‌سی، به طور کلی رقم بسیار بزرگی برای بودجه‌ی تولید یک فیلم به حساب می‌آید. هنوز هم به طور قطعی آمار مربوط به فروش فیلم Justice League در گیشه اعلام نشده‌اند و باید مدت زمان بیشتری تا به پایان رسیدن اکران این فیلم در سینما و انتشار نسخه‌های فیزیکی و بلوری آن صبر کنیم.

aquaman movie posterبه لطف جیسون موموآ، شاهد یک آکوامنِ خشن و اصیل در فیلم Aquaman خواهیم بود

به طور کلی دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی طی این 7 سالی که موفق به اکران پنج فیلم سینمایی شده، مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده و چالش‌های بزرگی را پشت سر گذاشته. علاوه بر این پنج فیلمی که تا به امروز به اکران رسیده‌اند، چهار فیلم سینمایی دیگر هم برای اکران در سال‌های پیش رو در دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی برنامه‌ریزی شده‌اند. فیلم Aquaman، یکی از این فیلم های مورد انتظار است که تا به امروز اخبار و اطلاعات متعددی هم از آن منتشر شده‌اند. جیسون موموآ، در فیلم Aquaman (و همچنین فیلم Justice League) چهره‌ی بسیار جالب و جذابی را از آکوامن (دورگه‌ای که پادشاه سرزمین غرق شده‌ آتلانتیس است) به نمایش گذاشته است و حتی پیش از اکران فیلم Aquaman، طرفداران بسیار زیادی را برای خود دست و پا کرده. این فیلم برای اکران در تاریخ 21 دسامبر سال 2018 میلادی، مصادف با 30 آذر سال 1397 برنامه‌ریزی شده است و زمان زیادی را باید تا اکران آن صبر کنیم. فیلم Shazam هم یکی دیگر از فیلم‌های مورد انتظار دنیای توسعه‌یافته‌ دی‌سی است که خبر تولیدش به تازگی رسما اعلام شد و اکران آن برای تاریخ 5 آوریل سال 2019 میلادی، مصادف با 16 فروردین سال 1398، برنامه‌ریزی شده است. دو فیلم Cyborg که فیلمی مستقل با محوریت شخصیت سایبورگ است و فیلم Green Lantern Corps که روایتی جدید بر ماجراهای سپاه فانوس سبز است، به ترتیب در تاریخ‌های 3 آوریل سال 2020 میلادی، مصادف با 15 فروردین سال 1399 خورشیدی و 24 ژولای 2020 میلادی، مصادف با 4 تیر 1399 خورشیدی، به اکران خواهند رسید.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.