نویسنده: محمدجواد فرج الهی یکشنبه، 12 آذر 1396
ساعت 12:56

مراسم بی رحم The Game Awards

0 از 5

 تابه‌حال کدام فرنچایزهای بزرگ در مراسم The Game Awards نتوانسته‌اند GOTY شوند؟

مراسم The Game Awards تا چند روز دیگر برگزار می‌شود و هر چه به زمان برگزاری آن نزدیک‌تر می‌شویم، تب و تاب‌ها نیز بالاتر می‌رود. امروز در بازی‌مگ می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام فرنچایزهای بزرگ تابه‌حال GOTY یا «بازی سال» نشده‌اند.  بعضی از این فرنچایزها به دلیل عرضه در زمان نامناسب و همزمانی با عنوان‌های بزرگ دیگر GOTY نشده‌اند؛ بعضی هم با وجود فوق‌العاده بودن‌شان توسط منتقدان و برگزارکنندگان مراسم نادیده گرفته شدند. خلاصه ما می‌خواهیم با این لیست کاری کنیم تا خون گریه کنید و بر مراسم TGA به‌خاطر بی‌انصافی لعنت بفرستید!

نکته: ما علاوه بر The Game Awards، مراسمی که قبل از آن تحت نام Spike Video Game Awards برگزار می‌شد را هم در نظر گرفتیم چراکه کارکرد هر دو مراسم یکی بوده و تهیه‌کننده آن‌ها نیز یک نفر است و به نوعی مراسم TGA، جانشین معنوی Spike است.

Metal Gear Solid

سری متال گیر با وجود آن که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گفته‌ و جوایز بسیار زیادی هم از مراسم‌های مختلف کسب کرده است اما هیچگاه در The Game Awards نتوانست «بازی سال» شود. امروزه بر کسی پوشیده نیست که سری متال گیر بنیان گذار سبک مخفی بوده و هر بازی مخفی کاری، اصالت و ریشه‌ی خود را به متال گیر مدیون است. این مجموعه میلیون‌ها نسخه فروش داشته‌است، امتیازات فوق‌العاده دریافت کرده و طرفداران زیادی هم بدست آورده‌است. طرفداران متعصبی که زمانی کوجیما را به دلیل نساختن «متال گیر سالید 4» به مرگ تهدید کردند! باوجود چنین بازخوردهای خوب و مثبتی (!) چرا نباید برای یک بار هم که شده، یک نسخه از این سری را به عنوان برترین بازی سال معرفی کنند؟ مگر متال گیر چه چیزی کمتر از سایر عناوین GOTY دارد؟

Metal Gear Solid Series

امسال سری متال گیر 30 ساله شد ولی همچنان یک جایزه گوتی نبرده‌است!

Fallout

امکان دارد جایی از بازی‌های برتر نقش آفرینی نام برد ولی از سری فالوت حرفی به میان نیاید؟ آیا می‌توان فضا و اتمسفر خاص فالوت را نادیده گرفت؟ فالوت از آن دسته بازی‌هایی است که «خاص» نامیده می‌شود. منظور من از کلمه «خاص» این است که این بازی‌ها تک هستند و مشابه آن را در صنعت گیم سراغ نداریم. امروزه که 99 درصد عناوین نقش آفرینی یا در آینده دور و فضا یا در گذشته دور و به شکل فانتزی رقم می‌خورند، فالوت جزو عناوین معدودی است که در فضایی پسا آخرالزمانی جریان دارد و بسیار خاص است. البته باید گفت که «بازی سال» نشدن فالوت، تقصیر برادر بزرگ‌تر خود یعنی سری The Elder Scrolls است که تا‌به‌حال دو بار عنوان GOTY را به جیب زده و برادر کوچکترش را نادیده گرفته! بسیاری از منتقدان برای آن که عدالت را مثلا رعایت کنند و به جناب «تاد هوارد» بیش از حد جایزه ندهند، سری «الدر» را نماینده او قرار داده‌اند. به این ترتیب فالوت به زیر سایه رفت و هیچگاه موفق به کسب عنوان «بازی سال» نشد.

Fallout Series

The Legend of Zelda

چی؟ زلدا؟ مگر می‌شود؟ این بازی که این همه جایزه گرفته و امتیازات فوق‌العاده داشته،‌ تابه‌حال «بازی سال» نشده است؟  باید بگویم بله. با وجود آن که سری زلدا ریشه‌ی تاریخی دارد و بازی‌های نقش آفرینی امروز را بنیان گذاری کرده و بازخوردهای مثبت زیادی داشته‌، حتی یک بازی از این سری GOTY نشده است. این نهایت بی‌انصافی و بی شرمی برگزارکنندگان و داوران TGA است. اصلا بگذارید اینطور بگویم که شرکت نینتندو با وجود همه‌ی بازی‌های شاهکاری که عرضه کرده، یک بار هم نتوانسته است عنوان GOTY را کسب کند.

خبر خوب این است امسال بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild نامزد برترین «بازی سال» شده است و با وجود رقبای قدرتمندی که دارد، به احتمال زیاد پس از سال‌ها به حق خود می‌رسد! اصلا اگر زلدا «بازی سال» نشود یعنی یک جای کار ایراد دارد و این باعث می‌شود کلاس کاری مراسم پایین بیاید نه بازی!

Zelda

امسال بازی Breath of The Wild بیشترین شانس را برای کسب عنوان «گوتی» دارد.

Souls Series

اگر قرار باشد بزگترین انقلاب و نوآوری بازی‌های رایانه‌ای را در 10 سال اخیر بگوییم، قطعا سری سولز بزرگ‌ترین تحول بازی‌های رایانه‌ای طی یک دهه اخیر بوده است. منظورم از سری سولز نه تنها آثار دارک سولز و دیمونز سولز است بلکه سایر کارهای استاد میازاکی از جمله Bloodborne را هم در بر می‌گیرد. اصلا یک نقطه قوت نسل هشتم بازی Bloodborne است! یعنی زمانی از من بپرسند یک پیشرفت و نکته مثبت نسل هشتم را بگو، Bloodborne را نام می‌برم! اما بگذریم ازبلادبورن چراکه صحبت ما در مورد سری سولز است. این سری در شرایطی پا به دنیای بازی‌های رایانه‌ای گذاشت که در آن هنگام تمام بازی‌ها ساده و آسان شده بودند و راهنمای آن‌ها همه چیز را مثل یک لقمه آماده در دهان گیمر می‌گذاشت. گیمرها مثل یک شیر نترس به دل دشمن می‌رفتند و بدون هیچ تاکتیک و برنامه‌ریزی، بازی را به پیش می‌بردند.  سری سولز در چنین شرایطی به وجود آمد و نه تنها رویه‌ی عادی بازی‌ها را تغییر داد بلکه می‌توان گفت که به نوعی یک سبک جدید را پایه گذاری کرد و بسیاری از بازی‌های نقش آفرینی دنباله روی سری سولز شدند و به تقلید از آن پرداختند. با تفاسیر آیا سری سولز با نوآوری‌ها و المان‌های جدیدی که به سبک نقش آفرینی اضافه کرد و یک بازنگری در این سبک انجام داد، لیاقت عنوان «بازی سال» را ندارد؟

Souls Series

Batman Arkham

فرنچایز بتمن ارکهام با وجود آن که نسبتا نوپاست ولی استودیوی راکستادی طی 3 نسخه‌ای که از این سری تابه‌حال عرضه کرده‌است، به خوبی نشان داد که می‌توان راه صدساله را در یک شب طی کرد و با بهره گیری ازعناصر خوب سایر بازی‌ها و ترکیب آن با نوآوری‌های خود، یک شاهکاری به یاد ماندنی خلاق نمود. محیط سندباکس و داستان فوق العاده، مبارزات نفس گیر که با سیستمی جدید پایه گذاری شده بود، مخفی کاری هیجان انگیز و کات سین های زیبا و طراحی بسیار خوب شهر گاتهام همه و همه به دست هم داد تا سری بتمن ارکهام به یک فرنچایز شاهکار تبدیل شود که متاسفانه هیچگاه شانس کسب «بازی سال» را نداشت. این شانس بد به خاطر هم‌زمانی آن با بازی های بزرگ بود و شاید اگر Batman Arkham City به جای سال 2011 یک سال بعد منتشر میشد، مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت و عنوان  GOTY را کسب می کرد. حتی Batman Arkham Knight هم نتوانست از این شانس بد نجات پیدا کند و درست در سالی که شاهکاری‌های بزرگ دیگری مثل فانتوم پین عرضه شدند، منتشر شد. سری بتمن آرکهام با وجود آنکه خیلی زود به پایان راه خود رسید و نتوانست حقش را بگیرد، اما در قلب و ذهن ما تا سال‌ها باقی خواهد ماند و هرگاه قرار باشد موفق‌ترین بازی اقتباسی از کمیک‌ها را نام ببریم، برترین بازی‌های جهان باز را لیست کنیم و یا بهترین عناوین اکشن ماجراجویی را بازگو کنیم، یادمان باشد که خط اول نام بتمن را بنویسم.

batman arkham trilogy

در مراسم امسال، یک بتمن جدید معرفی می‌شود یا یک سوپرمن؟

در پایان باید بگویم که فرنچایزهای زیاد دیگری هم مثل سری Call of Duty ،Metroid، God of War، Mario، Halo، Civilization بودند که به خاطر سبک‌شان از آن‌ها صرف نظر کردیم اما مطمئنا هر کدام از این عناوین لیاقت GOTY را دارند. اگر امثال بازی‌های The Walking Dead و Overwatch توانسته‌اند «بازی سال» شوند، چرا این‌ها نتوانند؟

ممنون از اینکه مقاله را دنبال کردید. نظر شما چیست؟ کدام فرنچایز لیاقت GOTY را داشته اما به آن نرسیده است؟

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.