تیم تحریریه بازی‌مگ شنبه، 16 تیر 1397
ساعت 00:15

گزارش روز دوم برگزاری رویداد TGC 2018 مطلب ویژه

تعداد بازدید: 85
5 از 5

دومین روز از رویداد TGC 2018 در حالی آغاز شد که سخنران های جدید کنفرانس های تخصصی خود را در پنج حوزه Tech ،Art ،Design ،Business و Production ارائه کردند.

IMG 20180707 000504

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی امروز ظهر از TGC2018 بازدید کرد و با تعداد زیادی از بازی‌سازان و غرفه‌داران حاضر در این رویداد به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از این رویداد در جمع خبرنگاران گفت: «بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوولیت حوزه بازی‌های رایانه‌ای برعهده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است. با این حال برنامه‌هایی برای هماهنگی بیشتر با وزارتخانه‌های مختلف در این حوزه داریم».

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری یک نمایشگاه عمومی در کنار رویداد TGC وجود دارد گفت: «هدف‌گذاری TGC انتقال و تبادل دانش و فرصت‌سازی برای حضور بازی‌های ایرانی در بازارهای خارجی است.  این رویداد هنوز نوپا محسوب می‌شود و باید برای تکامل و تقویت آن با همراهی فعالان این حوزه، کار کارشناسی صورت گیرد. ما نیز حتما نظر بازی‌سازان را در این خصوص جویا می‌شویم».

وی با بیان این که برای رشد صنعت بازی‌سازی نیازمند فعالیت و همراهی و هماهنگی همه بازیگران این عرصه هستیم گفت: «با این حال هر رویدادی با یک هدف مشخص تعریف می‌شود و با توجه به این هدف ممکن است شاهد حضور یک مجموعه در یک رویداد باشیم یا نه. اما این موضوع نافی ارزش‌ها و تلاش‌های آن مجموعه در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نیست».

صالحی در پاسخ به اثر تحریم‌ها بر TGC گفت: «هنوز خیلی از مسایل در حد گمانه‌زنی است. با این حال ما تلاش می‌کنیم از رویداد TGC صیانت کرده تا حداقل ضربه احتمالی را ببیند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دو حوزه تبلیغات و رسانه باید به کمک صنعت بازی بیایند گفت: «خوشبختانه در TGC دیدم که چند مجموعه در حوزه تبلیغات در این صنعت فعال شده‌اند که می‌توانند کمک زیادی به بازی‌سازان انجام دهند».

وی ادامه داد: «رسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما هنوز به طور جدی به بازی‌های رایانه‌ای توجه نکرده‌اند که امیدواریم فعال شوند. درباره رسانه‌های تخصصی نیز این رسانه‌ها باید تقویت شود و در این راه می‌توان انتظار داشت مذاکراتی میان بنیاد ملی بازی‌ها و معاونت مطبوعاتی شکل بگیرد».

IMG 20180707 004048

 علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مازنی نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از غرفه های نمایشگاه، از تلاش مجلس برای رفع چالش‌های موجود در صنعت بازی‌های رایانه‌ای خبر داد.

 مازنی گفت: «صنعت بازی نوعی از سرگرمی است که اقتصاد، آموزش و فرهنگ را در خود شامل می‌شود و هم اکنون به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در جهان تبدیل شده است. به لحاظ فرهنگی و آموزشی نیز هر جامعه‌ای می‌تواند فرهنگ عمومی و ملی و حتی روابط بین‌الملل خود را از طریق بازی‌های کامپیوتری تعریف کند. اگر برای سرگرمی و نشاط مردم اهمیت قائل شویم، صنعت بازی‌های رایانه‌ای یکی از فرصت‌هایی است که باید به آن توجه کنیم».

نماینده مردم تهران برگزاری دومین دوره از همایش بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای را حرکت مفید و ارزشمندی خواند و اظهار داشت که چنین رویدادی به اطلاع‌رسانی وسیع‌تری نیاز دارد.

وی افزود: «برگزاری این رخداد در مرکز همایش‌های صدا و سیما باید به عنوان فرصتی برای معرفی این همایش در رسانه ملی و آشنایی هرچه بیشتر دولت، نمایندگان مجلس، مقامات ارشد کشور و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با ظرفیت‌های موجود در این حوزه تلقی شود».

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نقش نمایندگان ملت در پیشبرد صنعت بومی بازی‌های رایانه‌ای گفت: برخلاف باور عموم، کمیسیون فرهنگی مجلس رابطه‌ای با اقتصاد ندارد و بسیاری از مسائل این حوزه از جمله گردشگری، صنایع دستی و فضای مجازی با اقتصاد و کسب و کار در ارتباط است.

مازنی با اشاره به اولویت ویژه مجلس برای توسعه صنعت بازی گفت: «انتظار ما از دست‌اندرکاران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز ملی فضای مجازی این است که به‌طور دقیق اولویت‌های خود را برای نمایندگان تشریح کنند. امیدواریم در فرصتی که تا پایان مجلس دهم باقیست بتوانیم گامی اساسی برای رفع موانع اقتصادی و قانونی در راه توسعه این صنعت برداریم».

IMG 20180707 000821

در انتها و پس از به پایان رسیدن کنفرانس های تخصصی نوبت به مراسم اختتامیه و اهدای جوایز گیمستان شد. 

گیمیستان نام منطقه‌ای فرضی است که در آن 33 کشور آسیایی و آفریقایی، از هند و مراکش تا قزاقستان و یمن و همچنین کشورهای مانند ترکیه و مصر در آن حضور دارند. ویژگی این کشورها این است که تیم‌های جوان و خلاق بازی‌ساز در آنجا حضور داشته و صنعت بازی‌های ویدئویی در این منطقه در حال رشد است. بیش از 2 میلیارد نفر در این منطقه زندگی کرده و 40 درصد آن‌ها روزانه به بازی کردن می‌پردازند.

در نخستین دوره این رویداد 90 بازی از 9 کشور جهان به رقابت پرداختند که شامل 65 بازی موبایلی و 25 بازی در کنسول PC می‌شد. نامزد‌های گیمیستان یک ماه پیش از مراسم معرفی شدند و به آنها فرصت داده شد در نخستین روز رویداد TGC، بازی‌های خود را به بیش از 20 ناشر بین‌المللی و سرمایه‌گذاران و ناشران داخلی معرفی کنند.

اسامی برندگان این دوره را ملاحظه می‌کنید:

در بخش موبایل

بهترین بازی بصری: Pa Pa Land: Heads Escape

خلاقانه‌ترین بازی: O

بهترین بازی: Pa Pa Land: Heads Escape

بهترین بازی از نگاه مردم: Anahita

در بخش PC:

بهترین بازی بصری: Filliping Filip

خلاقانه‌ترین بازی: Woodfarer

بهترین بازی: Filliping Filip

تیم تحریریه بازی‌مگ | مراسم و رویدادها | 06/07/2018
محتوای بیشتر در این بخش: « گزارش روز اول برگزاری رویداد TGC 2018
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید