نویسنده: اشکان فرجادی دوشنبه، 12 تیر 1396
ساعت 14:55

معرفی کمپانی Ubisoft

4 از 5

معرفی ubisoft یکی از بزرگترین ناشران و کمپانی‌های بازی‌سازی حال حاضر

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از دیدن اخبار انتشار یک عنوان جنجالی در ماه‌های آینده به شدت هیجان زده شده باشید. ولی بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید چه شرکتی قرار هست تا این عنوان رو عرضه کنه، حس هیجانی که داشتید تبدیل به حس نگرانی بشه! برای من اخبار مربوط به Ubisoft ، همیشه این حس رو به همراه داره.

یوبیسافت ، شرکتی که همیشه سعی داشته دو فاکتور مهم کیفیت و کمیت رو با هم و کنار هم حفظ کنه که البته در این زمینه گاهی موفق شده و گاهی هم شکست خورده. از کارهای به نام این شرکت می‌شه به عناوینی مثل Assassin’s Creed ، Far Cry 2 ، Just Dance 3 ، Prince of Persia ، Tom Clancy’s و بازی محبوب من Rayman اشاره کرد.

تاریخچه Ubisoft

در مارچ 1986 ، پنج برادر از خانواده گیلموت (Guillemot) شرکتی رو به اسم Ubi Soft ( به فاصله بین دو کلمه دقت کنید چون بعدها به Ubisoft تغییر پیدا می‌کنه ) در یکی از شهرهای کوچک فرانسه تاسیس کردند.

برادر بزرگتر که در حال حاضر مدیر ارشد یوبیسافت هم هست، شروع به عقد قرارداد با شرکت هایی مثل Electronic Arts ، Sierra On-Line و MicroProse برای گرفتن امتیاز انتشار بازی های شرکت های نامبرده در فرانسه کرد. در کمتر از یک دهه یوبیسافت این مارکت رو در کشورهای دیگری مثل آمریکا ، انگلیس و آلمان نیز گسترش داد. جالب اینجاست که این پنج برادر هیچ رویایی در زمینه ساخت و توسعه بازی نداشتند و تنها رویای اونها کسب درآمد بود. اونها از یک دفتر کوچک شروع کردند و تا سال 1993 به بزرگترین ناشر بازی های کامپیوتری در فرانسه تبدیل شدند.

پس از موفقیت چشمگیر در بازار کسب و کار مربوط به بازی های دیجیتالی، درسال 1994 تصمیم گرفتند که شرکت انحصاری خودشون رو در زمینه ساخت بازی پایه گذاری کنند (صرفاً چون به نظرشون این صنعت سود دهی بالایی داشت!). ولی این شرکت کوچک موفقیت چشمگیری بدست نیاورد و به همین دلیل مدیران توسعه قسمت های مربوط به ساخت بازی رو متوقف و اقدام به تاسیس شرکت های انتشاراتی بیشتری در شانگهای (1996) ، مونترال (1997) و میلان (1998) کردند. سال 2001 برای یوبیسافت سال خیلی خوبی بود چون باعث شد که اولین قدم موفق توسط این تیم در زمینه ساخت و توسعه بازی برداشته بشه.

درست زمانی که شرکتی به نام Gores Technology Group اعلام ورشکستگی کرد ، یوبیسافت در مزایده ای موفق شد امتیاز بازی هایی همچون Myst و Prince of Persia رو از شرکت نامبرده خریداری کنه. علاوه بر این در سال 2008 هم شرکت نام آشنای Atari حق امتیاز فرنچایز Driver رو با قیمتی بالغ بر 19 میلیون دلار به یوبیسافت واگذار کرد تا Ubisoft با خرید این فرنچایز صاحب یک عنوان با محبوبیتی جهانی بشه.

در سپتامبر 2003 این شرکت اعلام کرد که نام خود را به Ubisoft تغییر و لوگوی کنونی را به عنوان لوگوی اصلی انتخاب می‌کند. یوبیسافت تمام سودهای حاصله از درآمد نشر و ساخت بازی ها رو در زمینه گسترش تجهیزات بازی سازی سرمایه گذاری کرد تا وارد عرصه ی جدیدی از تولید بازی‌های کامپیوتری بشه. بازی های AAA ! از تجهیزاتی که استودیوهای بزرگ یوبیسافت به اونها مجهز هستند می‌شه به تجهیزات پیشرفته سینمایی و Motion Capture که شرکت هایی مثل Paramount امروزه برای ساخت فیلم ازشون استفاده می‌کنن اشاره کرد.

تمام این سرمایه گذاری ها و گسترش کسب و کار باعث ایجاد بیش از 10000 شغل در 34 شعبه در سراسر دنیا و افزایش ارزش شرکت تا 500 میلیون دلار شده. حالا که با تارخچه یوبیسافت آشنا شدیم، فکر می‌کنم وقت اون رسیده تا سری به شعبه ها و کارنامه اونها بزنیم.

یوبیسافت مونترآل

این شعبه همونطور که از اسمش پیداست در مونترآل کانادا واقع شده و وجود 2500 کارمند اون رو به یکی از بزرگترین شرکت های توسعه بازی تبدیل کرده. یوبیسافت مونترآل در سال 1997 تاسیس شد و از همون موقع به عنوان مرکز اصلی ساخت و توسعه بازی های شرکت اصلی یعنی یوبیسافت شناخته شد. اولین موفقیت چشمگیر برای اونها در سال 2002 با ساخت و انتشار بازی Tom Clancy’s Splinter Cell و بلافاصله در سال 2003 با عنوان محبوب و نام آشنای Prince of Persia : The Sands of Time رقم خورد. این استودیو در حال حاضر به خاطر ساخت بازی های درخشان دیگری مثل Tom Clancy’s Rainbow Six ، Far Cry ، Just Dance و Assassin’s Creed سودآورترین شعبه در بین 34 شعبه یوبیسافت لقب گرفته است.

یوبیسافت رومانی

Ubisoft Romania

این شعبه که در سال 1992 در شهر Bucharest رومانی افتتاح شد. از بهترین کارهای اونها می‌شه به Tom Clancy’s H.A.W.X و Tom Clancy’s H.A.W.X 2 اشاره کرد. این تیم همچنین عناوین نه چندان معروف دیگه ای مثل Chessmaster ، Blazing Angels و فرنچایز Silent Hunter رو روانه بازار کرد.

یوبیسافت پاریس

Ubisoft Paris

واقع در پاریس فرانسه و اولین مرکز یوبیسافت که در سال 1986 بنیان گذاری شد. بازی های Tom Clancy’s Ghost Recon ، Raving Rabbits و Just Dance از نمونه کارهای ممتاز این شرکت هستند. البته عنوان بسیار زیبا و محبوب Rayman نیز به طور مشترک توسط این شرکت و یوبیسافت مونتپیر ساخته شده است.

کارنامه Ubisoft

در سال 1991 یوبیسافت ساخت اولین عناوین انحصاری خود برای دو پلتفرم Amiga ، MS-DOS را شروع کرد و کم کم حوزه کاریش را بر روی تمام پلتفرم ها گسترش داد. شاید به جرات بتوان گفت که متاسفانه مدیران این شرکت بیشتر بر روی افزایش تعداد بازی های منتشر شده در سال تمرکز کرده بودند و همین امر باعث شد تا فاکتور کیفیت رو فدای کمیت بکنند. اگر به کارنامه شرکت های موفق نگاهی بیاندازیم کاملا این موضوع که کیفیت حرف اول را در تولید محتوای دیجیتال می‌زند، برای ما روشن خواهد شد. به طور مثال Bethesda ، همیشه بر روی سبک دنیای باز و نقش آفرینی تمرکز داشته و فقط مسئولیت انتشار بازی های متفاوتی از قبیل The Evil Within و DOOM را به عهده گرفته و نقشی در ساخت اونها نداشته است. همین روال برای Activison ، EA ، Square Enix و ... قابل مشاهدست. این اشتباه رفته رفته باعث شد تا یوبیسافت جهت گسترش حوزه کاری خودش مجبور به جذب نیرو های نه چندان متخصص و در نتیجه ساخت و توسعه بازی های کم کیفیت بشود. اشتباهی که تا به امروز شاهد اون هستیم و می‌بینیم که نمودار محبوبیت یوبیسافت متاسفانه سیر نزولی گرفته است. البته یوبیسافت یک شرکت سرتاسر اشتباه نبوده و در کارنامه‌ی این کمپانی نقاط درخشانی هم به چشم می‌خورد.

Prince of Persia: Sands of Time آغاز آشتی مردم با UbiSoft

فکر می‌کنم همه‌ی ما با این عنوان خاطره داشته باشیم. عنوانی که در اولین لحظات تجربه کردنش سر از پا نمی‌شناختیم. شمشیر، موجودات افسانه ای، حرکات پارکور، گرافیک خوب و از همه مهمتر نام پرنس ایرانی ! توسعه شاهزاده ایرانی در نیمه دوم سال 2001 بعد از اینکه یوبیسافت موفق شد امتیاز اون رو از یک شرکت ورشکست شده خریداری کنه شروع شد. جالبه بدونید که اونقدر کارکنان یوبیسافت در زمینه ساخت و توسعه بازی کم تجربه بودند که از سازنده عنوان اصلی یعنی Jordan Mechner کمک گرفتند. همین موضوع باعث شد که ایشون به عنوان طراح ارشد و نویسنده این فرنچایز در یوبیسافت استخدام بشه. طولی نکشید که آقای Mechner تحت تاثیر پتانسیل اعضای تیم 65 نفره اش، تصمیم گرفت اسم PoP Team رو برای خودشون انتخاب کنه. خیلی زود این تیم به یکی از بهترین تیم های فعال در یوبیسافت مونترآل تبدیل شد. بعد از انتخاب نام The Sands of Time اونها تصمیم گرفتند که بازی رو بر اساس چهار مکانیزم اصلی پایه ریزی کنن : " یکتایی زمان و مکان " ، " حرکات آکروباتیک " ، " مبارزه " و مهمتر از همه " برگرداندن زمان " که استفاده از اون همه رو به وجد میاورد ! نهایتاً بازی در اکتبر سال 2003 منتشر شد و مورد استقبال کم نظیر منقدین قرار گرفت و تا اواسط سال 2004 موفق شد بالغ بر 14 میلیون نسخه در سرار جهان بفروش برسونه. این بازخوردها برای مالکین و کارکنان یوبیسافت تازه بود و باعث ایجاد انگیره و دلگرمی برای کار بر روی پروژه های بهتر شد.

Rayman شاهکاری دیگر از یوبیسافت

به طور قطع همه ی شما اسم این بازی را شنیده اید و حداقل یک بار ان را بازی کرده اید (اگر نکرده اید حتما این بازی رو تجربه کنید!!) اولین شماره از این سری در سال 1995 ارائه شد و استقبال منتقدین و گیمرها از این عنوان باعث شد تا عناوین متعدد زیادی برا اون روانه بازار بشه. سازندگان تصمیم بر این گرفتند که حس شوخ طبعی رو اصلی ترین عنصر برای سری Rayman قرار بدهند. موسیقی ، گرافیک و گیم پلی سبک آرکید بقدری خوب و سرگرم کننده بود که تمام شک و شبه هایی در این مورد که آیا تیم یوبیسافت می‌توانستند از پس این سبک متفاوت بر بیاند رو برطرف کرد. نکته جالب اینجاست که ساخت Rayman Origins به این خاطر که با موتور انحصاری UbiArt Framework پیاده سازی شده بود اونقدر کم هزینه بود که حتی با فروش 50 هزار نسخه باز هم سود قابل توجهی رو برای یوبیسافت در برداشت. ( شخصا به بازی هائی که با UbiArt Framework ساخته می‌شن علاقه ی زیادی دارم و هنر و استعدادی که در این بازی‌ها بکار رفته رو تحسین می‌کنم. بدون اغراق Rayman Origins، Child of Light و Valiant Hearts: The Great War جزو بهترین بازی‌هائی هستند که تابحال تجربه کردم )

Assassin’s Creead ادامه ای بر موفقیت سبک Prince of Persia

ظاهرا شیرینی موفقیت بازی شاهزاده ایرانی حسابی به دهان یوبیسافت مزه کرده بود، به همین خاطر به Jade Raymond ماموریت داده شد تا ادامه ای بر سبک موفق شاهزاده بسازد اما بعد از کمی تحقیق تصمیم بر این شد تا کاراکتری کاملا جدید خلق شود. به تازگی دانشمندان به این کشف مهم دست یافته بودند که ژن انسان اطلاعاتی در رابطه با اجداد هر فرد را در خود ذخیره دارد. چه موضوعی بهتر از این ؟ایده ای که با بهره گیری از اتمسفر جنگ های صلیبی با خمیر مایه بهره وری از تکنولوژی و اکشن زیبا و دینامیک این بازی را به پرفروش ترین عنوان سال یوبیسافت تبدیل کرد و آغازی شد بر ظهور فرنچایز Assassin’s Creed .

نمی‌توان به طور قطع یوبیسافت را جزو موفق ترین شرکت های بازی سازی بحساب آورد. عرضه‌ی عناوین ناب و دسته اولی که متاسفانه به علت نبود تیم مجرب و متخصص باعث ناامیدی طرفداران شدند آنچنان در تولیدات این شرکت زیاد است که خواه ناخواه روز به روز منتقدین و گیمر ها را نسبت به محصولاتی با برند یوبیسافت دلسردتر می‌کند. عناوینی چون Watch Dogs و ادامه ی فرنچایز Assassin’s Creed از این قبیل هستند. با این وجود Yves Guillemot باید قدردان همان چند بازی موفقی باشد که باعث شدند امروزه شرکت Ubisoft ارزشی بالغ بر 561 میلیون یورو داشته باشد. در پایان باید به این مورد اشاره کنیم که بی اعتمادی به یوبیسافت دلیل قابل قبولی نیست تا به بازی هایی که توسط آنها ساخته می‌شود سری نزنیم.

Yves Guillemot

Yves Guillemot بهمراه اعظای یوبیسافت مونترال

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1395
    نظرها: 17
    تشکر: 13
    تشکرشده: 9
    کنسول‌های بازی:

    با سلام خدمت تیم خوب بازی مگ
    میخواستم بدونم این تیم چرا به مثل گذشته خوب و فعال عمل نمیکنه؟

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: dmirzaei8
    با سلام خدمت تیم خوب بازی مگ میخواستم بدونم این تیم چرا به مثل گذشته خوب و فعال عمل نمیکنه؟

    سلام بر شما دوست عزیز .
    ما تمام سعیمون روب رای تولید محتوای ارزشمند انجام میدیم . متاسفانه محدودیت هائی وجود دارن که روند رو کند و یا متوقف می کنن. کدوم بخش از فعالیت های سایت رو دنبال می کردید که الان بنظرتون مثل قبل فعال نیست ؟

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1395
    نظرها: 17
    تشکر: 13
    تشکرشده: 9
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    سلام بر شما دوست عزیز . ما تمام سعیمون روب رای تولید محتوای ارزشمند انجام میدیم . متاسفانه محدودیت هائی وجود دارن که روند رو کند و یا متوقف می کنن. کدوم بخش از فعالیت های سایت رو دنبال می کردید که الان بنظرتون مثل قبل فعال نیست ؟

    بنده همه قسمت های سایت رو دنبال میکنم به صورت کامل اما در حال حاضر بخش هایی مثل نقد و بررسی بازیها که به من کمک میکرد بازی بخرم خیلی وقته خبری ازش نیست
    بخش دومی که خیلی جذاب بود به اسم راهنمای بازیها که به صورت کلیپ تصویری بود من الان برای دیدن کلیپ راهنمای بازیها میرم یوتیوب و برای خوندن نقد و بررسی بازیها میرم توی سایتهای معتبر خارجی و این در صورتیه که طی دو ماه گذشته به لطف این سایت من سایتهای خارجی نمیرفتم
    با تشکر از شما بابت لطفی که در حق ما گیمرها دارید.

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: dmirzaei8
    بنده همه قسمت های سایت رو دنبال میکنم به صورت کامل اما در حال حاضر بخش هایی مثل نقد و بررسی بازیها که به من کمک میکرد بازی بخرم خیلی وقته خبری ازش نیست بخش دومی که خیلی جذاب بود به اسم راهنمای بازیها که به صورت کلیپ تصویری بود من الان برای دیدن کلیپ راهنمای بازیها میرم یوتیوب و برای خوندن نقد و بررسی بازیها میرم توی سایتهای معتبر خارجی و این در صورتیه که طی دو ماه گذشته به لطف این سایت من سایتهای خارجی نمیرفتم با تشکر از شما بابت لطفی که در حق ما گیمرها دارید.

    ممنون لطفی که به ما دارید. حتما سعی می کنیم فعالیت رو در این بخش ها بیشتر کنیم .

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.