نویسنده: سینا محمدی جمعه، 01 بهمن 1395
ساعت 19:30

کابوس های دوست داشتنی ! 10 بازی برتر در سبک ترسناک که خبری از آنها نیست

5 از 5

کابوس های دوست داشتنی ! با معرفی بازی Resident Evil VII و قول سازندگان در رابطه با برگرداندن آن به ریشه های سری , تصمیم به این گرفتیم تا 10 بازی برتر در این سبک که مشتاقیم ادامه پیدا کنند یا بازسازی شوند را مورد بررسی قرار دهیم . بازی هایی که در سکوت خبری به سر می برند و در صورت بازگشت می توانند خیل عظیمی از طرفداران این سبک ( از جمله نگارنده ) را خوشحال کنند. این شما و این هم لیستی از برترین بازی های سبک Survival Horror

Obscure ps2 cover

10 - سری آبس کر ( ObsCure )

تاریخ انتشار اولین نسخه : 2004 و 2005 ( بسته به منطقه )
سازنده : Hydravision Entertainment
ناشر : DreamCatcher Interactive و MC2-Microids

با اینکه این بازی در زمان انتشارش توان رقابت با بزرگان این سبک را نداشت و زیر سایه آنها باقی ماند اما آنقدر خوب بود که ساخت دنباله ی آن را تضمین کند . کنترل 5 شخصیت مختلف ( ودر بازی دوم 6 شخصیت ) که هر کدام توانایی خاصی داشتند و در حل معما ها تاثیر گذار بودند به بازی رنگ ادونچر بخشیده بود تا ترکیبی متفاوت از اکشن و ادونچر خلق شود . ترکیبی که بی شباهت به Resident Evil Outbreak هم نبود و البته بازیبازان را بیشتر از Outbreak سرگرم نگه می داشت . هر چند در این بین مشکلاتی وجود داشت از جمله مشکل در کنترل دوربین بازی که  به سخت تر شدن مبارزات بازی دامن زده بود یا کمبود تنوع اسلحه ها که بازی را اسیر حلقه تکرار می کرد و بخش اکشن بازی را خسته کننده می نمود .

final exam artwork logo1

در سال 2013 شایعاتی مبنی بر ساخته شدن ریبوت این سری شنیده شد . استویدیوی Hydravision که نام خود را به Mighty Rock تغییر داده بود با بازخورد منفی ای که با معرفی این عنوان از سوی طرفداران روبرو شد نام بازی را از Obscure به Final Exam تغییر داد . نتیجه کار عنوانی Side Scrolling شد که هیچ گونه شباهتی با سری Obscure نداشت و چند شخصیتی بودن آن به طور واضحی از Obscure الگو برداری شده بود و به نوعی تقلیدی دو بعدی و البته اکشن از آن به حساب می آمد .

Siren Ps2 cover

9 - سری سایرن

تاریخ انتشار اولین نسخه : 2003 و 2004 (بسته به منطقه )
سازنده : Project Siren
ناشر : Sony Computer Entertainment

در نسل ششم کنسول PS2 میزبان بازی های Survival Horror متعددی بود که هر کدام شان استانداردهای جدیدی در سبک خود معرفی کردند و این سبک را به بلوغ رساندند . یکی از این بازی ها که متاسفانه نمرات کمی هم دریافت کرد سری Siren بود . این بازی که در اروپا با نام Forbidden Siren شناخته می شود ترکیبی بود از سری Silent Hill و Alone in the Dark و توانسته بود به طرز ماهرانه ای طرفداران هر دو بازی فوق را به خود جذب کند . در واقع این برای اولین بار بود که یک رقیب جدی برای Silent Hill پیدا شد و از Silent Hill هم موفق تر عمل کرد. در جای جای بازی می شد ترس را حس کرد. از داستان گرفته تا دشمنان بازی که به صدا حساس بودند و شما را در استفاده کردن از سلاح های گرم به چالش می کشیدند . البته امکان مخفی کاری و حتی قفل کردن درها نیز وجود داشت اما این را هم باید در نظر داشته باشید که به علت هوش مصنوعی عالی بازی امکان شکسته شدن قفل ها بالا بود و حتی داشتن نوار استقامت برای هر شخصیت موجب محدودیت در دویدن می شد و کار را برای فرار سخت تر می کرد . اگر از کاربران سرویس PS Now هستید و می خواهید یکی از بهترین بازی های سبک Horror را بازی کنید این بازی را از دست ندهید .

گرویتی راش

افسوس که سازندگان بعد از ساخت نسخه Blood Course که بر روی PS3 عرضه شد پرونده این سری را بستند و در سال 2012 بازی Gravity Rush را بر روی PS Vita منتشر کردند. بازی ای که سبک متفاوتی را نسبت به بازی قبلی این استودیو دنبال می کرد . لازم به ذکر است که این بازی بعد ها و در سال 2016 توسط Bluepoint ( که تخصص زیادی در پورت کردن بازی ها دارد و بازی های Uncharted Nathan Drake Collection و God of War Collection و Ico & Shadow of the Colossus Collection و Metal Gear Solid HD Collection توسط این استودیو منتشر شده است ) برای PS4 نیز منتشر شد و هم اکنون نسخه دوم آن توسط Project Siren در دست ساخت قرار دارد.

Condemned2 

8 - سری Condemned

تاریخ انتشار اولین نسخه : 2005
سازنده : Monolith Productions
ناشر : Sega و Warner Bros Interactive Entertainment

در آن سال های نسل ششم که همه با آثار ترسناک ژاپنی بر روی PS2 عادت کرده بودند بازی ای عرضه شد که همه معادلات را به هم زد . استودیوی Monolith با استفاده از تجربه ی قبلی خود در ساخت بازی نسبتا موفق Fear ( که المان های سبک ترس در آن دیده می شد ) به همه ثابت کرد که می شود از اشتباهات گذشته درس گرفت و اثری به مراتب بی نقص تر را منتشر کرد . این بازی که یکی از Launch Title های کنسول نسل هفتمی مایکروسافت یعنی Xbox 360 بود , شما را شما در نقش مامورFBI قرار می داد و باید برای پیگیری از یک سری قتل زنجیره ای در مخروبه های بازی دنبال سرنخ های جرم می گشتید . البته به جز المان های سبک ادونچر , بخش اکشن هم در بازی وجود داشت که با وجود کوتاه بودنش از هیجان زیادی برخوردار بود و اساس آن را مبارزه با سلاح های سرد تشکیل داده بود و کمتر شاهد سلاح گرم در بازی بودیم .  در واقع تا آن زمان بازی Horror با کیفیتی در سبک اول شخص منتشر نشده بود ( البته اگر از عنوان قدیمی استودیوی Midway یعنی Suffering  فاکتور بگیریم ) و این موضوع وقتی نمود بیشتری پیدا می کرد که در حال انجام دادن این بازی بودید , چرا که سازندگان با توجه به تجربه قبلی شان در ساخت FPS های متعدد به خوبی عناصر اکشن را در بازی شان پیاده کرده بودند تا بخش اکشن بازی کم و کاستی نداشته باشد و بتواند طرفداران بازی های اکشن را هم راضی نگه دارد . نا گفته نماند که دنباله ای هم برای این عنوان منتشر شد که نتوانست حتی اندکی از موفقیت های Criminal Origins را کسب کند .

Alone in the dark

7 - سری Alone in the Dark ( تنها در تاریکی )

تاریخ انتشار اولین نسخه : 1992
سانزده:   infogrames
ناشر : infogrames

باورش سخت است بازی ای که حتی Resident Evil از آن الهام گرفت و به نوعی پدربزگ سبک Survival Horror محسوب می شود , اکنون در تاریکی به سر می برد (حتی از نام سری هم می شود فهمید ! ) .  بازی ایکه جزو بنیان گذاران این سبک بود و عناوین زیادی از آن الهام گرفتند و جزو اولین اثار این سبک بود که از گرافیکی سه بعدی بهره می برد و در سه بعدی کردن بازی های ویدیویی هم نقش به سزایی داشت . در واقع همه چیز تا نسخه سوم خوب پیش می رفت اما بعد از آن بود که این سری به خوابی عمیق فرو رفت . خوابی که منجر به درخشش دیگر عناوین این سبک بخاطر عدم عرضه نسخه جدیدی از این سری شد . چرا که با تولد بزرگان این سبک مانند Resident Evil  و Silent Hill دیگر کمتر کسی به این سری بها می داد و می توان گفت اکثر بازی دوستان این سری را فراموش کرده بودند . متاسفانه انتشار نسخه چهارم هم کمکی به بهبود اوضاع نکرد . کافی بود نسخه چهارم سری یعنی New Nightmare  را با دو سری فوق (  به خصوص Resident Evil Code Veronica  ) مقایسه کنید تا به کهنه بودن مکانیک های بازی پی ببرید . اما Atari با عرضه نسخه ریبوت شده این بازی در سال 2008 نشان داد که منتشر نشدن این سری طی سال های طولانی دلیلی بر نداشتن توان رقابت این بازی با بزرگان این سبک نیست . سیستم رانندگی واقع گرایانه و معما های جذاب به خوبی در بازی قرار داده شده بودند و با چینشی که داشتند هیچگاه بازیباز را خسته نمی کردند و با محیط های بازی حس ترس را به خوبی منتقل می کردند . البته نسخه های PS2  و Wii این نسخه با عنوان اصلی متفاوت بود و توسط استودیوی Hydravision  منتشر شد که قبل تر ها با ساخت سری Obscure توانایی خود را در ساخت یک اثر ترسناک به خوبی نشان داده بود .  با این که Atari با ساخت نسخه ریبوت این بازی به تجربه نسبتا خوبی دست یافته بود اما با نسخه Illumination سابقه کل این سری را زیر سوال برد . بازی ای که یک تقلید ناقص از Alan Wake محسوب می شد و توان رقابت با بدترین بازی های این سبک را هم نداشت .

Clock tower

6 - سری Clock Tower

تاریخ انتشار اولین نسخه : 1995
سازنده : Human Entertainment
ناشر : Human Entertainment

دو نسخه اول Clock Tower با سبک اشاره و کلیکی که داشتند نوع جدیدی از ترس را وارد بازی های سبک Horror کردند . اما این سری را همه با نسخه سوم آن که توسط Capcom ساخته شد می شناسند .  بازی ترسناکی که با دمو های کارگردانی شده و موسیقی سازی قدرتمند خود توانست نظر خیلی از بازیباز ها را به خود جلب کند و با گیم پلی خوش ساختی که داشت حتی غیر Horror باز ها را هم درگیر خود کرده بود . به خصوص اینکه مبارزه با باس فایت های بازی لذت بخش از آب در آمده بود و دیگر لازم نبود هنگام بازکردن در ها با لودینگ های بعضا طولانی مانند بازی های قدیمی این سبک مواجه شوید . معما های متنوع و باس فایت های گوناگون این دنباله را از هر نظر نسبت به نسخه های اولیه پیشرفته تر نشان می داد . یکی از ویژگی های جالب بازی , داشتن نوار وحشت بود که پر شدن آن موجب آسیب پذیر تر شدن شخصیت اصلی می شد و امکان مخفی شدن از دشمنان را از بازیباز سلب می کرد . Capcom با انتشار این بازی به دیگر بازی سازان آموخت که یک دنباله برای یک بازی ترسناک باید چه ویژگی هایی داشته باشد و لازم نیست با از بین بردن المان های اصلی سری , آن را اکشن پسند تر کرد , اتفاقی که هم اکنون برای سری پرطرفدار Capcom یعنی Resident Evil رخ داده و انگار سران Capcom یادشان رفته که یک بازی ترسناک باید دارای چه مولفه هایی برای تبدیل شدن به یک عنوان استاندارد باشد . اگر Clock Tower 3 را بازی نکرده اید هیچ وقت  نمی توانید ادعا کنید یکی از بهترین بازی های سبک Horror را تجربه کرده اید .

Hunting Ground ps2 cover

نسخه چهارم بازی هم در دست ساخت بود که بنا به دلایلی ساخت آن کنار گذاشته شد و با نام  Haunting Ground توسط Capcom و در سال 2005  به طور انحصاری برای PS2 منتشر شد . بازی ای که شباهت های زیادی با نسخه سوم Clock Tower داشت و به نوعی دنباله معنوی این سری به شمار می رود و با وجود نوآوری هایش از جمله یک سگ همراه ( که بعد ها بازی Rule of Rose از این ویژگی تقلید کرد ) نمرات کمی دریافت کرد و نسبتا گمنام باقی ماند و راه را برای ادامه دادن این سری نا هموار کرد .

nightCry header 1

اما سازندگان کوتاه نیامدند و دنباله معنوی دیگری را با نام NightCry در سال 2016 عرضه کردند که نه تنها به عنوان یک دنباله معنوی بلکه به عنوان یک اثر جدید هم قابل قبول نیست . بازی ایکه با وجود مشکلات فنی بسیار و گیم پلی ناقص خود , تجربه آن را برای دوست داران این سبک , سخت و تا حدودی دشوار کرده . این موضوع وقتی بغرنج تر می شود که متوجه می شویم خالق سری در ساخت آن نقش داشته و شاید هم به همین دلیل بوده که بازی به سبک شاره و کلیک و مانند نسخه های قدیمی آن ساخته شده . عمل سازندگان در ساخت NightCry این مسئله را به خوبی نقض می کند که هیچ کس مانند خالق یک بازی نمی تواند آن را به روز های اوج برساند , درست بر عکس Resident Evil 4  که توسط خالق آن یعنی شینجی میکامی به اوج رسید .

Silent Hill

5 - سری Silent Hill ( تپه ی آرام )

تاریخ انتشار اولین نسخه : 1999
سازنده : Konami Computer Entertainment Tokyo
ناشر : Konami

با اینکه Konami در سال گذشته به طور رسمی اعلام کرد که ساخت فرنچایز های این شرکت ( از جمله Castlevania وSilent Hill و ... ) ادامه دارد اما با لغو شدن Silent Hills دیگر امیدی به بازگشت این سری به ریشه هایش نداریم . بازی ایکه در کنار Resident Evil نماد سبک Horror محسوب می شد اما اکنون و با لغو شدن نسخه جدید داد طرفداران را درآورده . گیم پلی جذاب , معماهای خلاقانه و صد البته موسیقی قوی که حاصل کار آکیرا یامائوکه بود از این بازی یک شاهکار ساختند . شاهکاری که در نسل هفتم و با نسخه های ضعیفی ( که ماحصل پاسکاری بین تیم های مختلف بودند ) مثل Homecoming این سری را بیشتر از اینکه به ریشه های آن نزدیک کنند آن را از ریشه هایش دورتر و دورتر می کردند , تا اینکه در نسخه Book of Memories با بازی ای روبرو بودیم که کوچک ترین شباهتی با اجدادش نداشت و بیشتر شکل نسخه ای از Obscure به همراه دوربین ایزومتریک و چاشنی اکشن بود . جالب این جاست که تا بحال بجز یک بازسازی از نسخه اول با نام Shattered Memories و یک کالکشن ناقص از نسخه دوم و سوم هیچ نسخه بازسازی شده ای وجود ندارد .این مسئله بیشتر به این می ماند که انگار سران کونامی می دانستند توانایی ساخت یک کالکشن از سه قسمت اول را ندارند , به همین دلیل بازسازی قسمت اول را به استودیوی Climax سپرده و نسخه دوم و سوم را با کمترین پیشرفت گرافیکی عرضه کردند .

Silent Hill

با اینکه Shattered Memories از حیث یک بازسازی ( یا بهتر است بگوییم بازنگری ) یک عنوان کامل به شمار می آید و حتی کسانی را که به سری فوق علاقه مند نبودند را به سمت خود جذب می کرد اما HD Collection حتی به عنوان یک پورت هم ناقص عمل کرده . از کنترل تاریخ مصرف گذشته گرفته تا پیشرفت گرافیکی نا چیز ( که مهم ترین فاکتور برای یک بازی بازسازی شده به حساب می آید ) همه دست به دست هم داده اند تا کسانی که شانس تجربه این دو عنوان را در نسل ششم نداشتند از این دو عنوان فراری شوند و تمایلی به خرید نسخه HD Collection نداشته باشند . جالب تر اینکه کونامی اصلا به فکر قرار دادن نسخه چهارم در این کالکشن نبوده و یکی از ناقص ترین کالکشن های تاریخ بازی های ویدیویی را  تحویل مخاطبان داده . کالکشنی که بیشتر شکل یک توهین بود تا معذرت خواهی .

Fatal Frame cover

4 - سری Fatal Frame / Project Zero

 تاریخ انتشار اولین نسخه : 2001 و 2002 و 2003 (بسته به منطقه)
سازنده : Tecmo
ناشر : Tecmo

سری Fatal Frame ( که در ژاپن با نام Project Zero شناخته می شود ) به عنوان یکی از ساختارشکن ترین بازی های سبک Horror در بین طرفداران این سبک محبوبیت زیادی پیدا کرد و توانست با نوآوری های زیادی که داشت نام خود را به عنوان یکی از بهترین آثار سبک ترس و بقا ماندگار کند . در واقع این بازی آغازگر سبک جدیدی در بین بازی های سبک Horror محسوب می شد . ایده ساخت یک بازی بر اساس یک داستان واقعی چیزی نبود که تا آن موقع شاهد آن باشیم و این موضوع خود بر ترسناک بودن بازی تاثیر زیادی گذاشته بود . از بین بردن ارواح با دوربین عکاسی هم از آن دست ایده هایی بود که پیاده کردنش در یک بازی فقط از دست ژاپنی ها برمی آمد . Fatal Frame با نسخه دوم به اوج رسید و با نسخه سوم رنگ تکرار گرفت . اما سازندگان با ساخت نسخه Mask of the Lunar Eclipse و با همکاری تیم Grasshopper ( که عناوین بی نظیری مثل No More Heroes و Killer7 و Shadow of The Damned در کارنامه این استودیو به چشم می خورد ) دوباره این مجموعه را به اوج رساندند و تجربه ای نو برای گیمر ها به ارمغان آوردند و از این به بعد بود که این عنوان در انحصار کنسول های نینتندو قرار گرفت . بازی ای که با محیط های ترسناک و معما های جذابش منجر به خلق اتمسفری بی نظیر شد . در واقع این سری جایگاهش را روی کنسول های نینتندو پیدا کرده بود و حتی نسخه ای فرعی تحت نام Sprit Camera برای 3DS عرضه شد اما متاسفانه در نسخه Water of Black Maiden این اتمسفر ترسناک و عمارت های روح زده که پر بودند از فیلم های عکاسی برای از بین بردن ارواح , جای خود را به محیط های بی روحی داده بود که با گیم پلی ناقص خود بیشتر مایه عذاب بازیباز بود تا ترس بازیباز . به خصوص اینکه این بازی از پتانسیل هایش ( مانند عمل کردن گیم پد WiiU به عنوان یک دوربین ) به درستی استفاده نکرد تا همه از این نسخه به عنوان یک شکست در کارنامه سری یاد کنند و امیدی به بازگشت آن به روز های اوج نداشته باشند .

Dead Space cover

3 - سری Dead Space ( فضای مرده )

تاریخ انتشار اولین نسخه : 2008
سازنده : Visceral Games
ناشر : EA

خیلی وقت است که دیگر نه از Dead Space خبری هست و نه از استودیوی Visceral Games برای کار بر روی این سری محبوب و با توجه به اینکه این تیم ماهر در حال ساخت نسخه جدیدی از Star Wars هستند حالا حالا ها نمیتوانیم شاهد معرفی دنباله جدیدی از این مجموعه باشیم . دو نسخه اول این بازی جزو بازی های قابل احترام سبک ترسناک در نسل قبل به شمار می رفت و سازندگان با خلاقیتی که داشتند ویژگی های جدید و نوآورانه ای را به بازی اضافه کردند , از حذف کردن HUD در بازی گرفته تا رفتن به جاذبه صفر ویژگی هایی بودند که تا آن زمان نظیر آن را ندیده بودیم . اما در نسخه سوم بود که شاهد افول این سری بودیم . نسخه سوم سری , بازی خوب و کاملی بود اما با آن چیزی که از یک Dead Space  انتظار داشتیم فرسنگ ها فاصله داشت . اضافه شدن بخش co-op و در کنار آن قابلیت شخصی سازی و ساخت اسلحه ( که بیشتر مناسب یک بازی شوتر بود تا یک بازی ترسناک ) کاری کرد که این بازی با وجود خوش ساخت بودنش و لبته ترسناک نبودنش مشکلات متعددی را برای سازندگان بوجود بیاورد تا از این سری برای همیشه کناره گیری کنند و کاری کنند تا ما هیچ وقت نتوانیم آیزاک را در نبرد با نکرومورف ها یاری کنیم . البته با وجود ناشری همچون EA ادامه نیافتن این عنوان تا حدودی بعید به نظر می رسد . لازم به ذکر است که لباس فرمانده شپرد ( از سری Mass Effect ) در Dead Space 3 برای کسانی که فایل ذخیره Mass Effect 3 را داشتند قابل دسترس بود .

image16

سه نسخه فرعی هم از این سری منتشر شد اما بهترین شان Extraction بود که به سبک Rail Shooter در سال 2009 برای Wii منتشر شد و پیش درآمدی بر نسخه اول بازی بود . این بازی در سال 2011 هم برای دارندگان PS3 بصورت قابل دانلود در دسترس قرار گرفت . البته در ویرایش محدود  نسخه دوم یعنی Dead Space 2 Limited Edition هم این عنوان قابل بازی بود . نسخه PS3 از وضوح HD پشتیبانی می کرد و می توانستید هم با کنترلر PS3 و هم با Move به تجربه این عنوان بپردازید .

Eternal Darkness

2 - Eternal Darkness Sanity's Requiem

تاریخ انتشار : 2002
سازنده : Silicon Knights
ناشر : Nintendo

شاید هیچ کدام از بازی های این لیست به اندازه این بازی متفاوت و متحیر کننده نباشد . بازی ای که با تمام بازی های هم دوره اش تفاوت های اساسی داشت و ایده های خاصی را وارد این سبک کرد . زیر و بم شدن صدا و آمدن پیغام ها و ارور های متفاوت روی صفحه که حواس بازیبازان را پرت می کرد و باعث فریب آنان می شد , از این بازی یک اسطوره ساختند . پیاده کردن چنین ایده هایی در یک بازی واقعا جسارت می خواهد و سازندگان در این زمینه موفق به خلق عنوانی شدند که از هر نظر بی نقص عمل کرد . خیلی ها اعتقاد دارند که هم زمان بودن تاریخ انتشار این بازی با نسخه های 0 و Remake سری Resident Evil که هر دو برای گیم کیوب منتشر شده بودند استودیوی Silicon Knights را مجبور کرد که به علت سود دهی کم تصمیمی برای ساخت دنباله ی این عنوان نداشته باشد . در گیری شرکت Silicon Knights با Epic Games هم مزید بر علت شد تا دیگر هیچ امیدی به آینده این استودیو نداشته باشیم و باعث شد سازندگان این بازی را با آن همه ایده های جدید و جولوتر از زمان خودش رها کنند .

image19

لازم به ذکر است که دنباله این عنوان با نام Shadow of the Eternals از سال 2013 با موتور قدرتمند CryEngine 3 برای PC و WiiU در دست ساخت بود که یک پروژه کیک استارتر شکست خورده به شمار می رود و ساخت آن مدت هاست منتفی شده . البته احتمال ساخته شدن دنباله برای این بازی بالاست چرا که نتنتندو چندی پیش حق استفاده از نام تجاری بازی Eternal Darkness را تمدید کرد و ساخته شدن ادامه این بازی برای نینتندو سوییچ چندان دور از ذهن نیست .

Alan Wake

1 - Alan Wake

تاریخ انتشار اولین نسخه : 2010
سازنده :Remedy Entertainment
ناشر :Microsoft game studios

اولین تجربه Remedy در ساخت یک اثر Horror تحسین بر انگیز بود . در سال 2004 بود که استودیوی Remedy اعلام کرد در حال کار روی یک اثر Horror است و این گونه بود که اولین جرقه های ساخت یک اثر ترسناک به واسطه ی استودیو Remedy زده شد . با وجود تاخیر های پی در پی در پروسه ساخت بازی , Alan Wake نهایتا در سال 2010 و پس از شش سال منتشر شد و همه را شگفت زده کرد .  در این بازی نور صلاح اصلی شما بود و این مهم عاملی بود که بر گیم پلی بازی تاثیر می گذاشت بطوریکه امکان کشتن بعضی دشمنان بدون استفاده از چراغ قوه و یا بطور کلی عنصر نور غیر ممکن بود و شما باید مدتی از زمان بازی کردن تان را به پیدا کردن باتری یا منور در جنگل های مخوف بازی که با بیشترین جزییات ممکن طراحی شده بودند اختصاص می دادید . شالوده اصلی گیم پلی بازی از مبارزه با تاریکی تشکیل شده بود و با تنوع خوبی که سلاح های بازی داشتند اصلا خسته کننده نمی شد . داستان سرایی فوق العاده و فرم اپیزودیک آن که مانند یک سریال از آب درآمده بود ( و بعد ها هم Resident Evil Revelations از آن تقلید کرد ) تجربه سینمایی جذابی برای بازیباز به ارمغان می آورد که به راحتی انگیزه تمام کردن بازی را به مخاطب می داد و قدرت داستان سرایی سم لیک را به رخ همگان می کشید . موفقیت بازی به حدی بود که دو DLC با نام های Writer و Signal برای آن عرضه شد و حتی بعد ها و در سال 2012 برای PC پورت شد . اما یکی از ویژگی های بازی که آن را بی همتا کرده بود وجود برنامه های تلویزیونی Night Springs در بازی بود که ویدیو هایی با درون مایه های روانشناسانه را پخش می کرد . Alan Wake به قدری درگیر کننده از آب درآمده بود که تبدیل به یک اثر ماندگار شد , اثر ماندگاری که بی راه نیست اگر بگوییم برترین عنوان Horror نسل قبل است . دنباله فرعی و قابل دانلودی هم به نام American Nightmare در سال 2012 منتشر شد که از حیث حجم گیم پلی یکی از برترین بازی های قابل دانلود شبکه XBLA محسوب می شود و با داستان درگیر کننده و گیم پلی جذاب اش یکی از بهترین تجربه ها را در بین عناوین XBLA در اختیارتان قرار می دهد . اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که هر دو نسخه این سری بواسطه قابلیت Backward Compatibility بر روی Xbox One قابل بازی هستند .

image21

امیدواریم Remedy تصمیمی برای ساخت ادامه Alan Wake داشته باشد تا بار دیگر ما را با آلن و کابوس هایش غافلگیر کند تا بتوانیم بار دیگر در افکار این نویسنده غرق شویم . امیدواریم بازی جدیدی که توسط این استودیوی فنلاندی در دست ساخت قرار دارد نسخه جدیدی از Alan Wake باشد .

image22

با بررسی بازی های این لیست می توان پی برد که بازی های ترسناک دیگر مخاطبان زیادی ندارند و عرضه شدن بازی های ضعیف در سبک Horror در طی این چند سال , این مسئله را به خوبی نشان می دهد . کافی است به بازی های منتشر شده در این نسل نگاهی بیندازیم . بازی Evil Within را در نظر بگیرید , بازی ایکه با توجه به بزرگنمایی های شینجی میکامی نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود . البته این به معنی بی کیفیت بودن بازی نیست چرا که بازی همچنان بهترین عنوان سبک Horror  در نسل هشتم است , اما سطح انتظارات بالای بعضی بازیبازان از تبدیل شدن این عنوان به یک بازی فوق العاده ممانعت کرد , یا بازی Until Dawn که با طولانی شدن پروسه ساخت و عوض شدن پلتفرم مقصد از PS3 به PS4 با داستان سرایی خوبی که داشت نتوانست موفقیت زیادی کسب کند . البته در این بین نمی توان از بازی های خوبی مثل Layers of Fear گذشت که جزو معدود بازی های ترسناک قابل احترام در این نسل محسوب می شود . در بین بازی های آینده هم فقط Resident Evil VII به چشم می خورد . از آن جایی هم که کوجیما نمی تواند Silent Hills را از مردابی که در آن افتاده نجات دهد زنده شدن سبک Survival Horror فقط به واسطه شرکت Capcom میسر است . Capcom با انتشار دمو های قابل بازی از Resident Evil VII تا به حالا بازخورد های مثبتی از سوی طرفداران دریافت کرده . هر چند از این موضوع نمی توان گذشت که بازی دیگر آن Resident Evil سابق نیست و با یک بازی کاملا جدید طرفیم که زاویه دوربین در آن بصورت اول شخص دنبال می شود و تا حالا هیچ اطلاعاتی از حضور دیگر شخصیت های سری در آن منتشر نشده . جالب اینکه این بازی با هدست های واقعیت مجازی هم قابل بازی خواهد بود . باید تا چند روز بعد و با انتشار بازی ببینیم که برنامه ریزی های Capcom برای زنده کردن نام Resident Evil می تواند این سری را به ریشه هایش نزدیک کند یا باید باز هم نظاره گر نسخه های بازسازی شده ( یا بهتر است بگوییم پورت شده ) از این سری محبوب باشیم .

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    مقاله ی واقعا عالی بود سینا جان به شدت لذت بردم.رو یه موضوع بسیار مهم دست گذاشتی که اونم کمبود یا حتی نبود به بازی خوب در سبک horror توی نسل هشتم هست که باعث ناامیدی طرفداران این سبک و روی آوردن اونا به سبکای دیگه شده.امیدوارم سازندگان یا به قول خودت کپکام به خودش بیاد تا بتونن باعث پیشرفت این سبک توی این نسل باشیم.
    به امید موفقیت RE7.

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط btb cutting ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: btb cutting
    مقاله ی واقعا عالی بود سینا جان به شدت لذت بردم.رو یه موضوع بسیار مهم دست گذاشتی که اونم کمبود یا حتی نبود به بازی خوب در سبک horror توی نسل هشتم هست که باعث ناامیدی طرفداران این سبک و روی آوردن اونا به سبکای دیگه شده.امیدوارم سازندگان یا به قول خودت کپکام به خودش بیاد تا بتونن باعث پیشرفت این سبک توی این نسل باشیم. به امید موفقیت RE7.

    ممنون از شما که برای خوندن مقاله وقت گذاشتید
    بله واقعا عناوین ترسناک نسل هشت چنگی به دل نمی زنند و بعید می دونم اویل هفت هم خوب از اب دربیاد

    ‏SirGhas و ‏btb cutting از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب کامل و خوبی بود . خسته نباشید . شخصا خیلی از بازی هائی رو که به اونها اشاره شده تجربه کردم . Clock tower رو از نسخه ی سوم بازی کردم . یادمه همون موقع راهنمای قدم به قدم بازی رو داخل یکی از مجلات چاپ کردم ( اسم مجله لوحه خانه بود اگر اشتباه نکنم ) . بازی فوق العاده ای بود که تمام مدت حس اضطراب و دلهره رو به گیمر منتقل میکرد . فیتال فریم ها رو هم خودم جرات نداشتم بازی کنم . جنس ترس فیتال فریم از جنس فیلم های ترسناک ژاپنی بود . یک ترس سرد که خیلی قابل باور بود و همین آدم رو میترسوند . همیشه برادرم رو در زمان انجام فیتال فریم ها همراهی می کردم :tear: اما معتقدم که ترسناکترین بازی که تجربه کردم Alone in the dark و اتفاقا the New nightmare بود . این بازی تمام تلاشش رو میکرد که گیمر رو بترسونه . حتی کارکتر اصلی که شما اون رو هدایت میکردین هم ترسناک بود :owow: کلا وضعیتی بود آقا تجربه ی این بازی ( البته در این زمینه هم من فقط نقش تماشاچی رو بازی کردم اما در همون حد هم یک پیژامه ی اضافی اجتناب ناپذیر بود :blink: ) لوگوی ویندوز 95 در کنار کاور نسخه ی اول این بازی خیلی حرفه ها برای گفتن داره . حتی خیلی از استودیو هائی که الان موفق و مدعی هستن در اون زمان شکل نگرفته بودن. معتقدم از نظر حس ترس Alone in the dark خیلی موفق بود . البته Jericho هم بازی خاصی بود. ترسناک شاید به اون صورت نبود اما فضای خاصی داشت . بهر حال مشتاقانه منتظر تجربه ی رزیدنت اویل 7 هستم :l~l

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: SirGhas
    مطلب کامل و خوبی بود . خسته نباشید . شخصا خیلی از بازی هائی رو که به اونها اشاره شده تجربه کردم . Clock tower رو از نسخه ی سوم بازی کردم . یادمه همون موقع راهنمای قدم به قدم بازی رو داخل یکی از مجلات چاپ کردم ( اسم مجله لوحه خانه بود اگر اشتباه نکنم ) . بازی فوق العاده ای بود که تمام مدت حس اضطراب و دلهره رو به گیمر منتقل میکرد . فیتال فریم ها رو هم خودم جرات نداشتم بازی کنم . جنس ترس فیتال فریم از جنس فیلم های ترسناک ژاپنی بود . یک ترس سرد که خیلی قابل باور بود و همین آدم رو میترسوند . همیشه برادرم رو در زمان انجام فیتال فریم ها همراهی می کردم :tear: اما معتقدم که ترسناکترین بازی که تجربه کردم Alone in the dark و اتفاقا the New nightmare بود . این بازی تمام تلاشش رو میکرد که گیمر رو بترسونه . حتی کارکتر اصلی که شما اون رو هدایت میکردین هم ترسناک بود :owow: کلا وضعیتی بود آقا تجربه ی این بازی ( البته در این زمینه هم من فقط نقش تماشاچی رو بازی کردم اما در همون حد هم یک پیژامه ی اضافی اجتناب ناپذیر بود :blink: ) لوگوی ویندوز 95 در کنار کاور نسخه ی اول این بازی خیلی حرفه ها برای گفتن داره . حتی خیلی از استودیو هائی که الان موفق و مدعی هستن در اون زمان شکل نگرفته بودن. معتقدم از نظر حس ترس Alone in the dark خیلی موفق بود . البته Jericho هم بازی خاصی بود. ترسناک شاید به اون صورت نبود اما فضای خاصی داشت . بهر حال مشتاقانه منتظر تجربه ی رزیدنت اویل 7 هستم :l~l

    ممنون از شما قاسم جان
    بله مجله لوحه خانه یکی از شماره هاشو دیده بودم یادم هست توش پر بود از راهنمای قدم به قدم بازی ها
    شخصا از تجربه alon in the dark new nightmare روی ps2 زیاد لذت نبردم اصلا در حد عناوینی مثل clock tower 3 نبود
    بله عنوان قدیمی jericho هم خیلی بازی خاصی بود و یکی از بهترین ساخته های mercury steam بود
    من که به رزدیدنت اویل هفت زیاد امید ندارم

    آخرین بار در تاریخ حدود 4 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.