نویسنده: بازی مگ سه شنبه، 05 دی 1396
ساعت 01:12

پیش نمایش بازی Metal Gear Survive

2 از 5

سمفونی تخریب *؛ پیش نمایش بازی Metal Gear Survive

مجموعه متال گیر از پرافتخارترین عناوینی است که با تکیه بر المان‌های مخفی‌کاری و تقویت آن‌ها در بطن گیم‌پلی، روندی نوآورانه ارائه داد. گسترش ژانر مخفی‌کاری تنها دستاورد این مجموعه نبود و ترکیب گیم‌پلی با سکانس‌های سینمایی به امضای سری تبدیل شد. نام متال گیر همواره با نام "هیدئو کوجیما" گره خورده و جداشدن آن‌ها از یکدیگر کمی نگران‌کننده است؛ کونامی هم‌اکنون در حال ساخت Metal Gear Survive بوده و بدون حضور "کوجیما" مراحل توسعه آن را سپری می‌کند. با بازی‌مگ و پیش نمایش بازی Metal Gear Survive همراه باشید.

اصول ژانر مخفی‌کاری با انتشار متال گیر پایه‌گذاری شد، عنوانی که تنها برای MSX2 انتشار یافت و به واسطه عملکرد موفق خالق آن، پیشگام سبک مخفی‌کاری نام گرفت. حال بیش از سی سال از عرضه متال گیر گذشته و گویا بستری مناسب برای نابودی این مجموعه فراهم شده است؛ کونامی با بکارگیری المان‌های کم‌عمق سعی در نابودی این مجموعه دارد و برای تحقق این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده.

Metal Gear Survive Preview 1

مجموعه متال گیر، ژانر مخفی‌کاری را به تکامل رساند و‌ استانداردهایی جدید تعریف کرد، استاندارهایی که در کالبد داستان و گیم‌پلی نمود یافتند.

بازی Metal Gear Survive اتفاقات میان MGS V Ground Zeroes و MGS V The Phantom Pain را به تصویر می‌کشد. جذب سربازان Mother Base توسط حفره‌ای در آسمان هیچ تطابقی با پیشینه این مجموعه ندارد و عدم برخورداری داستان از مضامین سیاسی بزرگترین نقطه تمایز Metal Gear Survive با دیگر نسخه‌های سری است. داستان درگیرکننده و ارتقای ژانر مخفی‌کاری مهم‌ترین ارکان متال گیر محسوب می‌شوند و تداوم کیفیت آن‌ها تنها به عملکرد کونامی وابسته است. با توجه به اطلاعات کنونی، احتمال تبدیل شدن Metal Gear Survive به عنوانی شاخص غیرمعقول است و تمایل کونامی برای خلق یک عنوان علمی-تخیلی صرف، نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت. مجموعه متال گیر از بعد داستان‌سرایی اثری قدرتمند است و سیاست‌های کونامی برای تخریب آن کمی گنگ جلوه می‌کند؛ Metal Gear Survive عنوانی فرعی است، اما ویژگی‌های مهم این مجموعه را به فراموشی سپرده و عملا شباهتی با عناوین گذشته ندارد؛ عدم حضور آنتاگونیست‌های جذاب و شخصیت‌های نام‌آشنای سری تنها بخشی کوچک از کاستی‌های Metal Gear Survive را در بر می‌گیرد، نقصی که در کنار ضعف گیم‌پلی خودنمایی می‌کند.

از دیدگاه نگارنده، عدم تنوع در ماموریت‌های The Phantom Pain و تشابه فعالیت‌های جانبی به یکدیگر، عنوانی ناقص پدید آورد که تناقض آن با ذات مجموعه را به اثبات می‌رساند؛ حال اما Metal Gear Survive پا را فراتر گذاشته و با پررنگ‌کردن بعد اکشن، وجه اشتراک خود با دیگر عناوین "کوجیما" را به حداقل می‌رساند. در برخورد با Metal Gear Survive، باید تمامی مولفه‌های یک متال گیر را به فراموشی سپرد و آن را اثری جدید به شمار آورد، اثری که تنها نام Metal Gear را به یدک می‌کشد.

Metal Gear Survive Preview 2

قسمت عمده‌ای از گیم‌پلی به بخش اکشن اختصاص یافته و تنوع قابل قبولی در آن به چشم می‌خورد.

گیم‌پلی Metal Gear Survive بر پایه MGS V طراحی شده و فرم کلی آن شباهت بسیاری با عنوان مذکور دارد؛ اما Metal Gear Survive اثری تماما مخفی‌کاری نیست و فاکتورهای این سبک عناصر اصلی گیم‌پلی نخواهند بود. مکانیک‌های مخفی‌کاری کم‌رنگ‌تر شده و تمرکز بازی بر بخش Co-op، پیشینه سری را به سخره می‌گیرد. به واسطه بازشدن حفره‌ای در آسمان، سربازان Mother Base به دنیایی جدید انتقال یافته‌اند و باید تمامی تلاش خود را در راه بقا به کار گیرند. مخاطب در نقش یکی از سربازان مذکور به تجربه گیم‌پلی می‌پردازد و قادر به کاوش در دنیایی Open World خواهد بود. موجودات زامبی‌مانند بی‌شماری در دنیای Metal Gear Survive حکمرانی می‌کنند و نابودی آن‌ها تنها با استفاده از اسلحه‌های متعدد و بخش Co-op فراهم خواهد شد. گیم‌پلی Metal Gear Survive تاکید زیادی بر همکاری دارد و تجربه آن با دیگر بازیکنان، سرعت بیشتری به گیم‌پلی تزریق خواهد کرد.

Metal Gear Survive Preview 3

همکاری بازیکنان با یکدیگر، روند بازی را تسریع می‌بخشد و در پیشرفت گیم‌پلی تاثیرگذار خواهد بود.

عناصر سبک Survival مهم‌ترین المان‌های بازی را شکل می‌دهند و گیم‌پلی را دستخوش تغییراتی خواهند کرد. گویا فراگیرشدن آثار Survival سبب گرایش کونامی به سوی این ژانر شده و آن‌ها را برای توسعه عنوانی توهین‌آمیز آماده کرده است. هجوم دیوانه‌وار دشمنان و حمله آن‌ها به سوی بازیکن، کاتالیزور اصلی بازی در انتقال تنش است، اما ظاهرا این عامل تاثیری بر سختی گیم‌پلی نخواهد گذاشت؛ در معدود نمایش‌های این عنوان، عدم چالش‌برانگیز بودن گیم‌پلی نمایان است و قلع و قمع‌شدن دشمنان، خاطرات مجموعه Dead Rising را تداعی می‌کند؛ از این رو پیاده‌سازی المان‌های Survival در پیکره بازی غیرمنطقی است و باید شاهد دشمنانی متنوع و سرسخت باشیم.

سیستم ساخت و ساز، آزادی عمل بسیاری به گیم‌پلی می‌بخشد؛ ایجاد پناهگاه و ساخت سلاح‌های مختلف، جذابیت اندکی به گیم‌پلی می‌افزاید و قابلیت دستوردهی به دیگر کاربران، متناسب با اثری در ژانر Survival است؛ هرچند نباید از یاد برد که عوامل فوق با ماهیت سری در تضاد بوده و اهمیت مکانیک‌های مخفی‌کاری در گیم‌پلی را نقض می‌کند. آیتم‌های گوناگونی در Metal Gear Survive قابل جمع‌آوری هستند که کاربرد آن‌ها تنها به ساخت تجهیزات محدود نیست و سبب تکامل پایگاه اصلی خواهد شد. سلاح‌ها تنوع مناسبی دارند و به نظر با عنوانی راضی‌ کننده در بخش اکشن روبه‌رو خواهیم بود؛ برخلاف نسخه‌های ابتدایی سری، مکانیک‌های موجود در این قسمـ از عمق بیشتری برخوردارند و به لطف انتشار MGS V، اکشن استانداردتری در انتظار Metal Gear Survive خواهد بود، اکشنی که از معدود نقاط قوت گیم‌پلی به شمار می‌رود.

Metal Gear Survive Preview 4

ایجاد حصارهای مختلف از ورود دشمنان جلوگیری خواهد کرد.

بسیاری از مکانیک‌های MGS V در بازی حضور دارند که تغییرات قابل توجهی در آن‌ها اعمال نشده. شکار حیوانات همچنان در بازی امکان‌پذیر است و وسایل نقلیه، قابل کنترل خواهند بود. بازی Metal Gear Survive اولین عنوان مجموعه است که خالق سری در توسعه آن هیچ نقشی ندارد و کونامی وظیفه توسعه و انتشار آن را بر عهده گرفته. طبق اخبار منتشرشده، Metal Gear Survive بهایی کمتر از 60 دلار خواهد داشت و لزوم اتصال به اینترنت برای تجربه آن محتمل است. بازی Metal Gear Survive در تاریخ 20 فبریه 2018 (1 اسفند) برای پی‌سی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان انتشار می‌یابد.

* برگرفته‌شده از عنوان موزیکی به همین نام

بازی مگ | مقالات | 25/12/2017
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.