نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 29 بهمن 1397
ساعت 09:00

صحبت‌های سونی و احتمال تغییر استراتژی عناوین چندنفره در PS5

سونی و پلی‌استیشن 5 ساخت بازی‌های چندنفره را جدی‌تر می‌گیرند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ شان لایدن (Shawn Layden) رئیس استودیوهای جهانی پلی‌استیشن، اخیرا در به این موضوع اشاره داشته که بازی‌های چندنفره، حوزه‌ای خواهد بود که در نسل بعدی بیشتر مورد توجه سونی قرار می‌گیرد. این گروه و تیم‌های بازی‌سازی زیرمجموعه آن، که در نسل هشتم (پلی‌استیشن 4) تمرکز عمده خودشان را روی ساخت بازی‌های داستان‌محور گذاشته‌اند، البته در برخی موارد به قرار دادن مادها و حالت‌های چندنفره نیز در بازی‌هایشان علاقه نشان داده‌اند. با این حال در این نسل آنچه بیش از هر چیز دیگر از این گروه دیده شده، بازی‌هایی با روایت یک خط داستانی قوی از طریق المان‌های گیم‌پلی بوده است.

سونی و PS4، در نسل هشتم معرفی‌کننده برخی از داستان‌محورترین بازی‌های ویدیویی این نسل مانند Uncharted 4، Horizon: Zero Dawn، God of War، Spider-Man، Until Dawn و بسیاری عناوین دیگر بودند؛ کتابخانه قدرتمندی از بازی‌های موجود برای این کنسول، که می‌توان وجود این بازی‌ها در این کتابخانه را از دلایل مهم و اصلی موفقیت پلی‌استیشن 4 نسبت به رقیبانش دانست. سونی در این ارتباط، قبلا هم گفته بود که موفقیت در پیگیری چنین استراتژی، باعث شده تا آن‌ها در آینده نیز همین روند را دنبال کنند. با این حال، این نقد نیز به سونی وارد بوده که تمرکز بیش از حد روی عناوین داستان‌محور، باعث پایین آمدن تنوع و کمبودهایی هم در بخش بازی‌های چندنفره شده است.

به تازگی شان لایدن، درباره این موضوع صحبت کرده و در این باره که بازی‌های چندنفره، احتمالا تنها حوزه‌ای هستند که تنوع کمی در میان بازی‌های PS4 در آن دیده می‌شود، اظهار نظر کرده است. او با اشاره به این حقیقت، این وعده را داده که در نسل بعدی کنسول‌ها (احتمالا با نام PlayStation 5)، سونی روی برطرف کردن این ضعف بیشتر کار می‌کند:

... می‌توان حالت کو آپ (مشارکتی) را هم در نظر گرفت... منظورم این است که کل صنعت به نظرم باید مجددا به این حالت نگاهی داشته باشد. ما این حالت را الآن روی بعضی بازی‌های ورزشی و یا ریسینگی داریم، ولی در بقیه جاها چندان وجود ندارد. و فکر می‌کنم این هم به خاطر قدرتی است که این روزها اینترنت دارد. ولی در غیر این صورت، ما ممکن است که مجددا به آن دوران نگاهی بیاندازیم تا بیشتر تعامل‌های خانوادگی و کنار یکدیگر را وارد تجربیات گیمینگ کنیم.

ولی نه، من بیشتر قصد داشتم به بازی‌هایی نظیر GTA 5 Online یا مثلا Call of Duty یا  Fortnite اشاره داشته باشم... استودیوهای جهانی سونی، همان‌طور که قبلا هم گفته بودم، ما واقعا استراتژی قدرتمندی برای ساخت بازی‌هایی داریم که بیش از هر چیز داستان محور باشند. منظورم قدرت داستان گویی است که به یک تجربه بزرگ و تماشایی منجر می‌شود. ولی فکر می‌کنم که درباره آن سوی قضیه و بازی‌های چندنفره چنین چیزی نبوده است. این بخش، حوزه‌ای خواهد بود که به احتمال زیاد، شما از ما در فصل جدید چیزهای بیشتری می‌شنوید.

گفتنی است که در نسل هشتم، بازی‌های انحصاری سونی واقعا تمرکز چشمگیر و قابل تشخیصی پیرامون تجربیات داستان‌محور داشته‌اند. این هم البته در حالی است، که سونی در نسل قبل و دوره PS3 سرمایه‌گذاری زیادی در بخش چند نفره می‌کرد و در آن دوره، شاهد عرضه بازی‌هایی نظیر Starhawk، Warhawk و PlayStation All-Stars Battle Royale تا وجود بخش‌های چندنفره قدرتمندی در Killzone، Resistance و LittleBigPlanet بودیم. با در نظر گرفتن وجود چنین عناوین چندنفره باکیفیتی در PS3 و البته بازی‌های داستان‌محور باکیفیت در PS4، به نظر سونی برنامه دارد که تعادلی از هر دو حوزه را برای PS5 برقرار کند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.