نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 03 فروردين 1399
ساعت 15:00

رئیس Valve درباره رقابت با Epic Games Store می‌گوید

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ گیب نیوول رئیس شرکت ولو و مالک فروشگاه استیم، اخیرا گفته که رقابت با فروشگاه Epic Games Store فوق‌العاده است.

تا سال ۲۰۱۸، فروشگاه توزیع دیجیتال بازی Steam عملا مقصد اصلی همه بازیکنان پلتفرم پی‌سی بود و این بازار، به شکلی بدون چالش در اختیار این فروشگاه قرار داشت. با این حال در اواخر سال ۲۰۱۸، شرکت اپیک گیمز با راه‌اندازی فروشگاه و لانچر جدید Epic Games Store بازیگر جدیدی را به این رقابت فرستاد و با اتخاذ راهکارهایی که عمدتا نقدهای منفی زیادی را هم دریافت کردند، باعث داغ شدن هر چه بیشتر این بازار شد. ورود اپیک گیمز به بازار فروش عناوین دیجیتال پی‌سی، بسیار پر سر و صدا، با اعلام قراردادهای بزرگ برای انحصاری کردن بازی‌ها روی لانچر جدید بود که در پلتفرم پی سی کم‌تر سابقه داشت. از طرفی دیگر، تیم سویینی رئیس اپیک گیمز نیز مستقیما نقدهای خود را به سمت استیم حواله می‌کرد و با اعلام استراتژی کمیسیون ۱۲ درصدی از فروش هر بازی برای اپیک، در مقابل ۳۰ درصد استیم، سویینی علنا اعلام کرده بود که رقابت آن‌ها مستقیما با استیم است و تا زمانی که استیم سیاست ۳۰ درصد را کنار نگذارد، به استراتژی قرارداد بازی‌های انحصاری ادامه می‌دهد.

با توجه به همه سر و صداهای اپیک گیمز استور، رقیب آن‌ها یعنی استیم در بیشتر این دوره عملا سکوت پیشه کرده بود. با این حال در جدیدترین نسخه مجله اج که به زودی منتشر خواهد شد، گیب نیوول از بنیانگذاران شرکت Valve صحبت‌های جالبی را درباره این رقابت مطرح کرده است. او در پاسخ به یک سوال درباره فروشگاه اپیک گیمز و رقابت در بازار فروش بازی های پی سی، دیدگاه مثبتی داشته است. او در این رابطه گفته که رقابت درنهایت یک موضوع خوبی است، ولی اعتراف می‌کند که در بازه زمانی کوتاه مدت، این موضوع می‌تواند جنبه‌های نه چندان خوشایندی هم به خودش بگیرد. این از آن جهت است که بخشی از شروع هر رقابت تازه، این است که بازیگران جدید سعی کنند پیشتاز آن رقابت را تا جایی که امکان دارد بد جلوه دهند تا توجهات را به خودشان جلب کنند. با این حال در بازه زمانی بلندمدت، این به سود همه خواهد شد و باعث می‌شود که نظم و رفتار حساب‌شده در میان رقیبان بیشتر شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اشاره کرد که بیش از اینکه رقابت باعث وحشت او شود، فکر کردن به این موضوع که افرادی برای پیشگیری از رقابت کار می‌کنند ترسناک‌تر است. او مشخصا به روش‌های کاملا بسته و اکوسیستم نظارتی شرکت اپل اشاره کرد و اینکه حتی برخی شیفته چنین روش‌هایی می‌شوند. او البته اشاره غیرمستقیمی به اپیک گیمز استور نیز کرد و گفت که طراحی فروشگاه دیجیتال در حالت حداقلی را نمی‌پسندد و این باعث می‌شود که اهمیت نرم‌افزارهای موجود پایین بیاید. در این رابطه، فروشگاه اپیک گیمز همواره به خاطر کمبود ویژگی‌های ساده در طراحی خود مورد نقد بوده است.

گفتنی است که این مصاحبه قرار است در نسخه بعدی نشریه اج به شکل مفصل منتشر شود و این صحبت‌ها، تنها بخش‌هایی از مصاحبه نیوول هستند که به شکل عمومی در دسترس قرار گرفتند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.