نویسنده: Bahram چهارشنبه، 06 آذر 1398
ساعت 09:23

نقد و بررسی بازی Need for Speed: Heat

5 از 5

سری Need for Speed از آن دست بازی‌هایی است که ناشرش، کمپانی EA آن را به هر مسیری که دوست داشت، برد. در یک شماره شاهد مسابقات خیابانی بودیم و در شماره بعد یک عنوان شبیه ساز رانندگی انتظار ما را می‌کشید. شماره‌ای یادآور سری Burnout بود و شماره دیگر سعی کرده بود داستان را به عنوان تمرکز اصلی انتخاب کند. به نحوی این تغییرات در هر شماره NFS زیاد بود که می‌توان گفت با گذر زمان این سری هم هویت خود را از دست داد و حال شاهد عنوانی هستیم که گروهی خواستار بازگشت آن به سبک شبیه‌سازی هستند و گروهی دیگر هم مسابقات خیابانی Underground  را می‌خواهند. شاید همین چند دستگی در بین طرفداران سری کار را برای شرکت EA و ساخت شماره‌های جدید سخت کرده باشد. با این حال در آخرین شماره بازی با عنوان Need for Speed: Heat استودیو Ghost سعی کرده ‌است تا عنوانی توسعه دهد که علاوه بر طرفداران مسابقات خیابانی، برای کسانی که به دنبال مسابقاتی واقعی‌تر یا به دنبال مسابقات داخل پیست هم هستند، جذاب باشد. نتیجه نهایی عنوانی است که در طول این مطلب به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

nf2

معمولا برای عناوین ریسینگ به سراغ بررسی داستان نمی‌روم. به این دلیل که یا آن‌ها فاقد بخشی داستانی هستند یا به نحوی این بخش ساده و سطحی است که ارزش خاصی ندارد، اما سری NFS همیشه سعی کرده‌است تا بازگو کننده یک داستان به ظاهر کامل و جدی باشد. عنوان Heat هم این قاعده مستثنی نیست و سازندگان اثر همواره سعی کرده‌اند تا بازگو کننده همان داستان تکراری همیشگی باشند. قهرمانی که به تازگی به شهر خیالی Palm City آمده و با شرکت در مسابقات خیابانی به دنبال تجربه هیجان این مسابقات و قهرمانی در آن‌ها است. در این بین هم پلیس‌های شهر وظیفه سرکوب کردن او و دوستانش را برعهده دارند. کلیت داستان Heat دقیقا همان داستانی است که در هر شماره به نحوی بیان می‌شود و فقط در اینجا سازندگان به شدت تلاش کرده‌اند تا با خلق شخصیت‌های مختلف و به تصویر کشیدن فساد و زیر پا گذاشتن قوانین توسط پلیس، این داستان را تا حدودی مهیج و جذاب جلوه دهند که البته نتیجه نهایی را هم می‌توان معمولی خواند. یکی از مشکلات اصلی بخش داستانی نقش به شدت زیاد پلیس در طول مراحل داستانی است. به نحوی که حتی این حس به بازیکن منتقل می‌شود که برنده شدن در مسابقات ارزش زیادی ندارد و فقط مبارزه با پلیس‌ها مهم است. البته این روند تا حدودی با پیشروی در مراحل داستانی بازی تغییر کرده و در نهایت هم بخش نسبتا کوتاه داستانی به پایان می‌رسد. البته خوشبختانه سازندگان تعدادی فراوانی مسابقه در بخش‌های مختلف نقشه قرار داده‌اند.

یکی از موارد خوبی که با شروع این شماره با آن مواجع شدم، گیم‌پلی و کنترل نسبتا خوب بازی است. در حالی که در چند شماره قبلی همیشه  در کنترل کردن ماشین‌ها به دلیل مشکلات هندلینگ بازی دچار مشکل بودم، خوشبختانه Heat موفق شده یک هندلینگ متناسب برای یک عنوان کاملا آرکید خلق کند و بدین صورت رانندگی در بازی جذاب و سرگرم کننده‌است. به لطف تغییراتی که در گیم‌پلی ایجاد شده، حالا دریفت کشیدن با یک سیستم جدید و به وسیله رها کردن گاز و دوباره گاز دادن انجام می‌شود. موردی که شاید در شروع عجیب باشد، اما در ادامه بسیار کارآمد و خوب است. خوشبختانه بعد از مدت ها شاهد لوت باکس‌ها و خرید های درون بازی نیستیم و به لطف بخش شخصی‌سازی به شدت قوی، این مورد به یکی از بهترین موارد اثر تبدیل گشته‌است. حالا می‌توان از رنگ دود اگزوز ها تا کوچکترین جزیئات هر ماشین را کاملا تغییر داد و این عمل کاملا با پولی که از برنده شدن در مسابقات به دست می‌آید، در دسترس است. همانند شماره قبلی، در این شماره هم ماشین‌ها بر پایه سه کلاس مختلف طبقه بندی می‌شوند. مسابقات درون جاده‌های آسفالت، دیریفت و مسابقات off road تشکیل دهنده مسابقات Heat هستند و باعث ایجاد تنوع نبستا خوبی هم گشته‌اند.

nfs1

همان طور که در شروع متن اشاره کردم، عنوان Heat سعی کرده‌است تا به نحوی برای هر کدام از طرفداران شماره‌های قبلی سری جذاب باشد. به همین صورت سازندگان با یک ایده نسبتا جدید به سراغ این شماره آمده‌اند و بازی دارای دو نوع حالت کلی مسابقات است. مسابقات قانونی که در طول روز برگذار می‌شوند و در آن خبری از پلیس نیست و مسابقاتی که به صورت غیر قانونی در شب برگذار می‌شوند و معمولا پلیس سعی در جلوگیری از آن‌ها دارد. حتی برای این مسابقات پاداش‌های مجزایی هم در نظر گرفته شده و بدین صورت پاداش پیروزی در مسابقاتی که در طول روز انجام می‌شوند، پول است و مسابقات شب هم به محبوبیت شما می‌افزایند. ایده‌ای که بر روی کاغذ جذاب است اما نحوه اجرای آن در بازی خوب نیست. مشکل اصلی هم مسابقاتی هستند که در طول روز انجام می‌شوند. اول از همه شهر Palm City برای گردش در طول روز ساخته نشده است. در طول روز نه خبری از مردم و عابران پیاده است و نه خبری هم از پلیس می‌شود. حتی موزیک‌هایی هم که برای مسابقاتی که در روز انجام می‌شود، با مسابقات شب متفاوت است و آن‌ها هم از لحاظ کیفی در سطح پایین تری قرار دارند. مورد بعدی وضعیت بسیار ضعیف بخش بصری بازی در طول روز است که عملا تجربه این قسمت را نسبت به حالت شب مجزا می‌کند. در طول روز با یک عنوان زشت و کم کیفیت طرف هستیم که به جز مدل‌سازی خوب ماشین‌هایش، یک عنوان ضعیف از لحاظ بصری به حساب می‌آید. در کنار تمام این موارد، هوش مصنوعی بسیار بد Heat ضربه اصلی را به پیکره این شماره و مخصوصا مسابقاتی که در طول روز انجام می‌شود، وارد کرده‌است. هوش مصنوعی هیچ حساب و کتابی در طول مسابقات ندارد. در یک سری از مسابقات حتی با ضعیف ترین ماشین هم به راحتی و با فاصله بسیار زیاد می‌توانید مقام اول را کسب کنید و در یک مسابقه دیگر با بهترین ماشین بازی برای کسب مقام اولی مشکل خواهید داشت. اما تمام این موارد در طول شب متفاوت هستند. اول از همه شهر Palm City به مکانی فوق‌العاده پر هیجان برای گردش در شب تبدیل می‌شود. در اکثر نقاط نقشه پلیس‌های فراوانی در شهر حضور دارند تا لحظات جذاب تعقیب و گریز را ایجاد کنند. حتی آن‌ها در طول مسابقات هم بیکار نیستند و به کمک افزایش آدرنالین و بهبود وضعیت هوش مصنوعی آمده‌اند. یکی ازمواردی که به جذابیت بیشتر تعقیب و گریز ها کمک کرده‌است، جریمه‌های سنگینیست که در صورت دستگیر شدن شما توسط پلیس در نظر گرفته شده و بدین صورت این بخش را تبدیل به یکی از بهترین لحظات بازی کرده‌است.

بخش بصری Heat به دو بخش خوب و بد تقسیم می‌شود. بخشی بد بازی مختص به روز آن است. این عنوان دارای چرخه پویا شب و روز نیست و تغییر شب و روز از داخل نقشه در دسترس است. بخش روز بازی اصلا وضعیت خوبی از لحاظ بصری ندارد و بیشتر به عناوین نسل قبلی شباهت دارد. بر عکس آن در طول شب Heat می‌درخشد. نورپردازی بازی فوق‌العاده است و شاهد جزیئات فراوانی در محیط و ماشین‌ها هستیم. عنوان Heat دارای بیش از ۱۰۰ ماشین مختلف است که دارای تنوع نسبتا خوبی هستند. از انوع مدل‌های BMW گرفته تا ماشین‌های پرقدرتی از شرکت‌های خودروسازی مکلارن و فراری در دسترس شما خواهند بود. سازندگان سعی کرده‌اند تا تخریب پذیری زیادی را برای آبجکت‌های محیطی در نظر بگیرند و تقریبا اکثر درختان و آبجکت‌های داخل شهر قابل تخریب هستند. البته فیزیک این آبجکت‌ها اصلا شباهتی به نمونه واقعی ندارد و با کوچکترین برخوردی شاهد نابود شدن آن‌ها هستیم.

nfs3

نتیجه گیری:

استودیو Ghost در هیچ موردی اقدام به رقابت با دیگر عناوین ریسینگ موجود نکرده‌است و عنوان Heat در بهترین حالت سعی دارد تا با شماره‌های قبلی خودش رقابت کند و بدین صورت تمام مواردی که در بازی قرار داده شده فرسنگ‌ها با استاندارد‌های کنونی عناوین ریسینگ فاصله دارند. در طول متن سعی می‌کنم به تک‌تک این موارد بپردازم. عنوان Heat شاید بتواند بهترین عنوان در سری Need for Speed باشد، اما اصلا عنوان خوبی در سبک ریسینگ نیست و تنها مسابقاتش در طول شب و کنترل کاملا آرکیدش برای چند ساعت می‌تواند جذاب باشد.

Bahram | نقد و بررسی | 27/11/2019
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
استودیو Ghost در هیچ موردی اقدام به رقابت با دیگر عناوین ریسینگ موجود نکرده‌است و عنوان Heat در بهترین حالت سعی دارد تا با شماره‌های قبلی خودش رقابت کند و بدین صورت تمام مواردی که در بازی قرار داده شده فرسنگ‌ها با استاندارد‌های کنونی عناوین ریسینگ فاصله دارند. در طول متن سعی می‌کنم به تک‌تک این موارد بپردازم. عنوان Heat شاید بتواند بهترین عنوان در سری Need for Speed باشد، اما اصلا عنوان خوبی در سبک ریسینگ نیست و تنها مسابقاتش در طول شب و کنترل کاملا آرکیدش برای چند ساعت می‌تواند جذاب باشد.
نقاط قوت
  • کنترل مناسب و آرکید
  • مسابقات و گرافیک جذاب در طول شب
  • تعقیب و گریز ها با پلیس
نقاط ضعف
  • هوش مصنوعی ضعیف
  • کیفیت پایین در روز
  • عنوانی ضعیف در مقایسه با استاندارد های روز سبک ریسینگ
7.7/10

امتیاز شما

(65 رای )
7.0/10
خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.