نویسنده: سینا یکشنبه، 25 اسفند 1398
ساعت 12:38

بررسی مجموعه Yakuza Remastered Collection

تمام مردان رئیس یاکوزا!

3.4 از 5

فرنچایز Yakuza در 15 سالی که از عمر آن می‌گذرد افت و خیز‌های فراوان و بعضاً غیرمنتظره‌ای را تجربه کرده است: از عملکرد پایین‌تر از حد انتظار شماره اول در خارج از ژاپن که هزینه‌های قابل توجهی برای تبلیغ و بومی‌سازی آن انجام گرفته بود و عدم عرضه اکثر قسمت‌های فرعی برای نقاط دیگر دنیا تا موج جدید محبوبیت این سری که همین 4-5 سال پیش با Yakuza 0 شروع شد. «یاکوزا 0» فرصت تازه‌ای بود برای افرادی که به دلایل مختلف در این سال‌ها از این سری فراری بودند تا به سراغ آن بروند، چرا که ماجراهای این قسمت سال‌ها قبل از آخرین شماره‌های منتشر شده رخ می‌داد و برای فهم داستان آن نیازی به آشنایی خاصی با عناوین قبلی نداشت. داستان جذاب و گیم‌پلی سرگرم‌کننده باعث موفقیت یاکوزا 0 شد به طوری که Sega برای سود بردن از این شرایط تازه به دنبال بازسازی و عرضه مجدد عناوین قدیمی‌تر برای پلتفرم‌های جدید رفت تا طرفداران جدید امکان تجربه کامل این سری را داشته باشند. Yakuza Remastered Collection نقطه پایانی مسیریست که سگا برای زنده کردن دوباره این فرنچایز در سال‌های اخیر طی کرده که در هفته‌های اخیر با بررسی تمامی عناوین این مجموعه، توجه ویژه‌ای به آن داشتیم و حالا نوبت آن رسیده تا قضاوت نهایی را انجام دهیم، اینکه آیا کل این مجموعه ارزش خرید دارد یا نه؟

YakuzaR 4

بررسی بازی Yakuza 3 Remastered

داستان «یاکوزا 3» دقیقا از انتهای یاکوزا 2 آغاز می‌شود. Kazuma Kiryu به این نتیجه رسیده که تنها راه دور شدن از گذشته تاریکش، خروج از Kamurocho است پس با به اتمام رساندن تعدادی از کارهای باقی‌مانده، همراه با دخترخوانده‌اش Haruka، رهسپار اکیناوا در جنوب ژاپن می‌شود و با تأسیس یتیم‌خانه‌ای در آنجا، زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کند اما گذشتۀ «کازوما» به این سادگی دست از سر او بر نمی‌دارد.

یاکوزا 3 اولین شماره این سری بود که برای PS3 ساخته می‌شد و رشد تکنولوژیکی که بین نسل ششم و هفتم کنسول‌ها اتفاق افتاده بود باعث تغییرات اساسی در ساختار این عنوان شده بود. دیگر خبری از دوربین‌های ثابت، لودینگ‌های بسیار، انتقال بین گشتن در محیط و مبارزات و ... نبود و همه چیز به یک حالت seamless با دوربین سوم‌شخص معمول رخ می‌داد. تعدد مأموریت‌های فرعی، گسترش سیستم‌های مختلف بازی و ساختار جدید سیستم مبارزات هم از دیگر تفاوت‌های کلیدی یاکوزا 3 با برادران نسل ششمی آن بود. ایرادات در ترجمه و حذفیات قابل توجه از جمله مشکلاتی بود که گریبان عرضه اولیه یاکوزا 3 در خارج از ژاپن را گرفته بود که تمامی این مشکلات به جز یکی دو مورد که در واقع نتیجه گذشت زمان و تغییرات اجتماعی و فرهنگی هستند درYakuza Remastered Collection مرتفع شده‌اند و بالاخره بعد از گذشت بیش از 10 سال، در خارج از مرزهای ژاپن هم با نسخه ایده‌آل یاکوزا 3 رو به رو هستیم.

YakuzaR 4

بررسی بازی Yakuza 4 Remastered

داستان «یاکوزا 4» همانند تاریخ عرضه آن، یک سال بعد از یاکوزا 3 آغاز می‌شود. «کاموروچو» دوران نسبتاً سیاهی را تجربه می‌کند چرا که با خروج مهره مهمی مانند کازوما و جذب نیروهای جدید و ناشناخته به گروه Tojo، دیگر بین تبهکارانی که صرفاً بد ذات هستند با آن‌هایی که در عین اعمال تبهکارانه، صلاح کاموروچو و مردم آن را می‌خواستند، مرزبندی دقیقی وجود ندارد. در این میان یک نابغه تجاری به نام Shun Akiyama تلاش دارد تا با قرض دادن مقادیر مختلفی از کمک‌های بلاعوض به افرادی که می‌توانند برای کاموروچو مفید باشند، سرنوشت شهر را به مسیر بهتری هدایت کند اما یک قتل غیرمنتظره داستان «آکیاما» را به سه شخصیت دیگر که یکی از آن‌ها کازوماست متصل می‌کند تا پرده از توطئه‌ای پیچیده برداشته شود.

جهشی که بین قسمت چهارم و سوم رخ می‌دهد به اندازه جهش نسخه دوم و سوم نیست اما با توجه به فاصله زمانی کوتاه عرضه بین یاکوزا 4 و 3، از نظر محتوا با اثری باورنکردنی رو به رو هستیم. گسترش کاموروچو با اضافه شدن محیط‌های زیرزمینی و پشت‌بام‌های شهر، استفاده از 4 شخصیت اصلی که هر کدام سبک و سیاق خاص مبارزه خود را دارند و از این مهمتر طراحی مراحل فرعیِ مناسب با ویژگی‌های هر شخصیت باعث شدند تا یاکوزا در همان سال‌های دور تفاوت‌های اساسی خود را با دیگر فرنچایزهای سالانه به خوبی نشان دهد. به اعتقاد من یاکوزا 4 دقیقاً آن نقطه‌ایست که سازندگان تصمیم گرفتند تا تمام توان خود را برای خلق بهترین فرنچایز AA صنعت بازی‌های ویدئویی به خرج دهند و به حدی در این امر موفق بودند که از خیلی از عناوین AAA هم جلو زدند.

YakuzaR 4

بررسی بازی Yakuza 5 Remastered

بعد از یک استراحت تقریباً سه ساله برای سری اصلی و عرضه نسخه‌های فرعی و تلاش برای ساخت IPهای جدید توسط استودیوی سازنده، این فرنچایز با بزرگترین نسخه خود تا به امروز در قالب «یاکوزا 5» بازگشت. کازوما نه تنها از گذشته جنایی خود بلکه از زندگی جدید خود در اکیناوا هم فاصله گرفته و با هویت جعلی در شهری جدید به عنوان راننده تاکسی مشغول به کار است اما هم خود کازوما و هم ما به عنوان مخاطب‌هایی که سال‌ها در کنار این شخصیت به ماجراجویی مشغول بودیم می‌دانیم که فرار از گذشته به این سادگی‌ها نیست و مسائل گروه Tojo باز هم راه خود را به زندگی کازوما باز می‌کنند. راهی که با ماجراهای 3 شخصیت شناخته شده و یک شخصیت تازه وارد، تلاقی می‌کند تا داستانی را به سرانجام برساند که در واقع 15 سال قبل از شروع بازی آغاز شده است.

اگر کاهش تعداد محیط‌ها در یاکوزا 4 برای عده‌ای نکته‌ای منفی به حساب می‌آمد، در یاکوزا 5 با وجود 5 شهر و چند محیط کوچکتر تقریباً هیچ جایی برای ایراد گرفتن وجود ندارد. در کنار این مسئله برای هر شخصیت یک داستان فرعی در دل داستان اصلی در نظر گرفته شده که سیستم‌هایی متفاوت از گیم‌پلی اصلی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهند و در عین حال داستانی کامل و جذاب را با شخصیت‌هایی که پرداخت بسیار خوبی دارند، روایت می‌کنند. یاکوزا 5 طولانی‌ترین و بزرگترین نسخه این فرنچایز است اما حتی برای یک لحظه کاری اضافی و بی‌دلیل در آن مشاهده نمی‌شود و با قرار دادن سدهای ناعادلانه کار بازیکن را سخت نمی‌کند تا مجبور به گرایند کردن و کارهای احمقانه‌ از این دست بشود.

YakuzaR 4

در Yakuza Remastered Collection شاهد 3 بازی کامل، سرگرم‌کننده و بسیار با کیفیت هستیم. قیمت خرید مجموعه کامل 15 دلار به نفع مخاطبان است اگر قصد داشته باشند تا این عناوین را تک تک خریداری کنند. از جمله ویژگی‌های مهم این مجموعه نسبت به عرضه اولیه برای PS3 اینست که ترجمه این عناوین کاملاً بازبینی شده و تا جایی که امکان داشته حذفیات در نسخه‌های اولیه عرضه شده به بازار غرب، مجدداً به کار برگشته‌اند. در کنار این‌ها با لودینگ‌های سریعتر، رزلوشن بالاتر و عدم وجود هیچ گونه افت فریمی در هنگام تجربه این عناوین، با کیفیت اجرایی کاملاً بالایی رو به رو هستیم.

بدون هیچ شک و تردیدی خرید Yakuza Remastered Collection را به تمامی گیمرها، به خصوص طرفداران تازه این فرنچایز توصیه می‌کنم.

  • استودیوی سازنده: Ryu Ga Gotoku Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: حداقل 200 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.