نویسنده: سینا سه شنبه، 12 فروردين 1399
ساعت 19:58

بررسی بازی The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III

4.67 از 5

سری The Legend of Heroes قدمتی مشابه با فرنچایزهای بزرگ و شناخته شده نقش آفرینی ژاپنی همانند Final Fantasy و Dragon Quest دارد اما در طول بیش از 30 سالی که از عمر این فرنچایز می‌گذرد، نه تنها نتوانسته در حد و اندازه دو سری نامبرده خود را مطرح کند بلکه حتی برای رسیدن به فرنچایزهای میان‌رده‌تر مانند Megami Tensei و Tales هم ظاهراً راه درازی در پیش دارد. عوامل زیادی در این عدم شناخته شدن نقش دارند که مهم‌‌ترین آن‌ها عرضه با فاصله عناوین مختلف این سری (یا حتی عدم عرضه برای برخی قسمت‌ها!) در بازار غرب است به طوری که زمانی که نسخه جدیدی از این سری به بازار غرب عرضه می‌شود، شماره بعدی در ژاپن منتشر و شماره بعدتر هم همراه با تاریخ عرضه آن در ژاپن، معرفی شده است. این عامل همچنین باعث شده تا در زمان عرضه، شماره‌های مختلف این سری از نظر بصری و تکنولوژیکی به شکل محسوسی عقب‌تر از زمان خود به نظر برسند. زمان عرضه Trails in the Sky طرفداران این سری رو به افزایش گذاشته‌اند اما هنوز هم The Legend of Heroes با تبدیل شدن به یک فرنچایز بزرگ جهانی فاصله دارد. Trails of Cold Steel III با وجود اینکه مثل شماره‌های قبلی با تاخیری قابل توجه برای مخاطبانِ بیرون از ژاپن منتشر شده اما با کنار گذاشتن نسخه ویژه کنسول‌های دستی توانسته تا از نظر بصری و فنی پیشرفت‌هایی داشته باشد. با بررسی سیزدهمین شماره از سری The Legend of Heroes همراه باشید. 

Trails of Cold Steel 3 5

بعد از مقدمه‌ای که ظاهراً جنگ تمام عیار پایانی را به مخاطب نشان می‌دهد، داستان Trails of Cold Steel III به سه ماه قبلتر از آن حادثه بازمی‌گردد و قهرمان سری Cold Steel یعنیRean Schwarzer  را نشان می‌دهد که بالاخره از آکادمی Thors فارغ‌التحصیل شده و حالا به شهر Leeves آمده تا در واحد فرعی آکادمی نظامی Thors به عنوان معلم مشغول شود. این آکادمی فرعی تازه تأسیس مجموعه‌ای از ناخواسته‌های حکومت مرکزی از معلمان تا دانش‌آموزان را در خود جای داده تا آکادمی اصلی تمهیدات ویژه‌ای برای حضور عضو خانواده سلطنتی که به تازگی در آنجا مشغول به تحصیل شده را در نظر بگیرد. بعد از پایان جنگ‌هایی که در قسمت‌های گذشته دیدیم، به نظر می‌رسد که حداقل‌های از صلح و آرامش در امپراطوری Erebonia حکمفرما شده اما مدت زیادی طول نمی‌کشد تا تنش‌های زیر خاکستر، خود را نشان دهند. «رین» و نیروهای تحت تعلیم او، کلاس شماره 7 جدید را تشکیل می‌دهند که برخلاف کلاس شمارۀ هفتی که خود رین بخشی از آن بود، یک آزمایش سیاسی-اجتماعی نیستند و این بار کلاس 7 برای تعلیم یک نیروی ویژه مأموریت‌های خاص تشکیل شده است. مأموریت‌های مختلفی در گوشه و کنار امپراطوری به کلاس 7 جدید و دیگر افراد آکادمی واگذار می‌شود و دوباره سر و کله گروه مختلف پشت پرده پیدا می‌شود اما این بار ماجراها خیلی پیچیده‌تر از دوران جنگ داخلی است و باز به طور تصادفی رین در ماجرای نجات Erebonia از توطئه‌ای جدید نقشی کلیدی ایفا می‌کند که در هر قدم از این مسیر با دوستان و دشمنان قدیمی و جدید رو به رو می‌شود.   

اگر کسی آشنایی قبلی با این سری نداشته باشد، احتمالاً در هنگام خواندن پاراگراف قبلی احساس می‌کند که متنی را به زبانی ناشناخته مطالعه کرده است. یکی از فاکتورهای دیگری که این سری را عقب نگه داشته، همین عامل متصل بودن شماره‌های مختلف به یکدیگر از نظر داستانی است. همانطور که اشاره کردم، Trails of Cold Steel III سیزدهمین نسخه از سری «افسانه قهرمانان» که در واقع هشتمین قسمت از ماجراهای Trails به حساب می‌آید که خود این مجموعه در 3 خط داستانی اصلی (البته چهارمین خط داستانی هم مدتیست که معرفی شده) در ظاهر جدا از هم تا به امروز روایت شده و عنوان حاضردر واقع نقطه‌ایست که اتصال این چند خط داستانی آغاز می‌شود. با وجود تلاش قابل احترام سازندگان مبنی بر قرار دادن خلاصه قابل مطالعه‌ای از نسخه‌های قبلی، به جز طرفداران همیشگی این سری، دیگران در درک داستان بازی فعلی با مشکل مواجه خواهند. لحظات مهم داستانی و حتی لحظات طنزآمیز آن، اشاراتی به حوادث نسخه‌های قبلی دارند که برای یک مخلطب جدید گیج‌کننده و بعضاً بی‌معنی خواهد بود.

Trails of Cold Steel 3 5

Trails of Cold Steel III اما برای افرادی که چشم انتظار ادامه ماجراهای رین و دوستانش بودند، داستانی جذاب و به یادماندنی را روایت می‌کند. بعد از حوادثی که قسمت قبلی اتفاق افتادند، در ابتدای این قسمت با حالتی از یک شروع مجدد رو به رو هستیم و دوباره بازیکنان به فضای خاص شماره اول سری Cold Steel بازمی‌گردند که آکادمی و کلاس درس نقشی کلیدی در داستان آن داشتند اما تفاوت اینجاست که این بار در نقش یک معلم به فضای آکادمیک بازگشته‌ایم، به عنوان یک فرد ظاهراً بالغ که حالا باید به افراد تحت تعلیم کمک کند تا مشکلاتشان را حل کنند، در حالیکه با شناختی که از رین داریم می‌دانیم که چنین وظیفه‌ای برای او بسیار سنگین است اما حس مسئولیت‌پذیری و گذشته خاص او (با نقاط تاریکی که نه مخاطب و نه رین از آن آگاه هستند) باعث می‌شود تا تمام تلاشمان را برای موفقیت او به عنوان یک معلم به کار ببندیم. شخصیت‌هایی که دور و بر رین را پر کرده‌اند هم با دقت بسیار خوبی ساخته و پرداخته شده‌اند و شخصیت‌هایی که تمرکز داستانی بیشتری بر آن‌ها گذاشته می‌شود، اهداف و رفتارشان از منطق روایی درست و باورپذیری برخوردار است. همرزمان قدیمی هم در لحظات مختلف این داستان طولانی به کمک رین می‌آیند تا لحظات خاطره‌انگیزی را رقم بزنند. تقریباً همه شخصیت‌ها در تمامی لحظات حرف جدیدی‌ برای گفتن دارند، حتی اگر این حرف‌ها در پیشبرد داستان یا انجام مأموریت‌های فرعی نقشی نداشته باشند ولی کمک می‌کنند تا شخصیت‌های فرعی را بهتر بشناسیم و در لحظات خاص داستانی از رفتارهای آن‌ها متعجب نشویم.

مشکل تاریخی عناوین JRPG اینجا هم با قدرت تمام برقرار است و آن هم اتلاف وقت بسیار زیاد است که ریتم روایی نامتعادلی را به ارمغان آورده‌است. طبق سنت ظاهراً غیرقابل تغییر نقش‌آفرینی‌های ژاپنی، ساعت‌های زیادی طول می‌کشد که تا داستان به بخش بهتر خود برسد ولی همان جایی هم که به نظر می‌رسد داستان روی غلتک افتاده باز هم با سکته‌های روایی و کند شدن روایت داستان طرف هستیم. تعداد لحظات بیش از حد نیاز کش داده شده، فراتر از آن چیزیست که حتی در سطح تحمل طرفداران پر و پا قرص این ژانر باشد. این مسئله که می‌توان یک روایت را به مدت 100 ساعت ادامه داد، دلیلی بر انجام این کار نیست و با کمی جرح و تعدیل می‌شود به روایتی با ریتم بهتر رسید که بین لحظات مهم آن، بیش از 10 ساعت فاصله نیفتد و از طرف دیگر با کاهش میزان ترجمه مورد نیاز، سرعت آماده‌سازی نسخه جهانی را هم بالاتر برد اما به نظر نمی‌رسد که JRPG سازان مختلف علاقه چندانی به تغییر رویه‌ای داشته باشند که بیش از 4 دهه براساس آن راه خود را در آن مسیر در پیش گرفته‌اند.    

Trails of Cold Steel 3 5

سیستم مبارزات Trails of Cold Steel III از نظر ساختاری تقریباً مشابه همان چیزیست که در دو قسمت قبلی شاهد آن بودیم و از جهت نوبتی و منومحور بودن آن تغییر خاصی اتفاق نیفتاده اما طراحی ظاهری و برخی ریزه‌کاری‌های جدیدی شامل حال سیستم‌های قدیمی شده تا سرعت مبارزات نسبت به گذشته بالاتر برود. در کنار حملات عادی، حملات ویژه، جادو، استفاده از آیتم‌ها و امکان جا به جایی در محدوده محل مبارزه، ویژگی دیگر به نام Brave Order در سیستم مبارزات گنجانده شده که بسته به دستور صادر شده، یک buff برای تمامی شخصیت‌های تحت کنترل تا چند حرکت بعدی اتفاق می‌افتد که یک جنبه تاکتیکی دیگر به مبارزات اضافه می‌کند. با توجه به محدوده اثرگذاری هر کدام از حملات، قرارگیری و چینش نیروهای تحت کنترل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که مثلاً برای یک شخصیت فاصله گرفتن از صحنه اصلی مبارزه انتخاب مناسبتری است و برای شخصیتی دیگر با توجه به نوع حملاتی که استفاده می‌کند، قرار گرفتن در شرایطی که تحت محاصره چندین دشمن قرار دارد جایگیری مناسبتری به حساب می‌آید.

S-Craftها حملات پرقدرتی هستند که در زمان‌های حساس کمک می‌کنند تا تعداد بسیار زیادی از دشمنان را از پا درآوریم و سیستم Link هم حملات و اعمال دو شخصیت‌ را در لحظات خاص به یکدیگر متصل می‌کند تا نتایج مفیدتری از دستورهای مختلف به دست آید. مبارزات سوار بر Mechها در این شماره هم وجود دارند که یک سطح فنی دیگری به مبارزات معمول اضافه می‌کنند و دقت بیشتری را نسبت به مبارزات عادی برای موفقیت طلب می‌کنند. برای افرادی که خیلی حوصله‌ سیستم‌های در هم تنیده JRPGها را ندارند، گزینه‌های درجه سختی «بسیار آسان» و اتوماتیک کردن مبارزات هم وجود دارند که کمک می‌کند تا بدون نگرانی از سختی کار، داستان آن را دنبال کنند. به جز اینکه منوها خیلی شلوغ و بیش از حد تو در تو هستند و خیلی از امکاناتی که فراهم می‌کنند چندان مفید و کاربردی نیستند و همچنین تنظیم پیشفرض حرکت عمودی کنترل دوربین به صورت Inverse، مشکل بزرگ و قابل توجهی در بخش کنترل و گیم‌پلی دیده نمی‌شود به طوری که به راحتی می‌توان گفت که Trails of Cold Steel III یکی از کاملترین و بهترین سیستم‌های مبارزات نوبتی را در خود جای داده و وجود 5 درجه سختی مختلف هم کمک کرده تا برای تمام سطوح مخاطبان، از مبتدی تا خودآزار، گزینه مناسبی باشد.

Trails of Cold Steel 3 5

از نظر بصری جهش بسیار بزرگی رخ نداده و کماکان محیط‌ها و شخصیت‌ها از نظر جزئیات شبیه یک اثر امروزی نیستند اما انیمیشن‌های شخصیت‌ها و افکت‌ها مورد استفاده در صحنه‌های مبارزه، رشد نسبتاً قابل توجهی داشته‌ و به نظر می‌رسد که این فرنچایز یواش یواش دارد در مسیر امروزی‌تر شدن قدم برمی‌دارد. در مجموع از نظر بصری با محصولی قابل قبول طرف هستیم که گزینه‌هایی خوبی در نسخه پورت شده قرار داده شده تا هم بتوان کیفیت بالاتری گرفت و هم افرادی که از سیستم ضعیفتری استفاده می‌کنند، بتوانند شرایط مناسبتری را در هنگام اجرای بازی تجربه کنند.  

موسیقی متن از کیفیت برخوردار است و البته عمدتاً از قطعات شماره‌های قبلی استفاده می‌کند. به طور کلی اگر بخواهیم توصیف دقیقی از موسیقی متن بازی ارائه دهیم باید گفت دقیقاً همان جنس قطعاتی در طول بازی شنیده می‌شود که وقتی واژۀ JRPG را می‌شنوید در ذهنتان تداعی می‌شود. صداپیشگی هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ژاپنی در دسترس است که دوبله انگلیسی کیفیت خوبی دارد اما برخی از بازیگران حس دقیق شخصیت‌ها را در برخی لحظات به خوبیِ دوبله ژاپنی تداعی نمی‌کنند و برای ادراک بهتر این هیجانات شخصیت‌ها باید به زیرنویس توجه کرد.

Trails of Cold Steel 3 5

بررسی Trails of Cold Steel III کار چندان ساده‌ای نیست، از طرفی افرادی که طرفدار این سری به حساب می‌آیند نیازی به مطالعه هیچ گونه مطلب نقد و بررسی برای مجاب شدن نسبت به خرید آن ندارند و از طرف دیگر برای افرادی که با این سری آشنایی ندارند، اینجا نقطه مناسبی برای شروع نیست. توصیه من برای گروه دوم اینست که اگر توضیحاتی که در این مطب از سر گذراندید برایتان جذاب بود، می‌توانید از این امر خرسند باشید که 6 بازی JRPG با کیفیت در انتظار شما هستند (که اگر زبان ژاپنی شما قوی باشد، 3 عنوان دیگر هم می‌توانید به این لیست اضافه کنید) تا سفری طولانی و هیجان‌انگیز به نقاط مختلف این دنیای جذاب داشته باشید.

  • استودیوی سازنده: Nihon Falcom
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: حداقل 50 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
بررسی Trails of Cold Steel III کار چندان ساده‌ای نیست، از طرفی افرادی که طرفدار این سری به حساب می‌آیند نیازی به مطالعه هیچ گونه مطلب نقد و بررسی برای مجاب شدن نسبت به خرید آن ندارند و از طرف دیگر برای افرادی که با این سری آشنایی ندارند، اینجا نقطه مناسبی برای شروع نیست. توصیه من برای گروه دوم اینست که اگر توضیحاتی که در این مطب از سر گذراندید برایتان جذاب بود، می‌توانید از این امر خرسند باشید که 6 بازی JRPG با کیفیت در انتظار شما هستند (که اگر زبان ژاپنی شما قوی باشد، 3 عنوان دیگر هم می‌توانید به این لیست اضافه کنید) تا سفری طولانی و هیجان‌انگیز به نقاط مختلف این دنیای جذاب داشته باشید.
نقاط قوت
  • ادامه‌ای مناسب برای داستان هیجان‌انگیز سری Cold Steel
  • افزایش سرعت و جذابیت بصری مبارزات
  • پورت با کیفیت و با امکانات خوب
نقاط ضعف
  • ریتم روایی نامتعادل
  • چینش نامناسب برخی از منوها
  • انتظار احتمالاً طولانی برای نسخه بعد و پایان داستان
10.0/10

امتیاز شما

(3 رای )
8.6/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.