نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی یکشنبه، 28 ارديبهشت 1399
ساعت 15:05

بررسی بازی Fury Unleashed

خشم رها شده در استانداردها

4.5 از 5

در سال‌های اخیر عناوین متفاوت و بسیار خوبی را در سبک Rogue-lite دیده‌ایم که توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را کسب کنند و با جذب مخاطبان برگشت مالی بسیار خوبی را نیز رقم بزنند، بعنوان مثال بازی‌های Dead Cells و The Binding Of Issac نمونه‌های بسیار موفق و تمام و کمال این ژانر هستند که مطمئنا با عرضه هر بازی مقایسه با آن‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. بازی Fury Unleashed ساخته استدیو Awesome Games نیز پای خود را در این ژانر محبوب و شاید کمی اشباع شده گذاشته است و مطمئنا برای موفقیت نیاز به یک عنصر منحصربفرد دارد تا خود را کامل متمایز کند و با بزرگان این سبک رقابت کند. برای بررسی این موضوع با ما همراه شوید.

داستان بازی حول محور شخصیتی به نام Fury می‌چرخد که مخلوقی در یک دنیای کمیک بوک است اما ناگهان خالق و طراح او دست از نقاشی کشیدن بر می‌دارد و باعث می‌شود Fury خود دست به کار شود و با دشمنانی متفاوت از دنیا‌های مختلف از جمله نازی‌های جنگ جهانی تا موجودات فضایی و خدایان مصر باستان و آزتک‌های آمریکایی و غیره درگیر شود. مسلما کسی از بازی‌های این ژانر توقع داستان درگیر کننده و درام مانند ندارد و درصد مخاطبانی که این بازی را برای داستانش انتخاب کرده‌اند از 1 درصد هم کمتر است اما با اینحال داستان بازی جذاب است و به اندازه کافی باعث جلب توجه‌اتان خواهد شد.

 

apps.8470.13827083066597133.eef6f01b 49cd 4c7f bbea db3dfc4a2b9f.d8b3a741 cc75 4bdd a371 50d0f2dc07d9

 

اولین چیزی که در این بازی چشمان شما را درگیر می‌کند مطمئنا نوع هنر بکار رفته در طراحی و آرت بازی است که خبری از پیکسل‌ها نیست و برای محض تنوع هم که شده خبر بسیار خوبی است اما با وجود اینکه بصورت کلی بسیار دلنواز و چشمگیر است کمی ساده و اتو کشی شده است و خبری از جزییات چه در طراحی کاراکتر و چه در محیط دیده نمی‌شود. دشمنان و باس‌های بازی از طرفی بسیار زیبا و پر جزییات هستند و تقریبا باعث ایجاد بالانس در این بخش می‌شوند. چیزی که بسیار مورد پسند خودم قرار گرفت و معمولا خبری از آن در بازی‌های مستقل نیست، شخصی سازی کاراکتر اصلی است که به مرور زمان و در طول بازی آیتم‌های بیشتری را می‌توانید برای آن باز کنید، از جنسیت و مو و رنگ پوست گرفته تا نقاشی‌های بر روی صورت و حتی عینک و کلاه وغیره. شاید بگوید که این مورد چیز خاصی نیست اما برای بازی در ژانر Rogue Lite که قرار است به دفعات زیاد آن را از اول آغاز کنید و به اتمام برسانید این شخصی سازی و ایجاد تنوع کمک بسیار زیادی برای ملال آور نشدن بازی می‌کند.

 

Fury 3

 

مطمئنا مخاطبان بازی‌های مستقل از نحوه کارکرد بازی‌های Rogue-lite با خبر هستند که نوع طراحی مراحل و برخورد با هر کدام از باس‌های کاملا تصادفی است و با هر بار مردن کاراکتر اصلی شما دوباره از اول باید آن مرحله را تکرار کنید و تنها چیزی که در این وسط بسیار حیاتی است نوع گیم پلی و درگیر شدن بازیکن است. نحوه کنترل کاراکتر و مبارزه در Fury Unleashed حداقل برای من بسیار جدید و در عین حال عجیب است و ممکن است در ابتدا برای شما نیز کمی نامتعارف و دور از استاندارد بنظر برسد اما زمانی که یک مرحله را تمام کنید متوجه جادوی آن می‌شوید که به هرچه ریتمیک کردن مبارزات و سرعت بخشیدن به آن کمک می‌کند. Fury قابلیت مبارزه با یک اسلحه اتوماتیک و یک سلاح سرد را داراست و همچنین دویدن و پرش نیز مسلما از خصوصیات بدنی او است. از آنجایی که نسخه بررسی شده ما بر روی کنسول‌ها و پلتفرم PlayStation 4 است تیر اندازی کردن در بازی بصورت دیگر بازی‌های معمول این ژانر نیست. شلیک کردن را می‌توانید با دو روش انجام دهید، یک بصورت سنتی و با دکمه R2 است و دیگر روش که مورد پسند بنده است و باعث عمق بخشیدن به مبارزات بازی می‌شود، شلیک با آنالوگ راست دسته است که در عین حال که شلیک میکنید به آن جهت نیز می‌دهید. همین تغیر کوچک باعث شده FU در گیم پلی حداقل خودش را برای من متمایز کنید. شکست خورد و مردن در این ژانر اجتناب ناپذیر است ولی شما می‌توانید با Skill Pointها شخصیت خودتان را قویتر کنید و دوباره به میدان مبارزه برگردید، Skillهای بازی تنوع خوبی دارند و همانطور که از استانداردهای این سبک انتظار می‌رود تعدادشان بسیار زیاد است اما در عین حال نوع‌ آ‌ن‌ها قابل حدس است. اگر دیدید که اسکیل پوینت‌ها نیز نتوانستند شما را نجات دهند می‌توانید دوستتان را نه بصورت آنلاین بلکه حضوری به خانه‌اتان دعوت کنید تا به مانند قدیم به کمک یکدیگر از چالش‌های بازی گذر کنید زیرا خبری از بخش چند نفره آنلاین نیست. باز اگر چالش‌های بازی برای شما زیادی سخت و غیر منطقی بودند بازی دارای درجه سختی است که کاشکی تنوع بیشتری برای آن وجود داشت و به دو حالت بسیار سخت و بسیار آسان تقسیم نمی‌شد و حد وسطی برای آن در نظر گرفته می‌شد.

 

fury unleashed1

 

حال همانطور که گفتم FU توانسته است در بخش مبارزات خودش را برای من متمایز کند اما با وجود اینکه به شخصه من مخاطب پر طرفدار و غیرتی ژانر Rogue-lite نیستم و اکثرا فقط عناوین خوب این ژانر را بازی کرده‌ام، خاص نبودن بازی در جای جای آن احساس می‌شود و شاید غیر از مبارزات بازی نتوانسته است خودش را از نسبت به دیگر عناوین متمایز و قابل توجه نشان دهد و همچنین کوتاه بودن بازی نیز باعث شده کمی ارزش مالی آن زیر سوال برود، البته می‌دانیم ذات بازی‌های Rogue-lite برای تکرار و متدوام بازی کردنشان است اما باعث نمی‌شود که هر دور برای اتمام آن کوتاه بنظر نرسد.

 

ss 04573f258929d6c7650716306e0683811c0c618d.1920x1080

 

در نهایت اینکه Fury Unleashed دقیقا همان چیزی است که از یک بازی در ژانر Rogue-lite انتظار می‌رود، اکشن درگیر کننده به همراه چالش‌های محیطی و پلتفرمینگ و مبارزات با دشمنان عجیب و غریب قوی و باس‌ها و در نهایت ظاهری چشم نواز برای هرچه لذت بردن بیشتر آن اما شاید نقطه ضعف آن دقیقا همین قابل انتظار بودن تمامی بخش‌های بازی و تا حدودی تکراری بودن و در عین حال کوتاه باشد.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Fury Unleashed توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Awesome Games Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8 الی 9 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
8.0
در نهایت اینکه Fury Unleashed دقیقا همان چیزی است که از یک بازی در ژانر Rogue-lite انتظار می‌رود، اکشن درگیر کننده به همراه چالش‌های محیطی و پلتفرمینگ و مبارزات با دشمنان عجیب و غریب قوی و باس‌ها و در نهایت ظاهری چشم نواز برای هرچه لذت بردن بیشتر آن اما شاید نقطه ضعف آن دقیقا همین قابل انتظار بودن تمامی بخش‌های بازی و تا حدودی تکراری بودن و در عین حال کوتاه باشد.
نقاط قوت
  • داستانی خوب در ژانری غیر قابل انتظار
  • گیم پلی بخش مبارزات
  • طراحی دشمنان
نقاط ضعف
  • کوتاه و تکراری!
  • قابل انتظار بودن تمام مشخصه‌های بازی
7.5/10

امتیاز شما

(4 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.