نویسنده: سینا شنبه، 08 شهریور 1399
ساعت 09:22

بررسی بازی Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition

0 از 5

اولین کنسول خانگی نینتندو (NES) نه تنها جان دوباره‌ای به صنعت بازی‌های ویدئویی بخشید، بلکه به لطف موفقیت این کنسول بود که ژانر JRPG تبدیل به بخش ماندگاری از این صنعت شد. Final Fantasy که آخرین گلولۀ در خشاب استودیویی بود که امید چندانی به بقا نداشت، تبدیل به یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ شد و دوستی سازندگان این مجموعه با نینتندو سال‌های سال ادامه پیدا کرد تا اینکه در میانۀ دهۀ 90 میلادی به واسطۀ غرور بیجای مدیران نینتندو و زرنگی مدیران Square Soft، ناگهان نام سری Final Fantasy با کنسول‌های شرکت سونی گره خورد. تقریباً یک دهه بعد و به واسطۀ تغییرات مدیریتی در هر دو شرکت، تلاش‌هایی برای همکاری مجدد در پشت پرده در حال رخ دادن بودن چرا که به دلیل در اختیار داشتن بخشی از سهام Square Enix توسط سونی، همکاری علنی با رقیب این شرکت به سادگی امکانپذیر نبود. راه اندازی یک شرکت صوری برای دور زدن این دردسرها و البته حفظ نیروهایی که در شرایط عادی باید از «اسکوئر انیکس» اخراج می‌شدند، راه را برای ساخت Final Fantasy Crystal Chronicles هموار کرد که توجه هیچ عضوی از تیم‌های اصلی اسکوئر به آن معطوف نبود و توسط نیروهای کم تجربه‌تر ساخته می‌شد تا راهی باشد برای از دست ندادن بازار هر چند کوچک طرفداران نینتندو در آن دوران و البته گسترش برند «فاینال فانتزی».Crystal Chronicles  در زمان خود به لطف نوآوری‌هایی که نسبت به نسخه‌های اصلی فاینال فانتزی به خرج داده بود، اثر موفقی روی یک پلتفرم شکسته خورده از آب در آمد و مقدمه‌ای شد برای عرضۀ آثار بیشتر تحت همین نام و نشان برای دیگر کنسول‌های نینتندو. چند روزی است که نسخۀ ریمستر این عنوان برای پلتفرم‌های تلفن همراه و دو کنسول PS4 و Nintendo Switch عرضه شده که در ادامه به بررسی این عنوان خواهیم پرداخت.

FF Crystal Chronicles 4

داستان در سرزمینی خیالی که مردمان آن را 4 نژاد مختلف تشکیل می‌دهند، اتفاق می‌افتد. هزار سال قبل از شروع بازی، بلور محافظ این سرزمین به علت برخورد شهاب سنگی تکه تکه شده و این شهاب سنگ به همراه خود موجود اهریمنی را به این سرزمین آورده است. این موجود اهریمنی با ماده‌ای کشنده به نام Miasma شرایط زندگی را بر مردمان این سرزمین سخت کرده ولی با کمک تکه‌های باقی‌مانده از بلور محافظ، هر کدام از نژادها توانسته‌اند در تمام این سال‌ها از سرزمین خود در برابر این شرایط مرگبار محافظت کنند. این تکه‌های بلور باید سالانه توسط عصارۀ درختان جادویی بازیابی شوند تا قابلیت محافظت‌کنندگی خود را حفظ کنند و وظیفۀ به دست آوردن این عصاره، به کاروان‌های مختلف از هر سرزمین محول می‌شود تا شرایط خطرناک دنیا و سیاهچاله را پشت سر بگذراند و سرزمین خود را از نابودی برهانند. 

از نظر حال و هوا کلی، Crystal Chronicles نزدیکی بیشتری با نسخه‌های ابتدایی سری فاینال فانتزی دارد و به طور کلی از تم‌های بزرگسالانه و عمیق‌تری که از شمارۀ ششم به بعد وارد روایت‌های این سری شد، خبری نیست و با داستانی نسبتاً کودکانه طرف هستیم که یک طرف آن آدم خوب‌ها ایستاده‌اند و در طرف دیگر یک موجود اهریمنی و هیچ چیزی که تداعی کنندۀ بُعد خاکستری اخلاقیات باشد، میان این دو جناح دیده نمی‌شود. با توجه به ساختار در نظر گرفته شده، خبری از شخصیت‌های پیچیده و به یادماندنی که به نوعی امضای این سری به حساب می‌آیند هم نیست و تعدادی الگوی پیش ساخته وجود دارند که مخاطب از بین آن‌ها برای پیشبرد داستان انتخاب می‌کند اما به جز برخی تفاوت‌ها در ویژگی‌های گیم‌پلی مثل توانایی‌های رزمی متفاوت یا جوایزی که در هر سفر موفق به دست می‌آید، تفاوت داستانی خاصی بین این شخصیت‌ها از خواستگاه‌های اجتماعی و نژادی متفاوت وجود ندارد، اینجا با Dragon Age Origins رو به رو نیستیم.

FF Crystal Chronicles 4

گیم‌پلی Crystal Chronicles که در زمان خود حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشت، با استانداردهای امروزی بسیار کهنه به نظر می‌رسد. در این عنوان با یکی از اولین تلاش‌های اسکوئر انیکس برای تبدیل کردن سیستم‌های سنتی عناوین نقش‌آفرینی خود به ساختاری اکشن‌تر و شناورتر طرف هستیم و در این ریمستر تلاش نشده تا با انجام تغییراتی کوچک این ساختار با استانداردهای امروزی همخوانی نسبی پیدا کند. طراحی سیاهچالۀ Crystal Chronicles هم به گونه‌ای بوده که نیاز مبرم به تجربۀ چند نفره در آن‌ها احساس می‌شود چون به صورت تکنفره، باس فایت‌ها در عین اینکه سادگی تبدیل به موقعیت‌هایی وقت‌گیر می‌شوند.

حالت چندنفره برخلاف نسخۀ اصلی فقط به صورت آنلاین امکانپذیر است و روی PS4 برای استفاده از این ویژگی حتماً به عضویت در PS Plus نیازمند هستید. سادگی مبارزات، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان، نیاز به استفادۀ بیش از اندازه به منوها برای رسیدن به ترکیب مناسب تهاجمی، نیاز همیشگی به حمل یک فانوس (که خوشبختانه در حالت تکنفره یک Moogle این کار را برای شما انجام می‌دهد) و کهنه بودن طراحی مراحل دست به دست هم داده‌اند تا Crystal Chronicles در بازگشت بعد از حدود دو دهه، تجربۀ لذت‌بخشی به ارمغان نیاورد. در عین حال تجربۀ چند نفره در صورت پیدا کردن همرزمان همدل، بسیار هیجان‌انگیز است اما به صورت تکنفری با اثر درخور توجهی طرف نیستیم.  

FF Crystal Chronicles 4

طراحی بصری Crystal Chronicles در زمان عرضه هم جذابیت ویژه‌ای به این عنوان در مقایسه با جریان اصلی فرنچایز بخشیده بود چرا که هر چقدر که نسخه‌های اصلی به طراحی‌های واقعگرایانه‌تر نزدیک می‌شدند، از آن حس شیرین فانتزی ابتدایی دورتر و دورتر می‌شدند، البته به جز نسخۀ نهم که حکم بازگشت به ریشه‌ها را داشت. Crystal Chronicles هم از نظر طراحی بازگشتی به همان ریشه‌ها و با وجود اینکه قدمت خود را به خصوص در جزئیات محیطی نشان می‌دهد اما نوع طراحی کلی آن بعد از گذشت 17 سال توانسته جذابیت‌ و بامزگی خود را به خوبی حفظ کند.

موسیقی متن به خوبی به دنیایی که داستان در آن روایت می‌شود جان بخشیده و استفاده از سازهای قدیمی مربوط به دوران قبل از عصر صنعتی به جای استفاده از ابزار الکترونیکی برای ساخت این موسیقی، برای عنوانی که بودجۀ بزرگی نداشته و تولید این حجم از موسیقی جدید هزینۀ گزافی در پی داشته، نشان از اهمیت سازندگان به این بخش از کار داشته است. نقطۀ مقابل موسیقی، صداپیشگی جدیدی است که به بازی اضافه شده و به حدی بد از کار درآمده که به شکل ناخواسته باعث خندۀ مخاطب می‌شود. این البته یک رفتار تکراری از جانب اسکوئر انیکس برای بخش صداپیشگی بازی‌های کوچکتر این شرکت است و ظاهراً علاقۀ چندانی به تغییر این رویه وجود ندارد. این مشکل شاید به طور کلی آزاردهنده نباشد اما وقتی یک شخصیت 3 دیالوگ پیاپی را با صدای چند بازیگر متفاوت ادا می‌کند و از قضا هیچ کدام از این صداها به درستی روی شخصیت نمی‌نشینند، مخاطب در برقراری ارتباط با شخصیت‌ها دچار مشکل می‌شود.

FF Crystal Chronicles 4

نوآوری‌هایی که در زمان عرضۀ اولیه برگ برندۀ Final Fantasy Crystal Chronicles به حساب می‌آمدند، این روزها استانداردهای عادی صنعت گیم به شمار می‌آیند و سازندگان در امروزی کردن برخی از این امکانات و گسترش آن‌ها، عملکرد موفقی نداشته‌اند. با توجه به اینکه درخواست چندانی برای این ریمستر وجود نداشت و خود تیم سازنده هم با اشتیاق چندانی روی آن کار نکرده، عرضۀ این عنوان تبدیل به علامت سؤال بزرگی شده که پاسخ مناسبی برای آن به ذهنمان نمی‌رسد. اگر نسبت به این اثر کنجکاو هستید و توانایی تحمل لودینگ‌هایی که مناسب اثری با این ظاهر و در سال 2020 نیست را دارید، در زمانی که تخفیف مناسبی شامل حال این اثر شد، نسبت به تهیۀ آن اقدام کنید.  

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Square Enix
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 25 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
7.0
با توجه به اینکه درخواست چندانی برای این ریمستر وجود نداشت و خود تیم سازنده هم با اشتیاق چندانی روی آن کار نکرده، عرضۀ این عنوان تبدیل به علامت سؤال بزرگی شده که پاسخ مناسبی برای آن به ذهنمان نمی‌رسد. اگر نسبت به این اثر کنجکاو هستید و توانایی تحمل لودینگ‌هایی که مناسب اثری با این ظاهر و در سال 2020 نیست را دارید، در زمانی که تخفیف مناسبی شامل حال این اثر شد، نسبت به تهیۀ آن اقدام کنید.  
نقاط قوت
  • حفظ جذابیت و بامزگی طراحی‌ها بعد از گذشت دو دهه
  • تجربۀ بازی به صورت چندنفره
  • موسیقی متن جذاب و گوشنواز
نقاط ضعف
  • صداپیشگی فراتر از افتضاح
  • کهنه بودن طراحی مراحل و عدم وجود بروز رسانی قابل توجه در سیستم‌های گیم‌پلی
  • عدم وجود تفاوت روایی بین شخصیت‌هایی با پس‌زمینۀ بسیار متفاوت
6.0/10

امتیاز شما

(4 رای )
6.6/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.