نویسنده: سینا شنبه، 15 شهریور 1399
ساعت 19:36

بررسی بازی WRC 9 FIA World Rally Championship

5 از 5

با نگاهی به تاریخچۀ سری بازی‌های ویدئویی WRC که عنوان مهمترین مسابقات رسمی رالی جهان را در اختیار دارد، مسیر پر پیچ و خمی را مشاهده می‌کنیم که بی‌شباهت به مسیرهای این قبیل مسابقات نیست. در ابتدای قرن بیست و یکم که اکثر کمپانی‌ها به دنبال حق انحصاری مسابقات ورزشی مشهور بودند چون این قبیل مسابقات عملاً مجوز چاپ پول به حساب می‌آمدند، کمپانی سونی که موفقترین فرنچایزش در ژانر رانندگی بود (سری Gran Turismo) به سراغ امتیاز مسابقات World Rally Championship رفت. در فاصلۀ سال‌های 2001 تا 2005، Evolution Studios با ساخت 5 عنوان قابل قبول بر اساس این برند متأسفانه نتوانست انتظار سونی را از نظر تجاری برآورده کند و در نتیجه سونی از تمدید این امتیاز صرفنظر کرد. در سال 2009 کمپانی Black Bean Games و استودیوی Milestone به سراغ این مسابقات رفتند و یک سری ضعیف و شکست خورده را در کنار یکدیگر خلق کردند. بعد از افتضاح سری دوم، کمپانی Bigben Interactive (که به تازگی به Nacon تغییر نام داده) امتیاز این مسابقات را به دست آورد و با کمک استودیوی Kylotonn و در شرایطی که سری DiRT حرف و اول آخر را در زمینۀ مسابقات رالی در عالم بازی‌های ویدئویی می‌زند، در 5 سال اخیر تلاش کرده‌اند تا نام WRC را مجدداً زنده کنند. بازی WRC 9 FIA World Rally Championship در امتداد مسیری است که استوی «کیلوتان» از سال 2015 تا به امروز طی کرده و در ادامه خواهیم دید که تا چه اندازه از تجارب گذشته درس گرفته‌اند و در رفع مشکلات نسخه‌های قبلی کوشیده‌اند.

WRC9 4

گیم‌پلی عناوین ورزشی در این روزها عملاً در دو بخش اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرند، یکی بخش آنلاین و دیگری بخش Career. در رابطه با بخش آنلاین WRC 9 در حال حاضر حرف چندانی نمی‌توان زد چون هنوز مسابقه‌های ویژه‌ای که قرار است مخاطبان را درگیر خود کنند فعال نشده‌اند و مسابقه با دیگر بازیکنان برای کسی مثل من که بعد از سال‌ها (به طور دقیق 18 سال!) به سراغ این مجموعه رفته، احساس ایفای نقش کسی را دارد که به یک مهمانی با شکوه دیر رسیده و از پیچ و خم‌های نتورک کردن با حضار بی خبر است. سری WRC شاید محبوبیت دیگر عناوین مسابقه‌ای مشهور را نداشته باشد اما طرفداران پر و پا قرص آن، تبحر فوق‌العاده‌ای در رانندگی در این جاده‌های مخوف از خود نشان می‌دهند. در کنار این‌ها بخش‌های آفلاین تمرینی، مسابقۀ کوتاه، حالت چند نفرۀ اسپلیت اسکرین و ... هم در بازی گنجانده شده‌اند که در واقع به جز حالت چند نفره همگی بخش‌های تشکیل دهندۀ همان حالت «کریر» هستند که کلیت بازی حول محور آن بنا شده است.

مشکل اصلی بخش کریر بدون شک کمبود کمپانی‌های در درسترس برای انتخاب خودرو است که البته این مسئله بیشتر از آن که نتیجۀ کم‌کاری سازندگان باشد، ریشه در این مسابقات در دنیای واقعی دارد. برای جبران این معضل سازندگان به سراغ مسابقات تاریخی با خودروهای ویژه رفته‌اند که هم از طریق بخش چالش‌ها و هم از طریق بخش مختص خود در دسترس هستند و همچنین قسمتی کوچک و اختیاری از بخش کریر را هم به خود اختصاص داده‌اند. بخش کریر را از پایین‌ترین سطح مسابقات WRC یعنی Junior WRC شروع خواهید کرد که شامل تعداد مسابقات کمتری می‌شود و البته محدودیت بزرگتری برای انتخاب خودروی خود دارید اما بعد از چند هفته و رانندگی موفقیت‌آمیز، پیشنهادات از تیم‌های سطوح بالاتر به سمت شما سرازیر می‌شوند که با انجام مسابقات تستی می‌توانید تیم‌های جدید را تحت تأثیر قرار داده و با بستن قراردادهای جدید پیشرفت کنید.

WRC9 4

در کنار هستۀ اصلی، که در WRC 9 رانندگی است، مثل هر بخش کریر دیگری که در آثار ورزشی این روزها شاهدش هستیم، بحث مدیریت تیم هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در این قسمت با توجه به سطح رشدی که به آن دست پیدا می‌کنید، امکان خرج کردن امتیازهای به دست آمده در بخش R&D وجود دارد که در شروع کار فقط بخش‌های مربوط به کیفیت تیم همراه را شامل می‌شود ولی با پیشروی در مسیر شغلی خود، روی کیفیت عملکردی خودروی تحت کنترل هم می‌توان تأثیر گذاشت. در شروع کار خود، یک رانندۀ تنها هستید اما قسمت Crew اجازه می‌دهد که با اضافه کردن مهندس، تعمیرکار، مشاور مالی و ... شرایط رقابتی بهتری برای خود فراهم کنید که هم تجربۀ بهتری کسب کنید و هم پول بیشتری بدست بیاورید که نهایتاً منتهی به استخدام نیروهای قوی‌تر و به دست آوردن موقعیت‌های جانبی بیشتر می‌شود. هر شرکتی که برای آن رانندگی می‌کنید، چالش‌هایی در بازه‌های زمانی مختلف برای شما در نظر می‌گیرد که پول و تجربۀ بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورند. در مجموع بخش کریر نه آنقدر پیاز داغ بخش‌های مدیریتی را زیاد کرده که از رانندگی غافل شوید و نه آنقدر محدود است که احساس حضور در یک تیم جهانی را به خوبی منتقل نکند و در کل تعادل خوبی را برای مخاطبان برقرار کرده است.

WRC9 4

از امکانات مختلف WRC 9 که بگذریم، به هستۀ اصلی که کیفیت رانندگی است می‌رسیم. رانندگی با تمام امکاناتی که بازی برای سنگ انداخت در مسیرتان در اختیار شما می‌گذارد، به حال و هوای آثار آرکید نزدیکتر است که این مسئله با توجه به نوع مسیرهایی که در مسابقات رالی با آن‌ها رو به رو هستیم اتفاق ناراحت‌کننده‌ای نیست اما فیزیک وسایل نقلیه می‌توانست کمی واقعگرایانه‌تر باشد. همانطور که گفته شد، مسیرهای مسابقات رالی نقش کابوس را برای شما ایفا می‌کنند و در هنگام بازی بارها و بارها از خود خواهید پرسید که چرا عده‌ای از افراد در دنیای واقعی دست به چنین کار خطرناکی می‌زنند. از مسیرهای جنگلی که بارش باران آن‌ها را گل‌آلود کرده تا کوهستان‌های برفی در مسیرهایی که بیشتر به نوار مغز شباهت دارند تا مسیرهای مسابقۀ رانندگی، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا تجربه‌ای نزدیک به نسخۀ واقعی این مسابقات در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

در بحث گرافیک باید انتظارات خود را پایین بیاورید چون کیفیت کلی محیط‌ها و خودروها چیزی در حد استانداردهای 4-5 سال پیش صنعت بازی‌سازی است و افکت‌های آب و هوا هم کمکی به بهتر شدن وضعیت نمی‌کند ولی خوشبختانه کیفیت اجرای بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در بزرگترین مسیرها و در بدترین شرایط آب و هوایی خبری ازافت فریم و مشکلات این چنینی نیست. در بحث صدا و موسیقی هم حتی از گرافیک هم سطح پایین‌تری را شاهد هستیم به طوری که برخلاف اکثر عناوین ورزشی خبری از قطعات موسیقی جذاب در منوها نیست و از طرف دیگر صدای خودروهای مختلف، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تنها قسمت خوب بخش صوتی احتمالاً این نکته است که صدای نقشه‌خوان در 5 زبان مختلف قابل انتخاب است.

WRC9 4

کلیت WRC 9 برای افرادی که طرفداران همیشگی ژانر مسابقه‌ای به حساب نمی‌آیند، احتمالاً تجربۀ دلچسبی خواهد بود چرا که اینجا نه با یک اثر تماماً شبیه‌سازی طرف هستیم که کار را برای تازه‌کارها سخت و طاقت‌فرسا کند و نه با اثری آرکیدی که مخاطب احساس کند خود بازی دارد تمام کارها را برایش انجام می‌دهد. تعادل، کلید اصلی موفقیت WRC 9 است.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی WRC 9 FIA World Rally Championship توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Kylotonn
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.5
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.5
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
9.0
WRC 9 برای افرادی که طرفداران همیشگی ژانر مسابقه‌ای به حساب نمی‌آیند، احتمالاً تجربۀ دلچسبی خواهد بود چرا که اینجا نه با یک اثر تماماً شبیه‌سازی طرف هستیم که کار را برای تازه‌کارها سخت و طاقت‌فرسا کند و نه با اثری آرکیدی که مخاطب احساس کند خود بازی دارد تمام کارها را برایش انجام می‌دهد. تعادل، کلید اصلی موفقیت WRC 9 است.
نقاط قوت
  • برقراری تعادل مناسب بین لذت مخاطب و القای حس رانندگی واقعی
  • بخش Career نسبتاً ایده‌آل که از قسمت‌های مدیریتی باعث غفلت از اصل ماجرا نمی‌شود
  • مسیرهای مسابقه‌ای جذاب و چالش برانگیز
نقاط ضعف
  • طراحی بصری معمولی
  • عدم استفاده از قطعات موسیقی برای منوها
7.9/10

امتیاز شما

(14 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.