نویسنده: سینا پنج شنبه، 10 مهر 1399
ساعت 22:39

بررسی بازی Projection: First Light

5 از 5

با وجود گسترش بی سابقۀ بازی‌سازی مستقل در حدود یک دهۀ اخیر، دو ژانر حضور پررنگ‌تری در میان این ساخته‌ها داشته‌اند: یکی آثار Metroidvania که آثار مطرح‌تر آن معمولاً در ترکیب با المان‌هایی از دیگر ژانرها توانسته‌اند هستۀ اصلی این ژانر را به پیش ببرند و دیگر ژانر پر استفاده در آثار مستقل، پلتفرمرهای معمایی بوده‌اند که هستۀ اصلی سادۀ این ژانر احتمالاً مهمترین عامل جذب بازی‌سازان به آن بوده چون این ساختار ساده اجازۀ روایت‌های مینیمالی را به سازندگان می‎دهد که امکان تفسیر و تحلیل‌های بسیار متفاوتی را فراهم می‌کنند‌ به طوری که منتقدان و مخاطبان، از عناوینی که به راه رفتن و از در و دیوار بالا رفتن خلاصه می‌شوند، مفاهیم بسیار عمیقی را استخراج کرده‌اند که به احتمال بسیار زیاد هدف اصلی سازندگان این عناوین نبوده است. بازی Projection: First Light که در همین ژانر پازل/پلتفرمر جای می‌گیرد، حدود یک سال پیش در قالب برنامۀ Apple Arcade به طور انحصاری برای پلتفرم iOS منتشر شد، اخیراً برای PC و کنسول‌های روز منتشر شده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، با بازی‌مگ همراه باشید.

projection 4

داستان Projection: First Light ماجرای دختربچه‌ای به نام Greta را به تصویر می‌کشد که در مسیر مدرسه با سر به هوایی و بازیگوشیِ ویژۀ خود، به دنبال یک پروانه می‌افتد و به واسطۀ همین کار، باعث آسیب به برخی از اهالی شهر می‌شود. شکایت اهالی شهر پدر و مادر «گرتا» را وادار به تنبیه او می‌کند و در حالی که مجبور به ماندن در اتاق خود شده، به وسایل اتاق لگد می‌زند و باعث آزادی پروانه‌ای که اسیر کرده می‌شود. گرتا به دنبال پروانه، از دالانی در اتاق خود فرار می‌کند و وارد دنیای عجیبی از نور، سایه و اساطیر می‌شود.  

یک داستان مینیمال موفق، باید از یک ویژگی بسیار مهم برخوردار باشد: به همان اندازه‌ای که یک روایت مشخص را به تصویر می‌کشد، نقاط مبهم بزرگی داشته باشد تا بعد از اتمام، کماکان ذهن مخاطب را درگیر خود نگه دارد تا آن تفسیر‌های محیرالعقولی که در ابتدای مطلب به آن‌ها اشاره کردم، در گوشه و کنار اینترنت ظاهر شوند و در نتیجه محبوبیت بازی افزایش پیدا کند. Projection: First Light در این زمینه موفقیتی نسبی داشته و با توصل به اساطیر ملل مختلف سعی داشته تا روایت خود را رازآمیزتر کند اما خود داستان اصلی آن طور که باید و شاید جای زیادی برای تفسیر ندارد و با نسخه‌ای وهم‌انگیز از ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب طرف هستیم که که جای خرگوش با پروانه عوض شده و به جای رو به رو شدن با ملکه قلب‌ها، هامپتی دامپتی و ... با شخصیت‌های متأثر از آیین هندو و بودایی رو به رو می‌شویم.

projection 4

گیم‌پلی بازی، یک پازل/پلتفرمر استاندارد است اما استفاده از نور و سایه باعث تمایز آن با عناوین مشابه شده است. استفاده از نور در Projection: First Light مشابه نوع استفاده از سرما و گرماست که در بازی Degrees of Separation شاهد آن بودیم، به این شکل که یک منبع نور در اختیار بازیکن قرار دارد و با جا به جا کردن این منبع نور و قرار دادن آن در لبه‌های سکوها و کنار اشیاء قابل جا به جایی محیط، مسیرهای جدیدی درست کرده و معماهای مختلف را حل می‌کنیم. این گیم‌پلی که در اصل برای پلتفرم‌های لمسی و همراه طراحی شده، خوشبختانه به خوبی با کنترل موس و کیبورد منطبق شده است.

معماها در ابتدا به رسیدن به سکوی بعدی خلاصه می‌شوند اما بعد از دقایق اولیه، با معماهایی رو به رو می‌شویم که به حدی چالش برانگیز هستند که با یک آزمایش و خطای ساده، نمی‌توان به راحتی از آن‌ها عبور کرد. به طور کلی ایدۀ اصلی گیم‌پلی بسیار ساده است اما در اجرا به حی خوب ساخته و پرداخته شده که کل بازی را به سطح بالاتری رسانده و فاکتور تمایز خوبی برای آن در برابر ده‌ها اثر هم سبکی است که هر هفته منتشر می‌شوند.

projection 4

همانطور که گفته شد، گیم‌پلی براساس رابطۀ بین نور و سایه طراحی شده و ریشۀ این امر به شکلی واضح از سبک بصری آن نشأت گرفته که متأثر از نمایش‌های عروسکی سایه‌بازی طراحی شده است. مطمئناً این طراحی برای درصدی مخاطبان جذاب نخواهد بود چرا که نور و سایه بدون هیچ رنگ و لعاب ویژه‌ای، می‌تواند به سرعت خسته کننده شود اما با طراحی متفاوت شخصیت‌های دنیاهای جدیدی که در طول مسیر به آن‌ها قدم می‌گذاریم و تغییر رنگ نور پس‌زمینه برای هر دنیا، تلاش شده تا از این یکنواختی بصری کاسته شود.  

در بحث صدا و موسیقی نمی‌توان گفت که با اثری شکست خورده رو به رو هستیم اما به طور کلی سازندگان نتوانسته‌اند در این بخش اثری به یاد ماندنی از خود به جای بگذارند. هیچ گونه صداپیشگی برای شخصیت‌ها در نظر گرفته نشده اما حرکات شخصیت‌ها و حوادثی که با آن‌ها رو به رو می‌شویم به خوبی منظور سکانس‌ها را منتقل کرده‌اند و حقیقتاً صداپیشگی می‌توانست به استایل کلی کار حتی آسیب هم بزند اما نوعی صداپیشگی بی معنی می‌توانست شخصیت‌ها را جذابتر کند. در چنین وضعیتی، موسیقی نقشی اساسی باید ایفا می‌کرد اما در عین تناسبی که ساختار موسیقایی انتخاب شده با کلیت طراحی بازی دارد، نمی‌تواند رد خاص و ماندگاری از خود در ذهن مخاطب به جا بگذارد.

projection 4

در مجموع Projection: First Light توانسته با هستۀ ساده اما درگیرکنندۀ گیم‌پلی و پازل‌های جذاب به همراه طراحی هنری نسبتاً متفاوتی که از بازی‌های معمول بازار دارد، توانسته خود را به خوبی از آثار مشابه متمایز کند و گزینۀ خوبی برای علاقه‌مندان با عناوین پلتفرمر معمایی باشد.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Projection: First Light توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Shadowplay Studios/Sweaty Chair/Blowfish Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 4 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.5
گیم پلی
8.5
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
9.0
بازی Projection: First Light توانسته با هستۀ ساده اما درگیرکنندۀ گیم‌پلی و پازل‌های جذاب به همراه طراحی هنری نسبتاً متفاوتی که از بازی‌های معمول بازار دارد، توانسته خود را به خوبی از آثار مشابه متمایز کند و گزینۀ خوبی برای علاقه‌مندان با عناوین پلتفرمر معمایی باشد.
نقاط قوت
  • گیم‌پلی چالش‌ برانگیز در عین سادگی کلی
  • طراحی بصری جالب و متفاوت
  • استفادۀ جذاب از اساطیر شرقی
نقاط ضعف
  • فقدان قطعات موسیقی به یادماندنی
8.0/10

امتیاز شما

(2 رای )
7.9/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.