نویسنده: آریا مقدم یکشنبه، 29 مهر 1397
ساعت 19:10

بتل رویال در قاب کوچک | نقد و بررسی (PUBG (Mobile

4.46 از 5

در سال‌های اخیر سبک جدیدی به دنیای آنلاین اضافه شده به نام بتل رویال (Battle Royale). این سبک یا بهتر است بگوییم مُد جدید در سال گذشته آن‌قدر طرفدار پیدا کرد که سازنده‌های بازی‌های بزرگی چون Call of Duty و Battlefield  هم تصمیم گرفتند در آخرین نسخه‌ی این دو بازی، بخش بتل رویال را اضافه کنند. همچنین این موضوع آن‌قدر در E3 2018 هایپ بود که کلی خبر و تحلیل و حتی جوک درباره‌ی این مد ارائه شد. اگر نمی‌دانید بتل رویال چیست بگذارید برایتان توضیح دهم. شما، به همراه 99 نفر دیگر از هواپیمایی که برفراز یک جزیره رد می‌شود می‌پرید و چترتان را باز می‌کنید، به محض اینکه به جزیره پا گذاشتید، شروع می‌کنید به جمع کردن اسلحه، گلوله و بسته‌ی کمک‌های اولیه. قانون بازی بسیار ساده است: همه را بکشید و برنده‌ی مسابقه شوید. دیگر نه پرچمی در کار است که آن را بردارید، نه بمبی که آن را خنثی کنید، نه جمع امتیازی که طرف برنده را مشخص کند؛ ریسپاونی هم در کار نیست، یک جان دارید و 99 دشمن. اینکه همه‌ی بازی‌کننده‌ها از شرایط یکسانی در شروع بازی برخوردارند، تعداد زیاد طرفداران این سبک را توجیح می‌کند. دیگر مانند سایر مد‌های آنلاین اینطور نیست که شما به عنوان فردی مبتدی از اسلحه‌های ضعیف استفاده کنید و فردی که 6 ماه است بازی می‌کند تا بن دندان مسلح بیاید و شما را با یک گلوله از پا دربیاورد. هنگام فرود به جزیره هیچ کس هیچ اسلحه‌ای ندارد و باید از گوشه و کنار نقشه، ترکیب خوبی از اسلحه‌ها را برای خودش مهیا کند. بازی Player Unknown Battlegrounds یا به اختصار PUBG، اولین بازی این سبک نیست، اما به همراه بازی پرآوازه‌ی Fortnite، پرطرفدارترین‌های این سبک هستند. تنها فرقی که دارند این است که اولی پولی و دومی کاملاً رایگان است و فقط برای خریدن لباس و چتر و مانند آن در داخل بازی می‌توانید پول پرداخت کنید. البته این برای نسخه‌ی کنسول و رایانه‌های شخصی صدق می‌کند، PUBG برای گوشی‌های موبایل کاملاً رایگان است.

Islandبر فراز یکی از نقشه‌های بازی.

بپردازیم به بازی. بازی هیچ داستانی ندارد که نسبت به آنلاین بودن بازی عجیب هم نیست. شمایید و 99 نفر دیگر که به دلیلی نامعلوم با هم حال نمی‌کنید و می‌خواهید یکدیگر را از پا دربیاورید. وارد بازی که می‌شوید باید مثل بازی‌های سبک نقش‌آفرینی شخصیت خودتان را طراحی کنید که البته چیز زیادی برای شخصی‌سازی کاراکترتان وجود ندارد، چند فرم صورت و مو هستند که در عرض چند دقیقه می‌توانید بسازید و وارد بازی شوید. منوی بازی می‌تواند در ابتدا سردرگم کننده باشد، زیرا یک عالمه نکته‌ی ریز و درشت و دکمه هست. چیزی را که همین اول می‌خواهم بگویم این است که بازی واقعاً عظیم است. در طول این سال‌ها تعداد انگشت‌شماری از بازی‌های گوشی بوده‌اند که بتوانند این‌قدر کامل باشند و حس یک بازی کامل کنسول خانگی یا حداقل کنسول دستی را به شما منتقل کنند. بنابراین منوی تودرتوی بازی کاملاً قابل توجیه است. بازی سه حالت مختلف دارد: Solo، Duo و Squad که همانطور که از نامشان پیداست مربوط به تعداد هم‌تیمی‌هایتان می‌شود. همینطور چند نقشه‌ی گوناگون برای بازی هست که نقشه‌ی اصلی از ابتدا روی بازی است و بقیه‌ی نقشه‌ها را می‌توانید به شکل رایگان دانلود کنید. در بخش سولو یا همان تک‌نفره، تعداد بات‌های بازی زیاد است و این یکی از اشکالات عمده‌ی بازی است. اگر به این سبک علاقه‌مند باشید، حتماً می‌دانید که گرفتن حتی یک Kill در ابتدای بازی‌ای همچون فورتنایت یا نسخه‌ی اصلی همین PUBG می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما هیچ بعید نیست که در ورژن موبایل بازی همان دور اول 16 نفر را بکشید و اول شوید! از این موضوع تعجب نکنید چون بازی پر از بات است. کشتن بات‌ها بسیار ساده و سریع صورت می‌گیرد و هر کدام هم مقدار زیادی مهمات دارند که بعد از کشتن می‌توانید آن‌ها را بردارید. این مشکل رفته‌رفته و با حرفه‌ای‌تر شدن شما حل می‌شود و از تعداد بات‌های بازی کاسته شده و بر تعداد رقیبان واقعی شما اضافه می‌گردد، اما همچنان وقتی می‌فهمید کل این مدت بات می‌کشتید، توی ذوقتان می‌خورد! بخش‌های دو نفری و چهار نفری (اسکواد) اینطور نیستند. در این دو بخش، تعداد رقیبان واقعی شما از همان اول بالاست و بازی مشکل‌تر است. همچنین در این دو بخش، علاوه بر قابلیت چت نوشتاری،  قابلیت چت صوتی نیز وجود دارد که برای یک بازی موبایل جداً عالیست. همچنین بازی چند جمله‌ی آماده دارد که اگر نمی‌توانید هم چت کنید و هم بازی کنید، می‌توانید از آن پیش‌فرض‌ها استفاده ببرید. در بخش‌های چندنفره و دونفره قابلیت بهبود هم‌تیمی خود را دارید و اگر جانش تمام شد، بازی به شما اجازه می‌دهد که او را Revive کنید.

Lobbyتصویری از لابی بازی. می‌توانید در تیم‌های 2 یا 4 نفره در کنار دوستانتان وارد نقشه شده و بجنگید.

کنترل بازی بسیار روان است. اگر یک گوشی خوب میان‌رده و یا رده‌‌بالا داشته باشید، بازی راحت روی دستگاه‌تان اجرا می‌شود. دکمه‌های حرکت و شلیک و یا تعویض اسلحه دم دست هستند و خللی در بازی شما ایجاد نمی‌کنند. برای دویدن در بازی می‌توانید دکمه‌ی راه رفتن را تا آخر بکشید تا روی دویدن قفل شود. این قابلیت با توجه به مسافت‌‌های طولانی بازی کاملاً مفید و کاربردی است. همچنین کنترل وسایل نقلیه نیز لذت‌بخش است. در بازی بازه‌‌ی خوبی از وسایل نقلیه وجود دارد. اتومبیل، موتور، قایق، جت‌اسکی و ... همگی در بازی حضور دارند و همگی را می‌توان کاملاً روان کنترل کرد. به شخصه انتظار نداشتم تنوع وسایل نقلیه در بازی این‌قدر خوب باشد اما شرکت کره‌ای بازی در این مورد سنگ‌تمام گذاشته است. یکی از مکانیزم‌های اصلی بازی این است که با گذشت زمان، طوفان می‌آید و قسمتی از نقشه را در بر می‌گیرد و به تدریج دایره‌ای که در آن امن هستید کوچک و کوچک‌تر می‌شود. این مکانیزم برای آن طراحی شده که به تدریج و با سربه‌نیست شدن تعداد زیادی از بازیکنان، پیدا کردن یکدیگر در نقشه آسان‌تر باشد. اگر در طوفان بمانید ذره‌ذره از نوار سلامت شما کاسته شده و در آخر می‌میرید. از سوی دیگر، یک هواپیمای جنگی نیز در هر راند به شکل تصادفی چند منطقه‌ی کوچک از بازی را بمباران می‌کند که باید قبل از رسیدن هواپیما به آنجا، منطقه را خالی کنید. 

تنوع تفنگ‌ها در بازی واقعاً زیاد است. از ماهیتابه و چاقو گرفته تا اسنایپر رایفل و شاتگان همگی در بازی وجود دارند. نشانه گیری و شلیک با اکثر تفنگ‌ها راحت و روان است و پس از اینکه تفنگ‌های مورد علاقه خود را شناختید، هیچ مشکلی در استفاده از آن‌ها نخواهید داشت. برخی از این تفنگ‌ها کمیاب‌ترند و فقط از Supply Dropها می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. Supply Dropها یک بسته متصل به بالون هستند که در آخر‌های راند فرود می‌آیند و در آن کلی چیز خفن پیدا می‌شود. کلاه و جلیقه‌ی ضدگلوله و همینطور کوله‌پشتی از آیتم‌های مهمی هستند که هر بازیکن به دنبال پیدا کردن قوی‌ترین این آیتم‌هاست. همانطور که گفتم شما در شرایط یکسانی فرود می‌آیید و با اینکه می‌توانید طی زمان و با کسب سکه‌ی رایج بازی برای کاراکترتان لباسی آبرومند دست و پا کنید، اما این لباس تاثیری در مقاومت شما در برابر گلوله‌های دشمنان ندارد و چیزهایی مثل جلیقه و کلاه ضدگلوله را باید از داخل بازی پیدا کنید. از آیتم‌های دیگر می‌توان به نوشابه‌های انرژی‌زا اشاره کرد که حکم بنزین را برای کاراکتر شما دارند و با مصرف آن می‌توانید زمان بیشتری بدوید.

Boatوسایل نقلیه متنوع، و کنترل آن‌ها لذت‌بخش است.

 گرافیک و طراحی بصری بازی در بین بازی‌های موبایل، از بهترین نمونه‌هاست. البته مطمئناً از یک بازی موبایل انتظار مناظر دیدنی یا نورپردازی فوق‌العاده را نداریم، اما محیط و کاراکترها بسیار خوب طراحی شده‌اند. PUBG بازه‌ی وسیعی از لباس و پوسته‌ی اسلحه در اختیار شما قرار می‌دهد که کاراکتر خود را شخصی‌سازی کنید. برخی از این لباس‌ها پولی هستند ولی تعداد کمی از آن‌ها با همان سکه‌هایی که در هر بازی کسب می‌کنید قابل خریداری‌اند. سازندگان مشخصاً روی این لباس‌ها وقت گذاشته‌اند و اتفاقاً نتیجه‌ی کارشان هم واقعاً دیدنی‌ست. فیزیک آب هم خوب کار شده و هنگام استفاده از وسایل نقلیه‌ی آبی، حس می‌کنید که در آب هستید و کنترل در این مواقع خشک نیست. اینکه PUBG Mobile قابل اجرا بر روی تعداد زیادی از گوشی‌های اندروید است نشان می‌دهد که سازندگان توانسته‌اند بازی را با آن عظمتش به خوبی بهینه‌سازی کنند. البته در همه‌ی گوشی‌ها کیفیت اجرا یکی نیست که طبیعی است، اما در یک گوشی میان‌رده هم می‌توانید بازی را اجرا کنید و حتماً لازم نیست جدیدترین گوشی روز را برای این کار داشته باشد، چیزی که شرکت Epic Games نتوانسته با نسخه‌ی گوشی Fortnite که به تازگی به شکل رسمی برای گوشی‌های اندروید عرضه شده انجام دهد و این بازی فقط روی تعداد محدودی از گوشی‌ها قابل اجراست. 

Gameطراحی محیط و جزئیات تصویر برای یک بازی گوشی عالی است.

موسیقی بازی حماسی و زیباست. همان ابتدا که وارد لابی می‌شوید، قطعه‌ای می‌شنوید که بسیار به‌یادماندنی است و از آن قطعاتی‌ست که اگر پس از چند سال یک جا برایتان پخش شود حتماً یادتان می‌افتد که "این آهنگ PUBG است!". اما از موسیقی که بگذریم، افکت‌های صوتی بازی اصلاً جالب نیستند. به خصوص صدای گلوله‌ها و برخوردشان به اجسام و کاراکترهای دیگر. این قسمت به شدت مصنوعی جلوه می‌کند و اتفاقاً چیزی هم نیست که به محدودیت‌های گوشی‌های هوشمند مربوط باشد و بسیاری از بازی‌های دیگر به خوبی از پس آن برآمده‌اند، اما PUBG در این زمینه می‌لنگد. شاید تنها چیزی که از لذت بازی کم می‌کند همین موضوع است.

نکته‌ی دیگر سیستم Level Up یا ارتقاء بازی است. البته همانطور که ذکر کردم، هرچقدر هم که حرفه‌ای باشید، بازی را با شرایط یکسانی شروع خواهید کرد، اما همچنان این سیستم وجود دارد و با کسب تجربه و ارتقاء بازی به شما جوایزی مثل لباس و پول رایج بازی و چیز‌هایی از این قبیل می‌دهد. اگر بیشتر از این می‌خواهید باید مبلغی خرج کنید و Battle Pass بازی را بخرید که در هر Level به شما کلی خرت‌و‌پرت می‌دهد. در کل این قسمت از بازی همانند بسیاری از قسمت‌های دیگرش مورد تقلید مستقیم فورتنایت قرار گرفته است و در واقع اگر هرکدام از این دو را بازی کرده باشید، به سرعت قلق بازی دیگر دستتان خواهد آمد.

در کل، این روزها تقریباً همه بازی می‌کنند و دلیل این امر گوشی‌های هوشمند هستند که به گیمینگ معنای جدیدی بخشیده‌اند. هرچند اصولاً به افرادی که با گوشی بازی می‌کنند صفت "گیمر" نسبت داده نمی‌شود، اما چه بخواهیم و چه نه، بازی‌های گوشی بازار داغی دارند و سود خوبی هم برای شرکت‌های سازنده در این بازار پرطرفدار وجود دارد. اگر خیلی اهل بازی گوشی نیستید و بر این عقیده هستید که بازی‌های گوشی فقط وقت‌تلف‌کنی هستند، PUBG Mobile شاید نظرتان را عوض کند. به علاوه اینکه هیچ چیز لذت چند دقیقه با دوستان بودن و حرف‌زدن و بازی‌کردن را نمی‌تواند انکار کند. PUBG Mobile این امکان را به شما می‌دهد که سرجایتان لم دهید و با دوستان‌تان گپ زده و بتل رویال بزنید.

دانلود بازی PUBG

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.