نویسنده: محمدرضا حیدری شنبه، 12 آبان 1397
ساعت 12:00

چرا Rockstar باید RDR 2 را بر روی PC منتشر کند؟ مطلب ویژه

4.2 از 5

چرا Rockstar باید RDR 2 را بر روی PC منتشر کند؟

بالاخره انتظارها به اتمام رسید و Red Dead Redemption 2 هم منتشر شد و همگی کاملاً به این موضوع پی بردیم که این بازی از آن دست عناوینی است که ارزش آن‌همه سر و صدای قبل از انتشار را داشت. به‌هرحال هرچه که نباشد، مهری به بزرگی Rockstar بر روی این بازی خورده است. در اینجا اما بحث ما، کیفیت فوق‌العاده‌ی بازی و تعریف و تمجید از آن نیست؛ بلکه پرداختن به به سر و صداهایی است که قبل از انتشار این عنوان شنیده می‌شد؛ سر و صداهایی که به انتشار این بازی بر روی پلتفرم PC اشاره داشتند و آن‌قدر شایعه و تکذیبیه و تأییدیه دراین‌باره بیان شد که حتی سرسخت‌ترین مخالفان این موضوع هم به این فکر افتادند که نکند واقعاً خبرهایی باشد و راکستار قصد دارد دوباره از راه GTA V وارد شود؟ هرچه که بود و شد (!) نهایتاً پس از مدت‌ها نظریه‌پردازی، به‌قدری دلیل و مدرک در دست داریم که بخواهیم با فرض بر صحت داشتن این موضوع، دلایل Red Dead Redemption 2 را برای انتشار دو بازی انحصاری کنسولی بر روی PC بررسی کنیم. در ادامه با بازی‌مگ در بررسی دلایلی که می‌توانند Rockstar را برای انتشار RDR 2 بر روی پلتفرم PC مجاب کرده باشند همراه باشید.

RDR2

راستش به‌هیچ‌وجه دوست ندارم که این مقاله را تیتر بندی کنم و برای هر بخش توضیحاتی در همان باره بدهم؛ بنابراین از همان ابتدا دست بر روی یک موضوع می‌گذاریم و ذره‌ذره، به دلایل دیگر نزدیک شده و در جای خود، به آن‌ها هم می‌پردازیم. ضمناً، دوباره تأکید می‌کنم که در اینجا قرار نیست به تأیید و یا رد موضوع انتشار RDR 2 بر روی PC بپردازیم و فقط قصد داریم به پیش‌زمینه‌هایی بپردازیم که ممکن است باعث شوند تا خبر انتشار این بازی برای رایانه‌های شخصی، حقیقی بوده باشد.

زمانی که نسخه‌ی اول سری RDR منتشر شد، شرایط بازار ویدیو گیم به‌کلی فرق می‌کرد. در آن زمان چیزی به نام بخش آنلاین، درصد بزرگی از میزان درآمد یک بازی را بر عهده نداشت و همین موضوع به بسیاری از سازندگان این اجازه را می‌داد تا بدون توجه به تعداد بازیکنان و فقط با تمرکز بر روی تعداد نسخه‌های فروخته‌شده‌ی یک بازی، بتوانند سود حاصل از بازی خود را محاسبه کنند و عوامل کمتری را برای عرضه‌ی محصولات خود در بازار در نظر بگیرند. حالا چندین سال از آن زمان می‌گذرد و دنیای بازی‌های ویدیویی، در طی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیادی به‌عنوان یک سرگرمی شده که باعث تغییر کردن بسیاری از معادلات شده است. این روزها دیگر فروش یک بازی، تنها عامل موجود برای موفق شدن آن عنوان نیست و عوامل زیادی هستند که همگی، سهم بسیاری در تبدیل کردن یک بازی به اثری موفق دارند.

مهم‌ترین عاملی که قطعاً همگی ما با آن آشنا هستیم، بخش آنلاین و سودهای کلانی است که از طریق بخش چندنفره‌ی بازی‌ها وارد جیب مبارک سازندگان می‌شود! ازآنجایی‌که Rockstar هم یکی از همین سازندگان است و تجربه‌ی خوبی را هم درباره‌ی بخش مولتی پلیر عناوین خود دارد، بدون شک باید به هر نحوی که شده Red Dead Online را توسعه دهد و بتواند –اگر نگوییم سودی بیشتر از سود GTA Online- به سودی در حد و اندازه‌ی GTA Online برسد. همین‌جاست که اولین دلیل برای عرضه شدن Red Dead Redemption 2 برای رایانه‌های شخصی از سوی راکستار، شروع به خودنمایی می‌کند. این قضیه کاملاً روشن است که اگر یک بازی تنها بر روی دو کنسول منتشر شود، سازندگان باید رسماً قید نیمی از سود خود را در بخش آنلاین بزنند و تنها به بازیکنانی که پلتفرم‌های کنسولی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورند بسنده کنند. با توجه به همین موضوع، باید این را در نظر گرفت که انتشار جداگانه‌ی Red Dead Online و عرضه‌ی پورت PC درست چند ماه پس از آغاز به کار بخش آنلاین این بازی، کاملاً منطقی و سیاست‌گذاری شده به نظر می‌رسد. همان‌طور که Take-Two قبلاً اشاره کرده بود، پلتفرم PC سهم بسیار بزرگی را در فروش این بازی داشته و همچنین بازیکنان زیادی را به بخش آنلاین GTA V جذب کرده است. این موضوعات نشان از اهمیت بزرگ این پلتفرم در جذب بازیکنان برای بازی‌های آنلاین دارند که البته تنها به سود و درآمد این بخش برای سازندگان خاتمه نمی‌یابد و ویژگی‌های بسیار زیادی را در کنار این موارد برای سازندگان مهیا می‌کنند.
RDR2

حال این موضوع را به کناری بگذارید و درباره‌ی فعالیت بازیکنان هر پلتفرم هم فکر کنید! ازآنجایی‌که به‌زودی شاهد عرضه‌ی بازی‌های انحصاری مهمی بر روی هر دو کنسول خواهیم بود (این موضوع بماند برای بعد) قطعاً Red Dead Redemption 2 با افت تعداد بازیکنان روبه‌رو خواهد شد که این کمبود باید از سویی دیگر و با داشتن بازیکنان فعال و دائمی جبران شود و خب، کجا بهتر از پلتفرم PC؟! بیایید این‌گونه به این موضوع نگاه کنیم که نسبت بازی‌های انحصاری دهان‌پرکن و کنسول‌ها -حداقل برای PS4- به‌کل بازی‌های انحصاری PC، کمی ناعادلانه و زیادی به نفع کنسول‌ها است! در نتیجه پس از مدتی برای انجام این بازی‌ها هم که شده، بازیکنان مجبورند کمی از Red Dead Redemption 2 دست بردارند و به سراغ تجربه‌های جدید بروند؛ اما ازآنجایی‌که دست بازیکنان موس و کیبورد به دست (!) برای انجام بازی‌های مختلف بازتر است و به دنبال بازی‌های مورد انتظار خاصی نیستند، راکستار به‌راحتی می‌تواند با استفاده از آن‌ها پایداری Red Dead Online را تضمین کند تا کمی بعد، بازیکنان کنسولی بازهم به این بازی بازگردند و همه‌چیز حتی بهتر از قبل شود. حتی این نکته را هم در نظر بگیرید که بسیاری از بازیکنان آنلاین پلتفرم PC، با خریدوفروش اکانت‌های بازی به تجربه‌ی بازی‌های آنلاین می‌پردازند و این موضوع حتی درصد افت بازیکنان را هم کاهش می‌دهد.

با این حال، باید به‌صورت کوتاه به ای موضوع اشاره‌کنم که منظور من به‌هیچ‌وجه این نیست که صاحبان کنسول نقش کمرنگی را در بازی‌های آنلاین ایفا می‌کنند؛ اتفاقاً موضوع کاملاً برعکس است و بازی‌های آنلاین، به‌طورکلی از سوی پلیرهای کنسول بیشتر مورد استقبال هستند تا رایانه‌های شخصی.

شاید فروش تنها عامل مهم در پروسه‌ی ساخت و انتشار بازی‌ها نباشد؛ اما همچنان یکی از مهم‌ترین عوامل برای سودآوری یک بازی، میزان فروش آن محسوب می‌شود و هیچ‌کس هم نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. ازآنجایی‌که بیش از نیمی از درآمد بازی‌های مولتی پلتفرم (اینجا به‌هیچ‌وجه قصد اشاره به بازی‌های موبایلی را ندارم!) به رایانه‌های شخصی اختصاص می‌یابد، قطعاً انتشار Red Dead Redemption 2 برای این پلتفرم می‌تواند به دو برابر شدن فروش خارق‌العاده‌ی این عنوان منجر شود و Rockstar را به درآمدی غیرقابل‌تصور برساند. از سوی دیگر، سری Red Dead Redemption تقریباً تبدیل به یک رؤیا برای دارندگان پلتفرم PC شده و انتشار این سری برای این پلتفرم، می‌تواند چندین برابر هیجان‌انگیزتر از انتشار GTA V –که انتشار آن برای رایانه‌های شخصی چیزی حدود دو سال به طول انجامید- برای PC باشد.

در اصل Rockstar خود را وارد بازی‌ای کرده است که هر دو نتیجه‌ی آن بردی به نفع این سازنده است. اگر فرض را بر این بگیریم که راکستار هر دو بازی را باهم و به قیمت 60 دلار عرضه خواهد کرد که قطعاً این مورد چیزی شبیه به یک نسخه‌ی ریمستر یا نسخه‌ی ویژه‌ی پلتفرم PC خواهد بود، در مقابل نتیجه را می‌توان این قلمداد کرد که میزان تقاضای عمومی هم افزایش می‌یابد و در نتیجه، فروش بازی از میزان مورد انتظار بسیار بیشتر خواهد بود. در مقابل، اگر راکستار این قصد را داشته باشد که هر یک از بازی‌ها را به‌صورت جداگانه به فروش برساند، همان‌طور که همگی می‌دانیم، راکستار سود یک بازی نسل هفتمی را همراه با بازی جدید خود، به‌طور هم‌زمان به دست می‌آورد و چه چیزی می‌تواند بهتر از این موضوع باشد؟ همان‌طور که می‌بینید، موضوع عرضه‌ی Red Dead Redemption 2 بر روی پلتفرم PC، هرلحظه بیشتر و بیشتر به نفع این سازنده‌ی خوش‌نام و البته پول‌پرست (از نوع خوبش) تمام می‌شود.
RDR2

بیایید کمی قضیه را هیجان‌انگیزتر کنیم! اگر نگاهی به درصد فروش GTA V بر روی هر پلتفرم داشته باشیم، به نکته‌ی بسیار عجیبی برمی‌خوریم و آن‌هم اینکه، سهم پلتفرم PC از فروش کلی این بازی، تنها 2.1 درصد بوده است! این موضوع رسماً تمامی فلسفه‌بافی‌های بالا را زیر سؤال می‌برد و مطمئناً بسیاری اظهار می‌کنند که هیچ سازنده‌ای حاضر نیست برای 2.1 درصد فروش، هزینه و زحمت یک پورت –و یا حداقل یک پورت مناسب- را به خود بدهد. احتمالاً همان‌طور که تا الآن متوجه شده‌اید، قصد دارم به‌کلی این آمار را رد کنم و با یک دلیل ساده، این قضیه را حل کنم. به‌طور خلاصه بگویم: این درصد بسیار کوچک، تنها بر اساس آمار فروش استیم (Steam) ارائه شده است. دقیق‌تر اینکه، این چارت فروش پلتفرمی منتشر شده، به‌هیچ‌وجه اطلاعات دقیقی را در اختیار نمی‌گذارد و کاملاً اشتباه است؛ چراکه پلتفرم PC برخلاف دیگر پلتفرم‌ها، منبع دقیقی برای دسترسی به اطلاعات فروش از بازی‌ها وجود ندارد و بازارهای بسیار زیادی در کنار استیم، به‌طور قانونی و یا غیرقانونی در حال فعالیت هستند. گذشته از این موارد، همان‌طور که قبل‌تر به این موضوع اشاره شد، خریدوفروش اکانت‌ها هم دلیل دیگری است که نمی‌توان تعداد دقیق بازیکنان این بازی را برآورد کرد. ضمن اینکه مدت‌ها پیش به این موضوع اشاره شده بود که حدود 10 میلیون نسخه از این بازی بر روی پلتفرم PC به فروش رفته است.

نکته‌ی اساسی دیگری که وجود دارد، بحث ماد سازی و گسترش این بازی است. راکستار یکی از آن سازندگانی است که علاقه‌ی بسیاری به اضافه شدن محتوای دست‌ساز کاربران به بازی خود دارد. این موضوع به‌نوعی یک ابزار عالی برای جذب مخاطبان مختلف است که همواره به‌عنوان یک عامل کاملاً موفق در عناوین بسیاری به کار گرفته‌شده است. باوجود جزئیات و عظمت بی‌نظیر و انقلابی Red Dead Redemption 2، بدون شک وجود مادهای مختلف و متنوع می‌تواند هرگونه سلیقه‌ای را وارد یکی از عمیق‌ترین عناوین جهان باز تاریخ کند و این دنیا را به سلایق مختلفی پیوند بزند. خوشبختانه موضوع جالب درباره‌ی مادهای بازی‌های راکستار این است که این مادها تنها برای تغییر ظاهر بازی نیستند و به‌خوبی، می‌توانند بر روی گیم پلی بازی هم اثر بگذارند و آن را در ابعادی دیگر هم عمق بخشند.

همان‌طور که کمی قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کردم، Red Dead Redemption 2 درست درزمانی عرضه‌شده که بازی‌های انحصاری معرفی‌شده و نشده‌ی بسیاری در انتظار منتشر شدن بر روی کنسول‌ها هستند و قطعاً با انتشار عناوینی همچون The Last of Us Part II، به میزان زیادی شاهد افت فروش این بازی خواهیم بود. از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن به اواخر نسل و افت‌وخیزهایی که در بازار ویدیو گیم وجود خواهد داشت، Rockstar نیاز به یک پلتفرم باثبات دارد تا بازی خود را از نظر میزان فروش، تضمین کند. بگذارید یک‌بار دیگر هم به این موضوع اشاره‌کنم که ما به‌هیچ‌وجه این موضوع را رد و یا تأیید نمی‌کنیم که Red Dead Redemption 2 قطعاً قرار است بر روی پلتفرم PC عرضه شود و بنابراین همه‌چیز را به‌صورت فرضی در نظر بگیرید. حال بر سر موضوع اصلی بازگردیم؛ مطمئناً این روزها، تنها پلتفرم قابل‌اطمینان برای سازندگان و پایدار برای بازیکنان، بدون هیچ اغراقی پلتفرم PC است. اینکه این پلتفرم از جنگ‌های کمپانی‌ها به دور است و به‌نوعی یک پلتفرم کاملاً آزاد محسوب می‌شود؛ نبود محدودیت‌هایی که هر نسل برای سازندگان و بازیکنان به وجود می‌آید و همچنین مهم‌تر از همه، وجود زمینه‌ای برای نمایش کامل قدرت گرافیکی Red Dead Redemption 2، از جمله عواملی هستند که می‌توانند این پلتفرم را در جایگاهی خاص برای راکستار قرار دهند تا بتواند در آینده، این امکان را میسر سازد تا با اطمینان خاطر یک پلتفرم باثبات برای توسعه‌ی بازی خود داشته باشد.
RDR2

از بحث نرم‌افزاری و محتوایی کنسول‌ها که بگذریم، به موضوع قدرت سخت‌افزاری و توان کنسول‌ها برای نمایش قدرت گرافیکی عناوین مختلف می‌رسیم. رقابت گرافیکی بین بازی‌های مختلف کنسولی، برای اولین بار و به‌طورجدی از سوی Horizon: Zero Down آغاز شد. گرافیک خارق‌العاده‌ی این بازی که باعث شد بسیاری آن را بهترینِ نسل هشتم بدانند، به‌زودی تبدیل به یک تب داغ میان سازندگان عناوین کنسولی شد تا بخواهند بدون توجه به قدرت سخت‌افزاری کنسول‌ها، به دنبال به رخ کشیدن جلوه‌های بصری قدرتمند و حیرت‌آوری باشند که God of War جدید، یکی از بازیکنان سرسخت این میدان بود. بدون شک Rockstar هم قصد ندارد از غافله عقب بماند و تا به اینجا هم خود را به‌عنوان یکی از برترین‌های نسل معرفی کرده است؛ اما ازآنجایی‌که این سازنده‌ی خوش‌نام، در کنار خلق کردن بازی‌هایی که هرکدام به‌نوعی دنیای ویدیو گیم را به لرزه درمی‌آورند، طمع بسیاری هم دارد، باید به نحوی قدرت گرافیکی بازی خود را در حد اعلا به نمایش بگذارد و قطعاً، هیچ پلتفرمی به‌اندازه‌ی یک رایانه‌ی قدرتمند برای این کار مناسب نخواهد بود. درست است که با این کار و عرضه‌ی Red Dead Redemption 2 بر روی رایانه‌های شخصی، Rockstar رسماً از دور رقابت بازی‌های کنسولی خارج خواهد شد؛ اما کسب لقب «دارنده‌ی بهترین گرافیک در میان بازی‌های نسل هشتم» چیزی نیست که به‌راحتی بتوان از خیر آن گذشت. درواقع باید منتظر باشیم و ببینیم که درنهایت چه می‌شود؛ شاید بازی‌هایی که تا اواخر نسل هشتم منتشر خواهند شد و یا حتی بازی‌هایی که تا به همین‌جای کار منتشر شده‌اند، به‌راحتی بتوانند پوزه‌ی Red Dead Redemption 2 را به خاک بمالند و یا اینکه هیچ عنوانی از پس قدرت گرافیکی این بازی بر روی رایانه‌های شخصی بر نخواهد آمد و یک‌بار دیگر، شایستگی Red Dead Redemption 2 برای همگان اثبات خواهد شد.

و درنهایت به نکته‌ی آخر می‌رسیم؛ نکته‌ای که شاید هم برای خود راکستار و هم برای سازندگان دیگر همانند زنگ خطری باشد تا فکری برای خود و بازی‌هایشان بکنند. نکته این است که ما تقریباً در اواخر نسل هشتم قرار داریم؛ ازاین‌رو، هرچه بیشتر به انتهای نسل نزدیک می‌شویم، این خطر برای سازندگان بیشتر و بیشتر می‌شود که بازی‌های خود را در این نسل منتشر کنند. در سال 2018، نه می‌توان بازی میان نسلی عرضه کرد و نه می‌توان برای یک نسخه‌ی ریمستر شده هزینه کرد. هنگامی‌که طرفداران بازی‌های ویدیویی وارد نسل نهم شوند –و اگر سودجویی سازندگان سخت‌افزارها بازهم مانع از ساخت کنسول‌هایی با پشتیبانی از نسل قبل شود- این مشکل پیش می‌آید که حتی باوجود عرضه‌ی نسخه‌های ریمستر، شاید بسیاری بازهم دلیلی نداشته باشند تا عنوانی که همین سه یا چهار سال پیش تجربه کرده‌اند را دوباره خریده و از نو تجربه کنند. این موضوع نه‌تنها برای بازی‌هایی که تاریخ انتشارشان نزدیک به اواخر نسل است، بلکه برای بازی‌هایی که بسیار محبوب و قدیمی‌تر هم هستند صدق می‌کند. به‌عنوان نمونه عرضه شدن نسخه‌ی ریمستر Skyrim که به‌هیچ‌وجه با استقبال خوبی مواجه نشد و علاوه بر نقاط ضعف بسیارش، یک بازسازی کاملاً غیرضروری نامیده شد. نقطه‌ی قوت دیگر پلتفرم PC برای سازندگان و بازیکنان درست در همین‌جا جلوه می‌کند و باعث می‌شود که هیچ‌کس نگران پایان نسل نباشد. اگر نسل هشتم در کمتر از 5 سال از انتشار Red Dead Redemption 2 به اتمام رسید، کسانی که این بازی را بر روی رایانه‌ی خود دارند، همچنان می‌توانند از انجام آن لذت ببرند و بدون هیچ‌گونه نگرانی خاصی تا سال‌های سال به تجربه و همچنین توسعه‌ی Red Dead Redemption 2 بپردازند (دقیقاً مشابه همان اتفاقی که برای Skyrim افتاد). با این وجود باید این نکته را هم در نظر بگیریم که با به وجود آمدن امکان پشتیبانی کنسول‌های نسل نهمی از کنسول‌های نسل هشتم، این قضیه به‌کلی منتفی می‌شود و بازیکنان با خیال راحت به بازی کردنشان در نسل نهم ادامه می‌دهند. هرچند که درنهایت، حتی بدون وجود چنین قابلیتی، نسخه‌های ریمسترد این بازی وجود خواهند داشت.
RDR2

واقعیت تلخی که در پس همه‌ی این موارد وجود دارد، این است که همه‌چیز درنهایت در دستان خود سازندگان است. آن‌ها می‌توانند به‌سرعت بازی را برای کسانی که خواهان آن بر روی پلتفرم PC هستند، عرضه کنند و یا هم به‌جای مشغول کردن خود به ساخت یک پورت برای این پلتفرم، بر روی پشتیبانی و بازاریابی نسخه‌های کنسولی تمرکز و به همین موضوع بسنده کنند. فقط امیدواریم که این طولانی شدن عرضه چندان هم به طول نینجامد تا راکستار بتواند به‌خوبی فروش خود را بر روی رایانه‌های شخصی تضمین کند و برخلاف تأخیر یک و نیم ساله‌ی GTA V که به‌نوعی سیاستی نه‌چندان هوشمندانه بود، بر روی همه‌چیز با دقت فکر کرده باشد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.