نویسنده: Mahasti دوشنبه، 12 آذر 1397
ساعت 12:06

نگاهی به بازی موبایل Deadroom

4 از 5

بررسی و نقد بازی Deadroom

بازی Deadroom جزو آن دسته از بازی‌های سبک آرکید است که با کسی تعارف ندارد و از همان مراحل اولیه سرعت عمل و دقت بازیکن را به چالش می‌کشد. AXGs Studio تا کنون دو قسمت از این بازی را ساخته که بازی دوم آن Deadroom 2: Rebirth نام دارد.

photo 2018 12 01 16 46 09

طراحی ساده و کاراکتر بامزه‌ای که هدایتش می‌کنید تمام چیزیست که این بازی نسبتا کوتاه در سبک خودش به آن احتیاج دارد. اما زیاد مجذوب بامزگی طراحی بازی نشوید زیرا طولی نمی‌کشد که به محض برخورد با مانع یا تله‌ای در بازی همه چیز به خون کشیده می‌شود و باید آماده دیدن صحنه‌های خشن پاشیده شدن خون به در و دیوار هم باشید.

بازی از تعداد کمی مراحل نسبتا کوتاه تشکیل شده و هدف مراحل بازی مانند طراحیشان ساده است؛ سعی کنید با رد شدن از موانع مختلف تا رسیدن به در خروجی خود را زنده نگه دارید. در مسیر باتری‌های سبز رنگی قابل جمع آوری هستند که می‌توانید از آنها برای خرید اسکین‌های مختلف برای کاراکترتان استفاده کنید. همچنین در بعضی موارد صندوق‌های حاوی جایزه نیز در مسیر یافت می‌شوند. پس از هر بار مردن (به طرزی خشن) به نقطه شروع مرحله باز می‌گردید و در مراحل طولانی‌تر نقطه چک پونیت هم وجود دارد. به دلیل کوتاه بودن مراحل این بازگشت به نقطه قبلی یا نقطه شروع خیلی هم آزار دهنده نیست.

photo 2018 12 01 16 45 40

چالش اصلی در بازی را تله‌های موجود در اتاق فراهم می‌کنند که در انواع مختلف مانند تیغ‌های ثابت، در‌های لیزری، اشعه‌های مرگبار، تفنگ‌های ردیاب و... در مراحل یافت می‌شوند. این تله‌ها همیشه و همه جا در کمین بوده و غافلگیرتان خواهند کرد پس برای عبور از آن‌ها گاهی یا لازم است قبل از انجام حرکت بعدی تامل کنید و یا گاهی هم با سرعت عمل زیاد موانع را رد کنید و سعی کنید در معرض این تله‌ها قرار نگیرید. در پایان هر محله و خروج از اتاق مرگ تعداد باتری‌های جمع آوری شده و دفعات مرگ محاسبه می‌شوند که تاثیری در بازی نداشته و تنها رکوردتان را نشان می‌دهند تا در صورت تمایل در دفعات بعدی بازی بهتر عمل کنید و با بهبود رکورد شخصیتان خود را به چالش بکشید.

مکانیک بازی هم بسیار ساده است. تنها سه فرمان حرکت به جلو، عقب و پرش وجود دارند که با ترکیب آن‌ها و همچنین استفاده از عناصر محیط مانند دیوارهای اتاق امکان پیش بردن کاراکتر فراهم می‌شود. (انجام حرکاتی مثل double-jump و wall-jump نیز به همین گونه و با ترکیب فرمان‌ها صورت می‌گیرد) فرمان‌های بازی همچنین بسیار روان هستند (شاید گاهی بیش از اندازه روان)، به این صورت که اگر جهت فرودتان پس از پرش یا سرعت حرکت‌تان را به خوبی تنظیم نکنید ممکن است مستقیما در معرض شلیک اشعه‌ها یا برخورد با بقیه تله‌ها قرار بگیرید. وجود این موارد بازی را بیشتر چالش برانگیز خواهد کرد؛ بنابراین دقت کردن در استفاده از این فرمان ها و ترکیبشان بسیار اهمیت دارد.

photo 2018 12 01 16 45 56

بازی اول یک تجربه تماما آفلاین است و تنها شامل یک تجربه شخصی و به چالش کشیدن مهارت‌‌تان می‌شود. اما در بازی دوم علاوه بر موارد قبلی امکانات آنلاین جدیدی هم اضافه شده که می‌تواند تجربه بازی را لذت بخش‌تر کند. امکاناتی از قبیل بخش چندنفره، امکان ذخیره بازی در گوگل پلی، تماشای ویدیو و جمع آوری امتیاز و... .

تغییرات دیگری هم در بازی دوم به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان جمع آوری سکه‌ در مراحل اشاره کرده که به عنوان ارز بازی عمل می‌کنند. همچنین طراحی بازی اندکی تغییر کرده و عناصر جدیدی نیز به محیط اضافه شده‌اند که مراحل را اندکی از سادگی دور کرده و حال و هوای فضایی صنعتی را ایجاد کرده‌اند. همینطور راه‌های مخفی که با اینکه در نگاه اول قابل تشخیص نیستند، ولی بعد بیشتری به محیط بازی بخشیده‌اند. تفاوت دیگر امکان شکست دادن دشمن‌هاست (همان تله‌های آزار دهنده که همیشه در کمین هستند) که در این خصوص باید با احتیاط عمل کنید زیرا امکان دارد خود کاراکتر را نیز به فنا بدهید! در اینجا باید اشاره کنم تله‌ها نسبت به بازی قبلی پیشرفته‌تر هم شده اند که به همان میزان رویارویی با آن‌ها را سخت‌تر هم می‌کند. در پایان مراحل علاوه بر دفعات مرگ و میزان سکه‌های جمع آوری شده، تعداد دشمنان شکست داده شده و زمان اتمام مرحله نیز محاسبه می‌شود. تعداد مراحل هم افزایش چشمگیری داشته که می‌تواند تجربه بازی را لذت بخش‌تر و طولانی‌تر کند.

photo 2018 12 01 16 33 29

در نهایت می‌توان گفت بازی Deadroom می‌تواند تجربه جالبی برای طرفداران بازی‌های سبک آرکید که به دنبال به چالش کشیدن دقت و سرعت عمل خود هستند فراهم کند. خصوصا اگر طراحی ساده مراحل در این سبک برایتان خوش آیند باشد این بازی نسبتا کوتاه و در عین حال سخت تمام چیزی که به آن نیاز دارید را در اختیارتان خواهد گذاشت.

دانلود بازی اDEADroom Rebirth

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.