نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 05 شهریور 1397
ساعت 01:04

نقد و بررسی بازی Guacamelee 2

5 از 5

نقد و بررسی بازی Guacamelee 2

بازی Guacamelee ساخته استودیوی Drink Box یکی از عناوین دوبعدی و بسیار موفق سال 2013 بود که با گیم پلی سریع و کمبوهای مبارزه‌ای متنوع، محیط‌های مختلفو گرافیک هنری جذابش، توجه بسیاری از طرفداران بازی‌های دو بعدی را به خود جذب کند و به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند. حالا پس از گذشت 5 سال از انتشار نسخه اول، استودیوی Drink Box دنباله‌ای برای آن تحت عنوان Guacamelee 2 منتشر کرده است که با بهبود برخی از ایرادات نسخه قبلی و گسترش سایر المان‌های گیم پلی، به تجربه‌ای به مراتب کامل‌تر و لذت‌بخش‌تر از اولین Guacamelee تبدیل شده است. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی بازی Guacamelee 2، ساخته جدید استودیوی خلاق و مستعد Drink Box بپردازیم.

guacamelee 2 juanقهرمانی که 7 سال از زندگی مشترکش می‌گذرد، به این حال و روز در می‌آید! :))

داستان بازی Guacamelee 2، درست بعد از گذشت هفت سال از اتفاقات نسخه قبلی جریان دارد. برهه‌ای که خوآن، شخصیت اصلی بازی، با رسیدن به معشوقه‌اش یعنی دختر ال پرزیدنته و ازدواج با او، هفت سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد و حتی دو فرزند دختر و پسر هم دارد. خو‌آن دیگر آن لوچادری (لوچادر به مبارزین نوعی کشتی مکزیکی گفته می‌شود) سرحال و پرانرژی قبل نیست و در اوایل بازی شاهد نسخه‌ای زوار در رفته و آشفاته از او هستیم که گویی زندگی مشترک با همسر و فرزندان، حسابی او را خسته کرده است. اما دیری نمی‌گذرد که خوآن با مراجعه به شهر و ورود به کلیسا، متوجه سر و صداهای مهیبی در بیرون از کلیسا می‌شود و آسمان شهر را مشاهده می‌کند که پر شده از پورتال‌های سیاه رنگی که گویا از جهانی شیطانی به آنجا باز شده‌اند و خبر از اتفاقی بزرگ و صد البته بد می‌دهند. سپس یکی از دوستان قدیمی خوآن، خود را به او می‌رساند و از فاجعه‌ای که درحال رخ دادن است، صحبت می‌کند. طبق صحبت‌های رفیق خوآن، سالواتوره، آنتاگونیست اصلی بازی Guacamelee 2، به دنبال جمع‌آوری سه شی افسانه‌ای است تا با کنار هم گذاشتن آن‌ها، قدرتی بسیار زیاد و بی‌نهایت را کسب کند و با استفاده از این قدرت، صاحب تمام جهان از جمله جهان انسان‌ها و جهان مرده‌ها شود. خوآن که حالا متوجه نیت شیطانی سالواتوره شده است، باید هرچه زودتر پیش از اینکه شاهد نابودی جهان باشد، با مقابله با سالواتوره، او را سریعا متوقف کند. در کل، داستان بازی Guacamelee 2، به عنوان یک اثر دوبعدی با المان‌های پلتفرمینگ و نقشه‌ای که با الهام‌گیری از بازی‌های سبک مترویدونیا طراحی شده است، داستانی جذاب را ارائه می‌دهد که می‌توانید با دنبال کردن آن، بازی را بدون آنکه لحظه‌ای خسته شوید یا از روایت داستان حوصله‌تان سر برود، به انتها برسانید. اما ایراد اصلی Guacamelee 2 در روایت داستانش، مربوط می‌شود به عدم دوبله کاراکترهای داستان. هنوز همانند نسخه قبلی، دیالوگ‌های بازی به صورت نوشته، توسط کاراکترهایی کاملا صامت و بدون صدا بیان می‌شوند. از همین جهت اگر موسیقی متن‌های مکزیکی و بسیار گوشنواز بازی نبودند، تحمل بازی در بخش‌هایی که درحال روایت داستانش است، واقعا سخت و طاقت‌فرسا می‌شد.

Guacamelee2 screenshotگیم پلی بازی در تمام لحظاتش پرسرعت، سرگرم‌کننده و صدالبته زیبا و چشمنواز است و به هیچ وجه تا انتهای بازی، از آن خسته نمی‌شوید.

گیم پلی بازی Guacamelee 2 تا حد زیادی شبیه به گیم پلی نسخه قبلی است و تنها یک سری المان جدید و کمبوهای تازه به آن اضافه شده‌اند و به طور کلی ساختار اصلی گیم پلی، همان گیم پلی اولین Guacamelee است. با پیشروی بیشتر در بازی و جمع آوری سکه‌ها، می‌توانید به بخش ارتقای بازی مراجعه کنید و قابلیت‌های مختلف خوان را که در پنج ستون دسته بندی می‌شوند را آپگرید کنید. قابلیت‌هایی مثل Grab کردن دشمنان و پرتاب آن‌ها به جهات مختلف و از همه مهم‌تر تمرکز بیشتر سازندگان به قابلیت Pollo، از جمله ویژگی‌های متمایز Guacamelee 2 نسبت به نسخه قبلی آن است. قابلیت Pollo، شما را در قالب یک مرغ وارد مراحل بازی می‌کند و می‌توانید به جای خوآن یا هر یک از سایر کاراکترها که می‌توانید با مراجعه به مکان‌هایی خاص که در جای جای مراحل تعبیه شده‌اند، آن‌ها را انتخاب کنید، در نقش یک مرغ به بازی کردن بپردازید. شاید در وهله اول این مورد بسیار مسخره به نظر برسد، اما تنها چند دقیقه بازی در نقش این مرغ و استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد آن نظیر پرواز، لیز خوردن روی زمین و همچنین ضربه مرغی مخصوصش، باعث می‌شود که دیگر نتوانید در نقش خوآن به بازی کردن بپردازید. همچنین بازی در نقش مرغ، سرعت گیم پلی را زیادتر می‌کند و سبب جذابیت بیشتر آن می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌های بازی Guacamelee 2، جابه‌جایی بین تایم لاین‌های مختلف و همچنین سوییچ بین جهان انسان‌ها و دنیای مردگان است که هم تغییراتی را در گیم پلی بازی و المان‌های پلتفرمینگ و سکوبازی آن اعمال می‌کند و هم باعث تنوع بسیار بیشتر بازی در طراحی محیط‌هایی با طیف‌های رنگی کاملا متفاوت می‌شود.

guacamelee 2 charactersکاراکترهای بازی از نظر بصری، طراحی بسیار خوب و متنوعی دارند، اما کاش سازندگان کمی زحمت به خرج می‌دادند و آن‌ها را دوبله می‌کردند.

بازی Guacamelee 2 یک تجربه بصری و شنیداری ایده‌آل در سبک خود محسوب می‌شود. گرافیک هنری بازی به لطف طراحی‌های بسیار زیبا و صد البته متنوع محیط‌های مختلفش، آنقدر به جذابیت‌های بصری بازی افزوده است که با ضبط اسکرین‌شات از هر لحظه از بازی خود، شاهد یک تابلوی هنری بسیار زیبا خواهید بود. از طرفی دیگر، موسیقی متن‌های مکزیکی بازی که اغلب با استفاده از گیتار و سازهای کوبه‌ای نواخته می‌شوند، به بازی Guacamelee 2 یک روح کاملا زنده بخشیده‌اند که لذت تجربه هر لحظه از بازی را، دو چندان کرده است. شاید عدم دوبلاژ کاراکترهای درون بازی حین صحبت کردنشان، ایراد بسیار آزاردهنده‌ای به نظر برسد؛ اما به محض اینکه موسیقی متن‌های دلنواز بازی به صدا در می‌آیند، کاملا جای خالی دیالوگ‌های صوتی را فراموش می‌کنید. هرچند در برخی از بخش‌های بازی، شاهد قسمت‌هایی هستیم که حین صحبت کردن با کاراکترهای دیگر، حتی موسیقی هم نواخته نمی‌شود و شاهد محیطی کاملا ساکت و بی‌صدا هستیم که به طرز جدی‌ای، موجب سرد و بی‌روح شدن ظاهر رنگارنگ و جذاب بازی می‌شود. به طور کلی بازی Guacamelee 2 یک بازی موفق دیگر از سوی استودیوی Drink Games است که تجربه آن به تمامی طرفداران بازی‌های دو بعدی با المان‌های پلتفرمینگ و مترودونیا و همچنین علاقه مندان گیم پلی‌های سرعتی و مبارزات شلوغ، شدیدا پیشنهاد می‌شود.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
8.0
بازی Guacamelee 2 دارای گیم پلی سرعتی و کمبوهای متنوعی است که در کنار حالت Pollo جذابش، تا انتهای بازی شما را سرگرم خواهد کرد. همچنین از نظر بصری و موسیقی‌های متن مکزیکی‌اش، تجربه‌ای ایده آل و بی‌نقص را به همراه دارد. اما کاش سازندگان کمی زحمت به خرج می‌دادند و علاوه بر دوبله کاراکترهای درون داستان، بخش چند نفره آنلاین را هم به آن اضافه می‌کردند.
نقاط قوت
  • گیم پلی سرعتی و سرگرم کننده در کنار کمبوهای متنوع و حالت Pollo
  • گرافیک هنری چشمنواز و طراحی‌های زیبای مراحل متنوع با طیف‌های رنگی کاملا مختلف
  • موسیقی متن‌های محلی مکزیکی که در شرایط مختلف، لحن‌های مختلفی به خود می‌گیرند
نقاط ضعف
  • دیالوگ‌های بازی همانند نسخه قبلی با استفاده از متن روایت می‌شوند و شاهد دوبله کاراکترها نیستیم
  • بازی با اینکه بخش چندنفره لوکال دارد، باید امکان تجربه آن به صورت آنلاین را هم اضافه می‌کرد
10.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.6/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.