نویسنده: Mahasti یکشنبه، 02 دی 1397
ساعت 10:18

نگاهی به بازی موبایل Drawtopia

4.5 از 5

بررسی و نقد بازی Drawtopia

بازی Drawtopia Lite ساخت گروه کوچک بازی سازی انگلیسی Super Smith Bros LTD از بازی‌های سرگرم کننده و دلنشین سبک معما‌های مسیر سازیست که برای انجام آن نیاز به طرح ریزی ذهنی دقیق و مسیر سازی بوسیله خط کشیدن دارید. هدف بازی ساده است؛ رساندن توپ سفید به خروجی با ایجاد مسیری مناسب، اما ساده بودن هدف به معنی ساده بودن دست یابی به آن نیست. در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی به بازی Drawtopia داشته باشیم.

Screenshot 2018 12 17 19 50 02

روند بازی این چنین است؛ ابتدا راه‌های امکان پذیر برای رساندن توپ به خروجی را در نظر بگیرید، سپس با لمس صفحه خط کشی مسیر را به هر شکلی که مناسب می‌دانید، البته با توجه به نوار میزان جوهر در پایین صفحه، انجام دهید. سعی کنید خط کشی را به گونه‌ای انجام دهید که سه ستاره‌ موجود در هر مرحله در مسیر طراحی شده قرار بگیرند و بتوانید برای کسب امتیاز بیشتر آنها را جمع آوری کنید. سپس دکمه اجرای مرحله(play level) را را لمس کنید و امیدتان به جاذبه و دیگر عوامل فیزیکی و محیطی دیگر در بازی باشد تا این توپ سرگردان را به مقصد برسانید، زیرا پس از لمس دکمه اجرای مرحله تنها امکان اضافه کردن تغییر با متوقف کردن اجرا و از سر گیری مرحله وجود دارد! در صورت اشتباه در طراحی خطوط می‌توانید از دکمه undo استفاده کرده و شانستان در مسیر سازی را بار دیگر امتحان کنید!

Screenshot 2018 12 20 22 31 39

مراحل بازی به صورت گروه‌های ده تایی تقسیم بندی شده‌اند. هر گروه رنگ متفاوتی دارد و تمام رنگ‌ها در کنار هم و به تعریف خود بازی «سفری از میان رنگ‌ها» را برایتان ایجاد خواهند کرد. دسته بندی مراحل با توجه به میزان سختی معمای مسیر صورت گرفته است؛ به صورتی که گروه اول (با رنگ قرمز) به نوعی راهنمای آشنایی با روند بازی هستند و پس از آن مراحل و گروه‌های بعدی با اضافه شدن تله‌ها و عوامل محیطی دیگر به مراتب سخت تر می‌شوند و نیاز به تفکر بیشتری در برنامه ریزی و مسیر سازی دارند. خصوصا اگر به دنبال جمع آوری تمام ستاره‌های موجود در مراحل، که برای باز کردن مراحل بعدی مورد نیاز هستند، باشید. در هر مرحله سه ستاره وجود دارد که مجموع ستاره‌های هر گروه را به تعداد 30 عدد می‌رساند. البته برای باز کردن گروه بعدی نیاز به جمع آوری تمام ستاره‌ها ندارید.

Screenshot 2018 12 20 22 44 00

طراحی و گرافیک بازی بسیار ساده بوده که با توجه به سبک بازی بسیار مناسب است. خطوط و طرح‌های سفید که در پس آن زمینه‌ای تک رنگ قرار گرفته، در عین سادگی فضایی دلنشین را برای انجام بازی ایجاد کرده است. محیط بازی در ابتدا خلوت و ساده است و کم کم با افزایش موانع و عناصر محیطی دیگر در مراحل و گروه‌های بعدی بر پیچیدگی محیط افزوده شده و فضایی شلوغ تر ایجاد می‌شود. این تغییر شاید به نوعی بیان گر افزایش میزان سختی مراحل نیز باشد.

Screenshot 2018 12 17 19 56 56

بازی در کل آفلاین است و در صورت آنلاین بودن تبلیغاتی مشاهده می‌کنید که بازی از آنها برای کسب درآمد استفاده می‌کند. امکان خریدن نسخه پرمیوم بازی نیز وجود دارد که در آن تبلیغات وجود ندارند. اما اگر در کل آفلاین بازی کنید هم خبری از تبلیغات نیست و تجربه بازی کامل خواهد بود. همچنین در نسخه رایگان بازی چون روش اصلی درآمد از پخش تبلیغات است، اطلاعاتی نظیر مکان بازیکن و غیره را برای نشان دادن تبلیغات مرتبط تر با سلیقه بازیکن و همچنین اطلاعات دیگری را برای آمار یابی از تجربه بازی و بهبود آن از مخاطبان جمع آوری می‌شود. برای اطلاعات بیشتر پس از نصب بازی می‌توانید به قسمت privacy در منوی آغازین مراجعه کرده و رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام کنید که در صورت عدم رضایتتان از بازی خارج می‌شوید.

Screenshot 2018 12 21 02 22 52

از بازی‌های مشابه در این سبک می‌توان به عنوان‌هایی مانند Love Balls، Happy Glass و Where’s My Avocado اشاره کرد. البته طراحی این بازی‌ها متفاوت و کارتونی است و تنها در سبکشان مشابه بازی Drawtopia هستند. همچنین Drawtopia به نسبت تجربه چالش برانگیزتری را به بازیکن ارائه می‌دهد. پس اگر به دنبال بازی‌ با طراحی دلنشین ‌تر هستید شاید موارد بالا و بازی‌های مشابهشان گزینه‌های مناسب تری باشند و تجربه دلنشین تری را در اختیارتان بگذارند اما اگر به دنبال سنجش مهارت حل معما و طرح ریزی ذهنی خودتان هستید و اهمیت چندانی به طراحی بازی نمی‌دهید Drawtopia می‌تواند برایتان تجربه جالبی باشد.

Screenshot 2018 12 21 05 30 27

ایراداتی هم در بازی وجود دارند که نبودشان می‌توانست تجربه نسبتا لذت بخش تری از بازی را رقم بزند. یکی از این ایرادات این است که در بسیاری از مراحل حرکت پیوسته توپ در مسیر طراحی شده نیازمند طراحی دقیق و خطوطی منظم و تا حد امکان فاقد کوچکترین پستی و بلندی است، که در بعضی موارد طراحی چنین خطی با انگشت روی صفحه لمسی بسیار دشوار است، خصوصا اگر دستان و انگشتانتان چندان ثابت و بدون لرزش نباشند. شاید حتی سایز انگشتان و دقت لمس صفحه گوشی نیز در این خصوص بی تاثیر نباشد. سرعت حرکت توپ هم چندان زیاد نیست و با برخورد با کوچکترین ناهمواری در مسیر متوقف می‌شود. البته در بعضی مراحل عناصری به منظور افزایش سرعت یا تغییر جهت توپ در محیط قرار گرفته‌اند اما چون قادر به کنترلشان نیستید گاهی دست یافتن به هدف در مرحله تنها بستگی به زمان برخورد مناسب توپ با این عوامل دارد و تنها مسیر سازی‌ بازیکن نیست که نقش اصلی را در رسیدن توپ به هدف ایفا می‌کند. گاهی حتی نیاز است مدت زیادی منتظر این "برخورد مناسب" باشید که بسیار آزار دهنده است زیرا با نداشتن امکان تغییر مستقیم سرعت توپ، قدرت اعمال کوچکترین تاثیر از دست بازیکن خارج شده و تماما به محیط بستگی خواهد داشت. در واقع شما با خطوطی که میکشید محیط را تغییر می‌دهید تا توپ به هدف برسد و مستقیما تعیین گر حرکت توپ نیستید و این فیزیک است که مشخص می‌کند، نتیجه حرکت توپ در مسیر چه خواهد شد.

همچنین چون گاهی با کوچکترین اشتباه مجبور به از سر گرفتن طراحی مسیر می‌شوید. در بازی حرکت پیوسته توپ تا هدف بدون هیچ مشکلی نیازمند طراحی مسیری تا حد امکان بی نقص است. حال فرض کنید شیب دو یا سه درجه جابجا شود، یا هنگام کشیدن قوس یا خط صاف دستتان اندکی بلرزد و خط ناهموار یا کج شود، کل مسیر خراب شده و باید از نو شروع به کشیدن مسیر بکنید چون اضافه کردن تغییرات کوچک هم نمی‌تواند چندان کارساز باشد! حال از کجا معلوم که دستتان در دفعات بعد نلرزد؟! اینجاست که ممکن است بازیکن کلافه شده و عطای بازی را به لقایش ببخشد! بازی در این خصوص بسیار سختگیرانه عمل کرده و این بازی را حتی چالش برانگیزتر از چیزی که انتظار می‌رود می‌سازد. در چنین مواردی بازی‌هایی مانند Love Balls قوی تر عمل کرده و اختیار بیشتری به بازیکن داده‌اند زیرا بازیکن کنترل بیشتری روی جهت، نوع و سرعت حرکت دارد.

Screenshot 2018 12 21 04 00 18

در نهایت اگر به دنبال بازی با طراحی ساده و چالشی درگیر کننده در این سبک هستید و می‌خواهید دقت طراحی مسیر و قدرت ذهن خود در حل معماهای مسیر سازی را بسنجید، Drawtopia Lite می‌تواند تجربه جالب و مناسبی را در اختیارتان بگذارد.

ویدئو

    Drawtopia Lite

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.