نویسنده: مهدی افتخاری شنبه، 08 دی 1397
ساعت 09:42

11 چیز که از Mortal Kombat 11 می‌خواهیم مطلب ویژه

4.71 از 5

یکی از مهم‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین اتفاقاتی که در Game Awards 2018 افتاد، معرفی نسخه جدید فرنچایز محبوب و دوست داشتنی مورتال کمبات بود؛ و چیزی که بیشتر از همه ما را خوشحال کرد این است که تا انتشار بازی زمان زیادی باقی نمانده. در این نسل، شاهد عرضه عناوین مبارزه‌ای بسیار خوبی بودیم؛ مورتال کمبات 10، تکن 7، اینجاستیس 2، سول کالیبر 6 و یا Super Smash Bros Ultimate. اما هنوز کار تمام نشده و قرار است قبل از اینکه نسل هشتم به پایان برسد، یک بار دیگر طعم تجربه یک عنوان فایتینگ بی نظیر را بچشیم. پس از گذشت 26 سال، فرنچایز MK هنوز هم یکی از مشهورترین و بهترین فرنچایزهای مبارزه‌ای در تاریخ است. این فرنچایز با شخصیت‌هایی که آفرید، داستان‌هایی که خلق کرد و گیم پلی پر خشونت و منحصر به فردش توانست به راحتی راه خود را به قلب بازیکنان باز کند و به جایگاه والایی در ژانر مبارزه‌ای برسد. پس جای تعجب نیست اگر بگوییم یازدهمین نسخه در این سری باید انتظارات زیادی را برآورده کند.

بجز تریلر کوتاهی که به نمایش گذاشته شد چیز دیگری از بازی ندیده‌ایم و اطلاعات زیادی از گیم پلی آن در اختیار نداریم(بجز اینکه اسکورپین و ریدن بعلاوه یک شخصیت دیگر که نمی‌دانیم کیست، در بازی حضور دارند)، اما خبر خوب این است که در تاریخ 17 ژانویه یعنی 27 دی ماه، نمایش مفصلی از گیم پلی بازی را خواهیم دید و اطلاعات بیشتری از بازی دستگیرمان خواهد شد. اما قبل از اینکه برای اولین بار گیم پلی آن را مشاهده کنیم، می‌خواهیم در مورد خواسته‌هایمان از اثر بعدی NeatherRealm صحبت کنیم. از آنجایی که MK X به دلایل متفاوتی نتوانست طرفداران این سری را چندان راضی نگه دارد، انتظار می‌رود که یک سری نکات در MK 11 حتما رعایت شوند تا دوباره مشکلات قبلی را مشاهده نکنیم. علاوه بر آن، بسیاری از ما خواسته‌هایی داریم که انتظار داریم در MK 11 برآورده شوند. از این حیث، تصمیم گرفته‌ایم 11 خواسته مهم خود از مورتال کمبات 11 را بیان کنیم. در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید.

1-حالت داستانی همچنان جذاب باشد

MK-11-Wish-list-P1

بهترین ویژگی بازی‌های NeatherRealm(بعد از گیم پلی روان و منظم و شخصیت‌های دوست داشتنی) بخش داستانی آن‌هاست، بنابراین بهتر است سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید! چیزی در مورد حالت داستانی بازی‌های این شرکت نیست که نیاز به تغییر داشته باشد چرا که به بهترین شکل ممکن درست می‌شوند. در حال حاضر، تنها فرنچایزهای مبارزه‌ای که بخش داستانی محشری دارند، کمبات و اینجاستیس هستند. پس امیدواریم حالت داستانی بازی تغییر بزرگی به خود ندیده باشد و همچنان سرگرم کننده و جذاب باشد.

2-چند مد جدید

با وجود اینکه شخصا به بازی‌های فایتینگ ژاپنی علاقه‌ای ندارم، اما قبول می‌کنم که شرکت باندای نامکو ویژگی بسیار خوبی را به سول کالیبر 6 اضافه کرد؛ دو مد داستانی عالی و جالب برای بخش سینگل پلیر که واقعا ارزش امتحان کردن را داشتند. حالت داستانی بازی‌های NeatherRealm فوق العاده هستند اما بعد از تمام کردن آن‌ها چیزی بجز Multiverse اینجاسیتس یا Tower کمبات و چند مد آنلاین دیگر باقی نمی‌ماند؛ علاوه بر آن، بسیاری از کارکترها نقش چندان مهمی در داستان اصلی بازی ایفا نمی‌کنند، فقط دو سکانس نشان داده می‌شوند و به اندازه کافی در موردشان صحبت نمی‌شود. بد نیست چند مد جدید و متفاوت به بخش سینگل پلیر بازی اضافه شود تا علاوه بر متنوع شدن گیم پلی، بازیکنان با بعضی شخصیت‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند. اما خواهشی که از تیم سازنده دارم این است که بخش آنلاین را فراموش کرده و تمرکز خود را روی بخش سینگل پلیر بگذارند، و محض رضای خدا مد بتل رویال برای بازی درست نکنید(می‌دانم قرار دادن بتل رویال برای بازی‌های مبارزه‌ای غیر ممکن است، اما باور کنید بعضی سازنده‌ها برای همین هم راهی پیدا می‌کنند)!

3-Stageهای بیشتر و بهتر

مورتال کمبات 9، 30 میدان نبرد داشت؛ در حالی که MK X فقط 14 میدان نبرد داشت؛ بدتر از آن اینکه محیط استیج‌های نهمین کمبات جزئیات بیشتری داشتند و تنوعشان بیشتر بود. این یک پسرفت به حساب می‌آید، حتی اینجاستیس 2 میدان‌های مبارزه بهتر و بیشتری را پیش روی بازیکن قرار می‌داد. علاوه بر آن، بد نیست Stage Fatalityهای بیشتری به بازی اضافه شوند. در واقع خیلی عالیست اگر هر میدان نبرد، Fatality خاص خودش را داشته باشد. هرچه باشد سری کمبات به خاطر همین Fatalityها مشهور شده است!

4-مبارزات بهتر

MK-11-Wish-list-P2

در بازی‌های مبارزه‌ای، بازیکن کاری بجز پشت سر هم فشار دادن چند دکمه را انجام نمی‌دهد؛ هر چقدر هم که تعداد کمبوها و فن‌ها زیاد باشند، تغییری در سبک بازی کردن ایجاد نمی‌کنند. البته این چیز بدی نیست، کتک زدن رقیبتان تا حد مرگ برای ساعات زیادی می‌تواند شما را سرگرم نگه دارد و به این راحتی ها خسته کننده نمی‌شود(این را می‌گویم چون من بعد از 100 ساعت هنوز هم دارم اینجاستیس 2 را بازی می‌کنم)! اما بد نیست در MK 11 تغییراتی اعمال شوند تا مبارزات کمی متفاوت و جذاب‌تر باشند. برای مثال، قرار دادن X-Ray جذابیت بازی را بیشتر کرد، استفاده از محیط اطراف برای مبارزات ایده جالبی بود و هم در کمبات و هم در اینجاستیس به خوبی پیاده سازی شد، سیستم کلش اینجاستیس نیز، سیستم خلاقانه‌ای بود و هیجان مبارزات را بیشتر می‌کرد. البته منظورم این نیست که NeatherRealm به کل یک بازی فایتینگ را تغییر دهد و انقلاب کند یا عنوانی با گیم پلی عجیب و غریب را پیش روی ما بگذارد؛ بلکه می‌گویم سیستم یا مکانیزمی جدید به مبارزات اضافه کرده تا روند یکنواخت آن‌ها کمی متنوع‌تر و جذاب‌تر شود.

5-حضور کارکترهای قدیمی

MK X تعداد زیادی شخصیت جدید را معرفی کرد که اکثرشان جالب و دوست داشتنی بودند؛ اما این به این معنی بود که دیگر بسیاری از کارکترهای قدیمی باید حذف می‌شدند، حال زمان آن رسیده که تیم سازنده آن‌ها را بازگردانند. Nightwolf، Jade، Noob Saibot، Smoke، Rain، Shang Tsung و یا Stryker. بسیاری از این کارکترهای قدیمی در نسخه‌های قبلی مردند اما این دلیل نمی‌شود که در نسخه جدید حضور نداشته باشند.

6-حضور کارکترهای مهمان

MK-11-Wish-list-P3

NeatherRealm همیشه شخصیت‌های فوق العاده‌ای را به عنوان کارکترهای مهمان در بازی‌هایش قرار می‌دهد؛ در نهمین نسخه کمبات شاهد حضور کریتوس و فردی کروگر بودیم و در MK X کارکترهایی از قبیل جیسن ورهیز و Alien حضور داشتند. چقدر خوب است اگر همین روال ادامه داشته باشد و شخصیت‌های مهمان بهتر و بیشتری را در MK 11 مشاهده کنیم. انتخاب‌های زیادی برای کارکترهای مهمان وجود دارند؛ برای مثال، Pennywise از فیلم it، کریتوس(البته اینبار کریتوسی که در God of War 2018 مشاهده کردیم)، کنستانتین(که واقعا نمی‌دانم چرا در اینجاستیس نبود)، بتمن و یا حتی گرالت از سری ویچر گزینه‌های مناسبی هستند. عناوین فایتینگ بهترین جا برای قرار دادن شخصیت‌های مورد علاقه‌مان در برابر یکدیگر و تماشای مبارزه آن‌هاست، پس اینکه بخواهیم شخصیت‌های مهمان بیشتری را در نسخه جدید کمبات ببینیم، درخواست غیر منطقی نیست. شما را نمی‌دانم اما به شخصه بدجور دوست دارم نبرد بتمن و کریتوس را ببینم! و بد نیست اشاره کنم به اینکه سازنده شخصیت ونوم، یعنی تاد مک فارلن، چندی پیش گفته بود که شاید شخصیت Spawn در MK 11 حضور داشته باشد.

7-بازگشت حالت Tag Team

اگر به یاد داشته باشید، MK 9 حالتی داشت به نام Tag Team که اجازه می‌داد بازیکنان دو شخصیت را انتخاب کنند و در حین نبرد، هر زمان که خواستند کنترل شخصیت دوم را به دست بگیرند. این حالت تگ حتی برای Towerها هم وجود داشت. علاوه بر آن، این حالت اجازه می‌داد که بازیکنان بتوانند چهار نفره هم بازی کنند. متاسفانه حالت تگ در MK X نبود و این باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران شد؛ هنگامی که آن‌ها به NeatherRealm اعتراض کردند، اد بون در جواب گفت که تیم سازنده به طور کامل ایده تگ را فراموش نکرده است. امیدواریم این حرف به این معنی باشد که Tag Team در MK 11 قرار داده خواهد شد.

8-یک پورت PC سالم

متاسفانه کاری که استدیو NeatherRealm نمی‌تواند خوب انجام دهد، ساخت یک پورت پی سی درست و حسابی است! نسخه پی سی MK X مشکلات فنی و باگ‌های فراوانی را با خود به همراه داشت که حسابی خشم طرفداران را برانگیخت، بدتر از آن اینکه خیلی طول کشید تا شرکت سازنده راه حلی برای این مشکلات ارائه دهد. حتی اینجاستیس 2 هم با وجود اینکه یک سال دیرتر برای پی سی عرضه شد تا بیشتر پولیش شود، مشکلات زیادی روی این پلتفرم داشت. امیدواریم NeatherRealm از اشتباهات گذشته خود درس عبرت گرفته باشد و بتواند یک پورت PC درست و درمان را عرضه کند.

9-انیمیشن‌های بهتر

MK-11-Wish-list-P4

یکی دیگر از مشکلات اساسی بازی‌های NeatherRealm، انیمیشن‌های آن‌هاست. البته دقت کنید که منظورم انیمیشن‌های چهره‌های آن‌ها یا دیگر انیمیشن‌ها در حین کات‌سین‌ها نیست؛ بلکه در مورد انیمیشن‌های هنگام مبارزات صحبت می‌کنم. در MK X، انیمیشن‌های ضربه زدن عجیب و غریب بودن و Stanceها کمی غیر منطقی به نظر می‌رسیدند. در اینجاستیس 2 انیمیشن‌ها تا حدی بهبود یافتند اما باز هم جای کار داشتند و چندان قانع کننده نبودند. شاید با خود فکر کنید که انتظارات من از این بازی زیادی بالاست، اما این را در نظر داشته باشید که این دو فرنچایز میلیون‌ها دلار برای تیم سازنده سود دارند و بعضی از نسخه‌های آن‌ها جایزه بهترین بازی مبارزه‌ای سال را از آن خود می‌کنند؛ پس معنی ندارد که انیمیشن‌های آن‌ها تا این حد ضعیف باشند. ما انتظار نداریم که انیمیشن‌های طبیعی و بسیار خیره کننده‌ای را در MK 11 ببینیم، اما بد نیست دستی به سر و روی آن‌ها کشیده شود تا حداقل قابل باور باشند و منطقی به نظر برسند.

10-یک ویژگی جدید

MK X سیستمی به نام Variations را معرفی کرد که اجازه می‌داد بازیکنان از بین سه استایل متفاوت برای هر شخصیت یکی را انتخاب کنند؛ هر استایل، فن‌ها و ویژگی‌های خاص خودش را داشت. اینجاستیس 2 نیز، یک سیستم ارتقاء لول و شخصی سازی عمیق و جذاب را معرفی کرد که در روند تکراری یک بازی مبارزه‌ای تنوع ایجاد می‌کرد و به بازیکنان انگیزه بیشتری برای بازی کردن می‌داد. مسلما خیلی خبر خوشحال کننده‌ای است اگر تیم سازنده اعلام کند یکی از این دو سیستم یا هر دو آن‌ها در MK 11 استفاده خواهند شد، اما چیزی که واقعا امیدواریم ببینیم این است که آن‌ها یک ویژگی کاملا جدید و متفاوت در MK 11 برای گیم پلی معرفی کنند که بازی به خاطر آن شناخته شود.

11-بهترین باشد

MK-11-Wish-list-P5

تا به حال ما انواع و اقسام عناوین فایتینگ را تجربه کرده‌ایم، استریت فایتر، تکن، سول کالیبر و یا حتی Marvel VS Capcom. هرکدام از این فرنچایزها مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و به خاطر همین ویژگی‌ها شناخته می‌شوند و محبوب هستند. فرنچایز MK نیز، به خاطر شخصیت‌های خاص و دوست داشتنی، گیم پلی روان و منظم، مبارزات اغراق آمیز و سرشار از خشونت و داستان‌های جذابش بین طرفداران ژانر مبارزه‌ای محبوبیت پیدا کرد؛ بنابراین، انتظار می‌رود که این فرنچایز همچنان اصالت خود را حفظ کرده و کاری که همیشه خوب انجام می‌دهد را در نسخه جدید هم خوب انجام دهد. اما ما فقط نمی‌خواهیم که MK 11 بهترین کمبات باشد، بلکه می‌خواهیم به بهترین بازی مبارزه‌ای که تا الان ساخته شده تبدیل شود. همانطور که در ابتدا هم گفته شد، MK 11 باید انتظارات زیادی را برآورده کند و دلیلش این است که مورتال کمبات یکی از مشهورترین و برترین فرنچایزهای فایتینگ است. و اگر NeatherRealm واقعا می‌خواهد ثابت کند که در ساخت عناوین مبارزه‌ای حرف اول را می‌زند، باید اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده را جبران کند و عنوانی را عرضه کند که از همه لحاظ از دیگر عناوین مبارزه‌ای پیشی بگیرد. امیدواریم که در این امر موفق باشد و قبل از به پایان رسیدن نسل هشتم، شاهد عرضه یک عنوان مبارزه‌ای فوق العاده دیگر باشم. البته از کجا معلوم! شاید MK 11 برای کنسول‌های نسل بعد هم منتشر شود.

عنوان Mortal Kombat 11 در تاریخ 23 آپریل 2019، یعنی 3 اردیبهشت سال 1398 برای PS4، Xbox One و PC عرضه خواهد شد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1397
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 1
    کنسول‌های بازی:

    سلام وخسته نباشید منم مثل شما خیلی ۱۱چیزی که گفتین رو میتوام در مورتال کمبت۱۱جدید اضافه کنن بحصوص شحصیت کریتوس و شوکان و نوب سایبت و واسموک شانگ سونگ باشه وخیلی چیزیای دیگه چجوری میشه به سایت خود سونی نظر داد در مورد مورتال کمبت جدید

    ‏Projacker از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:
    سلام وخسته نباشید منم مثل شما خیلی ۱۱چیزی که گفتین رو میتوام در مورتال کمبت۱۱جدید اضافه کنن بحصوص شحصیت کریتوس و شوکان و نوب سایبت و واسموک شانگ سونگ باشه وخیلی چیزیای دیگه چجوری میشه به سایت خود سونی نظر داد در مورد مورتال کمبت جدید

    سلام دوست عزیز. باید نظراتتون رو برای خود شرکت NeatherRealm یعنی شرکت سازنده بازی ارسال کنید. که البته فک کنم یکم دیر شده باشه چون پروسه ساخت بازی تقریبا تموم شده. در هر صورت من دقیق اطلاع ندارم که چطوری میشه نظرات رو براشون فرستاد اما حدس میزنم داخل سایت خودشون بخشی به نام Contact Us داشته باشن که راهنماییتون کنه چطوری نظرات و پیشنهاداتتون رو بفرستید.

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط Projacker ویرایش شد
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 31
    تشکر: 19
    تشکرشده: 45
    کنسول‌های بازی:

    خواستم بگم ته مقاله یادتون رفت بنویسید بازی برای سوییچ هم عرضه میشه.

    و خب تقریباً با همه ی موارد موافقم...
    امسال اگه تکن x استریت فایتر هم معرفی شه و بیاد یه رقابت سه جانبه خفن بین این و اسمش و تکن میشه...عناوینی که کمتر مواقعی همزمان با هم عرضه میشن و هر کدوم رو یه قله از این سبک اند

    ‏Projacker از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Sir Sonic
    خواستم بگم ته مقاله یادتون رفت بنویسید بازی برای سوییچ هم عرضه میشه. و خب تقریباً با همه ی موارد موافقم... امسال اگه تکن x استریت فایتر هم معرفی شه و بیاد یه رقابت سه جانبه خفن بین این و اسمش و تکن میشه...عناوینی که کمتر مواقعی همزمان با هم عرضه میشن و هر کدوم رو یه قله از این سبک اند

    والا من چندان به Tekken X Street Fighter امیدی ندارم(علاوه بر اون اصلا به بازی‌های فایتینگ ژاپنی علاقه ندارمgrin) اما اگر واقعا اینطوری که گفتید بشه، هم نامکو هم NeatherRealm مجبورن از سر رقابت هم که شده به بهترین شکل ممکن بازی‌هاشون رو درست کنن(اگرچه کار ساخت کمبات دیگه فک کنم تموم شده، یا حداقل آخراشه).

    ‏Sir Sonic از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.