نویسنده: آریا مقدم دوشنبه، 22 بهمن 1397
ساعت 12:00

شیطان سه‌سر | بررسی دموی بازی Devil May Cry 5 مطلب ویژه

شیطان سه‌سر | نقد کوتاه و بررسی دموی بازی Devil May Cry 5

5 از 5

سری Devil May Cry بدون شک یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. این بازی در کنار God of War همواره به عنوان پادشاهان سبک هک اند اسلش شناخته شده‌ و تاثیر آن‌ بر روی دیگر بازی‌های این ژانر انکارناپذیر است. از آنجایی که شرکت سازنده‌ی بازی یعنی کپکام، از فروش نسخه‌ی چهارم بازی (Devil May Cry 4) راضی نبود، در سال 2013 تصمیم گرفت تا عنوان را ریبوت کند و ساخت آن را به یک شرکت اروپایی سپرد تا آن را مطابق با سلیقه‌ی روز نوجوانان و جوانان غربی بسازد. این اتفاق افتاد و بازی در کل با بازخورد مثبتی روبرو شد، اما تعداد بسیار زیادی از طرفداران قدیمی سری از کوره دررفتند. آن‌ها محیط‌های گاتیک سری و دانته‌ی موسفید و اصیل‌زاده‌ی خود را می‌خواستند، نه آن محیط‌های مدرن و نوجوان بی‌اعصاب سیگاری را که با نام دانته به آن‌ها قالب شده بود. بنابراین کپکام خیلی بی سروصدا کار را بر روی پنجمین نسخه آغاز کرد و سال 2018 آن را با نام Devil May Cry 5 به شکل غافلگیرانه‌ای معرفی کرد تا با این کار، DmC را فقط یک عنوان فرعی جلوه دهد و بگوید که پنجمین Devil May Cry این است!

 

حالا که کمتر از یک ماه دیگر به زمان عرضه‌ی بازی باقی مانده و همه‌جا حرف از خفن بودن بازی است، کپکام هم از فرصت استفاده کرده و دموی قابل بازی کوتاهی را با محوریت شخصیت نِرو (Nero) روی پلتفرم‌های Xbox One و Play Station 4 عرضه نموده تا هم هایپ بازی را بیشتر کند، هم به بازیبازان اجازه دهد که قبل از عرضه‌ی رسمی این عنوان به بازار، ببینند با چه چیزی طرف هستند. در این مقاله، نگاهی اجمالی به این دمو و پتانسیل‌های Devil May Cry 5 خواهیم انداخت. پس با بررسی و نقد دموی بازی Devil May Cry 5 همراه بازی مگ باشید.

Cinematicبازی پر از صحنه‌های سینمایی در هنگام نبرد خواهد بود. گیم پلی Devil May Cry از معدود چیزهایی در دنیاست که هیچ‌گاه خسته‌کننده نمی‌شود!

اگر اخبار مربوط به Devil May Cry V (شیطان می‌گرید 5) را تا اینجا کم و بیش دنبال کرده باشید، می‌دانید که در خط داستانی خود، سه کاراکتر قابل بازی خواهد داشت. اولی نِرو (Nero) است که برای اولین بار در شماره‌ی چهارم سری با او همراه بودیم و داستان او و معشوقه‌اش را دیدیم و شنیدیم، دومی دانته (Dante)، آنتاگونیست معروف سری و چهره‌ی Devil May Cry است که این بار کمی پیرتر شده و با موتور سیکلت عجیب و غریب خود برگشته تا هیولاهای بازی را قلع و قمع کند، و آخری، کاراکتری به نام V است که به تازگی به جمع کاراکترهای سری پیوسته که به ظاهر مشکل حرکتی دارد و از دو کاراکتر دیگر ضعیف‌تر است اما در عوض می‌تواند پرنده‌ای به شکل کلاغ را ظاهر کند تا به او در مبارزات کمک کند. دو شخصیت لِیدی (Lady) و تریش (Trish) هم به عنوان همراهان دانته در داستان حضور خواهند داشت، اما هنوز چیزی درباره‌ی قابل‌بازی بودن آن‌ها گفته نشده است. همانطور که بالاتر اشاره کردم، در این دمو که کمتر نیم ساعت به طول می‌انجامد، شما در نقش نِرو بازی خواهید کرد. 

اگر Devil May Cry 4 را بازی کرده باشید، می‌دانید که نرو یک نیمه انسان- نیمه شیطان است که دست راست او تسخیر شده و قدرت فوق‌العاده‌ای به این کاراکتر بخشیده بود. می‌توان گفت بخش عظیمی از گیم‌ پلی شماره‌ی پیشین بر اساس قابلیت‌های همین دست بنا شده بود. در Devil May Cry 5، انگار دست نرو قطع شده است و به جای دست اهریمنی وی، دختری دورگه به نام نیکو (Nico) برای او دست‌های مکانیکی مختلف می‌سازد.

devil may cryدر Devil May Cry 5 هرجا باجه‌ی تلفن دیدید زنگ بزنید تا نیکو با این ماشین ظاهر شود. ظاهراً دیگر از مجسمه‌های مقدس بازی که برای ارتقاء مهارت‌ها و خرید استفاده می‌شدند خبری نیست و این ون جایگزین آن‌ها شده است؛ حداقل در کمپین نِرو.

همچنین این دست‌ها مانند گلوله از روی زمین قابل جمع‌آوری هستند. در دموی بازی، چند نوع دست وجود دارد که هر کدام قدرت ویژه‌ای به نرو می‌بخشند. هر کدام از این دست‌ها به چند طریق می‌توانند استفاده شوند. مثلاً می‌توانید با نگه داشتن یک دکمه آن را شارژ کنید و ضربات قوی‌تری به دشمن وارد کنید، یا وقتی گیر افتاده‌اید با فشردن یک دکمه‌ی دیگر از نهایت قدرت آن برای رها شدن استفاده کنید. این ایده که نرو چند دست متفاوت داشته باشد واقعاً هوشمندانه است. در شماره‌ی قبل، نرو فقط دست اهریمنی خود، شمشیر و تفنگی ضعیف داشت و با اینکه کمبوهای بازی بسیار متنوع بودند، اما تا آخر بازی فقط همین 3 اسلحه را برای مبارزه با هیولاها در اختیار داشتید. در حالی که دانته به مراتب تنوع اسلحه‌ی بیشتری داشت و آن اسلحه‌ها را به تدریج در جریان داستان به دست می‌آورد که آن‌ها را ارزشمندتر جلوه می‌داد. اما مسیر دانته بسیار کوتاه‌تر از مسیر نرو بود و همین موضوع باعث می‌شد نتوانید از برخی از این اسلحه‌ها آن‌طور که می‌خواهید استفاده کنید و وقتی در آخرهای بازی، مجدداً کنترل نرو را به دست می‌گیرید، احساس ضعف کنید. با ورود این دست‌های جدید، چیزی که مشخص است این است که تعداد زیادی کمبو به لیست کمبوهای نرو اضافه خواهد شد و اگر مانند شماره‌ی قبل، نرو شخصیت اصلی داستان باشد، داشتن این لیست طویل، نوید یک بازی پویا را می‌دهد که در طی زمان خسته‌کننده نخواهد شد.

اما این دست‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ اولین دستی که نیکو برای نرو می‌سازد، Overture نام دارد که می‌تواند به دشمنان شوک الکتریکی وارد کند. می‌توانید با شارژ کردن آن، توپی برقی تولید کنید که به شکل خودکار به دشمنان ضربه بزند و شما با شمشیر خود، کار آن‌ها را یکسره کنید. همچنین Overture می‌تواند مانند شمشیر Yamato، خط‌های آبی روی تمام صفحه بیندازد و همه‌ی دشمنان را از پا دربیاورد. دست دیگری که خواهید داشت، Gerbera نام دارد که رنگ آن ترکیبی از سبز و زرد است. این دست هم بسیار قدرتمند است، با کمک Gerbera می‌توانید به شکل سیل‌آسا از آن انرژی خارج کنید و به شکل همزمان، تعداد بسیاری از دشمنان را به زانو دربیاورید. اما دست مورد علاقه‌ی من تا به اینجا بدون شک Punch Line است. Punch Line که با ترکیب رنگ سیاه و قرمزش بیشتر از دو دست دیگر به چشم می‌آید، قابلیت تبدیل به یک اسکیت هوایی را خواهد داشت. نمی‌توانم بگویم مبارزه با این اسکیت چقدر لذت‌بخش است. به قول خود سازندگان در آینده می‌شود فقط از همین مکانیزم بک بازی موبایل با نام Nero Skate Pro تولید کرد! وقتی سوار این اسکیت هستید، قادر خواهید بود با شمشیر، تفنگ یا خود همین اسکیت و آتشی که از پشتش خارج می‌شود به دشمنان ضربه بزنید. اما این را هم بگویم که همه‌ی این دست‌ها بعد از چند بار (یا در صورت استفاده از Devil Breaker فقط یک بار) استفاده از بین خواهند رفت و یا باید آن را از محیط بازی پیدا کنید، یا با قیمت پایه‌ی 100 اورب قرمز (Red Orb) به نیکو  بگویید که برایتان یکی بسازد. 

punchlineبا دست Punch Line می‌توانید اسکیت‌سواری کنید. جالب است بدانید در انگلیسی به قسمت اصلی یک لطیفه، Punch Line می‌گویند.

شمشیر مخصوص نرو با نام Red Queen تغییری نکرده و همچنان به عنوان تنها شمشیر موتوردار جهان با قدرت در Devil May Cry 5 هم ظاهر شده است. چیزی که توجه مرا جلب کرد، این است که در شماره‌ی جدید شما باید برای کسب هر مهارت پایه‌ای اورب خرج کنید. برای مثال کارهایی مثل Double Jump هم به یادگیری احتیاج دارند. وقتی می‌خواهید یک مهارت را بخرید (یا شاید بهتر است بگویم کسب کنید)، می‌توانید آن را در فضایی خالی امتحان کنید. البته این قابلیت در نسخه‌ی دموی بازی فعال نیست، اما در نسخه‌ی اصلی فعال خواهد شد. ارزش اورب‌ها هم کمی بیشتر شده و دیگر با شکستن میز و صندلی اوربی به دست نخواهید آورد و فقط کشتن دشمنان و خراب کردن کلونی‌های قرمز و سبز بازی است که به شما اورب خواهد داد. همچنین به نظر می‌رسد اورب قرمز تنها ارز رایج بازی است و برای ارتقاء مهارت‌ها و خرید قابلیت‌های ویژه فقط به همین اورب احتیاج خواهید داشت. در نسخه‌ی دمو که از اورب آبی و یا طلایی خبری نبود و حتی نوار Devil Trigger هم برای نرو وجود نداشت. باید صبر کنیم ببینیم آیا با قطع شدن دست اهریمنی نرو، او کلاً به یک انسان تبدیل شده یا اینکه سازندگان در نسخه‌ی اصلی بازی این نوار را برخواهند گرداند.

کنترل بازی از مواردی است که نسبت به Devil May Cry 4 بهبود پیدا کرده. از چیزهایی که در شماره‌ی قبلی خیلی روی اعصاب بازیبازان می‌رفت، عدم وجود دکمه‌ای برای دویدن کاراکترها بود. در Devil May Cry 5 وقتی شما مسافتی طولانی را طی می‌کنید، کاراکتر شما به جای پیاده‌روی به شکل خودکار خواهد دوید که این موضوع به حفظ ریتم سرعتی بازی کمک شایانی می‌کند. همچنین دوربین بازی بالاخره از حالت ایزومتریک خارج شده و کل بازی را از زاویه‌ی سوم شخص دنبال خواهید کرد. سرعت مبارزات بازی مانند همیشه بالاست و می‌توانید با اجرای کمبوهای مختلف سرعتی و قدرتی، هر بلایی که دل‌تان خواست بر سر دشمنان بخت‌برگشته‌ی بازی بیاورید.

combatمبارزات و کنترل بازی به شدت روان و لذت‌بخش است.

Devil May Cry 5 با موتور RE Engine ساخته شده که موتور اختصاصی شرکت کپکام است و همین دو سه هفته پیش، قدرت آن را در نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Resident Evil 2 مشاهده کردیم. گرافیک بازی حرف ندارد. چهره‌ی کاراکترها و انیمیشن صورت آن‌ها به قدری طبیعی کار شده که هر بازیبازی با دیدن آن حظ خواهد کرد. این در حالی است که حال و هوای فانتزی سری کاملاً حفظ شده و آسیبی به آن وارد نشده است. Devil May Cry همواره به ترکیب دنیای واقعی و فانتزی مشهور بوده و مشخصاً سازندگان در این نسخه تلاش کرده‌اند با کمک موتور قدرتمندی که در اختیار دارند، این موضوع را بهتر از همیشه پیاده‌سازی کنند. آنچه من در نسخه‌ی دموی بازی دیدم، این است که آن‌ها کاملاً به این هدف خود رسیده‌اند و بازی از نظر جذابیت‌های بصری چیزی کم ندارد. حتی دشمنان هم کریه‌المنظرتر از گذشته شده‌اند و رغبت شما برای کشتن آن‌ها بیشتر خواهد بود.

شخصیت‌پردازی در سری Devil May Cry همواره از نقاط قوت آن بوده و شوخ‌طبعی آنتاگونیست‌های آن همیشه مورد توجه گیمرها قرار گرفته است. برای همین، بازی برای القای هرچه بیشتر حس کاراکترهای خود، از بهترین صداپیشگان استفاده کرده است. کُری خواندن‌های نرو همچنان به قوت خود باقی است و وقتی در آخر دمو با اولین باس بازی روبرو می‌شوید، مزه‌پرانی‌های او شما را سر ذوق می‌آورد. همچنین بخش موسیقی بازی مانند همیشه بی‌نظیر است و سازندگان کلسکیون ارزشمندی از قطعه‌های هارد راک و هوی متال را در بازی گنجانده‌اند. البته طبق رسم همیشگی سری، این قطعات در کنار قطعات سمفونیک قرار گرفته‌اند تا بازی چیزی از این جهت کم نداشته باشد.

bossاولین باس بازی که نِرو بیشتر از ضربات شمشیرش، با طعنه‌هایش به او آسیب می‌زند! البته از پا درآوردن او در کل کار سختی نیست.

  دموی Devil May Cry 5 خیال مرا از بابت بازگشت سری به ریشه‌های خود راحت کرد. در این نیم ساعت می‌توان فهمید که حداقل گیم‌ پلی بازی و گرافیک آن بی‌نقص است. حالا فقط باید چند روز دیگر منتظر بمانیم تا در جریان داستان بازی قرار بگیریم و ببینیم آیا کپکام موفق خواهد شد 2019 را با انتشار دو بازی از بهترین سری‌ بازی‌های خود، به یکی از بهترین سال‌ها برای خود و طرفدارانش تبدیل کند؟ این موضوع به نظر قطعی می‌رسد، اما بگذارید تا انتشار بازی اصلی حکم کلی را صادر نکنیم!

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1396
    نظرها: 8
    تشکر: 7
    تشکرشده: 15
    کنسول‌های بازی:

    یکی از جوک هایی که تو این سری مطرح بود وجود گلوله‌های تموم نشدنی بودند که منشا اومدنشون هیچوقت معلوم نشد! در مطلب مفیدتون اشاره کردید "این دست‌ها مانند گلوله از روی زمین قابل جمع‌آوری هستند." یعنی سیستم قدیم کاملا دگرگون شده و باید نگران تموم شدن گلوله‌ها تو بازی جدید باشیم؟! (کفر نعمت کردیم گویا و سازندگان به گلوله‌ها محدودیت اضافه کردند) البته اگه این تغییر هم رخ داده باشه هرچند روند متفاوتی نسبت به بازی‌های قبل این سریه اما از نظرم جالبه و همین پیدا کردن گلوله میتونه چالش جالبی رو فراهم کنه.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.