نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 23 بهمن 1397
ساعت 15:00

احتمال ساخت کنترلرهای جدید برای PSVR براساس یک پتنت جدید

فاش شدن پتنت‌های جدید سونی، طراحی کنترلرهای مخصوص PS VR را نشان می‌دهد

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ از مدت‌ها پیش، شایعاتی وجود داشت که خبر از پروژه‌های داخلی سونی برای ساخت نوعی کنترلر جدید و مخصوص PSVR حکایت می‌کرد و حالا، گزارش‌هایی از افشا شدن پتنت‌های مرتبط با چنین کنترلرهایی منتشر شده است. در این زمینه، البته قبلا هم خبرهایی از دیده شدن پتنت‌های مرتبط با کنترلر مخصوص PlayStation VR به اشتراک گذاشته شده بود. در طرح‌های جدید، البته شاهد ویژگی‌های پیشنهادی جدیدتری هستیم که از جمله آن‌ها، می‌توان به وجود قابلیت مقاومت Trigger و همچنین حسگر تشخیص‌دهنده حرکات دست اشاره کرد.

در طراحی کنترلرهای پیشنهادی، عناصری از زبان طراحی PlayStation Move هم دیده می‌شود، ولی احتمالا در جذاب‌ترین ویژگی که در طرح‌ها وجود دارد، اشاره به وجود قابلیت «آنالوگ استیک (Analog Sticks)» است. کنترلرهای Move درحال حاضر فاقد چنین ویژگی هستند که باعث شده تا در زمان حرکت، کار با این دیوایس‌ها در طول سه سال اخیر کمی مشکل‌ساز باشد. گفتنی است که این پتنت‌های جدید، البته تاریخ ثبت‌ها آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد ولی در هفته پیش خبرهای مرتبط با آن افشا شده است. در طرح های منتشر شده نیز سونی به نظر قرار گرفتن استیک در این مدل کنترلر را پیشنهاد می‌دهد. شما در ادامه می‌توانید این طرح را مشاهده کنید.

 New PSVR Controllers Patent

سونی البته چند طرح مختلف را ثبت کرده که هر کدام از ویژگی‌های جالبی برخوردار هستند. در یکی از این طرح‌ها که سونی آن را با نام «sense-of-force presentation» معرفی می‌کند، صرفا شاهد ویژگی نظیر مقاومت بالا در زمان فشردن دکمه‌های کنترلر هستیم و یک Trigger هم در قسمت پشتی کنترلر وجود دارد. این ویژگی شاید در نگاه اول نه چندان مهم باشد، ولی احتمال وجود قابلیت چند سطحی بودن حسگرهای دکمه‌ها و trigger نیز مطرح می‌شود. در طرح دیگر، سونی اما ویژگی جالب دیگری پیشنهاد کرده، که کنترلر ظاهرا تشخیص می‌دهد که توسط کدام یک از دست‌های راست یا چپ گرفته شده است. این هم از طریق یک حسگر مخصوص برای تشخص وضعیت اولیه کنترلر در دست انجام می‌شود که احتمالا، باعث تغییر در چینش دکمه‌ها مطابق با وضعیت نیز می‌شود. گفتنی است که یکی از مواردی که همیشه در بازی‌های PSVR مطرح بوده نیز، به وجود چنین مشکلاتی اشاره دارند.

در این طرح‌ها، شاید برخی ویژگی‌های دیگر نیز جالب به نظر برسند که در یک مورد، ممکن است کارکردی شبیه به ردیابی حرکت انگشتان، مشابه آنچه در کنترلرهای Oculus Touch دیده می‌شود داشته باشند. در هر صورت، به نظر می‌رسد که این کنترلرها حتی در صورت نهایی شدن نیز احتمالا به عنوان اقلام همراه، یا قابل خرید جداگانه برای هدست‌های جدیدتر PS VR عرضه شوند. درباره هدست‌های جدیدتر، البته در طول چند ماه اخیر همواره بازار شایعه و گمانه‌زنی درباره کنسول‌های خانگی نسل بعدی این شرکت (احتمالا با نام Playstation 5) همواره مطرح بوده، و باید دید که با معرفی این کنسول‌ها شاهد معرفی هدست‌های جدید PS VR هم خواهیم بود یا خیر.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.