نویسنده: محمدرضا حیدری سه شنبه، 07 اسفند 1397
ساعت 14:05

نقد و بررسی بازی جنگ خان‌ها

این است جنگ خان‌ها!

4.17 از 5

بازی‌های آنلاین تحت وب که بدون استفاده از هیچ‌گونه لانچری و تنها با یک مرورگر قابل تجربه هستند، برای مدت زیادی است که از جامعه‌ی گیمینگ آنلاین دور افتاده‌اند و شهرت روزهای اول خود را ندارند. این عناوین که گاهی نوآوری‌های خوبی را هم در خود جای می‌دهند، حالا که در سال 2019 قرار داریم هم ارزش تجربه را دارند و شاید اگر دستی به سر و رویشان کشیده شود، دوباره می‌توانند پروسه‌ی محبوب شدنشان را آغاز کنند. بازی جنگ خان‌ها که یکی از قدیمی‌ترین عناوین این دسته چه در جهان و چه در کشورمان است، یکی از بازی‌های استراتژیک تحت وبی است که به دلیل ساختار جذاب خود هنوز هم طرفدارانی را در سرتاسر دنیا دارد و به‌اندازه‌ی کافی به‌عنوان یک بازی استراتژیک تحت وب سرگرم‌کننده است. با بازی‌مگ همراه باشید تا نقدی بر این بازی آنلاین باسابقه داشته باشیم.

khan warsاین شهر شماست

اول از همه بیایید بگوییم که چه چیزی باعث می‌شود تا جنگ خان‌ها از دیگر عناوین هم سبک خود جدا شود و به عنوانی تبدیل شود که ارزش تجربه کردن برای ساعات متمادی را داشته باشد. جنگ خان‌ها یکی از گسترده‌ترین بازی‌های آنلاین تحت وب است: این موضوع به این معنی نیست که بازی تنها به جزئیات بی‌اهمیت توجه می‌کند و همه‌چیز را تنها برای ظاهرسازی بزرگ نشان می‌دهد؛ جنگ خان‌ها به‌عنوان یک بازی آنلاین تحت وب، واقعاً عالی کار می‌کند و به مخاطبی که بتواند سلیقه‌ی خود را با این سبک از بازی‌ها منطبق کند، پاداش خوبی می‌دهد و تمامی این‌ها، به علت داشتن بخش‌های مختلف و گسترده برای یک بازی آنلاین تحت وب است.

جنگ خان‌ها از سه بخش اصلی تشکیل شده است: بارو، سرزمین و جهان. شاید در ابتدا به نظر برسد که منظور همان سه نقشه‌ی بازی است که بخش‌های مختلف جهانی که در آن قرار دارید را به شما نشان می‌دهند؛ اما در اصل، هریک از این سه بخش چند عدد از ویژگی‌های بازی را در خود جای داده‌اند و با جابه‌جایی در بین این سه بخش، می‌توانید از ویژگی‌های مختلف بازی بهره ببرید.

khan warsبازی تعداد زیادی نژاد مختلف دارد

در باروی خود که اولین بخش از بازی هم محسوب می‌شود، شما این توانایی را دارید که ساختمان‌های مختلفی بسازید و یا آن‌ها را ارتقاء دهید، به ارتش خود رسیدگی کنید و سیاست‌های دیپلماتیکتان با جهان اطراف را مشخص کنید. وظیفه‌ی اصلی شما در این بخش، مدیریت منابع و ساختمان‌هایتان است. از آنجایی که جنگ خان‌ها یک بازی کاملاً استراتژیک است، درنتیجه باروی شما مهم‌ترین قسمت برای کنترل بازی به شمار می‌آید. در اینجا شما می‌توانید ساختمان‌های از پیش تعیین شده‌ی بازی را بسازید و یا اگر در حال حاضر به آن‌ها دسترسی دارید، به ارتقاء و یا استفاده از آن‌ها بپردازید. علاوه بر این‌ها، شما می‌توانید منابع اصلی خود را کنترل کنید و به داد و ستد با دیگران بپردازید.

در وهله‌ی دوم، سرزمین تحت حکومتتان را خواهید داشت که در اکثر مواقع، تنها برای انجام دادن کوئست‌های بازی به آن مراجعه می‌کنید و شوالیه یا سپاهیانتان را برای تار و مار کردن کمپ‌های راهزنان ارسال کنید. در اکثر مواقع، شما کار خاصی برای انجام دادن در این قسمت ندارید و بیشتر برای بالا بردن سطح قهرمانتان به این بخش از بازی مراجعه خواهید کرد.

khan warsشما و همسایه‌هایتان

در قسمت سوم، شما وارد جهان کلی بازی خواهید شد و توانایی مشاهده‌ی حکومت‌های دیگر را خواهید داشت. بخش آنلاین بازی دقیقاً از همین‌جا شروع می‌شود و از طریق این بخش، شما گزینه‌های فراوانی در مقابل دیگر حکومت‌ها خواهید داشت. شما می‌توانید به سادگی به حکومت‌های دیگر حمله کنید و یا با غارت کردن آن‌ها، منابع بیشتری به دست آورید. همچنین می‌توانید با تجارت کردن با دیگران و یا دعوت کردن آن‌ها به قبیله‌ی خود، روابط بازرگانی و صلح‌جویانه با آن‌ها داشته باشید.

جنگ خان‌ها علاوه بر چنین محتوای گسترده‌ای، از یک سیستم با المان‌های نقش‌آفرینی هم بهره می‌برد که بسیاری از ویژگی‌های بازی بر روی آن متکی هستند. اولین ویژگی، قابلیت انتخاب قبیله است که با انتخاب یک نژاد از میان تعداد نسبتاً زیادی از آن‌ها مانند پارس‌ها، مغولان و یا روس‌ها، می‌توانید به ویژگی‌های خاصی دست پیدا کنید که در طول بازی تنها در انحصار آن نژاد است و در طول بازی، به حکومت دارای این نژاد کمک می‌کند تا در برخی زمینه‌ها برتر و سریع‌تر از دیگر نژادها باشد. ویژگی دوم، قابلیت انتخاب یک شوالیه است که این شوالیه در اصل به‌عنوان قهرمان حکومت شما منصوب می‌شود و می‌توانید با پیشرفت در بازی و ارتقاء قابلیت‌های مختلف او، برای سپاهیان خود و همچنین قلمروتان افتخارات مختلفی رقم بزنید و حتی با استفاده از این شوالیه، با دیگر شوالیه‌های حاضر در بازی ازدواج کنید و حکومت‌هایتان را با یکدیگر متحد کنید.

khan warsتالار انتخاب شوالیه که به تدریج وضعیتش بهتر خواهد شد

در جنگ خان‌ها و در بخش دیپلماسی، علاوه بر ازدواج و ارسال پیام‌های مختلف، می‌توانید در یک قبیله هم عضو باشید. این قبیله‌ها، نقش همان اتحادهای موجود در عناوین دیگر را دارا هستند و از طریق این قبایل، شما می‌توانید با دیگر حاکمان مراودات نزدیک‌تری داشته باشید و همچنین در مقابله با دشمنانتان دارای حامیان جدیدی باشید. در کنار این‌ها، هر قبیله دارای بازار مخصوصی است که می‌توانید از آن برای داد و ستد آیتم‌هایی خاص با دیگر اعضای قبیله استفاده کنید.

آخرین ویژگی جالبی که می‌توان درباره‌ی جنگ خان‌ها به آن اشاره کرد، بخش آماده کردن سپاه و مبارزات نوبتی بازی است. برخلاف بسیاری از عناوین استراتژیک تحت وب، شما در جنگ خان‌ها می‌توانید کاملاً با سلیقه‌ی شخصی خود به آماده کردن یک سپاه بپردازید و با جایگذاری سربازان (که تنوع بسیار زیادی هم در بازی دارند) در نقاط مختلف صحنه‌ی نبرد قرار دهید و از این طریق، استراتژی‌های مختلف نبرد خود را مشخص کنید. در کنار این بازی با وجود اینکه نبردهایش را به‌صورت کاملاً خودکار انجام می‌دهد؛ اما در مقابل این امکان را به شما می‌دهد تا نگاهی بر روند مبارزه‌ی دو طرف به‌صورت انیمیشنی داشته باشید.

جنگ خان‌ها اما –از آنجایی که یک بازی تحت وب است- حرف چندانی در بخش گرافیکی برای گفتن ندارد و اگر بخواهیم راجع به گرافیک آن صحبت کنیم هم باید به موارد ساده‌ای بپردازیم که در بخش هنری گرافیک بازی وجود دارند و بااین‌حال، بازهم نمی‌توانند چیزی را برای بررسی کردن در دست ما بگذارند. طراحی هنری دوبعدی بازی، بیشتر در سطح اولیه‌ی یک بازی ساده انجام‌شده است و نه آن‌قدر بد هستند که بخواهیم به آن‌ها ایرادی بگیریم و نه آن‌قدر خوب هستند که بخواهیم آن‌ها را فراتر از حد و اندازه‌ی یک بازی آنلاین تحت وب بدانیم. همان‌طور که می‌دانید عناوین تحت وب چندان هم بر روی جلوه‌های بصری خود تکیه نمی‌کنند و بیشتر سعی بر ارائه‌ی یک گیم پلی جذاب دارند؛ اما در جنگ خان‌ها تا حد ممکن سعی شده تا این ضعف هم برطرف شود و بازی از هر حیثی غنی باشد؛ هرچند که نتیجه چندان هم رضایت‌بخش نیست و بازهم شاهد گرافیکی در سطح دیگر عناوین تحت وب هستیم.

khan warsمی‌توانید افراد خود را در هر حالتی که می‌خواهید در مبارزه قرار دهید و نتیجه را شاهد باشد.

درنهایت باید این‌طور گفت که جنگ خان‌ها یکی از عناوین خوب و ارزشمند تحت وب است که ارزش تجربه‌ی کافی را دارد؛ هرچند که این بازی هم به علت تحت وب بودنش نمی‌تواند در حد و اندازه‌ی بازی‌های استراتژیک خارج از پلتفرم تحت مرورگری ظاهر شود و تنها در صورتی به مذاق شما خوش خواهد آمد که به دنبال یک بازی عالی «تحت وب» باشید. وجود ویژگی‌های گسترده در سبک استراتژیک و تعداد زیاد بازیکنان، قطعاً به مذاق هر بازیکنی خوش خواهد آمد ولی گاهی اوقات ایراداتی مانند ترجمه‌ی نه‌چندان مناسب فارسی بازی و همچنین کاهش محبوبیت کلی عناوین تحت وب، ممکن است تجربه‌ی نهایی از بازی را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

ورود به دنیای جنگ خان‌ها

  • پلتفرم تحت بررسی: مرورگر وب
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
9.0
جنگ خان‌ها یک بازی تحت وب گسترده و سرگرم‌کننده است که خوشبختانه به علت سابقه‌ی طولانی خود در میان عناوین این سبک، دارای ویژگی‌هایی است که اجازه‌ی اذیت‌کننده شدن را به بازی نمی‌دهند؛ اما از آنجایی که عناوین تحت وب این روزها طرفداران چندانی ندارند، شاید حال و هوای این عناوین هم به مذاق آن‌ها خوش نیاید.
نقاط قوت
  • گیم پلی گسترده
  • تعداد نسبتاً زیاد بازیکنان
  • ویژگی‌های جدید و دیده نشده در عناوین استراتژیک تحت وب
نقاط ضعف
  • ترجمه‌ی فارسی بازی چندان خوب نیست
  • در اوایل بازی هیچ چالش خاصی دیده نمی‌شود
  • گرافیک بازی می‌توانست بهتر باشد
7.3/10

امتیاز شما

(14 رای )
8.0/10
خیلی خوب
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.