نویسنده: محمدرضا حیدری پنج شنبه، 16 اسفند 1397
ساعت 14:35

راهنمای بازی Apex Legends - قسمت اول مطلب ویژه

راهنمای بازی ایپکس لجندز | اصول پایه

5 از 5

چه بخواهید قبول کنید و چه نخواهید، Apex Legends یکی از عناوین شوتر کاملاً مهارتی است و این موضوع در تک‌تک لحظات بازی خود را نمایش می‌دهد. از همان اولین فایتی که در بازی داشته باشید تا هنگامی‌که اول شدن در یک مچ برایتان تبدیل به اتفاقی کاملاً عادی و تکراری شود، همیشه و همیشه به‌خوبی این موضوع را لمس خواهید کرد که نیازتان به تقویت مهارت در هر زمینه‌ای، همواره به دنبالتان خواهد آمد و قضیه به‌راحتی شلیک چند گلوله از پشت برای کشتن حریفانتان نخواهد بود.

قطعاً هیچ نیازی به توضیحات بیشتر برای متوجه اهمیت داشتن چیزی به نام «مهارت» در ایپکس لجندز نیست و بهتر است که بدون هیچ مقدمه‌چینی دیگری، به سراغ اولین قسمت از راهنمای مهارتی Apex Legends می‌رویم تا دست‌کم، با پایه‌های موردنیاز برای کسب احتمال موفقیت بیشتر در بازی آشنا شویم و همچنین به برخی از نکاتی که همواره باید در بازی رعایت کنید تا کنترلتان بر روی روند بازی را از دست ندهید، اشاره‌ای داشته باشیم. در ادامه با بازی‌مگ و راهنمای پایه‌ی Apex Legends همراه باشید تا با ترفندهای پایه‌ی این بازی آشنا شویم و هریک از آن‌ها را به صورت موضوعی بررسی کنیم.

Apex-Legends-Guide

درست جامپ کردن را یاد بگیرید

احتمالاً هیچ‌یک از عوامل اولیه‌ی بازی، به‌اندازه‌ی جامپ کردن درست در پیروزی شما تأثیر ندارند و یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیتتان در Apex Legends، یادگرفتن نحوه‌ی پریدن دقیق از ایرکرافت بازی و فرود آمدن در بهترین نقطه‌ی ممکن است. از آنجایی که یک پرش دقیق نیازمند توجه به عوامل مختلفی از جمله مکان موردنظر و نظر اسکوادتان برای پرش است، در اینجا فقط به نحوه‌ی انجام یک پرش درست خواهیم پرداخت.

قبل از هر چیزی، باید به این نکته توجه داشته باشید که جامپ کردن در ایپکس یعنی جامپ کردن یک اسکواد کامل! به‌عبارت‌دیگر، چه شما جامپ مستر باشید و چه دو هم‌تیمی دیگرتان (که البته در اینجا قطعاً جامپ مستر خودتان هستید)، درنهایت مجبور خواهید بود تا با توجه به نظر جمع از ایرکرافت بیرون بپرید و اهمیت دادن به این موضوع که دلتان می‌خواهد تا به‌تنهایی به یک نقطه‌ی خالی بروید و با خیالت راحت و بدون ایجاد مزاحمت توسط هم‌تیمی‌هایتان آیتم‌های موردنیازتان را جمع‌آوری کنید را فراموش کنید (مگر اینکه بخواهید سکان را به دست یکی دیگر بدهید و خودتان به‌تنهایی بازی را پیش ببرید).

Apex-Legends-Guide

با تمامی این تفاسیر، پس از اینکه دکمه‌ی پریدن را فشار دادید، شما و –احتمالاً- دو هم‌تیمی دیگرتان در آسمان بازی معلق خواهید بود و از حالا به بعد، باید همه‌چیز را تا رسیدنتان به سطح زمین کنترل کنید. اولین چیزی که در این قسمت باید از آن مطمئن شوید، خاموش بودن زنگ خطر تعویض مقصد فرود تیمتان است؛ به بیان دیگر، اینکه بخواهید در وسط زمین و آسمان ناگهان تصمیمتان برای مقصد فرود را تغییر دهید و به سمت قسمتی دیگر از نقشه بروید، به احتمال زیاد باعث کشته شدن تیمتان در سریع‌ترین حالت ممکن خواهد شد (مگر اینکه شانس بیاورید و در یک قسمت قابل لوت دیگر فرود بیایید). پس تا وقتی‌که مطمئن نشده‌اید تعداد زیادی از حریفانتان قرار است زودتر از شما وارد محدوده‌ی موردنظرتان شوند، به فکر تغییر مسیر فرودتان نیفتید.

موضوع دوم، توانایی کنترل سرعت و دقت فرودتان است. اینکه بتوانید به‌دقت در محل موردنظر فرود بیایید و به‌سرعت به لوت کردن آن محل بپردازید، قطعاً کار چندان سختی نیست و فرود آمدن تنها بر روی یک نقطه، برای هرکسی یک موضوع کاملاً ساده است. ولی همه‌چیز وقتی سخت می‌شود که متوجه شوید در Apex Legends همانند دیگر عناوین باید بسیار سریع‌تر تر از دیگران به سطح زمین برسید و قضیه هنگامی بسیار سخت‌تر می‌شود که متوجه شوید می‌توان با پریدن در همان لحظه‌ی اول، در حدود یک دقیقه‌ی بعد در انتهای نقشه بود. وجود چنین پارامترهایی، باعث افزایش نیاز بازی به‌دقت در پریدنتان می‌شود.

در این حالت، این شما هستید که می‌توانید انتخاب کنید که قصد دارید خیلی زودتر از بقیه جامپ کنید و با تکیه بر توانایی‌هایتان در فرود آمدن، سریع‌تر از دیگران به نقطه‌ی موردنظرتان برسید و یا اینکه می‌خواهید با اطمینان خاطر و هنگامی‌که در نزدیکی محدوده‌ی موردنظرتان هستید از ایرکرافت خارج شوید. با این حال، بازهم باید متوجه این باشید که مینی گیم فرود آمدن بازی، کمی پیچیده‌تر از باز کردن یک چتر نجات و یا یک پاراگلایدر دستی با قابلیت حرکت است. از آنجایی که سازندگان بازی قصد داشته‌اند یادی هم از بازی تازه منتشرشده الکترونیک آرتز یعنی Anthem بکنند، شما از همان لحظه‌ی اول این توانایی را دارید که با استفاده از جت پک‌های متصل به پشتتان در آسمان حرکت کنید و حتی کمی هم در هنگام فرود ارتفاع بگیرید. تمامی این‌ها باعث می‌شوند تا فرود آمدن در ایپکس، کمی پیچیده‌تر از دیگر عناوین بتل رویال باشد و درنهایت، این شما هستید که کنترل یک تیم و نقطه‌ی آغاز ماجرای آن‌ها برای پیروز شدن را بر عهده دارید.

اگر تازه‌کار هستید همیشه به محدوده‌های خارج از تجمع دیگران بروید

این موضوع چندان هم پیچیده نیست اما گاهی اوقات، نکات کوچکی در این قسمت وجود دارند که می‌توانند به افزایش تایم زنده بودنتان کمک کنند. از آنجایی که نقشه‌ی ایپکس بسیار کوچک است و بازیکنان هم معمولاً در مکان‌هایی که پر از آیتم‌های ارزشمند هستند فرود می‌آیند، بهتر است که مکان انتخابی‌تان برای فرود بیشتر باشد. این موضوع نه‌تنها برای افراد تازه‌کار، بلکه برای حرفه‌ای‌های بازی هم صدق می‌کند؛ اما با انجام چنین کاری، علاوه بر اینکه شانس حضورتان در مبارزات بزرگ بازی را از دست می‌دهید، احتمال از دست دادن مکان‌های دارای ارزش لوت بیشتر را هم از دست می‌دهید.

Apex-Legends-Guide

حال ممکن است با خود بگویید که همانند بسیاری از عناوین دیگر، محدوده‌های خارج از تجمع ایپکس هم همان قسمت‌هایی هستند که ایرکرافت دیرتر به آن‌ها می‌رسد، ولی اگر هنگام رسیدن به این قسمت‌ها به تعداد اسکوادهای باقی‌مانده در سفینه دقت کنید، متوجه می‌شوید که این ایده چندان هم کارساز نیست و باید به فکر جاهای خلوت‌تری باشید. به همین جهت، بهتر است که برای رفتن به نقاط خلوت مکان‌هایی در میانه‌ی راه را انتخاب کنید که در سمت چپ و یا راست خط حرکتی سفینه قرار دارند. بسیاری از بازیکنان برای اینکه زودتر به زمین برسند، در همان اوایل بازی یا در مکان‌هایی که در خط حرکتی ایرکرافت قرار دارند فرود می‌آیند که باعث می‌شود تا این قسمت‌ها پر از جمعیت اضافی باشند؛ اما شما می‌توانید به‌راحتی با کمی فاصله گرفتن از این قسمت‌ها، به مکان‌های بکر و خلوت بازی دست بیابید.

لجند خود را بشناسید و به‌درستی از آن استفاده کنید

این موضوع اصلاً به این معنی نیست که در تمام مدت بازی قرار است با یک لجند بازی کنید و خود را در محدودیت قرار دهید؛ بلکه شما می‌توانید هر زمانی که می‌خواهید، با هر لجندی که دوستش دارید وارد بازی شوید و از بازی کردنتان لذت ببرید؛ اما به‌هرحال، به‌مانند اکثر عناوین هیرو محور، پس از چند ساعت بازی کردن ایپکس متوجه می‌شوید که واقعاً نیاز دارید تا یک هیروی مشخص را برای خود انتخاب کنید و بازی کردن با آن را یاد بگیرید و درست در همین‌جاست که باید به این قسمت از مقاله مراجعه کنید.

اولین چیزی که باید از آن مطمئن باشید، این است که به‌هیچ‌وجه قصد ندارم تا در این سری مقالات راهنما، لجند خاصی را به شما معرفی کنم و یا شما را از انتخاب برخی لجندها منع کنم؛ اما نکته‌ای که در مقابل باید نظر داشته باشید، این است که بازی شاید به این راحتی‌ها هر هیرویی را با شما منطبق نکند و حداکثر یک یا دو لجند در بازی باشند که بتوانید به‌خوبی با آن‌ها بازی کرده و به‌درستی از توانایی‌های آن‌ها استفاده کنید.

Apex-Legends-Guide1

پس قبل از هر انتخابی، مطمئن شوید که مدت‌زمان مناسبی را با هریک از لجندهای بازی گذرانده‌اید و مطمئن باشید که حتی اگر بخواهید پولی که به دست آورده‌اید را برای آزاد کردن دیگر لجندها هم خرج کنید، بازهم زمان کافی برای یادگیری بازی کردن با آن لجند را دارید؛ اما برای موقعیت فعلی، باید قهرمانی را پیدا کنید که قابلیت‌های او، سبک بازی کردن شما را به‌خوبی پوشش دهند.

علاوه بر درست انتخاب کردن لجندها، وظیفه‌ی شما این است که بتوانید به‌درستی از لجند اصلی خود استفاده کنید؛ البته که رسیدن به چنین سطحی از توانایی و تسلط بر روی یک لجند، نیازمند به مدت‌زمان زیادی تمرین و یادگیری هستند، ولی در این میان، شما هم به‌عنوان یک بازیکن باید به چند نکته‌ی مهم توجه کنید: اول اینکه باید بدانید که هر هیرو، دقیقاً بر روی کدام‌یک از توانایی‌های خود تمرکز دارد. برای مثال لجندی مانند بلادهاند، به‌راحتی با توانایی دائمی خود می‌تواند رد دشمنان را بزند، درحالی‌که برخی هیروها مانند ریث و مراژ کاملاً متکی بر توانایی اکتیو خود هستند و لجندی مانند جیبرالتار (همان جبل‌الطارق خودمان!) می‌تواند به‌راحتی با استفاده از قابلیت التیمیت خود یک پیروزی شیرین را در فایت‌هایی که در فاصله‌ی نزدیک و مکان‌های رو باز انجام می‌شوند به دست بیاورد.

اهداف تیمی داشته باشید

اصلی‌ترین نکته‌ای که در این قسمت می‌خواهم راجع به آن صحبت کنم، پتانسیل بسیار بالای لجندهای Apex Legends برای ترکیب شدن است. قضیه از این قرار است که شما می‌توانید با ترکیب کردن برخی هیروها در تیمتان، به قابلیت‌های جدیدی برای آن هیروها ایجاد می‌شود. برای مثال، ساده‌ترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین ترکیبی که می‌توان در بازی استفاده کرد، ترکیب شیلد متحرکی است که می‌توان با استفاده از شیلد جیبرالتار و لایف لاین آن را ساخت. همچنین با استفاده از هیروهایی مانند ریث و بلادهاند در کنار هم، می‌توانید به‌راحتی دشمنانتان را بیابید و آن‌ها را با حمله‌ای شدید سورپرایز کنید. علاوه بر این‌ها، ترکیب‌هایی مانند ریث و مراژ می‌توانند برای درگیری‌های چریکی و غیر پیوسته استفاده شوند.

علاوه بر ترکیب‌ها، باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تیمتان دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد. برای اینکه راحت‌تر متوجه هدف اسکوادتان شوید (که همواره چیزی به غیر از زنده ماندن تا انتهای بازی است)، بهتر است که یک نفر را به‌عنوان سرگروه انتخاب کنید تا وظیفه‌ی هدایت تیم را بر عهده داشته باشد و اجازه‌ی متفرق شدن اعضا را به آن‌ها ندهد (نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید، نزدیک بودن افراد تیم به یکدیگر است تا بتوانید در فایت‌ها شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشید). علاوه بر این‌ها، باید بدانید که دقیقاً قرار است چه کار کنید، به کجا بروید و چه زمانی به سمت حلقه‌ی بعدی حرکت خواهید کرد؛ تمامی این پارامترها، نکاتی هستند که باید در طول بازی آن‌ها را زیر نظر داشته باشید و بدانید که حتی با فراموش کردن یکی از این موارد، ممکن است شانس پیروزی خود را کمتر و کمتر کنید.

با تفنگ‌هایی که می‌توانید از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنید آشنا باشید

فکر نمی‌کنم که این موضوع نیاز به توضیحات خاصی داشته باشد. از آنجایی که تفنگ‌های متنوع –و گاه بی‌ارزش- ایپکس هریک توانایی و سبک خاص خود را دارند، بهتر است که قبل از هر چیزی، بدانید که با کدام اسلحه مرگبارتر خواهید بود! شناختن تفنگ موردنظرتان از میان لیست نه‌چندان طویل سلاح‌های بازی کار چندان سختی نیست ولی هنگامی‌که نوبت به تجهیز کردن این سلاح‌ها می‌رسد، قضیه کاملاً فرق خواهد کرد. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد اما مطمئن باشید که هر آیتمی با درجه‌ی فراوانی بهتر (مانند آیتم‌های اپیک و یا حتی لجندری) قطعاً به معنای بهتر بودن آن نیست. درواقع این آیتم‌ها تنها برای این نایاب هستند که استفاده از آن‌ها، امکانات بیشتری را در اختیار شما خواهد گذاشت و این بیشتر بودن، همواره به معنای بهتر بودن نیست.

Apex-Legends-Guide

برای مثال استفاده از اسکوپ‌های اپیکی که فواصل را چهار و یا هشت برابر بزرگ‌تر به شما نشان می‌دهند، در بسیاری از مواقع کنترل شما را در مبارزات نزدیک از بین خواهد برد و مطمئناً در آن لحظات، یک اسکوپ 1X عادی را به چنین آیتمی ترجیح می‌دادید؛ و یا آیتمی مانند فونیکس که باعث می‌شود تا تمام موارد مربوط به سلامتی‌تان کامل شوند نیاز به زمانی واقعاً طولانی برای فعال شدن دارد و چنین وقفه‌ای در طول یک مبارزه‌ی حساس، می‌تواند کاملاً باعث حذف شدنتان از بازی شود و این درحالی است که با یک باتری ساده می‌توانستید اثر مفیدتری را داشته باشید.

نقشه‌ی بازی را بشناسید

بی برو برگرد، مهم‌ترین مهارت فرعی در طول بازی که یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را در بازی بر جای خواهد گذاشت، میزان شناخت دقیق شما از نقاط مختلف نقشه است. نقشه‌ی ایپکس لجندز، یک نقشه‌ی به‌شدت تاکتیکال و نیازمند به استراتژی است که شناخت مکان‌های لوت و ظاهر مکان‌های مختلف آن به‌هیچ‌وجه برای یک بازیکن حرفه‌ای کافی نیست.

در ایپکس لجندز، شما دقیقاً همانند عناوین MOBA نیازمند شناخت دقیق جزئیات نقشه‌ای هستید که بر روی آن بازی می‌کنید. به بیان دقیق‌تر، شما باید تا حدی بر روی نقشه‌ی بازی تسلط داشته باشید که در هر نقطه از آن بتوانید بهترین مکان برای برتری استراتژیک در نبرد را بشناسید و حتی در مراحل بعدی، بتوانید سطح اثرگذاری توانایی‌های لجند خود را با استفاده از همین جزئیات محیطی بهبود بخشید. برای مثال اگر به‌خوبی بر روی نقشه تسلط داشته باشید، می‌توانید با استفاده از لجندهایی مانند پث فایند و یا ریث یک مسیر فرعی دائمی و یا موقت برای خود و تیمتان ایجاد کنید که اهداف مختلفی مانند گیر انداختن دشمنان و یا به دست آوردن یک منطقه‌ی امن در میان فایت‌های حساس را دنبال کنند.

Apex-Legends-Guide

شناخت جزئیات نقشه‌ی بازی، علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از شخصیت انتخابی خود استفاده کنید، در طول بازی می‌توانید حرکات برخی تیم‌ها را حدس بزنید و از این طریق به‌راحتی آن‌ها را شکار کنید. از آنجایی که بسیاری از بازیکنان به نقشه‌ی ایپکس لجندز عادت ندارند و کینگز کنین تا چند ساعت اول همواره برای آن‌ها یک مکان غریب است که هر بار چیزهای جدیدی را در خود پنهان کرده است؛ در اینجا فرصت برای بازیکنان حرفه‌ای بازی به‌راحتی فراهم می‌شود و آن‌ها می‌توانند تنها با استفاده از تسلطی که به خاطر بازی فراوان بر روی نقشه دارند، شکارهای بی دفاعی که بی‌خبر از همه‌جا در حال گشت‌وگذار در محیط هستند را به دام بیندازند و بدون اینکه به اسکواد تازه‌وارد اجازه‌ی عکس‌العمل بدهند، با استفاده از این برتری آن‌ها را نابود کنند.

زمان مناسب برای نجات دادن هم‌تیمی‌های خود را بیابید

اگر قرار باشد که از زمان مناسب برای نجات دادن هم‌تیمی‌ها صحبت کنیم، باید دو عامل کاملاً اساسی را در نظر بگیریم: عامل اول همان زمان عادی سپری‌شده‌ی پس از فایت شماست که در این حالت، در فایت شکست‌خورده‌اید و تنها شما از تیمتان زنده مانده‌اید. در این حالت تنها راهی که پیش روی شماست، فرار کردن از دست تیم حریف و بازگشتن به سمت جنازه‌های دوستانتان برای نجات دادن آن‌ها در یکی از جایگاه‌های ریسپاون بازی است؛ اما اینکه بتوانید چنین حرکتی را آن‌هم در مقابل تیمی که همین چند لحظه‌ی پیش دو هم‌تیمی دیگرتان را کشته است انجام دهید، نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها همان مهارت شناخت نقشه‌ای است که بالاتر راجع به آن صحبت کردم.

Apex-Legends-Guide

عامل دوم اما کاملاً متفاوت، ریل تایم (!) و نیازمند به وقت‌شناسی است. حال این موضوع یعنی چه؟ یعنی اینکه زمان آن رسیده تا Bangalore به بهترین شخصیت بازی تبدیل شود! عامل دومی که از آن صحبت می‌کنیم، مربوط به زمان مناسب ریوایو کردن یک هم‌تیمی در میانه‌ی یک نبرد است. از آنجایی که وقتی یکی از هم‌تیمی‌های شما ناک دان می‌شود شما این فرصت را دارید تا او را نجات دهید و به‌سرعت به بازی باز گردانید، باید در وهله‌ی اول مراقب باشید تا خودتان کشته نشوید. این کشته نشدن قضیه‌ی خاص خود را دارد که برخی لجندها می‌توانند به‌سرعت آن را حل کنند و برخی دیگر مجبور هستند تا با کلی شانس و تلاش فراوان، خود و هم‌تیمی زخمی‌شان را به نقطه‌ای خارج از دید حریف برسانند و درنهایت آن‌ها را در محدوده‌ی خارج از درگیری به بازی بازگردانند (نکته‌ی دیگری که در این میان وجود این است که با این کار تیم سه‌نفره‌ی شما رسماً به یک نفر تقلیل پیدا می‌کند و با مرگ همان یک نفر، کار شما دونفری که توانایی مبارزه ندارید هم ساخته است). در اینجا توانایی‌های خاص Bangalore، Mirage و Wraith به کمک شما می‌آیند و باعث می‌شوند تا بدون اینکه حتی برای لحظه‌ای هم باری دشمنان قابل‌رؤیت باشید، به درمان هم‌تیمی خود بپردازید؛ اما درصورتی‌که هیچ‌یک از این لجندها در اسکواد شما نبود می‌توانید از شیلدهایی که لایف لاین و جیبرالتار با خود همراه دارند استفاده کنید و در بدترین حالت ممکن، با تگ کردن‌های فراوان هم‌تیمی خود را به جایی که در دسترس دشمن نیست برسانید و او را نجات دهید.

به‌اندازه‌ی کافی در تیراندازی مهارت پیدا کنید

بدترین چیزی که در ایپکس لجندز وجود دارد، وجود نداشتن یک قسمت مناسب برای تمرین تیراندازی در بازی است. وجود چنین قسمتی شاید در ابتدا چندان هم کاربردی به نظر نرسد؛ اما پس از مدتی بازی کردن و استفاده از اسلحه‌ی مختلف، به این موضوع پی خواهید برد که شوتینگ در این بازی چندان هم ساده نیست و به چیزی بیش از هدف‌گیری و شلیک نیاز دارید. خاص بودن طرز استفاده از برخی سلاح‌ها، هاپ آپ‌های مختلفی که برای هر سلاح قابل‌استفاده است و همچنین نیاز به هدشات کردن دشمنان با برخی سلاح‌ها، همگی نیازمند به تمرینات فراوان هستند.

با این حال، شما می‌توانید برای اینکه حداقل شوتینگ پایه‌ی بازی را فرا بگیرید و توانایی خود را در آن بهبود بخشید، وارد بخش ترینینگ بازی شوید و در آنجا با برخی از سلاح‌هایی که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد به تمرین بپردازید. مطمئن باشید که این تمرینات در مبارزات واقعی کاملاً به دردتان خواهند خورد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.