نویسنده: سیّد محمّد حسین بطحایی چهارشنبه، 04 ارديبهشت 1398
ساعت 23:59

نقد و بررسی Our World is Ended

به واقعیت بازگرد

1.4 از 5

به واقعیت بازگرد | نقد و بررسی Our World is Ended

ویژوال ناول‌ها، آثاری هستند که همواره با وجود زیر مجموعه‌ی بازی‌های ویدیویی قرار گرفتن از مهم‌ترین اصل این هنر، یعنی «گیم پلی» بهره‌ای نمی‌برند. آن‌ها گیم پلی ندارند و صرفاً داستان‌های مصوری هستند که به جای کتاب‌های چند صد صفحه‌ای بر روی نمایشگر شما نقش بسته اند. و البته این انتقال آزادی عمل و محدودیت‌های خاصی را برای این آثار ایجاد کرده که باعث شده در نهایت طی زمان به یک فرم نوشتاری معروف تبدیل شوند. پس بدون گیم پلی یک نرم افزار تعاملی باید چه چیزی برای جذب مخاطب خود ارائه دهد. مشخص است. داستان، طراحی هنری دلپذیر و یک موسیقی به یاد ماندنی و در نهایت، شخصیت‌های دوست داشتنی. Our World is Ended از دور کامل نوید یک ویژوال ناول همه چیز تمام را‌ می‌دهد که هر چهار فاکتور بالا را در خود به طور تمام و کمال دارد. در درون اما خیلی طولی نمی‌کشد تا همه چیز از هم بپاشند و شما دست به دعا شوید تا شاید جلوتر در بازی، اوضاع بهتر شود. با بازی مگ همراه باشید تا بررسی کاملی بر روی عنوان Our World is Ended بیندازیم.

our world is ended review p 1طراحی منوها ساده، زیبا و به یاد ماندنی و استایلیش هستند. چیزی که این روزها نه تنها در اکثر ویژوال ناول‌ها بلکه در اکثر بازی‌های ویدیویی به صورت کلی نمی‌توان یافت

اولین ویژگی‌ای که یک ویژوال ناول خوب باید داشته باشد، داستان جذاب است. امر و حقیقتی واضح و مبرهن که بر هیچ کس پوشیده نیست. حتی اگر ویژوال ناولی که در مورد آن بحث‌ می‌کنید اثری مثل Nekopara باشد که اساس و بنیان اش روابط رومانتیک با شخصیت‌ها باشد، ستینگ داستانی و فضای پیش فرض باید کاملا مخاطب را برای پذیرش وقایع پیش رو قانع کند. Our World is Ended پتانسیل‌های زیادی در این زمینه نشان‌ می‌دهد ولی اکثر آن را به راحتی هدر‌ می‌دهد. البته‌ می‌گوییم اکثرا، چرا که برخی نقاط کلیدی داستانی به خوبی خود را روایت‌ می‌کند و کشش داستان را به صورت حداقلی حفظ‌ می‌کند.
 بازی داستان پسری به نام ریجی گوزن «Reiji Gozen» را روایت‌ می‌کند که روزگار خود را با کار پاره وقت در استدیوی بازی سازی کوچکی به نام J7 Stars‌ می‌گذراند. اعضای استدیو در پروژه بعدی شان سعی‌ می‌کنند با تکنولوژی AR (واقعیت افزوده) توسعه نرم افزار خود را آغاز کنند. اما هنگام تست وسیله‌ای که آن‌ها برای القای واقعیت افزوده به مخاطب طراحی کرده اند، ریجی متوجه اتفاقات عجیبی‌ می‌شود که بدون این که تاثیر ناگهانی‌ای بر اطراف اش داشته باشد به مرور زمان رقم زننده حادثه بزرگی خواهد شد.
به طور کلی، پیش زمینه آغازین داستانی بسیار امیدوار کننده است اما موضوعی که آسیب زیادی به کل داستان‌ می‌رساند روایت ضعیف و کش پیدا کرده‌ی داستان است. به طور مثال، تمام پیامی که چپتر دوم داستان‌ می‌رساند را‌ می‌شد در یک سوم زمانی که این چپتر به طول‌ می‌انجامد به مخاطب رساند و تاثیر کاملا بیشتری نیز گذاشت. به هر حال اما، کارگردانی ضعیف داستانی و مدیریت آن. پلاتی که‌ می‌توانست در سبک علمی تخیلی بسیار هیجان انگیز باشد. را به چیزی بسیار معمولی و حتی ضعیف تبدیل‌ می‌کند.

our world is ended review p 2انتخاب های سریع شما در میان سکانس‌های این چنینی جدول میزان علاقه شخصیت‌های مهم به شما را دچار تغییر می‌کند که منجر به رسیدن به پایان‌های مختلف است. هر چند از نقطه‌ای به بعد بیخیال این المان گیم پلی می‌شوید و سعی می‌کنید از هر چیزی که داستان برای ارائه دارد، لذت ببرید

اوضاع در دپارتمان بصری به کل متفاوت است. بازی از حیث طراحی شخصیت‌ها و موسیقی و اهنگ‌ها واقعا عالی است. دوبله کامل دیالوگ‌های بازی توسط جمعی از دوبلورهای درجه یک ژاپن صورت گرفته که تجربه این ویژوال ناول را واقعا لذت بخش کرده. رنگارنگ بودن طراحی‌ها، چه شخصیت‌ها، چه پس زمینه‌ها باعث شده بازی ‌هاله‌ای دوست داشتنی و خاص به خود بگیرد که حالت خاص منوها و HUD و رابط کاربری خاص و کارآمد بازی باعث‌ می‌شود این ‌هاله خاص ماندگارتر و تاثیرگذار‌تر شود. شاید بتوان گفت از این حیث Our World is Ended در ردیف یکی از بهترین ویژوال ناول‌هایی است که تجربه کرده ام. مخصوصاً استایل منوها که به شدت مرا شیفته خود کرد و واقعا منحصر به فرد، ساده و رنگارنگ بود.

our world is ended review p 3این که در اکثر ویژوال ناول‌ها رسم است بازی با از بیهوشی یا حواس پرتی درآمدن شخصیت اصلی داستان و دیدن شخصیت مکمل در کنار خودش شروع شود برایم همیشه سوال است. هر چند همه‌ی این‌ها به کنار، آرت استایل بازی واقعا عالی است.

مشکل اصلی Our World is Ended در شخصیت‌هایش نهفته است. ساده بخواهم مطرح کنم یک ویژوال ناول بزرگ‌ترین اسلحه اش برای ماندگار شدن اش در صنعت بازی‌های ویدیویی، شخصیت‌هایی است که در داستان مطرح‌ می‌کند. از این حیث ویژوال ناول‌ها بسیار دست بازتری برای باز کردن و پرداخت یک شخصیت دارند تا بازی‌های ویدیویی AAA و بزرگ. موقعیت‌های زیاد برای تعامل با هر شخصیت و توضیحات متنی مفصل و البته قطر بیشتر داستان بازی، باعث‌ می‌شود ویژوال ناول‌ها قدرت بیشتری در ایجاد حس تاثیرگذاری از جانب شخصیت‌های خود داشته باشند. مسئله حالا چیست؟ Our World is Ended تمامی این ابزارها را با دست خود آتش‌ می‌زند و بر روی تپه وحشتناک و زشتی از ذغال‌های سیاه و سوخته و در هم رفته شخصیت‌های خود را بنا‌ می‌کند. ذات تک بعدی شخصیت‌های مهم داستان و مخصوصا شخصیت اصلی، قدرتمندترین ضربه خود را ابتدا به داستان و سپس به اعصاب مخاطب بازی‌ می‌زند. قضیه بسیار ساده است! سازندگان به شدت تک بعدی روی تمام شخصیت‌ها کار کرده اند و از شانس بد وجهه‌ای که روی شان بیشتر از همه تمرکز‌ می‌شود جنبه منحرفانه و فن سرویس هر شخصیت است. حتی شخصیت‌های مذکر. و این به شدت تمام مدت بازی روی اعصاب من بود. وجود یک شخصیت مثل Erolie در هر ویژوال ناول این سبکی‌ای (کار به اروگه‌ها نداریم) کافی است تا مخاطب را از خرید بازی پشیمان کند. و فرض کنید این شخصیت خود را ناگهان در بدترین آرک داستانی بازی (چپتر دوم) وارد‌ می‌کند و بعد هم کامل از داستان محو‌ می‌شود. جلوتر کمی پرداخت‌ها بهتر و جدی‌تر‌ می‌شود ولی حقیقتاً برای یک ویژوال ناول این روند به شدت کند و ناامید کننده است. حداقل کاش چند شخصیت دوست داشتنی در بین راه تا فاز نهایی داستان وجود داشتند ولی تک بعدی بودن و عدم پرداخت و شخصیت پردازی ضعیف تک تک شخصیت‌ها واقعا با قدرت به این بخش بازی ضربه‌ می‌زند.

our world is ended review p 4طراحی شخصیت‌ها به شدت پر زرق و برق و دقیق و پرجزئیات هستند. ولی در عوض شخصیت پردازی آن‌ها به اندازه طراحی‌شان عمق نمی‌گیرد و بسیار سطحی باقی می‌مانند. مخصوصا در چند چپتر اول داستان که به شدت عذاب دهنده است.

Our World is Ended از آن ویژوال ناول‌هایی است که وقتی از پشت ویترین به آن نگاه‌ می‌کنید بسیار زیبا و جذاب به نظر‌ می‌رسد. و وقتی جعبه آن را باز‌ می‌کنید و شروع به استفاده اش‌ می‌کنید به واسطه کانسپت‌ها و ایده‌های جالب و زیبایی بصری اش شما را حسابی پای خود‌ می‌نشانند اما به مرور زمان مدام به واسطه ضعف‌های خود، آرام آرام تصویر بدی از خود در ذهن شما به جای‌ می‌گذارد. این تصویر را بدتر و سیاه‌تر‌ می‌کند تا جایی که دیگر به سختی‌ می‌توانید نشستن خود را پای آن توجیح کنید. اگر از طرفداران ویژوال ناول‌های علمی تخیلی هستید، مطمئن باشید بر خلاف ظاهرش، Our World is Ended عنوان بزرگ بعدی این ژانر نیست و به راحتی‌ می‌توانید از کنار آن عبور کنید.

  • پلتفرم تحت بررسی: Nintendo Switch
گرافیک
9.0
گیم پلی
2.0
سرگرم کنندگی
3.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
2.5
علی رغم ایده جالب در ژانر علمی تخیلی، کلیشه‌های شخصیت پردازی و چسبیدن به آن‌ها و افراط در استفاده از فن سرویس برای پیش برد داستان تمامی آن چه که‌ می‌توان به عنوان پتانسیل در Our World is Ended یافت را‌ می‌کشد و اثر ضعیفی تحویل مخاطب خود‌ می‌دهد.
نقاط قوت
  • طراحی هنری فوق العاده در همه زمینه ها
نقاط ضعف
  • پتانسیل هدر رفته داستان در اکثر مواقع
  • شخصیت پردازی به شدت ضعیف برای یک ویژوال ناول داستانی
  • تکیه بیش از حد به فن سرویس ها
8.7/10

امتیاز شما

(14 رای )
4.5/10
ضعیف
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.