نویسنده: مهدی افتخاری سه شنبه، 26 شهریور 1398
ساعت 09:01

نگاهی به نسخه دمو بازی FIFA 20 مطلب ویژه

5 از 5

بدون شک مورد انتظارترین بازی‌هایی که هر سال در ماه سپتامبر منتشر می‌شوند، دو عنوان FIFA و  Pro Evolution Soccer هستند؛ اگرچه کم پیش می‌آید این عناوین تفاوت‌های چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشته باشند اما باز هم برای همه ما گیمرها(حتی کسانی که علاقه زیادی به عناوین ورزشی ندارند) یک تجربه واجب به حساب می‌آیند و با وجود تمام مشکلاتی که دارند، نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن‌ها عبور کنیم. همانطور که می‌دانید، عنوان PES 2020 حدودا یک هفته پیش به بازار عرضه شد و بازخوردهای مثبتی را از جانب منتقدین دریافت کرد؛ اکثر منتقدها بر این عقیده‌اند که حتی با وجود ایرادهای فنی و کامل نبودن بازی، PES 2020 یکی از بهترین عناوین ورزشی است که امسال منتشر شده. منتقد بازی‌مگ نیز گیم پلی فوق العاده سرگرم کننده و گرافیک چشم نواز بازی را مورد ستایش قرار داد و در نقد بازی به این نکته اشاره کرد که اگر به خاطر گزارشگری ضعیف و مشکلات سرورهای بخش آنلاین نبود، PES 2020 به یک عنوان کامل و بی نقص تبدیل می‌شد(می‌توانید نقد و بررسی اختصاصی بازی‌مگ از PES 2020 را در اینجا مطالعه کنید).

حال سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا فیفا هم می‌تواند امسال طرفداران خود را راضی نگه داشته و تجربه‌ای عالی به آن‌ها ارائه کند؟ به لطف نسخه دمو بازی که چند روز پیش منتشر شد می‌توان تا حدی به جواب این سوال دست یافت، اگرچه برای دست یافتن به جواب این سوال به طور کامل باید تا روز انتشار بازی صبر کنیم.

FIFA-20-Preview-P1

این نسخه دمو چیز زیادی برای ارائه کردن ندارد و در آن فقط می‌توانید یک بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا یا یک مسابقه فوتبال خیابانی در بخش Volta را انجام دهید؛ حتی بسیاری از تنظیمات هر Match قابل تغییر نیستند و بازی فقط اجازه انتخاب تیم‌های دورتموند، تاتنهام، رئال مادرید، پاریس سنت ژرمن، چلسی و لیورپول را به شما می‌دهد. اما همانطور که گفته شد، با وجود این محدودیت‌ها هم می‌توان تا حدی فهمید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم.

مهم‌ترین ویژگی جدیدی که به فیفا 20 اضافه شده، همان بخش Volta یا فوتبال خیابانی است که بسیاری از ما را هیجان زده کرده بود؛ اگرچه باید گفت که در دمو فیفا 20، این بخش آنطور که انتظار می‌رفت ظاهر نشده و کمی نا امید کننده به نظر می‌رسد. در هر مسابقه، دو تیم سه نفره(تعداد اعضای تیم در نسخه نهایی بازی قابل تغییر است) رو به روی یکدیگر قرار گرفته و همانند یک مسابقه فوتبال عادی باید قبل از به پایان رسیدن زمان، تا جایی که می‌توانند تیم حریف را گل باران کنند. متاسفانه به جز چند مشخصه متفاوت، مسابقات بخش Volta در واقع همان مسابقات عادی هستند که در فضای کوچک‌تری برگذار می‌شوند. ممکن است در نسخه نهایی بازی این بخش کمی تغییر پیدا کند و ناگفته نماند که یک حالت داستانی هم برای آن ساخته شده، اما بخش Volta در نسخه دمو چیز جدیدی برای ارئه کردن ندارد. با این وجود، یک یا دو ویژگی مانع از این می‌شوند که این بخش هیچ جذابیتی نداشته باشد.

FIFA-20-Preview-P2بخش Volta سرگرم کننده به نظر می‌رسد، اما هنگام تجربه آن احساس می‌کنید که دارید همان فوتبال عادی را در زمین کوچک‌تر و با تیم‌های کوچک‌تری تماشا می‌کنید. در واقع از لحاظ کنترل و گیم پلی، تفاوت زیادی بین مسابقات بخش Volta و مسابقات بخش عادی وجود ندارد.

اولین ویژگی Skill Moveها و روش آسان پیاده سازی آن‌هاست که مسابقات Volta را زیبا می‌کنند و بدون این حرکات، فوتبال خیابانی اصلا معنی ندارد! اما مشکل اینجاست که واقعا هیچ نیازی نیست از این اسکیل‌ها استفاده کنید و می‌توانید با پاسکاری خیلی راحت توپ را به دروازه حریف برسانید. دومین ویژگی عدم وجود Set Pieceهاست(ضربه آزاد) که باعث شده هر مسابقه بدون وقفه و سریع باشد و این ویژگی تا حدی هیجان مسابقات را افزایش می‌دهد. همچنین به خاطر کوچک بودن هر دروازه، گل زدن بسیار چالش برانگیز شده که متاسفانه این ویژگی گاهی اعصاب خورد کن می‌شود و اکثر اوقات شوت‌های شما به جای تور دروازه به دیوار برخورد می‌کنند. اما ویژگی مورد علاقه من که من را یاد عناوین فوتبال خیابانی قدیمی انداخت، استفاده از دیوار به عنوان هم تیمی است. می‌توانید با پاس دادن به سمت دیوار توپ را جلو انداخته و از بازیکنان تیم حریف بگذرید و یا با سانتر کردن به سمت دیوار، برای خود فرصت هد و یا برگردان زدن به وجود بیاورید. اگرچه اکثر اوقات ممکن است با زدن توپ به سمت دیوار، توپ به دست بازیکنان تیم حریف بیفتد.

در کل بخش Volta یک بخش سرگرم کننده به نظر می‌رسد، اما به خاطر شباهت زیاد آن به مسابقات عادی و عدم وجود کنترل و گیم پلی متفاوت، نمی‌توان گفت که بازیکنان در آن جذابیت عناوینی مثل FIFA Street را پیدا خواهند کرد. امیدواریم نسخه نهایی بازی اینگونه نباشد و بخش Volta بتواند به یک نقطه قوت برای FIFA 20 تبدیل شود.

FIFA-20-Preview-P3محیط و اتمسفر ورزشگاه‌ها همچنان فوق العاده هستند و حس تماشای یک فوتبال واقعی را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهند.

بخشی که در نسخه دمو نسبتا قوی ظاهر شده همان مسابقات عادی هستند؛ اگرچه گیم پلی کلی بازی تغییرات زیادی پیدا نکرده اما تا حدی بهبود یافته و همین نیز یک نکته مثبت است. خوشبختانه تعدادی از نقاط ضعف گیم پلی برطرف شده و تعدادی از نقاط قوت آن هم هنوز سر جای خود هستند. کنترل بازیکنان(به خصوص بازیکنان قوی) کمی روان‌تر شده و چرخش‌ها و حرکات خود را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند؛ همین باعث شده که سرعت بازی افزایش پیدا کند اما این افزایش سرعت، آسیبی به کنترل واقعی و لذت بخش فیفا نزده و همانند قبل قدرت بدنی، سرعت و مهارت هر بازیکن به خوبی حس می‌شود. سانترها، پاس‌ها و شوت‌ها اگرچه هنوز هم از دقت و سرعت کافی برخوردار نیستند، اما اینبار مطلوب‌تر پیاده سازی شده و زیاد روی اعصاب شما راه نخواهند رفت. هوش مصنوعی بازیکنان تیم حریف همچنان بسیار قوی است(مخصوصا روی درجه سختی Legendary) و دروازه‌بان‌ها اصلا راحت گل نمی‌خورند. لازم به ذکر است که تعدادی انیمیشن جدید برای عکس العمل دروازه بان‌ها طراحی شده که همین هم باعث می‌شود گل زدن به آن‌ها کار آسانی نباشد.

FIFA-20-Preview-P4گیم پلی کلی بازی تغییر زیادی پیدا نکرده است، اما اکثر مشکلاتش برطرف شده و حال تمیزتر و منظم‌تر به نظر می‌رسد. کنترل بازی نیز، دقیقا همانطوری است که کنترل یک فیفا باید باشد، طبیعی و لذت بخش.

هوش مصنوعی بالای تیم حریف باعث شده همانند نسخه‌های قبلی، مسابقات بسیار نفس گیر و هیجان انگیزی را تجربه کنید و هنگامی که بالاخره گل می‌زنید حس فوق العاده‌ای به شما دست بدهد. ناگفته نماند که ضربه آزادها در فیفا 20 کمی متفاوت هستند و بر خلاف ضربه آزادهای نسخه‌های قبلی که واقعا غیر قابل پیش بینی و عجیب بودند، اینبار بسیار خوب پیاده سازی شده‌اند. سیستم جدید ضربه آزادها به شما اجازه می‌دهد تا هدف گیری و تنظیم قدرت را راحت‌تر انجام داده و بنابراین، راحت‌تر توپ را داخل چارچوب قرار دهید. از همه اینها مهم‌تر تغییر سیستم خستگی بازیکنان است که باعث شده بازیکنان در هر مسابقه به اندازه کافی نفس داشته باشند و بر خلاف قبل، نوار استامینا آن‌ها خیلی زود تمام نشود. علاوه بر همه اینها، محیط و اتمسفر ورزشگاه‌ها است(اگرچه در این نسخه سه ورزشگاه بیشتر وجود ندارد) که به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شده و حس تماشای یک فوتبال واقعی را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهند.

همه این مشخصه‌ها به علاوه گزارشگری خوب و طبیعی، مسابقات دلچسبی را به وجود آورده که طرفداران فیفا را راضی نگه خواهند داشت؛ اگرچه گاهی اوقات ممکن است باگ‌ها و مشکلات فنی بازی توی ذوق شما بزنند.

متاسفانه با وجود افکت‌های تصویری عالی، جزئیات گرافیکی بسیار خوب و بافت‌های با کیفیت، هنوز مدل سازی بازی قانع کننده نیست و انیمیشن‌ها اصلا قابل قبول نیستند. تعداد زیادی از بازیکنان شباهت چندانی به چهره‌های واقعی خود نداشته و انیمیشن‌های تکراری که برای آن‌ها و داوران طراحی شده اصلا واقعی به نظر نمی‌رسد. و هنوز هم بازیکنان هنگام صحبت کردن فقط دهان خود را باز و بسته می‌کنند و چیزی به نام Lip Synch در بازی وجود ندارد. لازم به ذکر است که با وجود نرخ فریم پایدار روی هر دو پلتفرم Xbox One و PC، گاهی افت فریم‌های کوچکی مشاهده می‌شود.

FIFA-20-Preview-P5متاسفانه هنوز هم مدل سازی و انیمیشن‌ها مشکلات زیادی دارند و بیشتر خنده دار به نظر می‌رسند تا واقعی.

اگر بخواهیم بر اساس این دمو نتیجه گیری کنیم، باید گفت که FIFA 20 هنوز هم تعدادی از مشکلاتی که در نسخه‌های قبلی سری دیده می‌شد را با خود به همراه دارد اما در عین حال پیشرفت‌های زیادی نسبت به قبل کرده و به خاطر بهینه سازی‌هایی که در بخش گیم پلی آن انجام شده، می‌تواند طرفدران خودش را تا حد زیادی راضی نگه دارد. اما هنوز هم نمی‌توان به جواب سوال‌های بزرگ دست یافت، آیا FIFA 20 از PES 2020 پیشی خواهد گرفت؟ آیا فیفا هم به یکی از برترین عناوین ورزشی امسال تبدیل خواهد شد؟ آیا مشکلات فنی و عدم ارائه ویژگی جدید در گیم پلی مانع از این خواهند شد که FIFA 20 به یک اثر کامل و بی نقص تبدیل شود؟ برای به دست آوردن جواب تمامی این سوالات باید تا انتشار نسخه نهایی بازی صبر کرد، اما واقعا امیدواریم مشکلاتی که در نسخه دمو FIFA 20 دیده شدند، در نسخه نهایی بازی وجود نداشته باشند و فیفا هم بتواند مانند PES به یکی از بهترین عناوین ورزشی امسال تبدیل شود.

عنوان FIFA 20 در تاریخ 27 سپتامبر(5 مهر 1398) برای پی سی، ایکس باکس وان، پی اس 4 و نینتندو سوییچ منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که بخش Volta در نسخه سوییچ وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.