نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی جمعه، 03 آبان 1398
ساعت 22:17

نقد و بررسی بازی Monkey King: Hero Is Back

گرفتار در گذشته‌ای دور

5 از 5

دوره‌ای نه چندان دور از تاریخ صنعت گیم وجود داشت که ساخت بازی‌ها به مانند الان پر هزینه و وقت گیر و ریسکی نبود و دست ناشران و استدیوها برای ساخت هر نوع بازی کاملا بسته نبود. فیلم بازی‌ها دقیقا در دسته ساخته‌هایی قرار می‌گرفتند که در اکثر مواقع و معدود عناوین قابل توجه نه وقتی برایشان گذاشته می‌شد و نه هزینه و زحمتی، صرفا اثری بودن که وابستگی زیادی به ساخته هنر هفتمی خود داشتند و سعی می‌کردند از موفقیت ‌آن‌ها در گیشه سو استفاده کنند و مخاطبان بازی‌ها را ترغیب کنند که بازی را خریده و برعکس فیلم بتوانند خودشان کنترل شخصیت‌های مورد علاقه‌اشان را بدست بگیرند اما همانطور که گفته شد بدلیل کم کاری سازندگان و اختصاص ندادن بودجه و زمان کافی برای هماهنگی با اکران فیلم این آثار به بدترین نحو شکست می‌خوردند و از ذهن‌ها فراموش می‌شدند.

خوشبختانه هرچقدر زمان می‌گذشت تعداد این نوع عناوین کمتر و کمتر می‌شد تا بجایی رسید که حال در این نسل تقریبا دیگر شاهد این نوع بازی‌ها نیستیم اما عنوان Monkey King سعی کرده است که یک بار دیگر شانس فیلم بازی‌ها را امتحان کند و 4 سال بعد از اکران قسمت اول انیمیشن Monkey King ( این بازی بر اساس قسمت اول این سری انیمیشن محبوب چینی است) شاهد بازی بر اساس آن هستیم ولی سوال اصلی اینجاست که آیا این بازی بالاخره توانسته حداقل عنوانی قابل قبول برای طرفداران و مخاطبان این سری انیمیشن باشد یا بازم هم پورتالی به گذشته خورده‌ایم و به دنیای فیلم بازی‌های مفتضح برگشته‌ایم، با همراه باشید.

داستان بازی بر اساس شخصیت میمونی به نام داشانگ ( Dasheng ) است که با قدرت‌هایی فرازمینی متولد می‌شود و با قدرت رسیدن کامل و جادو تبدیل به قویترین موجود کره زمین می‌شود و حتی خدایان را به چالش می‌کشد و شکست می‌دهد تا اینکه خود شخص بودا (Buddha) به مقابله با او می‌رود و داشانگ را شکسته داده و او را در زندانی کریستال مانند به مدت 500 سال حبس می‌کند تا اینکه پسر بچه‌ای به نام لوئر (Liuer) به همراه خواهر کوچکش باعث می‌شود داشانگ از زندان خود آزاد شود و سپس به او توضیح می‌دهد که دنیا را هیولایان به تسخیر خود در آورده‌اند و آن‌ها مردم را کشته و بچه‌ها را می‌دزدند و داشانگ برای رهایی کامل خود از اسارت باید این مشکل را حل کند.

 

MONKEYKINGHIB

 

داستان بازی با توجه به انیمیشن بخصوص در لحظات قبل از بازی بسیار جذاب و جالب و در عین حال کلیشه‌ای و بسیار آشنا بنظر می‌رسد هرچند روایت در بازی کمی به مشکل خورده و زیر مجموعه داستان‌هایی که فارغ از بازی روایت می‌شوند نیز باعث کاهش ریتم بازی و خسته کننده تر شدن آن شده است و این موارد با وجودی نمایان است که بازی بسیار کوتاه هست و به راحتی می‌توانید کمتر از 5 ساعت آن را تمام کنید.

متاسفانه طراحی مراحل Monkey King دقیقا بر می‌گردد به نسل ششم کنسول‌های بازی و فرمانروایی کنسول‌های PS2 و XBOX. مراحل بسیار کوچک و ابتدایی که برای جابجا شدن آن باید لودینگ‌هایی طاقت فرسا و طولانی را تحمل کنید در حالی که کیفیت ظاهری بازی از لحاظ گرافیک فنی نیز متعلق به بازی‌های اوایل عرضه شده در زمان PS3 و Xbox 360 است. واقعا عجیب است که چنین بازی آن‌هم با استانداردهای این نسل مجوز ساخت گرفته و ناشر نیز با وجود آن کاملا موافق بوده است.

گیم پلی بازی نیز بصورت خلاصه و مختصر یک اکشن سوم شخص Beat'em کلاسیک است که با دو نوع ضربه Heavy Attack و Light Attack تجهیز شده است و هر از گاهی نیز می‌توانید اشیایی از روی زمین برداشته و آن‌ها را به طرف دشمنان پرت کنید یا اینکه با آن‌ها دشمنان خود را از نزدیک بزنید. همچنان دکمه‌هایی نیز برای جاخالی دادن و پرش نیز تعبیه شده که چندان مهم نیستند و زیاد به کارتان نمی‌آید. در بیشتر مدت زمان بازی وقت شما صرف مبارزه با همین دشمنان هیولا مانند خواهد شد و هر منطقه به منطقه باید با آن‌ها مبارزه کرده و همین کار را تکرار کنید که خوشبختانه با وجود بسیار ساده و دو نسل عقب بودن به نحوی لذت بخش و جالب است و راحت می‌توانید در مدت زمان کمی که Monkey King را بازی می‌کنید به مغزتان استراحت داده و به یاد کودکی و قدیم با دکمه زدن‌های متوالی خودتان را سرگرم کنید. با این وجود بازی مکانیزم‌های مخفی کاری و حتی جادو و از این دسته موارد نیز برای مخاطبانش تدارک دیده است اما اینجا باید با خودمان رو راست باشیم و بگوییم که آیا واقعا نیازی به آن‌ها است یا خیر. مسلما جواب این سوال خیر است و شما به راحتی می‌توانید با همان دو دکمه ضربات سبک اما سریع و ضربات سنگین اما کند کل بازی را به راحتی تمام کنید، بالاخره مخاطبان هدف گرفته شده برای این بازی بعضا کودکان کم سن و سال هستند که دنبال چالش‌های آنچنانی در بازی نمی‌گردند و فقط می‌خواهند با کنترل کردن شخصیت داشانگ و تار و مار کردن هیولاهای بازی کمی لذت برده و سرگرم شوند.

 

MONKEYKINGHIB2

 

Bossهای بازی نیز در هر مرحله وجود دارند و اشاره به این نکته الزامی است که همه‌ی آن‌ها مشابه یکدیگر هستند و همانطور که بالاتر اشاره شد بسیار سخت است بازی که کمتر از 5 ساعت به اتمام نیاز دارد خسته کننده و ملال آور باشد.

بصورت کلی بازی Monkey King: Hero Is Back اثری است که متعلق به این زمان و برهه نیست و بنظر می‌آید که ساخت این عنوان سال‌ها پیش به اتمام رسیده و حال چند نفر آن را در کمد استدیو خود پیدا کرده‌اند و تصمیم گرفتند با کمی آپدیت کردن بازی و هماهنگ کردنش با کنسول PS3 آن را برای کنسول PS4 آن هم در اواخر عمرش به سر می‌برد منتشر کنند! با این وجود می‌تواند برای چندین ساعت کودکان را سرگرم کرده و با شخصیت‌های تقریبا دوست داشتنیش در طول ماجراجویی‌هایشان چندین چیز یاد بگیرند.

گرافیک
5.0
گیم پلی
4.0
سرگرم کنندگی
5.0
موسیقی و صداگذاری
4.0
ارزش تجربه
4.0
Monkey King: Hero Is Back بازی است با مکانیزم‌های عقب افتاده و گیم پلی بسیار ساده و کودکانه که با وجود مدت زمان بسیار کم برای اتمام آن حتی خسته کننده و ملال آور نیز می‌شود و داستان به نسبت جالب و شخصیت‌های تقریبا دوست داشتنیش مانع شکست مفتضحانه بازی نمی‌شوند.
نقاط قوت
  • داستان به نسبت جالب
  • ساده بودن مبارزات روان بازی
نقاط ضعف
  • طراحی مراحل عقب مانده و تاریخ مصرف گذشته
  • گرافیکی مناسب PS3
  • کوتاه بودن مدت زمان بازی
8.6/10

امتیاز شما

(7 رای )
4.4/10
ضعیف
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.