نویسنده: سینا دوشنبه، 20 آبان 1398
ساعت 09:03

نقد و بررسی بازی Planet Zoo

باغ وحش رویایی‌تان را بسازید!

5 از 5

ژانر مدیریت بدون شک یکی از گسترده‌ترین ژانرهای بازی‌های ویدئویی است که تقریباً هر عنوان متفاوت آن برای به دست آوردن توجه قشر خاصی از گیمر‌ها (و حتی افراد عادی) ساخته می‌شود. با وجود اینکه تمامی این عناوین را در یک ژانر داسته‌بندی می‌کنیم ولی مسلما بین کسی که به مدیریت یک زندان علاقه دارد با کسی که به مدیریت یک رستوران یا سالن سینما علاقه‌مند است، تفاوت‌های بزرگی وجود دارد. استودیوی Frontier Developments با سابقه موفقیت در عناوین مدیریت شهربازی و عدم موفقیت در عناوین مربوط به مدیریت مکان‌های نگه داری از جانداران، بازی Planet Zoo را ساخته که ترکیب خوبی از تجارب کسب شده این استودیو از شکست‌ها و موفقیت‌هایش است، با بررسی این اثر جذاب و چشم‌نواز همراه باشید.

 Planet Zoo 5

گیم‌پلی Planet Zoo به 4 بخش مختلف تقسیم می‌شود: Career، Franchise، Sandbox و Challenge که در تمام این بخش‌ها به طور کلی وظیفه ساختن یک باغ وحش، مراقبت از حیوانات و حفظ تعادل مالی بر عهده بازیکن است که هر بخش با ویژگی‌های متفاوت از دیگر بخش‌ها، شرایط را برای مخاطب سختتر یا آسان‌تر می‌کند. Career حکم بخش آموزشی را دارد و که تعدادی باغ وحش پیش ساخته، اهداف و موقعیت‌های مشخصی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و تقریباً تمامی سیستم‌ها و کارکرد آن‌ها را به مخاطب آموزش می‌دهد. Career بسته‌ترین بخش کار است اما برای افرادی که آشنایی کمی با عناوین مدیریتی دارند اما باغ وحش‌ها را دوست دارند، می‌تواند عامل خوبی باشد تا ترس آن‌ها نسبت به پیچیدگی معمول این قبیل عناوین ریخته شود. بخش Sandbox یک تکه زمین در هر کجای دنیای که دوست داشته باشد در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا باغ وحش رویایی خود را بسازد، بخش Challenge چیزی مشابه «سندباکس» است با این تفاوت که تعدادی اهداف مشخص در نظر ‌گرفته می‌شود تا چارچوب ریزتری برای مدیریت مالی و دستاوردهای مختلف در طول مسیر ایجاد شود. در نهایت بخش Franchise تمامی این ماجرا‌ها را به فضای آنلاین و چندنفره می‌برد تا تعاملات مختلفی بین مدیران باغ وحش مختلف در سر تا سر جهان اتفاق بیفتد.   

امکانات Planet Zoo در زمینه ساخت و ساز بی اندازه زیاد است به طوری که ممکن است ساعت‌ها درگیر این بخش شوید و به اندازه‌ای بودجه خود را صرف این بخش کنید که دیگر برای خرید حیوانات آهی در بساط نداشته باشید! تقریباً هر چیزی که برای ساخت یک باغ وحش متصور شوید، نه تنها در دسترس شماست بلکه چندین راه برای دست‌یابی به هدفتان پیش روی شماست.

 Planet Zoo 5

در قسمت نگهداری از حیوانات، نزدیک به صد گونه مختلف جانوری در اختیار مخاطب قرار دارد که البته تاکید بیشتر بر روی پستانداران بوده که می‌تواند خبر ناراحت کننده‌ای برای علاقه‌مندان به پرندگان، خزندگان و آبزیان باشد چرا که این مسئله بدین معناست که امکان ساخت یک باغ پرندگان یا آکواریوم برای مخاطبی که چنین قصدی داشته باشد، فراهم نیست. حیواناتی که در باغ وحش خود قرار می‌دهید، رفتاری طبیعی و جذاب دارند به طوری که تصور می‌کنید در حال تماشای حیوانات واقعی در یک اثر مستند هستید، البته با تعداد رفتارهای محدودتر نسبت به موجودات حقیقی. عدم توجه به نیازهای این موجودات بامزه، باعث غم و اندوه آن‌ها می‌شود که در ادامه می‌تواند باعث تظاهرات در باغ وحش شما شده که تأثیر منفی قابل توجهی بر مدیریت اقتصادی مجموعه تحت فرمان شما دارد. دایرة المعارف Planet Zoo هم هزاران صفحه اطلاعات مختلف را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا در کنار منوهای راهنمایی کننده، راهکارهای دیگری برای راضی نگه داشتن حیوانات در اختیار بازیکنان قرار داشته باشد و همچنین اطلاعات عمومی آن‌ها بیشتر از گذشته شود.

با وجود تمامی جذابیت‌های گیم‌پلی، کماکان با منوهای بسیار زیاد و تو در تو طرف هستیم که عملا قصد گوشزد کردن این نکته را دارند که مدیریت کار بسیار سختی است، خصوصا اینجا که مراقبت از جانوران بر عهده ما قرار دارد. با وجود اینکه بخش Career به خوبی مخاطب را با این منوها آشنا می‌کند اما در آموزش مدیریت مالی کمک خاصی نمی‌کند و توضیحات موجود در Planet Zoo هم در حدی نیست که بدون آزمایش و خطا بتوان پیامد تصمیمات مختلف را پیش‌بینی کرد. مشکل دیگر، باگ‌های مختلف و کرش کردن‌ها غیرمنتظره است که با توجه به سابقه استودیوی سازنده، مطمئنا در ماه‌های آتی مرتفع خواهند شد. باگ‌های موجود چندان دست و پاگیر نیستند اما گهگاه ممکن است مجبور به بارگذاری مجدد شوید.      

 Planet Zoo 5

در مبحث گرافیک با اثری به شدت قابل توجه طرف هستیم به طوری که تعداد قابل توجهی از ساختمان‌ها، حیوانات، پوشش گیاهی و ساختار محیطی مختلف به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت در Planet Zoo گنجانده شده است. در مورد طراحی نیروهای کاری باغ وحش و مدعوین، دقت کمتری در طبیعی‌تر جلوه دادن آن‌ها صورت گرفته که البته این مسئله با توجه به این نکته که در طراحی شخصیت‌های انسانی تلاش شده تا شمایلی کارتونی به تصویر کشیده شود، این عدم توجه به جزئیات نسبت به دیگر جانداران قابل چشم‌پوشی است. لازم به ذکر است که برای دست‌یابی به بالاترین کیفیت، باید از سیستمی نسبتا قوی برای اجرای این عنوان استفاده کنید چون در غیر این صورت با افت فریم‌های بسیار رو به رو خواهید شد. به طور کلی از نظر بصری عملکرد سازندگان در سطحی قرار دارد که حس و حال حضور در یک باغ وحش واقعی را به طور کامل به مخاطب القا می‌کند.

در کمال تأسف، بخش موسیقی از کیفیتی مشابه با بخش بصری برخوردار نیست و معدود قطعات مورد استفاده به سرعت تکراری شده و این تکراری شدن با توجه به ساختار Planet Zoo که باید مخاطب را هر چه بیشتر پای کار نگه دارد، می‌تواند عاملی برای فرار و خستگی باشد و از طرف دیگر برخی از قطعات استفاده شده هم با ریتم سرخوشانه خود، کاملا روی اعصاب بازیکن رژه می‌روند. صداهای جانوران حاضر در باغ وحش از کیفیت خوبی برخوردار است و مخاطبی که آشنایی کوچکی با آن‌ها چه در دنیای واقعی و چه به واسطه دیگر آثار سرگرمی داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد از کیفیت ارائه شده در این زمینه راضی خواهد بود. سر و صدای مشتریان هم حس زندگی و طراوت قابل قبولی را به باغ وحش تحت مدیریت شما هدیه می‌کند.

 Planet Zoo 5

تقریباً همه ما از این مسئله آگاه هستیم که قفس جای مناسبی برای زندگی حیوانات نیست اما تعداد بسیار زیادی از باغ وحش‌ها به حیوانات آسیب دیده کمک می‌کنند و جانوران موجود در چنین مکان‌هایی به دلیل مشکلات خاص خود، از شانس بالایی برای بقا در محیط طبیعی برخوردار نیستند. Planet Zoo علاقه چندانی به پرداختن به این جنبه از ساز و کار باغ وحش‌ها ندارد و صرفا در پی ارائه یک تجربه کامل به مخاطبانی است که علاقه زیادی به نگه داری از حیوانات دارند. این عنوان همه ابزاری که این گروه نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد و در عین حال به آن‌ها آسان نمی‌گیرد تا سنگینی چنین مسئولیتی همیشه در یادشان باقی بماند اما در بین همه تصمیمات سخت مدیریتی، فرصتی را هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا به حیوانات با مزه باغ وحش خود نگاه کنند و خستگی کار مدیریتی خود را در کنند.

  • استودیوی سازنده: Frontier Developments
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: بی‌نهایت!
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
Planet Zoo در پی ارائه یک تجربه کامل به مخاطبانی است که علاقه زیادی به نگه داری از حیوانات دارند. این عنوان همه ابزاری که این گروه نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد و در عین حال به آن‌ها آسان نمی‌گیرد که تا سنگینی چنین مسئولیتی همیشه در یادشان بماند اما در بین همه تصمیمات سخت مدیریتی، فرصتی را هم در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا به حیوانات با مزه باغ وحش خود نگه کنند و کمی خستگی کار مدیریتی خود را در کنند.
نقاط قوت
  • گستردگی ابزار طراحی باغ وحش
  • حیوانات بامزه با رفتاری طبیعی
  • طراحی بصری جذاب حیوانات و محیط‌ها
نقاط ضعف
  • باگ‌ها و کرش کردن گاه و بی گاه
  • موسیقی متن ضعیف
  • شلوغ بودن بیش از حد برخی از منوها
7.1/10

امتیاز شما

(15 رای )
8.6/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.