نویسنده: Bahram چهارشنبه، 13 آذر 1398
ساعت 08:20

نقد و بررسی بازی Darksiders Genesis

3.4 از 5

سری Darksiders از جمله سری‌های معروفی است که اگر حتی آن را تجربه نکرده باشید، مطمئنا نام آن را شنیده‌اید. چهار سوار آخرالزمان موضوع مناسبی برای خلق دنیایی مرموز و رو به نابودی بوده است که استودیوی Vigil Games در سال 2010 از آن برای ساخت عنوانی بر این اساس استفاده کرد و توانست به سرعت در میان بازیکنان جایگاهی برای خود دست و پا کند.

 به دنبال ورشکستگی کمپانی THQ در سال 2013 و به طبع آن، منحل شدن استودیوی Vigil Games و درست زمانی که طرفداران از آینده این سری محبوب نامطمئن بودند، اعضای سابق این استودیو، گرد هم آمده و استودیوی تازه خود را به نام Gunfire Games برپا کردند. پس از ساخت سومین شماره که به عقیده بسیاری آن جور که باید و شاید نتوانست در ادامه میراث دو نسخه موفق باشد، کمپانی THQ Nordic در اقدامی عجیب چهارمین نسخه در این سری را با نام Darksiders Genesis (DSG) تنها با فاصله زمانی 1 سال از عرضه نسخه سوم معرفی کرد. عنوانی که نه به دست استودیوی Gunfire Games، که به دست استودیوی Airship Syndicate که متشکل از تعدادی از اعضای سابق Vigil Games بود، در دست توسعه بوده است. حال باید دید که آیا این استودیوی کوچک در ادامه میراث این سری موفق بوده است؟

ds2

سفر پیدایش

داستان بازی قبل از نسخه اول روایت می‌شود. پس از حمله نژاد Nephelim به Eden برای تصاحب آن و کشتار آن‌ها توسط 4 هم نوع خود یعنی War, Strife, Fury و Death، شورای سوخته ماموریت جدیدی را به War و Strife محول می‌کند تا از توطئه Lucifer پرده برداری کنند. به منظور این‌کار War و Strife باید به شیطان معروف این سری یعنی Samael بروند؛ چرا که به نظر می‌رسد در این توطئه نقشی دارند. اما با ورود به نزدیکی قلعه‌ی Samael، متوجه می‌شوند که قلعه‌ی او توسط شیطان بزرگ دیگری به نام Moloch تحت حمله قرار گرفته است. بنابراین War و Strife سعی می‌کنند از این حمله به عنوان پوشش استفاده کرده و از راه دیگری خود را به Samael برسانند. اما زمانی که با او روبرو می‌شوند، متوجه توطئه‌ای عظیم‌ترمی‌شوند. داستان بازی بر خلاف نسخه‌های قبلی آن‌چنان پر رنگ نیست و بیشتر وقت بازیکنان به انجام مامورت‌های مختلف خلاصه شده و در این بین با برخی از شخصیت‌های آشنای قدیمی نیز روبرو می‌شوند. رفته رفته زوایای پنهان شخصیت‌های War و Strife روشن شده و حقیقتا به پایان زیبایی منتهی می‌شود. پایان عنوان DSG به گونه‌ای است که بازیکنان با یکی از حقایق تاریک دنیای Darksiders روبرو می‌شوند و بدون شک، لب به تحسین آن می‌گشایند.

Darksiders با طعمی متفاوت!

مسلما اولین چیزی که در زمان معرفی این عنوان نگرانی‌های بی‌شماری را در بین طرفداران به وجود آورد، تغییر دوربین بازی از حالت سوم شخص به حالت ایزومتریک بوده است. شاید به عقیده بسیاری این تغییر حالت دوربین با سبک اکشن بازی هم‌خوانی نداشته باشد چرا که بیشتر عناوین این سبک به خاطر مبارزات سنگین و نفس گیر که نیازمند تمرکز کامل بر روی دشمنان و محیط است، از دوربین سوم شخص استفاده می‌کنند و این دوربین به ریشه‌های این سری ضربه می‌زند اما پس از تجربه‌ی این عنوان باید گفت که شاید نیاز باشد در دیدگاه خود تجدید نظر کنید؛ چرا که عنوان DSG چندین برابر بیشتر از نسخه سوم به ریشه‌های این سری پایبند بوده و وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

به جرات می‌توان گفت دوربین ایزومتریک در این عنوان به بهترین حالت خود عمل می‌کند. به لطف دید از بالا، بازیکنان اشراف بهتر و بیشتری به محیط‌های بازی داشته و نقاط کور از بازی حذف می‌شوند. اگر نسخه سوم را بازی کرده باشید، مطمئنا با یکی از آزاردهنده‌ترین نقاط منفی آن که در جایگیری افتضاح دوربین آن بود، آشنایی دارید؛ جایی که به دلیل وجود داشتن نقاط کور از پشت سر و عدم اجرای درست سیستم هشدار‌دهنده ضربات دشمنان، ضربه جبران ناپذیری به مبارزات زده بود. اما در عنوان DSG دیگر از آن کابوس آزاردهنده خبری نیست.

سازندگان در این عنوان نیم‌نگاهی به سری عناوینی چون Diablo و Lara Croft: Curse of Osiris داشته و سعی کرده‌اند مکانیزم‌های موجود در این دو عنوان را با یکدیگر ترکیب کرده و در راستای اهداف خود برای خلق یک گیم‌پلی اکشن توأم با پلتفرمینگ و حل معماهای مختلف بهره ببرند؛ اهدافی که به خوبی پیاده‌سازی شده و عنوان DSG را به عنوانی لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

شخصیت War به طور کلی همانند نسخه اول بوده اما تغییرات اندکی در ضربات او ایجاد شده است. به طور کلی War برای نبردهای تن به تن و سنگین طراحی شده است تا بیشترین دمیج را به دشمنان وارد کند. شمشیر بزرگ و مخوف Chaoseater تنها سلاح اصلی او در مبارزات بوده و ضربات آن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. به لطف سیستم Enhancement‌ها، می‌توان قابلیت‌های جانبی به شمشیر اضافه کرد که هر کدام در مبارزات به شیوه متفاوتی اثر گذار خواهند بود. به طور مثال یکی از این قابلیت‌ها به ازای هر ضربه، نوار سلامتی را تا حدی پر کرده و دیگری دشمنان را نشانه گذاری کرده و پس از نابودی هر کدام، با انفجار خود به دیگر دشمنانی که در نزدیکی حضور دارند نیز آسیب خواهد زد. انتخاب Enhancement درست در شرایط مختلف و بسته به دشمنانی که در آن شرایط با آن‌ها روبرو می‌شوید، به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

ds4

در طرف دیگر شخصیت Strife برای حمله‌های از راه دور طراحی شده است. Strife مجهز به دو سلاح گرم بوده و در کنار مهمات اصلی، از چندین نوع مهمات دیگر استفاده می‌کند که هر کدام به شیوه متفاوتی بر روی دشمنان تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال نوعی مهمات در بازی وجود دارد که در صورت شلیک متداوم و در صورتی که چندین دشمن در کنار یکدیگر حضور داشته باشند، بر روی همگی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، هنگام شلیک به سمت دشمنان، درجه‌ای در پایین صفحه شروع به پر شدن کرده و پس از کامل شدن، Strife برای مدت کوتاهی وارد حالت خاصی می‌شود که مهماتش به شکل فوق العاده قوی‌تری به دشمنان آسیب می‌رساند. علاوه بر این شخصیت Strife مجهز به دو شمشیر کوتاه نیز است که در محیط‌های بسته و زمانی که ناچار به مبارزه تن به تن با دشمنان هستید، کارایی پیدا می‌کنند اما بر خلاف Chaoseater، این شمشیرها آن‌چنان دمیج بالایی نداشته و صرفا به عنوان یک راه حل موقف عمل می‌کنند.

در کنار سیستم Enhancementها، هر شخصیت 3 قابلیت مجزا داشته که استفاده از این قابلیت‌ها منوط به استفاده از نوار Rage است. علاوه بر این هر شخصیت به 3 آیتم مختلف مجهز است که به طور کلی در حل معماها و باز کردن راه‌های جدید استفاده می‌شوند اما در مبارزات نیز کاربردهای هر چند کوچکی هم دارند.

باس‌های مخوف همواره به عنوان بخشی جداناپذیر از این سری بوده و در این عنوان نیز به خوبی ادای دین می‌کند. در انتهای هر مرحله و در طول برخی مراحل بزرگ‌تر، باید انتظار رویارویی با باس‌های مختلف را داشته باشید. هر باس چالش به خصوص خود را دارد و در بعضی مواقع به شدت چالش برانگیز می‌شوند. در صورتی که خط سلامتی آن‌ها به نقطه خاصی برسد، وارد فاز بعدی شده و دامنه خطرات او گسترده‌تر می‌شوند. البته در هنگام مبارزه با هر باس همیشه چندین دشمن کوچک‌تر نیز او را همراهی می‌کنند اما در حقیقت این دشمن‌ها به منظور نابودی برای به دست‌آوردن سلامتی تدارک دیده شده‌اند.

و اما سیستم جدیدی دیگری که در این عنوان معرفی شده است، سیستم ارتقای ویژگی‌های هر شخصیت بر اساس هسته‌های تشکیل دهنده هر یکی از دشمنان است. پس از نابودی هر دشمن، احتمال این‌که هسته تشکیل دهنده آن دشمن ظاهر شود وجود دارد. تمامی نواع دشمنان موجود در بازی هسته‌ی تشکیل دهنده دارند و با برداشتن آن‌ها می‌توانید قابلیت‌های خود را ارتقا دهید. با وارد شدن به منوی ارتقا‌ی قابلیت‌ها در نگاه اول مسلما گیج خواهید شد ولی سازندگان به خوبی توضیحات کاملی را در این زمینه ارائه می‌دهند که شما را در شخصی سازی قابلیت‌های خود راهنمایی کنند. هر هسته متعلق به یکی از 3 حالت خشم، سلامتی و حمله بوده و در هر یک از خانه‌های موجود جای می‌گیرند. البته می‌توانید در هر خانه، هر نوع هسته‌ای را که خواستید جای‌گذاری کنید اما برای بهره‌مندی از امتیاز اضافی هر خانه، بهتر از نوع مخصوصی که ذکر می‌شود را جا‌گذاری کنید. هر هسته شمال 3 درجه بوده که با نابودی دشمنان و برداشتن هسته آن‌ها می‌توان به درجات بالای آن دسترسی پیدا کرد. قوی‌ترین نوع هسته‌ها متعلق به باس‌ها بوده که ویژگی‌ای قدرتمندتری را برای هر شخصیت به ارمغان می‌آورد. هر هسته قابلیت متفاوتی را به نمایش می‌گذارد؛ به عنوان مثال یکی از هسته‌ها تا 5% قدرت ضربات شما را ارتقا می‌دهد و دیگری سرعت حرکت شخصیت مورد کنترل شما را برای چند ثانیه افزایش می‌دهد. چنان‌چه از چیدمان کنونی هسته‌ها ناراضی بودید، می‌توان در هر زمان با رجوع به منوی مخصوص و خارج کردن هسته‌ی مورد نظر از خانه مخصوص خود، آن را با هسته دیگری جایگزین کنید. با توجه به تنوع بالای دشمنان، هسته‌های مختلف با کارآیی‌های مختلفی در بازی وجود دارد و دست بازیکن را برای شخصی‌سازی قابلیت‌های خود به طور کامل باز می‌گذارد تا با توجه به سبک بازی خود، بهترین راندمان را بگیرند. این سیستم به بهترین حالت ممکن تاثیر خود را در مبارزات نشان می‌دهد و از این رو یکی از بهترین سیستم‌های معرفی شده در این نسخه است.

ds3

دنیایی پسا آخرالزمانی

بر خلاف 3 نسخه اصلی که محیط‌های بازی به یکدیگر پیوسته بودند و بازیکنان می‌توانستند آزادانه به هر یکی از محیط‌ها وارد شوند، سازندگان در عنوان DSG سیستم مرحله‌ای را پیاده سازی کرده‌اند. دنیای بازی از یک Hub تشکیل شده است که در آن‌ می‌توانید هر مرحله را انتخاب کرده و به اتمام برسانید. در این Hub بازیکنان می‌توانند روح‌های به دست آورده از نابودی دشمنان را برای داد و ستد با شیطان دوست‌داشتی این سری یعنی Vulgrim استفاده کرده و آیتم‌ها و آپگرید‌های مختلفی را از او خریداری کنند. همچنین می‌توانند به ارتقا حرکات دو شخصیت War و Strife بپردازند.

خوشبختانه سازنده‌ها در بخش طراحی محیط‌های بازی نیز به بهترین حالت ممکن عمل کرده‌اند و اتمسفر این سری کاملا حفظ شده است. دورنماها به زیبایی کار شده و رنگ‌بندی عمیقی در طراحی مراحل مختلف صورت گرفته است. هر مرحله متشکل از چندین و چند راه است و در بعضی از مراحل بزرگ، می‌توانید از اسب برای جابه‌جایی سریع‌تر در محیط استفاده کنید. آیتم‌های مختلف بی‌شماری در هر مرحله وجود دارد که می‌توانید با پیدا کردن نقشه‌ای به خصوص، از جایگاه آن‌ها اطلاع پیدا کنید. تنها مشکلی که در این حین وجود دارد، این است که در زمان باز کردن نقشه، نمی‌توانید از جایگاه خود اطلاع پیدا کنید چرا که هیچ‌گونه نشانه‌گری که مختصات شما را نشان دهد، در نقشه وجود ندارد! این مورد تا حد زیادی آزاردهنده است چرا که بیشتر اوقات باید زمانی را برای تطبیق دادن نقشه بازی با محیط استفاده کنید تا مختصات تقریبی خود را پیدا کنید.

علاوه بر این، بخش دیگری در بازی با نام Arena وجود دارد که در آن‌جا با موج‌های دشمنان روبرو شده و می‌توانید مهارت خود را به چالش بکشید. تعداد Arenaها زیاد بوده و هر کدام لول خاصی را برای به پایان رساندن پیشنهاد می‌کنند. البته در صورتی که لول شما پایین‌تر از لول پیشنهادی است هم باز می‌توانید به انجام آن‌ها بپردازید اما انتظار چالشی سخت را داشته باشید. پس از به اتمام رساندن هر Arena، بسته به امتیازی که کسب کرده‌اید، جوایزی به شما تعلق می‌گیرد که می‌توانید در بخش داستانی نیز استفاده کنید.

همان‌طور که مطلع هستید، این عنوان را می‌توانید به صورت Coop با دوستان خود نیز انجام دهید. چنان‌چه نتوانستید قبل از شروع هر مرحله، فردی را برای همکاری پیدا کنید، می‌توانید این کار را از طریق سنگ‌های به خصوصی که در نقاط خاصی از هر مرحله گنجانده شده است، انجام دهید. Coop بازی بسیار لذت‌بخش بوده و چالش بازی افرایش پیدا می‌کند. بیشتر لذت Coop در قسمت Arena است؛ جایی که در امواج دشمنان از هر طرف به شما حمله کرده و در صورتی که از یکدیگر پشتیبانی نکنید، به راحتی شکست خواهید خورد.

صداگذاری شخصیت‌ها بسیار خوب بوده و جدی بودن War و شوخ طبعی Strife به خوبی به بازیکنان منتقل می‌شوند. موسیقی بازی نیز در بهترین حالت خود قرار دارد و این مورد در همان شروع بازی و از منوی اصلی شروع می‌شود. نواهای غمگین که در پس زمینه مراحل و برخی از باس‌های پخش می‌شود گاهی چنان زیبا هستند که شاید دوست داشته باشید برای مدتی از بازی دست بکشید و به موسیقی گوش فرا دهید.

شاید عنوان DSG در نگاه اول عنوانی کوچک با بودجه‌ای محدود به نظر برسد، اما سازندگان از این بودجه محدود نهایت استفاده را برده‌اند و دست به خلق عنوانی زده‌‌اند که بر خلاف نسخه سوم، کاملا رنگ و بوی Darksiders داشته و به ریشه‌ها وفادار بوده است.

Bahram | نقد و بررسی | 04/12/2019
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
شاید عنوان DSG در نگاه اول عنوانی کوچک با بودجه‌ای محدود به نظر برسد، اما سازندگان از این بودجه محدود نهایت استفاده را برده‌اند و دست به خلق عنوانی زده‌‌اند که بر خلاف نسخه سوم، کاملا رنگ و بوی Darksiders داشته و به ریشه‌ها وفادار بوده است.
نقاط قوت
  • گیم‌پلی لذت‌بخش
  • سیستم Creature Core
  • گرافیک و رنگ‌بندی زیبا
نقاط ضعف
  • داستان در طول بازی نقش آن‌چنان پررنگی ندارد
  • نبود نشانه‌گر برای اطلاع از مختصات خود در نقشه
8.3/10

امتیاز شما

(20 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.